האיחוד האירופי יפרסם הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח

המלך עבדאללה: סיפוח יוביל להתנגשות בין ירדן לישראל ● קרן טרנר: חופשת הלידה אינה העניין, מנכ"ל משרד זו משרת אמון ● גנץ מתפטר מתפקיד יו"ר הכנסת, יריב לוין מתפטר מהממשלה ● ישראל כ"ץ יהיה שר האוצר ● מעונות היום יחזרו לפעול ביום שני ● הממשלה (היוצאת) אישרה: מיום ראשון הקרוב יותרו חתונות ואירועים, בהשתתפות 50 אנשים בשטח פתוח

הגדה המערבית, ארכיון (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90
הגדה המערבית, ארכיון
07:36 עריכה

בוקר טוב! השבעת הממשלה החדשה, שהייתה אמורה להתקיים אתמול בערב לאחר שנדחתה מיום רביעי ומאתמול בבוקר, נדחתה ליום ראשון בבוקר, לאחר שראש הממשלה היוצא והנכנס בנימין נתניהו לא הספיק לאייש חלק מהתיקים שנותרו לשרי הליכוד.

נכון לאמש, טרם הוחלט מי יאייש את תפקידי שרי החינוך, האנרגיה, הגנת הסביבה, המודיעין, ההתיישבות וענייני המיעוטים.

תפקיד השר לענייני מיעוטים שמור ל"מחנה בני גנץ" – כחול לבן ומפלגת העבודה  – וגנץ אמור לאייש אותו ויודיע בימים הקרובים מי המיועד לכך, שכנראה יהיה ערבי.

שאר התיקים שמורים לליכוד ויחולקו בידי נתניהו. המועמדים הבולטים לכהן בהם הם השרים יובל שטייניץ, גילה גמליאל, זאב אלקין, צחי הנגבי, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, יואב גלנט, ח"כ ניר ברקת ואבי דיכטר.

נתניהו הודיע אמש לשרת התרבות מירי רגב כי תתמנה לשרת התחבורה, במקום השר בצלאל סמוטריץ' שלא יתמנה לשר כיוון שרשימתו, ימינה, לא נכנסת בינתיים לממשלה.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, השוהה כעת בחופשת לידה, סיפרה אמש כי מיד לאחר שרגב קיבלה את ההודעה מנתניהו על מינויה לתפקיד השרה היא התקשרה אליה והודיעה לה כי ביום ראשון יחליף אותה מנכ"ל חדש.

כך עולה מהודעה ששלחה טרנר אייל אמש לעובדי משרדה. גורמים בממשלה טוענים כי טרנר-אייל מועמדת לכהן כמנכ"לית משרד האוצר במקומו של שי באב"ד, שהודיע על עזיבתו.

בהודעה לעובדי משרד התחבורה כתבה טרנר אייל: "השרה הנכנסת רגב התקשרה אליי ועדכנה אותי כי היא עתידה להגיע ביום א' למשרד עם מנכ"ל חדש". טרנר-אייל מונתה בידי כ"ץ ב-2016.

באתר ynet ציטטו חוות דעת משפטית של עו"ד סיגל פעיל, מומחית בדיני עבודה (ויועצת משפטית לקבוצת ידיעות אחרונות), שאמרה: "זה לא חוקי. חוק עבודת נשים קובע תקופה מוגנת מפני פגיעה בתנאי עבודה, בוודאי שמפני פיטורים. תקופה מוגנת היא 60 יום מתום תקופת הלידה ולא ניתן לפטר עובדת לפני ללא היתר הממונה על חוק עבודת נשים".

פעיל כתבה כי: "בעבר הייתה הנחיה בתקשי"ר שמשרות אמון מתפוגגות עם החלפת השר הממונה או האישיות הפוליטית הממונה. ההוראה הזו בוטלה על ידי בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין שאושר בבג"ץ, שם נקבע שאף הוראה בתקשי"ר לא גוברת על הוראת חוק, בוודאי שמדובר בהגנה על עובדת בתקופה המוגנת לפי החוק".

שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' שיבח את טרנר:

07:43 עריכה

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, יכנס היום את שרי החוץ של 27 מדינות האיחוד לקראת כינון הממשלה החדשה בישראל, שבה הם אמורים לנסח הצהרה הכוללת אזהרות ואיומים לישראל במידה וממשלת ישראל תעמוד בהצהרותיה על סיפוח בקעת הירדן וחלקים משטחי c ביהודה ושומרון.

משרד החוץ הנחה את שגרירי ישראל באירופה לפעול מול משרדי החוץ של ישראל באירופה לפעול כדי למנוע הצהרה אירופית תוקפנית בנושא הסיפוח. במשרד הנחו לשים את הדגש במאמצים הדיפלומטיים על מדינות שבראשן עומדות ממשלות ימניות שנמצאות בקשר טוב עם ישראל של נתניהו ביניהן אוסטריה, צ'כיה, הונגריה, רומניה ובולגריה.

