בעלי וילה שוקן על סף ייאוש: שוקלים למכור את הנכס ההיסטורי

פרסום ראשון הבעלים של "וילה שוקן", אשר סופחה על ידי מעון ראש הממשלה, ניסו להגיע להסדר עם המדינה של השכרה או חילופי שטחים, אך אלה לא יצאו לפועל ● אחר כך הם חשבו לתבוע את המדינה ● עכשיו הם שוקלים להעמיד את השטח למכירה ● גורם המעורה בפרטים: "הנסיונות של הקבוצה לפתור את הבעיה עם הנכס הזה לא הצליחו. הכיוון שהם שוקלים עכשיו הוא למכור את הנכס"

מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
תני גולדשטיין
מעון ראש הממשלה בבלפור

קבוצת הבעלים של "וילה שוקן" שוקלת למכור את המבנה – כך נודע לזמן ישראל.

"בינתיים הנסיונות של הקבוצה לפתור את הבעיה עם הנכס הזה לא הצליחו", כך אמר גורם שנמצא בקשר עם קבוצת הרוכשים של המבנה. "הקבוצה לא הגישה תביעה נגד הממשלה כמו ששקלה לעשות, לא החלה בבנייה שאושרה לה, וגם מהניסיונות להגיע להסדר עם הממשלה על השכרת הנכס או חילופי שטח לא יצא שום דבר. הכיוון שהם שוקלים עכשיו הוא למכור את הנכס".

"וילה שוקן" היא מבנה היסטורי הסמוך למעון ראש הממשלה, ומשרד ראש הממשלה השתלט עליו ו"סיפח" אותו בפועל למעון, כפי שנחשף בזמן ישראל לפני מספר חודשים.

המבנה נמצא בבעלות קבוצת משקיעים יהודים מאירופה, שהתארגנו במסגרת חברת "איגדה", והם מיוצגים על ידי עורך הדין הירושלמי הלל לייבוביץ'. הקבוצה רכשה את הווילה לפני כ-15 שנה, ולאחר דיונים ארוכים ברשויות התכנון קיבלה אישור לבנות במקום כמה מבני יוקרה. עם זאת, הבנייה מתעכבת כבר שבע שנים, בגלל השתלטות מעון רה"מ על המבנה.

מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: Hadas Parush/Flash90)
מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: Hadas Parush/Flash90)

לייבוביץ' אמר לזמן ישראל בנובמבר שעבר: "סידורי הביטחון מפריעים לנו לבנות בפועל, ויפריעו לנו להשתמש בנכסים שנבנה. אנחנו שוקלים להגיש תביעה.אני והלקוחות כבר הרבה שנים מנהלים שיחות עם עורכי דין על הגשת תביעה, אבל בינתיים הזמן עובר ואנחנו מחליטים שלא להחליט".

מאז, אומרים גורמים המקורבים לקבוצת הרוכשים, בקבוצה החלו להתייאש מהאופציות הללו ועתה הם שוקלים למכור את השטח.

קבוצת משקיעים רכשה את הווילה לפני כ-15 שנה, ולאחר דיונים ארוכים ברשויות התכנון קיבלה אישור לבנות במקום כמה מבני יוקרה. עם זאת הבנייה מתעכבת כבר שבע שנים, בגלל השתלטות מעון רה"מ על המבנה

במשרד ראש הממשלה לא ענו לשאלת זמן ישראל האם המדינה תשקול לרכוש את המבנה במקרה שהוא יוצע למכירה, בהיותה הגוף היחיד שיכול לעשות בו שימוש בלא כל הגבלה.

המבנה ההיסטורי סופח למעון רה"מ

מבנה "וילה שוקן" נמצא ברחוב סמולנסקין 7, סמוך לבית ראש הממשלה הממוקם ברחוב סמולנסקין פינת רחוב בלפור. המבנה המפואר הוקם בשנות ה-30 בידי זלמן שוקן, ולאחר מכן הוחרם על ידי הצבא הבריטי.

