בפעם השלישית: נכשל הניסיון להקים את "החוף של מוש" בעתלית

מעקב זמן ישראל גורם המקורב למועצת חוף הכרמל: הקבוצה בהובלתו של מוש בן ארי הייתה היחידה שהתמודדה במכרז, שבוטל בעקבות הגשת מסמכים שגויים ● הניסיון למסור את הפעלת חוף המבצר בעתלית לידי הזמר פורסם לראשונה בזמן ישראל ● בעקבות הפרסום התעוררה סערה ציבורית, אך המועצה המשיכה לקדם את המהלך - לכאורה, בניגוד לכללי המנהל התקין ● כעת, עומדת בפני המעורבים האפשרות לחשב מסלול מחדש

מוש בן ארי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
מוש בן ארי

כישלון נוסף, שלישי במספר, למועצה האזורית חוף הכרמל במסגרת הניסיונות הבלתי נלאים למסור את חוף המבצר בעתלית ליזמים פרטיים. לזמן ישראל נודע כי גם המכרז השני, המתוקן, שהתפרסם לאחר פסח, נפסל על ידי ועדת המכרזים של המועצה, לאחר שככל הנראה אף יזם לא הגיש את מסמכי המכרז באופן תקין.

עוד נודע כי בשעות האחרונות לפני סגירת המכרז התחוללה פארסה מביכה שהובילה ככל הנראה לביטולו. בתחילת השבוע, כמה ימים אחרי סגירת המכרז, התכנסה ועדת המכרזים של המועצה בראשות מנכ"ל המועצה ירון פרידמן והחליטה לפסול את המכרז כולו. ההסבר שנתן יו"ר ועדת המכרזים לכך: "הוועדה פסלה את ההצעה היחידה שהוגשה, כי לא עמדה בתנאי הסף של המכרז".

גורם המקורב למועצה אישר לנו כי הקבוצה בהובלתו של הזמר ואיש העסקים מוש בן ארי הייתה היחידה שהתמודדה, וכי בעת הגשת המסמכים – ביום האחרון למכרז – התברר כי הוגשו מסמכים לא נכונים או שגויים.

לטענת הגורם, האשמה בתקלה היא דווקא של המועצה אשר הטעתה את הקבוצה, אך סירבה להעניק לה אורכה נוספת של 72 שעות לתיקון התקלה.

יזמים אחרים ששקלו להתמודד על המכרז החליטו בסופו של דבר להימנע מכך, בטענה שהמכרז "אינו שוויוני ואינו הוגן".

בתגובתה הרשמית אישרה דוברת המועצה כי "המכרז נפסל בשל חוסר בהגשת מסמכים", אולם לא פירטה מעבר לכך.

ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)
ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)

בניגוד לאינטרס הציבורי

כישלון המכרז החדש מהווה סטירת לחי מצלצלת לראש המועצה אסיף איזק, אשר מקדם באופן עיקש את העברת החוף לידיו של בן ארי, הבעלים של "החוף של מוש" באילת, כבר מאז ספטמבר שעבר. זאת, על אף מחאות חברי ועדת איכות הסביבה במועצה, תושבי עתלית וגורמים כמו ארגון אדם, טבע ודין.

סדרת התחקירים שהתפרסמה בזמן ישראל חשפה תהליך לקוי ומלא פגמים של ניסיונות, לכאורה, לתפור את המכרזים להעברת השליטה בחוף הבתולי והמבודד. זאת בניגוד לאינטרס הציבורי ולמסורת רבת-שנים לפיה החופים לאורך הים התיכון נשלטים על ידי המועצות או הרשות להגנת הטבע.

בתחילה יזם ראש המועצה אסיף איזק את העברת התכנון והניהול של החוף לידיו של בן ארי במסגרת הליך "ספק יחיד", בתואנה כי "במהלך חיפוש מסיבי לא נמצא יזמים מתאימים".

לאחר ביקורת ציבורית נוקבת, ופניה משלושה יזמים שונים אשר גילו עניין, ביטלה המועצה את הליך המכרז הסגור, ופרסמה מכרז פומבי עטור בפגמים משפטיים, ניסוחים בכפלי-משמעות, דרישות סף שנראו תפורות או לא הגיוניות ועוד.

לאחר שאיש מהיזמים לא ניגש למכרז הראשון, פרסמה המועצה באופן מידי מכרז "מתוקן" – אולם גם במכרז זה נותרו פגמים ותהיות רבות. כך, למשל, סירבה המועצה להסביר מדוע נדרש יזם בחוף "אקולוגי" ו"רגוע" להיות בעל ניסיון בתחום ההפקות המוזיקליות.

ב"חוף של מוש" מתקיימות הופעות מוזיקליות עמוק אל תוך הלילה, אולם בחוף אורבני מוכרז הופעות כאלה אסורות. מכלול דרישות הסף מהיזמים, שכללו ניסיון בהפעלת חופים ובניהול הפקות מוזיקליות, אותת לדעת יזמים ששקלו לגשת למכרז כי המועצה מעוניינת למסור את החוף ל"בן נבחר" מסוים מאד.

תהיה נוספת נוגעת לסוגיית עלויות השימוש בחוף. אמנם המכרז הצהיר כי בכניסה לחוף לא יגבה תשלום, אולם המועצה הבהירה את כוונתה לאשר חניון בתשלום שיפעל בצמוד לחוף, ועלול לחייב את המגיעים בתשלום דה-פקטו.

בנוסף, הכניסה המועצה במכרז השני תיקון כירורגי לדרישת הסף שכללה ניסיון בהפעלת שירותי הצלה, ושינתה אותו ל"ניסיון בהפעלת שירותי הצלה ככל שנדרש". תיקון זה משרת באופן ממוקד את בן ארי, כיוון שבחוף של מוש באילת אכן לא נדרשים שירותי הצלה.

יזמים אשר שוחחנו עמם ובדקו היתכנות להתמודד על המכרז נמלכו בדעתם בסופו של דבר, בטענה כי המכרז נראה "תפור" ו"מסוכן להשקעה בגלל עמימות התהליך".

בחוף הכרמל סירבו לומר השבוע האם תנסה המועצה לצאת במסלול חדש, רביעי במספר, בניסיון להכשיר את המהלך השנוי במחלוקת, או תבחר בדרך המלך עליה המליצו מומחי הסביבה, ותיקח על עצמה באופן רציני את התכנון להפעלת החוף כחוף ציבורי המשרת את הציבור בלבד.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חבל יכול היה לפתח קצת את החוף ולמשוך צעירים בעלי עניין לבקר ואולי גם לארגן פסטיבל מוזיקה דבר שיכול לתרום כלכלית לחוף הנטוש. החוף באילת נחמד. אולי על הדרך גם יסדרו כביש גישה נורמלי לחוף ... המשך קריאה

חבל יכול היה לפתח קצת את החוף ולמשוך צעירים בעלי עניין לבקר ואולי גם לארגן פסטיבל מוזיקה דבר שיכול לתרום כלכלית לחוף הנטוש.
החוף באילת נחמד. אולי על הדרך גם יסדרו כביש גישה נורמלי לחוף ולא לנסוע בתלוליות כדי להגיע ממושבים לחוף.

עוד 558 מילים ו-1 תגובות
סגירה