משמאל לימין: מזכ"לית שירות מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הלגה שמיד, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיאה אמאנו וסגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י בפגישה מיוחדת של חברות הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בארמון קובורג בווינה, אוסטריה, 25 במאי (צילום: AFP/ג'ו קלאמר)
משמאל לימין: מזכ"לית שירות מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הלגה שמיד, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיאה אמאנו וסגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י בפגישה מיוחדת של חברות הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בארמון קובורג בווינה, אוסטריה, 25 במאי (צילום: AFP/ג'ו קלאמר)
07:51 עריכה

בשבוע הבא אמורים לחזור מרבית התלמידים בישראל ללימודים, לאחר שרובם נעדרו מהם מאז ה-11 למרץ..

לפי המתווה שפורסם אתמול ואושר על ידי הממשלה היוצאת, מערכת החינוך תיפתח באופן מלא מלבד ב"אזורים מוגבלים" שמהווים מוקדי תחלואה, ביניהם בני ברק, נתיבות, בית שמש וחלקים מירושלים וכן מספר יישובים קטנים, רובם במגזר הערבי, שבהם יחזרו ללמוד רק חלק מהתלמידים בכיתות קטנות יותר.

גני הילדים וכיתות י"א וי"ב שנפתחו כבר לפני שבוע יחזרו ללמוד באופן מלא כבר ביום ראשון. הצהרונים ייפתחו מחדש במרבית היישובים ביום שני. כיתות ד'-י' ייפתחו בחלק מהיישובים כבר ביום ראשון אך במרבית הערים הם ייפתחו ביום שלישי. חלוקת הכיתות תבוטל והתלמידים יחזרו ללמוד בכיתות מלאות.

החזרה ללימודים תתבצע במתווה שרבים מההורים, המורים והתלמידים שהתראיינו אתמול בתקשורת כבר הצהירו כי אינו אפשרי וכי הוא מהווה "כסת"ח" בלבד.

לפי המתווה, המורים "ישתדלו" לסדר את הכיסאות בכיתות כך שיישמר מרחק של שני מטר בין ילד לילד, אף שמספר התלמידים בכיתות בישראל אינו מאפשר זאת כמעט בשום מקום.

עוד קובע המתווה כי כל תלמיד יצטרך להציג הצהרת בריאות מדי יום בהגיעו לבית הספר, כי בהפסקות התלמידים יעטו מסכות בשטחים הפתוחים ובכיתות ד' ומעלה הם יעטו את המסכות גם בשיעור עצמו.

עוד קובע המתווה כי ההפסקות יהיו מדורגות באופן שיאפשר להוציא את התלמידים לחצר בקבוצות קטנות ולהושיב אותם לאכול במרחק של שני מטר אלה מאלה, וכי על התלמידים ייאסר "להתגודד" בחצר ולשחק במשחקי כדור.

המתווה מציב נהלים מחמירים לשמירה על ניקיון בית הספר ואספקת אלכוג'ל וחומרי חיטוי והיגיינה לתלמידים, וכללים לפיהם בתי ספר שיתגלו בהם חולי קורונה חדשים ייסגרו וכיתות הלימוד של התלמידים הללו והמורים שלהן יישלחו לבידוד.

תלמידים בבית הספר אורות עציון בהתנחלות אפרת לובשים מסכות מגן עם חזרתם לבית הספר לראשונה מאז התפרצות הקורונה, 3 במאי 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
תלמידים בבית הספר אורות עציון בהתנחלות אפרת לובשים מסכות מגן עם חזרתם לבית הספר לראשונה מאז התפרצות הקורונה, 3 במאי 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
08:00 עריכה

רפי פרץ הודיע אתמול כי הוא עוזב את מפלגת ימינה כדי להתמנות לשר לענייני ירושלים בממשלת נתניהו-גנץ, ואמש חתם על הסכם קואליציוני עם נתניהו שמעגן את עזיבתו ואת הג'וב שקיבל בתמורה. הרשת מלאה עקיצות על המהלך:

08:02 עריכה

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב מסביר את ההחלטה להחזיר את מרבית מערכת החינוך ללמידה סדורה ומלאה ומתייחס למחסור בהסעות שמעלה סימן שאלה על היתכנות החזרה ללימודים:

08:11 עריכה

שר החינוך היוצא רפי פרץ ויו"ר סיעת היחיד הבית היהודי חתם הלילה על הסכם קואליציוני עם ראש הממשלה היוצא והנכנס בנימין נתניהו. פרץ, שעזב לבדו את מפלגת ימינה ויצטרף לממשלה בלעדיה, ישמש שר לענייני "ירושלים, מורשת ומיזמים לאומיים" בממשלתו החדשה של נתניהו.

פרץ החל אתמול במו"מ עם נתניהו ברגע שהתברר שמפלגתו של נפתלי בנט אינה נכנסת בינתיים לממשלה.

אתמול בערב עדיין לא היה ברור אם פרץ יקבל את תיק השר לענייני ירושלים. השר דוד אמסלם מהליכוד דרש את התיק בטענה שהובטח לו. נתניהו ניסה להציע לפרץ תיקים אחרים, אך פרץ איים שאם לא יקבל את תיק ירושלים לא יצטרף לממשלה. ההסכם נחתם אמש אחרי חצות.