לאחר קום המדינה, מכרה משפחת שוקן את המבנה לממשלת ישראל. המדינה שקלה להקים בו את בית נשיא המדינה, אך התוכנית נגנזה, ובמקום זאת הוקמה במקום האקדמיה למוזיקה. לאחר שהאקדמיה עברה לגבעת רם, המבנה הפך לבית הספר "שובו" למשך שנה אחת, ומאז עמד נטוש.

ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

בין השנים 2006 ו-2013 ניהלה קבוצת הרוכשים של "וילה שוקן" מאבקים ודיונים מול הגופים התכנוניים, ובסופם אושרה תוכנית ששילבה בין רצון הקבוצה לבנות במקום מתחם דיור יוקרתי, לבין הדרישה הציבורית לשימור הערכים ההיסטוריים של המבנה. במהלך התקופה פורסם כי הקבוצה הציעה את המתחם למכירה בכ-12 מיליון דולר, וזאת בעקבות עיכוב באישור תוכנית הבנייה, ואולם היא חזרה בה לאחר אישור התוכנית.

לפי נסח הטאבו של הקרקע, בעלי החלקות בסמולנסקין 7 הם חמישה אזרחים בלגיים – פיליפ ציפל, רחל ולושה באוומלוולד, רוזלין דבידוצקי קוניג, ולאון קניג; ארבעה אזרחים אוסטרים – נטשה רוזנברג, ביאטריס פלוק, אסתר גלוט ורוברט גולדשטיין; ורחל פלוק, אזרחית שוויץ.

כיום מהווה המבנה חלק מהמתחם המאובטח של בית ראש הממשלה. רחוב סמולנסקין חצוי לשניים, כך שהחצי הקרוב יותר לבית ראש הממשלה סגור לכניסה, מגודר ומאובטח.

בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)

ההשתלטות על המבנה, שהחלה ככל הנראה לפני כשבע שנים, עלתה בדיון שהתקיים בבית המשפט בתביעת הדיבה שהגיש מני נפתלי נגד מקורביו של נתניהו. אחד הנתבעים בתביעתו של נפתלי, ניר חפץ, יועץ רה"מ לשעבר, הציג בעדותו בבית המשפט תמונות ממה שכינה "החמ"ל נגד מני נפתלי", וכלל את נתניהו ומקורביו. בזמן שחפץ הציג את התמונות, נפתלי זיהה את המקום כ"וילה שוקן".

לדברי נפתלי, כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר בארץ ב-2013, משרד ראש הממשלה השתמש בווילה כדי להלין בה את עובדי הפמליה שלו, וציין כי המבנה שופץ לשם כך בעלות של כ-70 אלף שקל.

מאז "סיפוח" המתחם נעשה בשטח שימוש לטובת ראש הממשלה נתניהו. במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-22 (בחירות אפריל 2019), הופיע נתניהו במקום ונאם בו בשידור חי על הטענות בדבר "הפריצה לטלפון הסלולרי של בני גנץ".

בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בדיקת זמן ישראל העלתה כי השתלטות מעון רה"מ על הווילה נעשתה בלא אישורם של הגופים התכנוניים בעירייה, ולכאורה גם בלא ידיעתם.

בעקבות הפרסום בזמן ישראל פנתה חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וניסתה לקבל מידע על הנעשה במתחם.

"לא קיבלתי תשובות ברורות, ואז הגיעה הקורונה וזה התמסמס", אומרת ורטון כעת. "אני מתכוונת להעלות את הנושא שוב במועצת העיר ובוועדות התכנוניות. לא ייתכן שככה ייעשה בנכס ציבורי".

תגובות

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענתה של ורטון: "אנחנו לא מגיבים על כל מייל שחבר מועצה כזה או אחר שולח למישהו".

הלל לייבוביץ', מייצג קבוצת הרוכשים של וילה שוקן, אמר בתגובה: "מדובר במבנה פרטי ששייך לאנשים פרטיים, אנחנו לא ננהל את הדיונים על עתיד המבנה מעל דפי העיתונות והאינטרנט".

ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

עוד 702 מילים ו-1 תגובות
סגירה