ומה עם החורף הבא?

סלפי מיום השיבה לבית הספר (צילום: יוסי שפרבר)
יוסי שפרבר
סלפי מיום השיבה לבית הספרי

מתוך הסערה שפקדה אותנו בחודשים האחרונים, עלה בבירור ייעודם של המחנכים כמי שתפקידם לסלול את הדרך אל עבר חוף מבטחים.

התקופה האחרונה הייתה מורכבת ומאתגרת עבור כולם. המורכבות שכולנו חווים, נחווית גם על ידי התלמידות והתלמידים שלנו. זאת המציאות הנוכחית ועימה בתי הספר נדרשים להתמודד. הכל מסביב מורכב ומשונה, והאופן בו אנו מגיבים למציאות תמוהה זו משפיע על התפקוד של התלמידים בהווה ועל המשקעים שמשבר הקורונה ישאיר בהם לעתיד לבוא.

הכל מסביב מורכב ומשונה, והאופן בו אנו המחנכים מגיבים למציאות תמוהה זו משפיע על התפקוד של התלמידים בהווה, ועל המשקעים שמשבר הקורונה ישאיר בהם לעתיד לבוא

הנחמה הפשוטה בה כולנו נאחזים היא התקווה לשיבה מהירה ל"נורמליות". השיבה לנורמליות או לשגרה המוכרת, עוברת דרך מסגרות חינוך פועלות ומתפקדות, החל מפעוטונים ועד לחטיבה העליונה.

על כתפינו מוטלת אחריות עצומה. על אף שלא פורסם מתווה ולא נשלחו הנחיות, אנחנו חייבים להיערך לחורף הבא, לגל שני אמיתי של קורונה. חשבו מה גל שני וסגר כללי בעוד שישה חודשים יעשו לחשבון הבנק שלכם. הניחו בצד את המתווים, את הקפסולות, את חוזרי המנכ"ל ואת דגשי הרשות המקומית, וראו כמה למדנו על יכולותינו בשבועות של ההסגר.

נוכחנו לדעת שאנו יכולים לעשות קסמים. אנחנו יודעים לתפעל פלטפורמות דיגיטליות מצויינות ללמידה משמעותית מרחוק, יש לנו יכולת להנהיג צוותים חינוכיים של א.נשים ראויים שיכולים ללכת איתנו כל הדרך ולספק את צרכיהם של התלמידות והתלמידים.

בשבועות בהם בתי הספר הפעילו למידה מקוונת, הבנו מהו המרכיב החסר בלמידה שכזו, ועתה אנו צריכים לעסוק בעניין זה ולטפל בו. התלמידים שלנו מוכרחים לרכוש אוריינות ללמידה מרחוק. כרגע, כישורי הלמידה שלהם אינם תואמים הוראה מסוג זה. בתי הספר והמחנכים נדרשים להשלים וללמד זאת ויפה שעה אחת קודם.

למרות כל ההתמודדויות והאתגרים, אנו חייבים לכוון ולדייק לעיקר. די ברור שאנו לא נהנה מחופשת קיץ, ודומה שגם צוותי ההוראה יידרשו לעבודה מאומצת. אנו צריכים להיערך לחורף הבא.

אנו נדרשים להכשיר את הצוותים ואת התלמידים שלנו לפעול בסביבה בית ספרית היברידית, המקיימת סוגים שונים של מפגשי למידה פרונטאלים כמו גם וירטואלים בעת ובעונה אחת. בית ספר מרחוק ומקרוב. בית ספר עם מציאות של מסיכות, בית ספר המקיים תנאים של ריחוק חברתי ועוד. עלינו להכשיר את התלמידות והתלמידים שלנו ללמידה במציאות רבודה שכזו וכיצד מייצרים שיגרה במציאות דינמית ובתנאים של חוסר ודאות.

אנו מוכרחים לבחון מה ההשלכות על הקבוצה ומה זה עושה לפרט. עלינו לשאול כיצד מעצבים מחדש את ההקשר ואת החוויה החברתית? בעת הזו, ישנם המון סימני שאלה ומעט מאוד סימני קריאה.

על כתפינו מוטלת אחריות עצומה. על אף שלא פורסם מתווה ולא נשלחו הנחיות, אנחנו חייבים להיערך לחורף הבא, לגל שני אמיתי של קורונה. חשבו מה גל שני וסגר כללי בעוד שישה חודשים יעשו לחשבון הבנק שלכם

זוהי לכל הדעות מציאות ניהולית מורכבת ומאתגרת, ויחד עם זאת אנו חשים תחושת אחריות עצומה כמחנכים וכמנהלי ומנהלות בתי הספר. תנו בנו אמון. בחודשים הבאים אנו חייבים להפוך את בתי הספר שלנו לארגונים חינוכיים המסוגלים לקיים הוראה ולמידה בתנאי חוסר ודאות משתנה, גם במקרה של גל נוסף של קורונה בחורף הבא. רק כך המשק יוכל להמשיך לתפקד.

תפקידנו הוא ליצור תנאים בבתי הספר אותם אנו מנהלים, על מנת שבחורף הבא תהא המציאות אשר תהא, אנו נהיה ערוכים ומוכנים ובתי הספר שלנו ימשיכו לפעול ולענות על צרכי שוק העבודה. נוכל להצליח בכך רק במידה וננצל את חודשי החום והקיץ, להכשרת הצוותים והתלמידים שלנו לקראת האתגר הבא. שמישהו יעז להגיד למורה או לגננ.ת שהם אינם חיוניים למשק!

צריך לעסוק בעיקר. לא במתווים, או בקפסולות ולא בחוזרים ובהנחיות. האוטונומיה של מנהלי.ות בתי הספר היא המפתח להצלחה. כאשר נזכה באוטונומיה אנו נדע לחולל קסמים.

נשוי ואב לחמישה. איש חינוך – מורה להיסטוריה ואזרחות. מנחה קבוצות, מנהל קמפוס בקבוצת החינוך אנקורי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 547 מילים
סגירה