עם החתימה נמסר מלשכתו של נתניהו: "מברך את השר רפי פרץ על הצטרפותו לממשלה. השר פרץ גילה אחריות כלפי הציונות הדתית ויהיה שותף מרכזי בממשלה שתוקם. כפי שהתחייבתי, יחד נמשיך להוביל מהלכים חשובים עבור הציונות הדתית ובראשם מהלך היסטורי של החלת הריבונות".

פרץ מסר אחרי החתימה: "הציונות הדתית נכנסת תחת האלונקה ולוקחת חלק בהנהגת המדינה. נעניתי לבקשתו של ראש הממשלה להצטרף לממשלה ולייצג את דרכה של הציונות הדתית באמצעות חיזוק מעמדה של ירושלים, בירתנו הנצחית. מודה לראש הממשלה על האמון שנתן בי".

רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
08:54 עריכה

יאיר לפיד תוקף את הממשלה החדשה, שהמציאה אינספור תפקידי שרים שלא היו קיימים אבל לא חשבה דווקא על בעלי המוגבלויות:

09:14 עריכה

השף חיים כהן אירח אמש קבוצת בכירים ממשרד הבריאות, ביניהם הפרופסורים איתמר גרוטו וסיגל סדצקי, וקבוצת מסעדנים ביניהם שי ברמן המשמש כמנכ"ל איגוד המסעדות והבארים, במסעדה שלו, יפו תל אביב, כדי לדון במתווה לפתיחת המסעדות וגם להדגים לבכירי מערכת הבריאות כיצד ניתן לפתוח מסעדה בלי ליצור סיכון בריאותי.

בפגישה דנו המסעדנים ופקידי המשרד על המתווה שפרסם משרד הכלכלה, לפיו ב-20 למאי ייפתחו המסעדות והבארים בתנאים מגבילים – מתווה שמשרד הבריאות עדיין מתנגד לו.

בשיחה אמר חיים כהן: "עוד סגירה אחת תהרוג אותנו. אני לא מדבר עליי, אלא על אנשים צעירים יותר. יש פה עם צעיר של יזמים שמסתער על היזמות ואנחנו לא יודעים מה יהיה. אנחנו נעשה הכל בכדי שחס וחלילה לא תהיה פה הידבקות כי כלכלית לא נחזיק".

גרוטו שאל מנגד ניתן לקיים את המתווה במסעדות קטנות יותר. ברמן ענה: "הכנו את המתווה עם עיריית תל אביב ונשתמש במרחב הציבורי. יש נכונות של העירייה לתת שטחים ציבוריים ובעקבות ההיענות של עיריית תל אביב עוד עיריות נענות".

על פי המתווה המסעדות ייפתחו בתפוסה של 70 עד 100 אחוז והעיריות והקניונים יעניקו לכל מסעדה שטח גדול יותר במרחב הציבורי שלידה כדי לאפשר לפתוח שולחנות רבים יותר בחוץ. הכלים יושרו בחומרי חיטוי, פחי הזבל יעמדו בתכולה של עד 75% והמרחק בין השולחנות יחושב לפי מטר אחד בין שולחן לשולחן, או מרחק של 40 ס"מ בין גב כיסא אחד לגב כיסא בשולחן שמאחוריו.

גרוטו אמר בסיום הפגישה: "באנו לראות את הדברים בעיניים מקרוב. אנחנו רואים שהמתווה די דומה למתווים אחרים בעולם. אנחנו רוצים שהוא ייתן מענה לעסקים ומסעדות קטנות וזה מה שביקשנו. אחת הבעיות זה שאי אפשר להיות עם מסכה כשאוכלים. צריך להיות פה יותר זהירים. ישבנו עם משרד הכלכלה ונתאים את המודל. אני שמח שאנחנו לא רואים עדיין עלייה בקצב התחלואה, אבל אנחנו צריכים להיות עם האצבע על הדופק".

השף חיים כהן (צילום: פלאש 90)
השף חיים כהן (צילום: פלאש 90)
09:15 עריכה

קארין אלהרר תוקפת את מירי רגב על פיטורי המנכ"לית:

09:22 עריכה

העיתון "כלכליסט" חשף פרטים בעייתיים חדשים על הממשלה החדשה – העובדה כי מטה הדיור הוכפל בפועל ויתקיים גם במשרד הבינוי והשיכון וגם במשרד הפנים (ששניהם יימצאו בשליטת מפלגות חרדיות) – וח"כ עודד פורר מישראל ביתנו מהדהד את החשיפה ומעלה טענה מעניינת על גודל הממשלה עצמה:

09:46 עריכה

העיתונאי אביעד גליקמן תוהה מדוע השר אוחנה שותק מול האיומים שנשמעו כלפי היועמ"ש:

10:05 עריכה

מזכ"לית נעמ"ת, חגית פאר, תוקפת בחריפות את השרה מירי רגב על פיטורי מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, שביצעה רגב עוד לפני כניסתה לתפקידה.

פאר אמרה הבוקר בראיון לרשת ב': "מצער מאוד שהפעולה הראשונה של רגב היא פיטורי עובדת בחופשת לידה. זאת לא רק פעולה אנטי פמיניסטית אלא גם לא חוקית. נראה כי רגב זקוקה לקורסים מזורזים על יחסי עבודה וזכויות נשים ואנחנו בנעמ"ת נשמח לסייע לה בכך".

