מכתב הרגעה לבתי

אבא ובת (צילום: Photo by Julie Elliott-Abshire from freeimages.com)
Photo by Julie Elliott-Abshire from freeimages.com

לפני כמה ימים התעוררת בבוקר עם חיוך, ואז נתקלת במכתב של מיה טבת דיין בהארץ לבתה, ויתכן שקצת נבהלת. רציתי להרגיע אותך.
הגבר שתתאהבי בו לא יהרוג אותך, גברים לא הורגים את נשותיהם כמעט אף פעם.

אני לא אומר שזה לא קורה, זה קורה וזה נורא וכואב ומפחיד, אבל זה נדיר, ובכל פעם שאשה נרצחת על ידי בן זוגה, אנחנו שומעים על זה בכל אמצעי התקשורת, בדיוק בגלל זה – כי זה קורה כל כך מעט וקשה לנו להבין למה, ואיך זה בכלל יכול לקרות.

לפני כמה ימים התעוררת עם חיוך, ואז נתקלת במכתב של מיה טבת דיין בהארץ לבתה, ויתכן שקצת נבהלת. רציתי להרגיע אותך. הגבר שתתאהבי בו לא יהרוג אותך, גברים לא הורגים את נשותיהם כמעט אף פעם

המספרים האמיתיים של רצח נשים על ידי בני זוג הם נמוכים בהרבה ממה שמקובל לחשוב, והם נמצאים בירידה. כל אחת שנרצחת זו טרגדיה שהיה צריך למנוע, בדיוק כמו כל רצח אחר של אדם חף מפשע, אבל אנא בתי, אל תתני להם לבלבל אותך, גם אם רוב הרוצחים הם גברים, רובם המוחלט של הגברים לא רצח ולא ירצח לעולם, כולל הגבר שבו תתאהבי.

את יודעת בתי, שבמדינת ישראל יש לפעמים פיגועים שמבצעים ערבים פלסטינים נגד יהודים. גם זו תופעה מפחידה ומדאיגה. אבל אף אחד בעתון הארץ לא היה מפרסם מכתב מאמא לבנה שכותרתו "כך תזהה שהערבי שהתיידדת איתו באוניברסיטה עלול להרוג אותך".

כי לא מקובל היום להחשיד קבוצה אתנית שלמה בגלל מעשיהם של יחידים, זה נחשב לגזענות פסולה, ובכלל המשפט הזה מריח קצת מפרנויה, לא?

אבל משום מה, הכלל הזה של התקינות הפוליטית לא תופס לגבי גברים, וכותרת המכתב שפורסם בהארץ נראית לכולם לגיטימית והגיונית. לא מעט מחברי שיתפו אותו ברשתות החברתיות וזכו ללייקים מרובים, מרובים יותר משיקבל מכתבי אלייך.

אז בואי נעזוב את הפרנויה, לא כל גבר הוא רוצח פוטנציאלי, כמו שלא כל ערבי הוא פצצה מתקתקת. החיים מספיק מסובכים, אל תתני למכתב של גברת דיין להפוך את חיי האהבה שלך לעבודת בילוש לזיהוי רוצחים.

אני מקווה שזה קצת מרגיע אותך, אבל אני לא אומר שמה שמיה טבת דיין כתבה לבתה הוא חסר תועלת. למעשה, אם נוריד את הכותרת המבהילה, נמצא שם כמה כללים לא רעים בכלל לעניין בחירת בן/בת זוג.

בישראל מתבצעים לעתים פיגועים נגד יהודים. גם זו תופעה מדאיגה. אבל בעתון הארץ לא היה מתפרסם מכתב מאמא לבנה שכותרתו "כך תזהה שהערבי שהתיידדת איתו באוניברסיטה עלול להרוג אותך"

חשוב לי בכל זאת להוסיף כמה הבהרות:

כל ההתנהגויות שמתוארות במכתב (כולל כמה שלא מתוארות כמו אלימות מילולית ופיזית) תקיפות גם לגבי בת זוג. זה סוד שמשום מה לא רוצים שתדעי, אבל קנאה, שליטה, אובססיביות, התקפי זעם ואלימות קורים לא פחות בזוגות של לסביות מאשר בזוגות הטרוסקסואלים.

ככה שאולי בלי לשים לב, גברת דיין נתנה לנו כמה כללים אוניברסליים לזהות בן/בת זוג רעיל/ה שרצוי להתרחק ממנו/ה. כדאי שתזכרי את זה במידה שאהבת חייך תהיה אשה ולא גבר.

אז מה בעצם הכללים שנתנה טבת דיין לבתה?
להתרחק מאהבה "מטורפת", להזהר מקנאה מוגזמת, משליטה ומחדירה לפרטיות. לא לזלזל באיומי התאבדות "מסיבות רומנטיות", להיות ערה לאדם עם מצבי רוח הפכפכים והתפרצויות זעם. על כל הכללים האלה אני חותם ללא היסוס.

רק זכרי שנשים מסוגלות לאותן התנהגויות אובססיביות ומזיקות, אין שום דבר גברי ברעילות הזו. יש אפילו מקרים של רצח בן/בת זוג שמבצעות נשים, אבל זה אפילו יותר נדיר מהמקרה ההפוך, אז גם כאן אין לך מה לדאוג.

להתרחק מאהבה "מטורפת", מקנאה מוגזמת, משליטה ומחדירה לפרטיות. לא לזלזל באיומי התאבדות "מסיבות רומנטיות", לאדם עם מצבי רוח הפכפכים והתפרצויות זעם. אני חותם ללא היסוס על הכללים, שתקפים גם לגבי נשים

ועוד דבר בתי, יש נשים שמתנהגות כך לא רק כלפי נשים אחרות, אלא גם כלפי בני זוג גברים. סצינות של קנאה, מצבי רוח משתנים, איומי התאבדות, נסיונות שליטה ואף אלימות מילולית ופיזית, הם דברים שאני וגברים רבים אחרים סבלנו מבנות זוג.

זו הסיבה שאני מקווה שהטקסט של מיה טבת דיין ישמש לך לא רק כדי לזהות התנהגויות רעילות אצל בן/בת זוג פוטנציאלי/ת, אלא גם לבדיקה עצמית. אם משהו מהמתואר במכתב מזכיר לך תכונות שלך עצמך, אנא – אל תתעלמי. בקשי סיוע מקצועי דחוף. התנהגויות כאלה מאמללות את בן הזוג, אבל הן יהפכו גם את חייך שלך לגיהנום.

תמיד אהיה פה עבורך, לתמיכה לשיחה או אפילו רק כדי להקשיב.

באהבה
אבא

גיא נבו הוא יליד 1964, עורך דין לשעבר, יזם סדרתי בהווה. גרוש מאד, אב לשתי בנות, חי בארגנטינה מאז רצח רבין אותו לקח באופן אישי. לכלב שלו קוראים רון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 653 מילים
סגירה