נפתלי בנט ואיילת שקד (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

לזמן ישראל נודע כי איחוד מפלגות הימין מציעים לאיילת שקד את המקום השני, בתנאי שתיפטר קודם מנפתלי בנט ● אך שרת המשפטים לשעבר נוטה לקבל את ההצעה הנגדית של בנט: לתפוס את מקומו בראשות הימין החדש ● ואחרי המתקפה המכוערת של מוטי יוגב נגד בנט הבוקר, פרץ וסמוטריץ' עלולים לגלות ששקד ובנט חוזרים להוביל את הציונות הדתית, חזקים מאי פעם ● פרשנות

רגע לפני פרסום המדגמים שחזו את כישלון "הימין החדש" באפריל, שודר ב"ארץ נהדרת" מערכון המציג את המתח בין נפתלי בנט לאיילת שקד.

בנט (ערן זרחוביץ') מתייחס בו לסרטוני הקמפיין ואומר: "גם מנהיג רציני שרוצה להיות שר הביטחון יכול לעשות מעצמו צחוק פעם ב..".

שפת גופה של שקד (ליאת הרלב) העומדת לצידו זועקת הסתייגות, והיא משיבה לו: "בסדר, פעם ב, אבל למה פעם ביום, נפתלי?".

ההנחה הרווחת מאז, היא שהמתח שבין השניים פירק את הברית הפוליטית ארוכת השנים שכרתו. הימים האלה הם ימי מבחן להנחה הזאת.

ל"זמן ישראל" נודע כי באיחוד הימין הבטיחו לאיילת שקד את המקום השני ברשימה, אם רק תסכים לבוא ללא בנט. מטרת העל של רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' היא לבצע הפרד ומשול בין השניים – לאמץ את שקד, הנתפסת כנכס אלקטורלי, ולפגוע בבנט, המעורר אמוציות שליליות.

על הרקע הזה יש להבין את המתקפה של ח"כ מוטי יוגב הבוקר ב"גלי ישראל" נגד בנט, שלדבריו "בגד" בציונות הדתית, אינו מחויב לרבניה, ועתה רוצה לשוב "ככלב השב אל קיאו". גם המסר שעבר לכאורה מ"אנשי הרב טאו", על התנגדות נחרצת לבנט ושקד, הוא חלק מניסיון למקסם את כושר המיקוח של פרץ וסמוטריץ'.

אבל כל אלה רק מחמירים את מצב איחוד מפלגות הימין, השוקע עוד ועוד בקיצוניות, ומרחיק ממנו את הרוב הדתי המתון.

לשקד אין כרגע סיבה להתמסר לבדה לאיחוד מפלגות הימין, גם בגלל אופיה הדתי קיצוני של הרשימה, וגם משום שהמקום השני אינו מספק אותה.

באופן רשמי, היא ממתינה לראות אם פרץ ימחל על כבודו ויזוז למענה, אך הרושם באיחוד הימין הוא שלמרות דבריה בימים האחרונים על הובלת הרשימה, היא שומרת אמונים לבנט ותרוץ איתו.

באופן רשמי, איילת שקד ממתינה לראות אם פרץ ימחל על כבודו ויזוז למענה, אך הרושם באיחוד הימין הוא שלמרות דבריה בימים האחרונים על הובלת הרשימה, היא שומרת אמונים לבנט ותרוץ איתו בבחירות

שקד ופרץ נפגשו עד כה רק פעם אחת, בשבוע שעבר, ובימים אלה מתרוצצים ביניהם פעילים בבית היהודי, שחלקם תומכים בשיבוץ שקד במקום הראשון וחלקם במקום השני.

פרץ, בניסיון להסיר את האיום מסדר היום, עשה מעשה בנט (שהודיע שאינו עוסק בחיבורים עד אמצע יולי) והעביר את המסר שעד כינוס מרכז הבית היהודי ביום רביעי הבא, הוא אינו מקבל החלטות.

בכינוס יצביע המרכז היהודי על קיצור ההתראות לכינוסיו הבאים משבועיים ליומיים, במטרה לאשר במהירות שריונים עתידיים.

פרץ עדיין מקווה שיצליח לשכנע את שקד לקבל את הנהגתו, אבל תקוותיו צפויות להיכזב. בנט ושקד מדברים מדי יום, ואתמול נפגשו שוב.