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

 

10:19 עריכה

10:20 עריכה

10:24 עריכה

השר דודי אמסלם סיכם עם ראש הממשלה נתניהו כי ימונה לתפקיד השר המקשר בין הממשלה לכנסת ומי שיוביל את קידום הסייבר. נתניהו מברך את השר המיועד.

10:35 עריכה

10:46 עריכה

10:51 עריכה

השר דוד אמסלם ימונה לשר המקשר בין הממשלה לכנסת ויקבל לאחריותו את מטה מיזם ישראל דיגיטלית, רשות התקשוב, מערך הסייבר, רשות החברות ונציבות שירות המדינה. כך נאמר בהודעה הרשמית המשותפת שהוציאו אמסלם וראש הממשלה נתניהו.

דוד אמסלם (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דוד אמסלם (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
11:04 עריכה

האחים והאחיות ירחיבו את השביתה שהן מתכננים ליום ראשון במחאה על תקיפת אחות במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב:

11:05 עריכה

11:07 עריכה

שר הביטחון היוצא ויו"ר רשימת ימינה נפתלי בנט, שבמהלך כהונתו הקצרה גילה מעורבות רבה במלחמה למיגור מגיפת הקורונה, מבשר על מה שעשוי להיות פריצת דרך ישראלית במחקר על הנגיף:

11:09 עריכה

שר התיירות יריב לוין, המיועד לשמש כיו"ר הכנסת, יגיש היום ב-13:00 את התפטרותו. כך מדווח כתב "מעריב" אריק בנדר. לוין היה אמור להתפטר כבר אתמול אך דחה את המהלך עקב דחיית השבעת הממשלה המיועדת מאתמול ליום ראשון הקרוב.

יריב לוין (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
11:25 עריכה

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד "מברך" בעוקצנות את דוד אמסלם על מינויו לשר:

11:38 עריכה

שגריר סין בישראל, דוּ וֵוי, תקף היום את טענותיו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו נגד שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לסין.

לדברי דו ויי, "שיתוף הפעולה בין ישראל לסין הוא "win win". אנחנו מאמינים שהחברים היהודים שלנו יצליחו לא רק להביס את וירוס הקורונה, אלא גם את 'הווירוס המדיני' ולבחור במסלול שמשרת את האינטרסים שלהם בצורה הטובה ביותר".

"לנוכח היקף ההשקעה (הקטן) של סין בישראל לטעון ש'סין קונה את ישראל'?הפרויקטים המשותפים לסין ולישראל מבוססים על היצע וביקוש ופותחים בפני הסינים את החדשנות הישראלית ובפני הישראלית את כוח העבודה היעיל ביותר למיזמי התשתיות הישראליים שמספקים הזדמנויות תעסוקה רבות בשתי המדינות".

השגריר הסיני התייחס גם להאשמות האמריקניות לפיהן סין טייחה והסתירה את נגיף הקורונה בתחילת דרכו. לדברי ויי: "סין מעולם לא טייחה והסתירה את התפרצות נגיף הקורונה בשטחה. נהגנו בשקיפות מוחלטת. וחברינו היהודים יודעים היטב, מניסיון העבר, שתמיד בתקופת מגפות מחפשים קונספירציות ושעירים לעזאזל. אנחנו לא אחראים להתפרצות הנוכחית ולמצב בארה"ב. מדובר בכישלון מנהיגותי".

11:49 עריכה

הלימודים בכיתות ד'-י' במועצות האזוריות לא יתחדשו בשבוע הבא במועצות האזוריות בגלל שהוראות משרד הבריאות אינן מאפשרות לארגן מספיק הסעות לבתי הספר. כך הודיע מרכז המועצות האזוריות.

בפורום המועצות האזוריות לא הודיעו מתי יתחדשו הלימודים, והצהירו כי הדבר יקרה רק כשבעיית ההסעות תיפתר.

הממשלה מתירה לתלמידי כיתות ד'-י' לחזור ללמידה מלאה כבר ביום ראשון הקרוב, פרט למספר יישובים ושכונות שבהם היו התפרצויות גדולות של קורונה (רובם חרדיים). עם זאת, פורום 15 הערים החזקות הודיע כי הלימודים בכיתות הללו יתחדשו רק ביום שלישי כדי לאפשר לעיריות ולצוותים לחטא ולהכין את בתי הספר, וההערכה היא שכך יקרה גם במרבית הערים בישראל.

במועצות האזוריות מתגוררים כ-115 אלף תלמידים בכיתות ד' עד י' שלא יחזרו ללימודים ביום ראשון. תלמידי כיתות א'-ג' כבר חזרו למתכונת לימודים מלאה ותלמידי הגן וכיתות י"א-י"ב כבר חזרו ללמוד במתכונת חלקית ויחזרו ביום ראשון ללימודים במתכונת מלאה, כמו בשאר היישובים בישראל פרט לאלה שהיו בהם התפרצויות חריגות.

בית ספר יסודי בישראל (צילום: פלאש 90)
בית ספר יסודי בישראל (צילום: פלאש 90)
11:56 עריכה

שרת התחבורה המיועדת מירי רגב, שהודיעה אמש למנכ"לית משרד התחבורה על פיטוריה אף שהיא בחופשת לידה, עונה לביקורת ולטענות שפעלה לכאורה בניגוד לחוק:

 

12:17 עריכה

נמשך סבב המינויים של השרים מטעם הליכוד: אופיר אקוניס יתמנה לשר לשיתוף פעולה אזורי.

