אריה דרעי ויעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

ההסכם הקואליציוני עם החרדים חושף את יחסם המורכב לסיפוח

למפלגות החרדיות יש אינטרס מובהק לתמוך בהחלת הריבונות על שטחים ביהודה ושומרון ● ההתנחלויות הגדולות ביותר הן חרדיות, והסיפוח יעניק לשר הפנים דרעי ולשר השיכון ליצמן יד חופשית בשטח שבו עתודות הבנייה בלתי נגמרות ● אז איך קרה שדווקא ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס ויהדות התורה מחשקים את נתניהו ומגבילים את היד החופשית שקיבל מכחול-לבן? ● פרשנות

סעיף 29 האימתני בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול-לבן הוא הסעיף המכונן שמעניק לבנימין נתניהו יד חופשית ועצמאות מוחלטת בהעברת החוק להחלת הריבונות על בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון.

"החוק יועבר בהקדם, בדרך המהירה ביותר ובאופן שלא ישבש או יעכב את התהליך על ידי יו"ר ועדת הכנסת ו-ועדת הכנסת לדיון בוועדת החוץ והביטחון", נאמר בסעיף שנתניהו דורש, על פי ההסכם, להתחיל וליישם ב-1 ביולי, בעוד חודש וקצת.

הסעיף הזה, יחד עם סעיף 26 על הוועדה לבחירת שופטים, היו החשובים ביותר לשני הצדדים. האחד לבני גנץ, השני לנתניהו. אומרים שהיה כאן סחר חליפין בין שני הסעיפים – "קח ועדה לבחירת שופטים, תן ריבונות".

ואם היה שיח כזה, מי שניהל אותו היה אריה דרעי. "ראש הממשלה מוכן לפוצץ הכל על סעיף הריבונות", אמר יו"ר ש"ס לבני שיחו בכחול-לבן, "ואנחנו נותנים לו מוחלט גיבוי בעניין הזה".

הסעיף יוצא הדופן נכלל לבסוף במסמך החתום, והוא מעביר את שר הביטחון גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי מהמגרש ליציע ברגע היסטורי. "הם יכולים לשבת שם ולמחוא כפיים, או לסתום את הפה. מה שהם יבחרו", כפי שאומר בלגלוג שר בליכוד.

סעיף הריבונות מעביר את שר הביטחון גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי מהמגרש ליציע ברגע היסטורי. "הם יכולים לשבת שם ולמחוא כפיים, או לסתום את הפה. מה שהם יבחרו", כפי שאומר בלגלוג שר בליכוד

המעורבות של דרעי והחרדים בסעיף הריבונות עלתה ביומיים האחרונים שוב, ושפכה אור על היחס המורכב והמשתנה של הסיעות החרדיות לכל נושא הסיפוח.

ביום שני חשפה העיתונאית טל שניידר בגלובס כי ח"כ משה גפני מיהדות התורה דרש שבהסכם הקואליציוני עם מפלגתו יכניסו תנאי: יהדות התורה תתמוך בכל עמדה של ראש הממשלה, כל עוד זו מתואמת עם ארצות הברית.

בסיעת ימינה האופוזיציונית קפצו על המציאה.  "יהדות התורה הסתייגה מהריבונות", אמר אתמול ח"כ אופיר סופר. "הם שמרו על מתווה הכותל, על השבת. מה עם ארץ ישראל?".

את גפני הם האשימו בהונאת הבוחרים. "הוא הגיע להתנחלויות הארד-קור והתחייב שיביא סיפוח. הוא היה במיצר, במעלה עמוס, בכוכב יעקב. עכשיו הוא הופך את עורו. החרד"לים לא היו מצביעים ליהדות התורה אם היו יודעים שזו העמדה שלו".

"גפני הגיע להתנחלויות הארד-קור והתחייב שיביא סיפוח. הוא היה במיצר, במעלה עמוס, בכוכב יעקב. עכשיו הוא הופך את עורו. החרד"לים לא היו מצביעים ליהדות התורה אם היו יודעים שזו העמדה שלו"

גם בהסכם עם ש"ס מופיעה הסתייגות דומה. שאלתי אתמול את אריה דרעי האם הוא העלה את תנאי התיאום, כמו גפני. דרעי טען שהוא לא היה מעורב בזה, אבל חתם על הסעיף כי הוא סומך בעיניים עצומות על הכישורים המדיניים של נתניהו.

