אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
קַפְּסוּלָה

המבוכה בציבור גדולה ורבים מתקשים להבין כיצד לנהוג. וכדי לענות על השאלות הרבות והמטרידות, אנחנו שמחים לארח כאן לראיון ראשון ובלעדי את תא"ל (מיל') משה ("כמוסה") בר בלבול טוב, ראש המלמ"מ ("המכון לניהול מדיניות מטורללת") והאיש שמוביל כעת בגאווה גדולה את מה שהוא מכנה "מהפכת הקפסולות"

"אדם יכול להשתייך ליותר מ'קפסולה' אחת בתחומי חיים שונים. 'קפסולת' משק הבית בו הוא חי, 'קפסולת' המשמרת בעבודה, 'קפסולת' פעילות פנאי וכו'. אך לא ניתן להשתייך ליותר מ'קפסולה' אחת באותו תחום חיים, כמו למשל – קפסולות שונות במשמרות בעבודה"

 (מתוך הנחיות משרד הבריאות לחזרה לשגרה, 5 במאי 2020)

כניסתה המסחררת של המילה קפסולה לחיינו תפסה רבים בציבור כשכוס האספרסו בידם ריקה. עוד לפני שהתחלנו להסתגל למילה הנידחת הזו, ששימשה עד כה בעיקר למריבות במשרד ("מי המניאק שגמר את הקפסולות של הקפה ולא דאג להודיע?"), התברר שהיא מצטיינת במקדם הדבקה קטלני ממש.

מי שהסיר השבוע רק לרגע את מבטו מדיווחי האקטואליה ונמנם לדקות אחדות, או סתם שקע בקריאת ספר, בצפייה בסדרה או בטיפול בצאצאיו, גילה לתדהמתו שהמציאות התהפכה בינתיים על ראשה ועל ראשו, וכעת הוא אבוד לחלוטין בסבך ההנחיות החדשות, ולא יודע באיזו קפסולה הוא יכול להתאמן בחדר הכושר, באיזו קפסולה לומדים ילדיו ועם חברי איזו קפסולה הוא רשאי לחזור הביתה בסוף יום העבודה. וזה בלי להיכנס לסבך הקפסולות הצנועות של תלמידי הישיבות והקפסולות הצנועות פחות של רקדניות הזומבה ומתעמלות הפילאטיס.

המבוכה בציבור גדולה ורבים מתקשים להבין כיצד לנהוג. וכדי לענות על השאלות הרבות והמטרידות, אנחנו שמחים לארח כאן לראיון ראשון ובלעדי את תא"ל (מיל') משה ("כמוסה") בר בלבול טוב, ראש המלמ"מ ("המכון לניהול מדיניות מטורללת") והאיש שמוביל כעת בגאווה גדולה את מה שהוא מכנה "מהפכת הקפסולות".

"אכן כן, אנחנו בתחילתה של מהפכה", הוא מתרגש, "לכאורה המצאנו במלמ"מ את הקפסולות כדי לפתור בעיות טריוויאליות שצצו השבוע, עם החזרה ההדרגתית לשגרה בעקבות ההקלות בסגר. אבל מי שחושב שמדובר אך ורק בפתרון מאולתר לבעיה זמנית, פשוט לא מכיר אותנו. הקפסולות הללו הן חלק ממדיניות חדשה, שאנחנו מתכוונים להתמיד בה. תאמין לי, יש לנו עוד הפתעות רבות בקנה. ואני כבר מת לראות את הפרצוף שלכם כשנחשוף אותן. הו הו, אתם תהיו בהלם".

"מי שחושב שמדובר אך ורק בפתרון מאולתר לבעיה זמנית, פשוט לא מכיר אותנו. הקפסולות הללו הן חלק ממדיניות חדשה, שאנחנו מתכוונים להתמיד בה. תאמין לי, יש לנו עוד הפתעות רבות בקנה. ואני כבר מת לראות את הפרצוף שלכם כשנחשוף אותן"

כן, בזה אין לי ספק.