12:24 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ, המיועד לשמש כראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בממשלת נתניהו החדשה, צפוי להגיש ב-13:00 את התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת. זאת, בהמשך להתפטרותו של יריב לוין מתפקיד שר התיירות, על מנת לאפשר ביום ראשון את כינוס מליאת הכנסת ומינוי יריב לוין לתפקיד יו"ר הכנסת ולהתחיל בהשבעת הממשלה. גנץ ולוין עמדו להתפטר כבר אתמול ודחו את המהלך הפורמלי לאחר שהשבעת הממשלה נדחתה מאתמול ליום ראשון.

בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
12:44 עריכה

שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' הכריז הבוקר על המיזם האחרון שלו במשרד: הקמת צוות מקצועי שיבחן את האפשרות לאפשר לבעלי רכבים בני 10 שנים ומטה לעבור טסט מדי שנתיים במקום מדי שנה.

 

13:02 עריכה

רגע לפני שמפלגת העבודה מצטרפת לקואליציה בראשות ראש הממשלה נתניהו (ולא בפעם הראשונה), העיתונאית טל שניידר גלשה באתר המפלגה  ושמה לב לעובדה שהוא עדיין עמוס בביקורת חריפה על נתניהו, חלקה מפיו של היו"ר עמיר פרץ שעומד לחזור לשמש כשר בממשלת נתניהו החדשה.

 

13:05 עריכה

ח"כ יאיר לפיד עקץ את מינויו של דוד אמסלם ל"שר הממונה על הקשר בין הממשלה והכנסת", וביקש ממנו "למסור לממשלה מהכנסת" שהיא גדולה ובזבזנית. אמסלם עונה ללפיד בתשובה עוקצנית לא פחות ומזכיר לו את העובדה שלפיד הוא מהחכ"ים שנמצאים במשכן הכנסת הכי פחות:

13:10 עריכה

ימינה בראשות נפתלי בנט ומרצ יחבשו בינתיים יחד את ספסלי האופוזיציה, אבל לא בטוח שתשרור ביניהן קרבה גדולה. בנט תקף בארסיות את ההסתדרות והזכיר אותה באותה נשימה עם חמאס (כשני ארגונים שרה"מ "חלש מולם", לטענתו), ומרצ מצטרפת להתקפות על ההשוואה חסרת הטעם בין ארגון עובדים לארגון טרור:

 

13:37 עריכה

הממשלה אישרה היום תיקון לתקנות שעת חירות לפיו יהיה מותר לקיים לקיים אירועים כמו חתונות ומסיבות בשטח פתוח, החל מיום הראשון.

לפי החלטת הממשלה, ניתן יהיה לקיים אירועים "של בית עסק המקיים אירועים, בכפוף למגבלות הקיימות על התקהלות במרחב ציבורי, שעומדת כיום על 50 איש בשטח פתוח. על מפעילי העסקים לעמוד בכל הכללים החלים על הפעלת מקום ציבורי ובכלל זה שמירה על ריחוק פיזי בין המשתתפים, עטיית מסיכות, ושמירה על כללי היגיינה".

החלטת הממשלה מבוססת על המתווה, שהתקבל כבר בתחילת מאי, לפיו החל מה-17 למאי (ראשון הקרוב) תותר התקהלות של 50 איש בשטח פתוח.

לפי ההחלטה, באירוע "לא תהיה כמות אנשים ביחס העולה על אדם לכל 15 מ"ר".

על פי הצעת ההחלטה שהוגשה לשרים, הם אמורים לדון היום גם בפתיחת בריכות השחייה לצורך אימון של ספורטאי תחרותי והפעלת בריכות טיפוליות.

חתונה בצל הקורונה: אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
חתונה בצל הקורונה: אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
14:11 עריכה

מעונות היום המפוקחים שמפעילים ארגוני ויצו, נעמ"ת ואמונה לילדי הורים עובדים יחזרו לפעול במתכונת מלאה ביום שני הקרוב.  כך הודיעה מנהל אגף מעונות היום במשרד העבודה אמיר מדינה בחוזר מנכ"ל שהוציא היום בצהריים. פתיחת המעונות הייתה אמורה להתקיים ביום ראשון אך לא אושרה סופית בשל בעיות טכניות שחייבו את מפעילי המעונות בהיערכות לפתיחה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול על חזרה מלאה של מערכת החינוך, כולל המעונות, אך במשרד העבודה והרווחה לא עדכנו את מפעילי מעונות היום וההורים על ההנחיות החדשות – מה שעורר מחאה שלהם. ההנחיות הועברו רק היום בצהריים.

שר העבודה והרווחה היוצא אופיר אקוניס אמר כי זו "בשורה אדירה להורים שייחלו לאור הירוק של משרד הבריאות. עמדותינו והמלצותינו היו ברורות ועקביות ואני מברך על ההחלטה".