"ראש הממשלה יודע שהוא צריך לעשות הכל עם האמריקאים", אמר דרעי לזמן ישראל. "אין דרך אחרת. האיחוד האירופי משתולל ברמות שאי אפשר לתאר בימים האלה. צריך להרגיע גם את ירדן. את הפלסטינים. צריך מולם את האמריקאים בכל מקרה. אל תשכח שמזכיר המדינה פומפאו היה כאן לפני כמה ימים".

העמדה המדינית של דרעי השתנתה קצת לאורך השנים. מי שנחשב לאיש מתון, שהצביע בכנסת בעד הסכמי אוסלו א' בספטמבר 1993, הוא עכשיו איש ימין מלא-מלא.

דרעי: "ראש הממשלה יודע שהוא צריך לעשות הכל עם האמריקאים. אין דרך אחרת. האיחוד האירופי משתולל ברמות שאי אפשר. צריך להרגיע גם את ירדן. את הפלסטינים. צריך מולם את האמריקאים בכל מקרה"

דרעי נשען אז על הפסיקה העקרונית של הרב עובדיה יוסף, שחייבה החזרת שטחים תמורת שלום, מטעמים של פיקוח נפש. לימים הרב הסתייג, קבע בין השאר שהערבים הם נחשים ונמלים שיש להשמיד, למרות שהעריץ את הזמר המצרי פריד אל אטרש, וציטט תמיד מספר תהילים כי "אני שלום וכי אדבר, המה למלחמה" (פרק ק"כ 7).

לדרעי יש סיבה נוספת לתמוך בסיפוח. ההתנחלויות הגדולות ביותר הן חרדיות: מודיעין עלית, בית"ר עלית ועמנואל. דרעי הוא היום אולי השר החזק במדינה. כל גופי התכנון בידיו. ריבונות תעניק לדרעי וגם ליעקב ליצמן, שר השיכון, יד חופשית בשטח. עתודות הבנייה בבית"ר ומודיעין עלית הן בלתי נגמרות.

מבט מהאוויר על ההתנחלות מודיעין עלית ב-2017 (צילום: גידי אבינרי/פלאש90)
מבט מהאוויר על ההתנחלות מודיעין עלית ב-2017 (צילום: גידי אבינרי/פלאש90)

בחזרה לגפני. מה הביא אותו להסתייג? סגן השר המיועד מאיר פרוש, עמיתו של גפני בסיעת יהדות התורה, מדבר על מצווה דתית. "הדרישה של גפני להסתייג מהסיפוח ולהתנות אותו בהסכמה אמריקאית הוא לפי מורשת הרב שך שאסור להתגרות באומות, וצריך מהן הסכמה", אמר פרוש אתמול.

פעם זו הייתה העמדה של המפד"ל ההיסטורית, שהייתה הסמן הקיצוני המתון בממשלות מפא"י. היום בהתנחלויות של הציונות הדתית יש הטוענים כבר כי "מסירות נפש על ארץ ישראל דוחה פיקוח נפש".

להזכיר: בתחילת שנות ה-90 תכנן אריאל שרון את ההתנחלות החרדית קריית ספר. הרב שך חשש מאד מהתגרות באומות. הרב שלח את אברהם רביץ, שהיה סגן שר השיכון, לברר אצל השגריר האמריקאי ויליאם בראון אם ההתנחלות תפונה אם וכאשר יהיה הסכם שלום.

השגריר אמר שיש הסכמה אמריקאית להתנחלות. הרב שך שמע ואישר לקבלנים חרדים לפרסם את תוכניות הבנייה שלהם ב"יתד נאמן". קרית ספר הפכה למודיעין עלית והיא היום העיר החרדית- ליטאית הגדולה בעולם, עם 75 אלף תושבים.

עוד 730 מילים
סגירה