נושקים לשיא: ממשלת ישראל - השנייה בגודלה בעולם המפותח

בדיקת זמן ישראל ממשלת נתניהו החמישית שוברת את שיאי הניפוח והבזבזנות גם ברמה הבינלאומית ● מבין 36 המדינות ב-OECD, רק ממשלת קנדה גדולה יותר, עם 37 שרים ● בשאר המדינות המפותחות מכהנים בין 7 ל-27 שרים, וברובן פחות מ-20 שרים ● השוואה

בנימין נתניהו לאחר השבעת הממשלה ה-35 של ישראל. 17 במאי 2020 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
Alex Kolomoisky/POOL
בנימין נתניהו לאחר השבעת הממשלה ה-35 של ישראל. 17 במאי 2020

ממשלת ישראל ה-35 שהושבעה אתמול (ראשון) בצהריים מעוררת ביקורת ציבורית רבה בשל מספרם הרב של השרים העתידים לכהן בה. בממשלה הגדולה אי פעם יכהנו 34 שרים לפחות – מספר שעשוי עדיין לגדול – וכל אחד מהם יזכה בשכר גבוה, רכב שרד, צוות עובדים גדול וכמובן תקציב של עשרות מיליוני שקלים – בשעה שהמשק נמצא במשבר עמוק ומאות אלפי ישראלים מובטלים.

כדי לספק תפקידי שרים לחלק ניכר מהח"כים במפלגות הקואליציה, הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על שורה של תפקידים חדשים עם שמות מוזרים לאוזן, כמו, למשל, "השר המקשר בין הממשלה לכנסת והאחראי על הסייבר" תפקיד המיועד לדוד אמסלם, ו"השרה לחיזוק וקידום קהילתי" תפקיד המיועד לאורלי לוי-אבקסיס.

בדיקת זמן ישראל מראה כי גם בהשוואה בינלאומית, מדובר בממשלה גדולה ומנופחת באופן חריג. מבדיקה שערכנו עולה כי ב-39 מדינות מפותחות, כולל כל חברות ארגון OECD, ממשלת נתניהו החמישית היא הממשלה השנייה בגודלה, אחרי ממשלת קנדה שבה מכהנים 37 שרים. בשאר המדינות שבדקנו הממשלות קטנות בהרבה ומספר השרים ברבות מהן הוא פחות מחצי ממספר השרים המיועדים לכהן בממשלת ישראל.

Embed from Getty Images

ממשלת קנדה

בקנדה יש כ-37 מיליון תושבים – פי ארבע מאשר בישראל – אך אין קורלציה בין מספר השרים במדינה לגודל אוכלוסייתה, כך שהתקשורת הקנדית מרבה לבקר ולעקוץ את ממשלות קנדה על גודלן המוגזם.

בממשלת הולנד יש 25 שרים ו-11 מזכירים, שמעמדם נמוך משל שרים אך גבוה מזה של סגני שרים בישראל, כך שקשה לקבוע אם יש בה 25 או 36 שרים.

הממשלות השלישית והרביעית בגודלן ב-OECD הן של נורווגיה וניו זילנד, עם 27 שרים בכל אחת מהן – כלומר, בשני מקרים מדובר בממשלות קטנות מזו של ישראל ב-25%. אחריהן מדורגות ברשימת הממשלות הגדולות ב-OECD ממשלות בריטניה, פולין וקוריאה הדרומית עם 26 שרים בכל אחת, ממשלות מקסיקו ושוודיה עם 24 שרים בכל אחת, ממשלת אוסטרליה הפדרלית וממשלת ספרד עם 23 שרים בכל אחת.

הממשלות הרביעית והחמישית בגודלן ב-OECD הן של נורווגיה וניו זילנד, עם 27 שרים בכל אחת מהן – כלומר, בשני מקרים מדובר בממשלות קטנות מזו של ישראל ב-25%

בממשל האמריקאי הפדרלי יש 16 חברי קבינט ושבעה "מנהלים (secretaries) בדרגת חברי קבינט" – כלומר, 23 אנשים במעמד של שר, נוסף על הנשיא.