מארגוני נעמת, ויצו, אמונה ונאות מרגלית, נמסר בתגובה להחלטת הממשלה לפתוח את המעונות ביום שני כי "אנו מברכים על ההחלטה לחזרה מלאה לשגרת פעילות במעונות היום ונפעל בהתאם להחלטת הממשלה. קראנו משך כל התקופה האחרונה לחזרה לפעילות במתכונת מלאה מכיוון שזו הדרך היחידה לשחרר את המשק, לאפשר להורים לחזור לעבוד ולהחזיר את הפעוטות לשגרה שפויה".

על פי הודעת משרד הרווחה, מעונות היום והמשפחתונים יחזרו לפעול ביום שני במתווה המאפשר לקלוט את כל הילדים הרשומים, תוך שמירה על חיטוי, היגיינה והפעלה בקבוצות קטנות. המשרד הנחה את המעונות לחלק את כלל הילדים לקבוצות, כך שבכיתת התינוקות ימונה איש צוות חינוך-טיפול אחד לכל שישה ילדים, בכיתת הפעולות איש צוות אחד לכל תשעה, ובכיתת הבוגרים יהיה מטפל אחד לכל 11 ילדים.

הפתיחה לא תתקיים ביישובים שהיו מוגבלים לתנועה בחודשיים האחרונים ומוקדי תחלואה, כולל בני ברק, בית שמש, השכונות החרדיות בירושלים ומספר יישובים קטנים, בעיקר במגזר הערבי.

פעוטון, אילוסטרציה (צילום: nilimage / iStock)
פעוטון, אילוסטרציה (צילום: nilimage / iStock)
14:25 עריכה

14:39 עריכה

הפלסטינים ביו"ש ובעזה וחלק מערביי ישראל מציינים היום, ה-15 למאי – התאריך הלועזי של הקמת מדינת ישראל – את "יום הנכבה", שמהווה עבורם יום זיכרון לגירוש ובריחה של מאות אלפי פלסטינים משטח מדינת ישראל סמוך לזמן הקמתה.

יום הנכבה לווה בשנים קודמות בעימותים אלימים בין תושבים בשטחים לבין צה"ל ובהפגנות סוערות של ערבים ישראלים. השנה מדווחים במערכת הביטחון כי יום הנכבה עבר כמעט ללא אירועים למרות שיום הנכבה חל ברמדאן ולמרות הסערה הפוליטית סביב כוונת הממשלה לספח שטחים ביו"ש. זאת, כנראה, בשל מגפת הקורונה וכללי הריחוק החברתי שעדיין נשמרים בשטחים יותר מאשר בישראל.

חברי הכנסת הבולטים של הרשימה המשותפת – איימן עודה, אחמד טיבי, מטאנס שחאדה, עבאס מנצור ואפילו היבא יזבק לא הזכירו אותה בעמודי הטוויטר שלהם ובהצהרות לתקשורת העברית. מרבית הצהרותיהם של הח"כים הערבים עסקו במותו של מוסטפה יונס שנהרג מאש מאבטח בתל השומר, בקשיי החזרה ללימודים ובקשיים הכלכליים של כלל אזרחי ישראל ושל הפלסטינים בשטחים.

מי שהקדיש מקום לנכבה היה דווקא הח"כ היהודי היחיד מהרשימה, עופר כסיף, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו פוסט נזעם שבו טען כי "הנכבה עדיין נמשכת".

יום הנכבה 2018 (צילום: וישאם השלמון)
יום הנכבה 2018 (צילום: וישאם השלמון)

 

14:57 עריכה

בנימין נתניהו החליט למנות את ישראל כ"ץ לשר האוצר הבא, במקום משה כחלון הפורש. זאת, בניגוד להבטחת הבחירות למנות לתפקיד דווקא את ניר ברקת.

ראש הממשלה נתניהו: "אני שמח לבשר כי השר ישראל כ"ץ נענה לבקשתי לכהן בתפקיד שר האוצר הבא של מדינת ישראל. עומדים לפנינו אתגרים רבים בעקבות משבר הקורונה ואני סמוך ובטוח כי השר כ"ץ הוא המתאים לתפקיד זה. השר כ"ץ עשה עבודה מצויינת בכל תפקידיו ובראשם שר התחבורה, במסגרתו היה לשותף נאמן לפתיחת השמיים, לחיבור הפריפריה למרכז ולהזנקת מדינת ישראל בתחבורה ובתשתיות. יחד נוביל את כלכלת ישראל קדימה."

השר ישראל כ"ץ: "שנים רבות אני פועל למען מדינת ישראל ואזרחיה. בעבודה משותפת עם ראש הממשלה שינינו את פני המדינה. בשעה זו, בה אנו מתמודדים עם השלכות משבר הקורונה, אני מקבל על עצמי את תיק האוצר ומתחייב להוביל את כלכלת ישראל בצורה מקצועית, אחראית, שקולה ובטוחה. יחד נצא מהמשבר מחוזקים ועם כלכלה חזקה ויציבה. אני מודה לראש הממשלה על האמון ועל כך שבחר בי בעת הזו להוביל את כלכלת ישראל."