"דע לך שראש הממשלה עצמו הוא התומך מספר אחת שלנו ושל המהפכה שאנחנו מובילים. רק אתמול הוא זימן אותי ללשכתו ואמר לי 'מה שאתם עושים כאן עם הקפסולות זה פשוט דבר עצום. מיד אחרי השבעת הממשלה אני מתכוון להגדיל את תקציבי המלמ"מ, ולהמשיך במלוא העוצמה והנחישות את המהלך ההיסטורי הזה שהתחלנו השבוע'".

באמת? ממה ראש הממשלה מתלהב כל כך? הציבור לא מוצא את הידיים והרגליים שלו בסבך התקנות החדשות.

"נכון? זה פשוט פנטסטי!".

לא הבנתי.

"שאלת אותי ממה ביבי מתלהב – ואז ענית בעצמך על השאלה ובכלל לא הבנת שזה מה שאתה עושה.  אין דבר שמשמח אותי יותר".

מה משמח אותך? עכשיו איבדת אותי לגמרי.

"הבלבול שלך משמח אותי. והבלבול של הציבור משמח אותי. בדיוק מהבלבול הזה ביבי מתלהב. בוא ואספר לך איך בעצם נולד רעיון הקפסולות. ביבי הזעיק אותי בתחילת החודש לבלפור. זה כבר היה בשלב שבו התחילו להגיע נתונים מעודדים – כלומר מדכדכים – ממשרד הבריאות על בלימת נגיף הקורונה.

"ישבנו בפאטיו, אכלנו עוגת ביסקוויטים מעולה ששרה אפתה משאריות של כתבי אישום, ואז ביבי רכן לעברי ואמר 'כמוסה – אני רוצה לדבר איתך על עניין רגיש, שחייבים לטפל בו כמו שרק אתה יודע. התחלנו את השנה עם רבעון ראשון נפלא של בלבול ציבורי בחסות מערכת הבחירות השלישית.

"גם הרבעון השני של 2020 התחיל בצורה יוצאת מהכלל, עם משבר הקורונה. אני לא צריך לפרט באוזניך את ההישגים הפוליטיים שצברתי בחודשים האחרונים בדיוק בזכות הבלבול הזה. אלה הישגים שאי אפשר היה לדמיין בכלל! מנהיגים מכל העולם מתקשרים אלי לקבל טיפים איך עשיתי את זה. הם מעריצים אותי.

"אבל לצערנו, אנחנו לא יכולים לבנות לאורך זמן לא על גנץ הרופס ולא על הנגיף הרופס. איימתי שנחזור לימי הביניים ובסוף בקושי שיתקנו את חטיבות הביניים. זה לא מספיק. אם לא יהיה חלילה גל שני, האמנים הנודניקים יחזרו להופיע, ההפגנות הגדולות יתחדשו, המשפטנים והתקשורת ירימו ראש. אסור לנו לתת לזה לקרות. אני חושש שהמערכת החיסונית שלנו לא תעמוד בלחץ בחצי השני של השנה. חייבים לחזק אותה.

"אני לא מתכוון לשבת בחיבוק ידיים ולמצוא את עצמי בוקר אחד במצב שבו אנשים קמים בבוקר לתחושת ודאות, ביטחון ויציבות. היה לי מזה מספיק בעשור הקודם. מיציתי.

"אנו עומדים בפני אתגרים אדירים – שגם אותם אני לא צריך לפרט באוזניך – וכדי להתמודד איתם בהצלחה אנחנו מוכרחים לשמור על המומנטום ולהמשיך להחזיק את הציבור מבולבל, חרד, מתלבט והססן גם בימים, בשבועות ובחודשים שאחרי הקורונה. איך אומר בני יאיר? כשהחמוצים מבולבלים – הבלפורים משתוללים. וכאן בדיוק אתה והצוות שלך נכנסים לתמונה. אני זקוק לך. אני סומך עליך שתדע מה לעשות'".