ב-19 מדינות ארגון ה-OECD, כלומר במעל למחצית ממדינות הארגון – יש פחות מ-20 שרים, וכך גם במדינות מפותחות שאינן חברות בארגון, כמו טייוואן, סינגפור וקפריסין.

במדינות שבהן מכהנים 20 שרים ויותר נמתחת ביקורת תקשורתית וציבורית נוקבת על גודל הממשלה. בקרואטיה, לדוגמה, הושבעה לפני כשנתיים ממשלה שבה 20 שרים, והתקשורת המקומית זעקה שמדובר ב"ממשלה הגדולה ביותר לנפש באירופה".

במועצה הפדרלית (הממשלה) של שוויץ יש שבעה שרים בלבד – הנשיאה, סימונטה קומרוגה, המשמשת גם כשרת התחבורה, התקשורת, האנרגיה והסביבה, גאי פרמלין המשמש כשר הכלכלה והחינוך גם יחד, וכן שרי פנים, אוצר, חוץ, ביטחון והשרה למשפטים ולביטחון פנים.

שווייץ היא פדרציה המורכבת מקנטונים שבכל אחד מהם יש גם ממשלה מקומית, נוסף על הממשלה הפדרלית והרשויות המקומיות. עם זאת הקנטונים הם רשויות נפרדות שמעניקות לאזרחים שירותים, לצד שירותים שמעניקה להם הממשלה.

בממשל האמריקאי הפדרלי יש 16 חברי קבינט ושבעה מנהלים בדרגת חברי קבינט – כלומר, 23 אנשים במעמד של שר, נוסף על הנשיא. ב-19 מדינות ארגון ה-OECD, כלומר במחצית מהמדינות בארגון – יש פחות מ-20 שרים

מרבית המדינות שבהן יש ממשלות זעירות אינן פדרציות, אלא מדינות עם ממשלה ריכוזית אחת, כמו ממשלת ישראל. בממשלת פינלנד יש 12 שרים בלבד (רובן, אגב, נשים), כולל ראשת ממשלה ושרי חוץ, משפטים, פנים, ביטחון, אוצר, סביבה, חינוך ותרבות (יחד), חקלאות ויערנות (יחד), תחבורה ותקשורת (יחד), תעסוקה וכלכלה (יחד) ובריאות ורווחה (יחד).

בממשלת איסלנד יש 11 שרים בלבד. בממשלת בלגיה יש 14 שרים וכך גם בממשלות לטביה והונגריה. בממשלות ליטא ואסטוניה יש 15 שרים.

Embed from Getty Images

ראשת ממשלת פינלד עם שרת המשפטים ושרת הבריאות

הממשל המרכזי של צרפת מנוהל בידי 16 שרים בלבד, נוסף על נשיא המדינה. גם בממשלה הפדרלית של גרמניה יש 16 שרים וזה מספר השרים גם בממשלת צ'כיה (כולל הנשיא).

ייתכן שלא נכון להשוות בין ממשלת ישראל לבין ממשלות של מדינות ענק כמו יפן וארה"ב, או של מדינות זעירות כמו לוקסמבורג. ואולם, השוואה בין ישראל למדינות מפותחות שגודל אוכלוסייתן דומה לזה של ישראל, כמו צ'כיה, שוודיה או שווייץ – מגלה כי ממשלת ישראל היא הגדולה מבין כולן.

ביוון שבה כ-10 מיליון תושבים, יש 20 שרים בממשלה, ובאוסטריה שבה כ-9 מיליון תושבים, כמו בישראל, מכהנים 18 שרים.

דומים למצרים ולערב הסעודית

ישראל מתהדרת בהיותה המדינה הדמוקרטית והמתוקנת ביותר במזרח התיכון. אך מסתבר שבמבחן גודלה של הממשלה, ישראל אינה מצטיינת גם ב"שכונה" שבה היא נמצאת.

בממשלת לבנון יש 20 שרים בלבד, בממשלת קפריסין – 17 שרים נוסף על הנשיא, בממשלת טורקיה – 19 (כולל הנשיא), בממשלת ירדן 29 ובממשלת עיראק – 23.

רק בממשלת מצרים ובמועצת השרים המלכותית של ערב הסעודית יש מספר שרים גדול מזה של ממשלת ישראל החדשה – 36 שרים.

עוד 727 מילים
סגירה