15:11 עריכה

בני גנץ הודיע למזכירות הכנסת על התפטרותו מתפקיד יו"ר המשכן לקראת השבעת הממשלה ביום ראשון. יו"ר כחול-לבן יהיה שר הביטחון. במקביל, גם יריב לוין התפטר ממשרד התיירות כדי שיוכל להיכנס לתפקיד יו"ר הכנסת. השניים משכו את מכתבי ההתפטרות שלהם אתמול, לאחר שנתניהו לא הספיק לאייש את שלל תפקידי השרים בממשלה הגדולה ביותר אי פעם.

15:19 עריכה

עבדאללה מלך ירדן מזהיר שאם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית הדבר יוביל להתנגשות בין שתי המדינות. בראיון שצוטט ב-ynet לעיתון הגרמני דר שפיגל אמר המלך כי "מנהיגים שתומכים בפתרון מדינה אחת לא מבינים מה זה אומר, אם ישראל תספח את הגדה המעבית ובקעת הירדן ביולי הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה". הוא נמנע מלומר שההשלכה תהיה ביטול הסכם השלום אך הבהיר שכל האפשרויות נבחנות.

16:19 עריכה

"חופשת הלידה אינה העניין, מנכ"ל משרד זו משרת אמון", אומרת מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר שאתמול נודע לה על פיטוריה הצפויים בידי השר הנכנסת מירי רגב. שיחת הטלפון הזו גררה ביקורת על כך שהמנכ"לית היוצאת נמצאת בחופשת לידה כך שאסור לפטרה אך היא עצמה כאמור לא מתרגשת מהנושא, מה גם שהיא מועמדת להתמנות לתפקיד בכיר יותר של מנכ"לית האוצר.

17:01 עריכה

ניצן הורביץ עדיין נאחז ב'מה היה קורה אילו' ומנסה להפריך את התיאוריה שלפיה לגנץ בעצם לא היתה ברירה אלא להיכנס לממשלה המנופחת עם נתניהו.

לפי הורביץ, גוש המרכז שמאל יכול היה לחוקק את החוקים למאבק בשחיתות, בהם זה שימנע כהונת ראש ממשלה עם כתבי אישום, "וכל הזירה הפוליטית היתה משתנה. אבל באמצע הדרך, גנץ התעייף או נבהל או גם וגם, הרים ידיים ונכנע".

17:59 עריכה

ההבטחות של ראש הממשלה נמסות על הקרח" אומר רועי כהן שעומד בראש אירגון העצמאים להב. הוא מצולם ליד בלפור עם משהו שנראה כמו קוביית קרח שעליה תמונת נתניהו ולידה הכיתוב "הבטחות על הקרח".

18:04 עריכה

בני גנץ אומר לאביב גפן שהוא שוחח עם שר התרבות המיועד חילי טרופר וביקש ממנו למצוא פתרונות למשבר הקשה של עולם הבידור והתרבות. גפן פנה לגנץ בטור שפירסם במאקו ושבו ביקש מגנץ להתערב כי "לאנשים אין אוכל".

18:29 עריכה

דוברת של מזכיר המדינה האמריקאי אמרה היום לכתבים ישראלים כי הסיפוח צריך להיות חלק מהשיחות בין ישראל לפלסטינים והוסיפה שהנושא עלה במפגש בין פומפאו לנתניהו אך "זו לא הסיבה שבגינה הוא הגיע לישראל". לדבריה, אף שהפלסטינים דוחים את מתווה טראמפ, המאריקאים ינסו לקדמו בכל זאת.

18:46 עריכה

ריבלין מודה למנהלי המשרדים שעוזבים את תפקידם, והיו גם בחזית משבר הקורונה, כאשר השרים שמעל חלקם כבר היו עם רגל או שתיים בחוץ: "סללתם הרבה שבילים עבור כולנו".

18:50 עריכה

כתב הדסק הערבי של כאן רועי קייס מפרסם את דבריו של מלך ירדן לדר שפיגל. בין היתר הוא אמר כי סיפוח עלול להוביל לקריסת הרשות הפלסטינית וזה יוביל לאנרכיה. "אם ישראל באמת תספח שטחים מהגדה המערבית ביולי, אז הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם ירדן".

18:55 עריכה

"ברור לגמרי שביבי לא יקיים את ההסכם", אומר יאיר לפיד לאולפן של אופירה וברקו בקשת. לדבריו, גנץ "פשוט לא עמד במתחים" ולכן נכנס לממשלת נתניהו.

לפיד חזר על המסר שלפיו היתה לגנץ ברירה נוספת בין בחירות רביעיות לבין כניסה לממשלה. בתשובה לשאלה במי היה בוחר, אם הברירה היא בין גנץ או ביבי אמר לפיד שהוא "לא יודע" ולא השיב גם לשאלה מי מהם יותר אמין, "גם לי אין תשובה … הם הולכים להקים ממשלה ביום ראשון ואתה שואל אותי מי מהם יותר לא אומר את האמת".

19:23 עריכה

ערן דורון, יו"ר המועצות האיזוריות, מתקומם על מה שהוא מגדיר כניתוק של הממשלה מהשטח. הוא התייחס לחזרת מערכת החינוך בשבוע הקרוב: "רצו שנפצל את ההסעות לחצי אבל לא נתנו לנו שיפוי, ויש עוד 20 אלף דוגמאות". לדבריו, בניגוד להנחיות לגבי שחרור המשק, הפעם החליטו במועצות האיזוריות להפסיק לציית באופן עיוור למתווים של הממשלה. "אנחנו בתחושה שמכסחת הדשא הזאת לא רלבנטית".