"אנחנו מוכרחים לשמור על המומנטום ולהמשיך להחזיק את הציבור מבולבל, חרד והססן גם בימים, בשבועות ובחודשים שאחרי הקורונה. איך אומר בני יאיר? כשהחמוצים מבולבלים – הבלפורים משתוללים"

נו, ומה עשית?

"המומחיות שלנו במלמ"מ היא בזריעת בלבול וחרדה באמצעות להטוטנות מילולית. בגלל זה ביבי כל כך מעריך אותנו. גם הוא הרי מגיע מהתחום. באשר לי, צברתי כבר ניסיון לא מבוטל – ויש לי מתודה יעילה שאני פועל לפיה. זה אולי נראה פשוט במבט ראשון, אבל תאמין לי – כדי לזרוע בלבול ברמות שאנחנו מחפשים, חייבים להיות מדויקים מאוד.

"ברגע שקיבלתי את הגדרת המשימה – להפוך את החזרה לשגרה למבלבלת לא פחות, ואולי אפילו יותר, מהבלבול ששרר כאן בתקופת החירום, ערכנו ניתוח שנועד לברר ממה בעצם מורכבת שגרת החיים של הישראלי הממוצע. אותה שיגרה שאנחנו מבקשים לערער.

"גילינו שהתשובה על כך מפתיעה בפשטותה. אם אתה פעוט, השגרה שלך קשורה בעיקר ל'גן' ול'צהרון'. אם אתה ילד, השגרה שלך קשורה בעיקר ל'כיתה'. אם אתה ספורטאי, השגרה שלך קשורה ל'קבוצה' וכן הלאה. החלטנו לערבב את כל אלה ביחד, ולקרוא לכולם 'קפסולות', ככה שאף אחד לא יבין יותר למה הוא שייך".

איך ראש הממשלה הגיב כשהצגת לו את התוכנית?

"התלהב מאוד, כמובן. אגב, הוא זה שהוסיף להצעה המקורית שלנו את הטאץ' הקטן והמבריק של חלוקת השבוע לימים ראשון עד שלישי ורביעי עד שישי, והציע שנעשה רוטציה בין הקפסולות השונות של ימי השבוע, כך שבכל שבוע כל קפסולה תקבל ימים אחרים. את הרעיון של הרוטציה הוא הביא מהפוליטיקה. הוא אמר שזה פטנט שהוכיח את עצמו כזורע בלבול ומבוכה בהצלחה בלתי רגילה כבר שנים".

"הוא הציע שנעשה רוטציה בין הקפסולות השונות של ימי השבוע, כך שבכל שבוע כל קפסולה תקבל ימים אחרים. את הרעיון של הרוטציה הוא הביא מהפוליטיקה. הוא אמר שזה פטנט שהוכיח את עצמו כזורע בלבול ומבוכה בהצלחה כבר שנים"

כלומר, מה שאתה אומר לי, בעצם, זה שהבלבול הזה שכולנו מרגישים עכשיו הוא בכלל לא תקלה אלא הישג. הוא לא באג אלא פיצ'ר. ושגם הוא קשור למצב המשפטי הסבוך של ראש הממשלה?

"מטבע הדברים, כעובד ציבור אני לא רשאי לענות על השאלה הזו בצורה מפורשת. אבל אתן לך עצה ששווה זהב: בכל פעם שאתה מתבונן מסביב ומגלה לתדהמתך שמתרחשים דברים מוזרים ובלתי סבירים, מסורבלים ומבלבלים, שנראים נטולי פשר וחסרי מובן, ואתה מתקשה למצוא להם הסבר הגיוני ומתקבל על הדעת – אל תוציא מכלל אפשרות שהם קשורים קשר הדוק למצבו המשפטי המסובך של ראש הממשלה".

עוד 1,084 מילים
סגירה