עתיד האנרגיה - כור גרעיני שיוכל להכנס לאוטו שלכם

הדפסת כור גרעיני קטן במדפסת תלת מימד
הדפסת כור גרעיני קטן במדפסת תלת מימד

מי שמחפש השקעה חכמה ורווחית יכול להביט במיזם החשוב, המהפכני והמדהים של חברת אוק רידג':

כור גרעיני קטן מספיק  כדי שיוכל להכנס לרכב סטנדרטי ומסוגל לספק חשמל ללא פחות מ-1000 בתים.

הכור נכנס למיכל בגודל של חבית בירה ומייצר חשמל נקי, זול ובטוח.

האנושות התעכבה עם עניין האנרגיה הגרעינית בגלל טעויות וטראומות עבר. צ'רנוביל ופוקושימה תמיד מהדהדים בעורפינו וקשה להתנער מהפחד מקטסטרופה גרעינית.

אבל המציאות מראה שאנרגיה גרעינית על פי כל מדד היא האנרגיה הבטוחה והנקיה ביותר שיש. אפילו אנרגיה סולארית ושאר מקורות ירוקים הם מקורות מסוכנים ומזהמים יותר. הייצור שלהם מזהם, השינוע שלהם מזהם וההתקנה שלהם מסוכנת ולוקחת חיים של פועלים (למשל פועל שנופל מגג בעודו מתקין פאנלים סולאריים).

המציאות מראה שאנרגיה גרעינית היא האנרגיה הבטוחה והנקיה ביותר שיש. אפילו אנרגיה סולארית ושאר מקורות ירוקים הם מקורות מסוכנים ומזהמים יותר. הייצור, השינוע וההתקנה שלהם מסוכנים

בשנת 2023 תוציא חברת אוק רידג' את הכור הזה אל השוק. אני מאמין שבתחילה ייכנסו אותם כורים לשימוש רק בצבאות, מפעלים שיקבלו אישור לכך, תעשיית החלל, צוללות, מטוסי קרב וכדומה.

בעתיד יהיו כורי היתוך גרעיני ואני מאמין שרק אז ייכנסו הכורים לשימוש אזרחי שוטף, מה שייפרוץ את הדרך למכוניות מעופפות (מה שמגביל אותנו כרגע זו רק אנרגיה. אין מספיק כוח במנועים), תכנות מתקדם והאצה בפיתוח מחשוב קוונטי (מחשב קוונטי מנצל תופעה שנקראת "סופרפוזיציה קוואנטית" המאפשרת לכל חלקיק במחשב לעשות כנראה מספר בלתי מוגבל של חישובים במקום חישוב אחד בכל פעם).

וזה מביא אותי לתקופה המדהימה בה אנו חיים:

נכון להיום, חברות וחברים, אנחנו בעיצומה של מהפכה תעשייתית.

בעולם היו כמה מהפכות תעשייתיות. המהותיות ביותר, אלו שהניחו את התשתית לחיים המודרנים ושחררו את הסוסים מעול רכיבתם של בני אדם היו ה-4 האחרונות. כמובן שלפניהן היו המצאת הגלגל, תקופת הברזל, המצאת הדפוס -אבל אלו שעליהן יושב העולם המודרני, המהפכות המהותיות ביותר, קרו כולן ב-300 השנים האחרונות.

מהקיטור שהביא שינוי כה מהותי, עד ש-50 שנה אחרי המצאתו פרצה באמריקה מלחמת האזרחים להפסקת העבדות, שכבר לא הייתה נחוצה כדי לייצר עושר, למנועי הבעירה הפנימית שהביאו את המכוניות והחשמל, למהפיכה האלקטרונית שהביאה את הטלקומוניקציה והמחשב ועד לימינו:

מהפיכת המידע. אבל מהפיכת המידע עוד לא הושלמה. היא עדיין מתממשת. אפשר למשל לומר, שביום בו הרשתות החברתיות הומצאו היא כבר התממשה, אבל זהו לא כל השינוי במהפכה תעשייתית. מהפכה כזו אמורה להביא שינוי ענק באיכות החיים שלנו. ומה שחסר זה מקור אנרגיה זול, נקי ובטוח.

פה נכנסים שני מקורות אנרגיה: אותו כור מיניאטורי וכורי היתוך גרעיני (היתוך גרעיני הוא יעיל יותר, נקי יותר ואפשר יהיה בקלות להדליק ולכבות אותו כמו מנוע רגיל. האנושות עוד לא הצליחה ליצור כור היתוך עובד).

כשתהיה מספיק אנרגיה זולה כדי להניע מחשב שצורך חשמל של 1000 בתים בקלות ולא בסכומי עתק, ההתפתחות הטכנולוגית שלנו תגיע לרמות שראש הממשלה היה מגדיר כ"טור גיאומטרי בריבוע".

כשתהיה מספיק אנרגיה זולה כדי להניע מחשב שצורך חשמל של 1000 בתים בקלות ולא בסכומי עתק, ההתפתחות הטכנולוגית שלנו תגיע לרמות שראש הממשלה היה מגדיר כ"טור גיאומטרי בריבוע"

תחשבו על זה שלאדם הפשוט יוכל להיות מחשב על בעל עוצמה גבוהה במאות מונים מזו שכרגע יש למדענים בכירים, ארגוני מודיעין, צבאות וממשלות.

הדבר יאפשר ניתוח מידע, המצאות וחידושים בקצב שאיננו מכירים. אי אפשר לנחש איך ייראה העולם ביום בו תחנות הכוח ייצרו אנרגיה באלפי מונים יותר משהן מייצרות היום, המחשבים הקוואנטיים יעבדו בכל שניה מידע שהיום ייקח למחשב שנה לעבד והמנועים שלנו יהיו חזקים בהרבה וידרשו הרבה פחות דלק.

מהירות תחבורה, איכות של טיפולים רפואיים, מסע לחלל, הרתעה של ארגוני טרור, כל אלו יאפשרו לבני האדם להתקדם לעולם בטוח יותר, נוח יותר ועשיר יותר.

הייתי ממליץ למדינת ישראל להשקיע בפרוייקט הזה, לאמץ אותו ולחתור למצב בו מדינת ישראל היא מעצמת אנרגיה גרעינית, מעצמת מחשוב, מעצמה טכנולוגית על אמת. לא רק בסיפורים שלנו לעצמנו.

לי אורן הוא אדמין העמוד פוליטיק לי שהופל בעקבות עתירת הליכוד לבג"צ באוגוסט 19. הוא בונה גיטרות, פועל בניין, איש סקרן ופעיל פוליטי. מתעניין בפוליטיקה, כלכלה, מוזיקה, טכנולוגיה, עתיד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לאחר כמה שנים כבונה גיטרות, בהן המציא שיטה לבניית גיטרות חשמליות ומכר את הגיטרה השנייה שבנה לאלאן פארסונס, ממפיקי פינק פלויד,

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 570 מילים
סגירה