19:48 עריכה

במקום את תיק המורשת והתפוצות קחו את תיק העצמאים", אומר רועי כהן, נציג ארגון העצמאים להב לאולפן -N12. כהן דיבר מדם לבו על המשבר הקשה של העצמאים ושלל מגזרים שנפגעו כלכלית במשבר:

"מי לוקח אחריות? אף אחד לא עשה את זה, לא שר האוצר, לא שר הכלכלה ולא ראש הממשלה. לא יכול להיות שאף אחד לא מסתכל לאנשים האלה ונותן להם תקווה. המציאות בוערת לנו בעיניים ורואים את זה. אתה רואה את האנשים הם לא נעלמים".

כהן דורש מהממשלה לפתוח את כל העסקים עכשיו ולתת להם מענקים על החזרת עובדים.

19:56 עריכה

אמנון אברמוביץ' התייחס הערב באולפן N12 לפארסת הדחייה של השבעת הממשלה ואמר כי התיקים מתחלקים למשרדי כוח, שירות ודמוקרטיה. "כחול-לבן החרישו מול המתקפה על היועמ"ש והמלכודת הזאת תהיה לאורך כל הקדנציה. כל הביביסטים יתקפו את מערכת המשפט וכחול-לבן לא ירצו לקלקל את היחסים. אני רוצה לשבח את המינוי של אלון שוסטר לשר החקלאות, הוא מקבל משרד עני של 1.8 מליארד שקל לשנה אבל סוף סוף לחקלאים יש שר".

עמית סגל העריך שלצחי הנגבי ואבי דיכטר, שעדיין לא קיבלו את הג'וב שלהם, אין כלים לאיים על נתניהו.

20:17 עריכה

רינה מצליח התייחסה באולפן N12 לגודל המנופח של הממשלה ולאנשי הליכוד שיישארו בחוץ:

"נתניהו צריך כאלה שיחלישו את מערכת המשפט ואת זה צחי הנגבי ודיכטר ואחרים לא עשו ולכן הם לא קיבלו תפקידים. לשרים במשרדים המומצאים אני לא מציעה להסתכל במראה, במקומם הייתי משפילה מבט מול אלפי המובטלים בישראל. הם לא יקבלו תקציבים לפעול אלא תקציבים למטה, אורלי לוי לא תקבל תקציבים לפעול אלא לנהג ומטה וזה אות קין על הממשלה".

בועז ביסמוט הגיב כך: "השידוך עם כחול-לבן הביא אותנו למצב הזה".

20:52 עריכה

אמנון אברמוביץ' תוקף באולפן N12 אץ שר האנרגיה יובל שטייניץ, שביקר את השיחות בין אשכנזי-למנדלבליט שנחשפו על ידי איילה חסון. לדברי אברמוביץ', שטייניץ בעצמו התקשר ליועמ"ש כדי לחלץ ממנו מידע טרם שנחקר בעצמו בפרשת הצוללות.

"שטייניץ התקשר למנדלבליט ושאל מה יהיה בחקירתו. אני לא יכול לומר לך, זה שיבוש חקירה ענה היועץ. שטייניץ התקשר שוב והיועמ"ש חמל עליו, אז הוא כינס כינוס מיוחד עם שי ניצן ובכירים אחרים בפרקליטות והם החליטו שהיועץ באופן נדיר ויגיד לו אתה לא נחקר אלא בא לתת עדות פתוחה. זה שטייניץ שהיום אומר על היועץ ביחס לפרשיה ההיא, 'זה חמור ביותר והיועמ"ש שכח את תלמודו: מי שמרחם על אכזרים סופו שמתאכזר לרחמנים ושכח את תלמודו כשחקן התקפה בכדורגל, מי שלא כובש סופג.

"מנדלבליט הלך לקראת נתניהו בתיק 1,000 שהוא תיק שוחד מובהק, בתיק הצוללות שהיה צריך להעמיד בו לדין על סודות מדינה ולא בעבירות המעטפת, ובתיק 16 המיליון שטרם הועבר למשטרה והגיע הזמן".

20:57 עריכה

האיחוד האירופי יפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח שטחים בגדה המערבית, כך לפי דיווח של ברק רביד על ישיבת שרי החוץ האירופים שהתקיימה היום. הונגריה ואוסטריה התנגדו.

21:26 עריכה

ילדי ראשי הממשלה המכהן והחלופי יזכו לאבטחה לפי פרסום של N12 מהערב ושל טל שניידר מאתמול. הכנסת תאשר את הסידור שיאבטח את הילדים של בלי קשר למקום מגוריהם.

14:55 עריכה

יו"ר יש עתיד ושר האוצר לשעבר, ח"כ יאיר לפיד על הוצאת רשות החברות הממשלתיות מהאוצר: "לא פחות מאסון כלכלי", אמר. "בזמנו הובלתי את הרפורמה ברשות שהעבירה אותה מהפסד שנתי של 600 מיליון שקל לרווח שנתי של יותר משני מיליארד. עכשיו הם זורקים את הכל לפח בגלל פוליטיקה של כסאו. טירוף".

סגירה