משפחת סמוטריץ' מצביעה בבחירות
משפחת סמוטריץ' מצביעה בבחירות

אף שאין אישור רשמי להצעת בנט לשקד להוביל את הימין החדש, נראה שהוא כבר השלים עם כך, ושהדיון עכשיו הוא על הפרטים.

המתקפה המכוערת של יוגב

המתקפה המכוערת של יוגב היום על בנט היא סימן לשקד להזדרז לקבל החלטות, לפני שבנט יפתח אמונה מחודשת ביכולתו להוביל את הימין החדש.

יוגב הפך את בנט למעניין שוב, ורגע לפני שהוא טס עם משפחתו לחופשה קצרה, בנט ניצל את ההזדמנות כדי לכתוב תגובה מוחצת בפייסבוק, שבמרכזה התובנה הנכונה שרוב הציבור הדתי לאומי מסתייג מהקיצוניות של החרדים הלאומיים.

מוטי יוגב, שלום. הבוקר שוב תקפת אותי ברדיו (בראיון לשרון גל ב"גלי ישראל") והבהרת במילותיך ש"לא ראוי שנקבל את בנט…

פורסם על ידי ‏נפתלי בנט – Naftali Bennett‏ ב- יום רביעי, 12 ביוני 2019

התגובה של בנט היא גט הכריתות הסופי שלו מרבני הבית היהודי, והיא התקבלה בחום רב אצל תומכיו. הוא יצא בחריפות נגד "יהדות מתנשאת, זועמת ומרחיקה", שמייצגים רבנים ופוליטיקאים המשפילים בנות המתגייסות לצה"ל, תומכים במינוי רבנים ראשיים לא-ציוניים, הופכים את ההתנגדות ללהט"ב לדגל מרכזי, ומזלזלים בכל מי שאינו דתי מספיק לטעמם.

בנט ראוי להערכה על האומץ לברר איפה טעה ועל הפקת הלקחים. הדברים הברורים שכתב על שאלות הדת והמדינה, שצפויות לתפוס חלק משמעותי בבחירות ספטמבר, יעלו את מניותיו בשבועות הקרובים.

מול יוגב, סמוטריץ' ופרץ הוא נראה פתאום כסמל המתינות והשפיות בימין, והיכולת לומר דברים נוקבים ולא מתחנפים מעלה את האפיל המנהיגותי שלו.

בנט ראוי להערכה על האומץ לברר איפה טעה ועל הפקת הלקחים. מול יוגב, סמוטריץ' ופרץ הוא נראה פתאום כסמל המתינות והשפיות בימין, והיכולת לומר דברים נוקבים ולא מתחנפים מעלה את האפיל המנהיגותי שלו

מכיוון שבאיחוד הימין מניחים שבנט ושקד ירוצו יחד, עוסקים שם בימים אלה בתרחישי שריונים, שברובם מנהיגי הימין החדש משוריינים בחמישייה הראשונה ומתן כהנא באמצע-סוף החמישייה השנייה.

אלא שהתאוששות בנט והודעה אפשרית על הובלת שקד – שלפי סקר "מעריב" שווה לבדה כארבעה מנדטים – צפויות לפתוח פער של פי שניים ואולי פי שלושה בסקרים לטובת הימין החדש, ולחייב את איחוד הימין לשפר את הצעותיו.

פרץ, סמוטריץ' ויוגב יתקשו לעכל את הפגיעה במעמדם, ומצד שני יעמדו בפני איום אמיתי להיעלם מתחת לאחוז החסימה.

הם יוכלו למצוא תקווה דווקא בדבריו הקשים של בנט, שהבהיר ליוגב שממילא אינו מעוניין להתמודד איתו באותה רשימה, שיתנגד להמשך ההדתה, ושהוא "מאמין בשיפוט ענייני של נתניהו ולא בציות אוטומטי לנתניהו".

איילת שקד ואביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
איילת שקד ואביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

הסלידה שפיתח בנט מהקיצוניות הדתית מקשה על הקמת רשימה מאוחדת, ומגדילה את הסיכויים להקמת בלוק טכני בלבד למניעת אבדן מנדטים.

בלוק כזה יפורק מיד לאחר הבחירות לסיעות נפרדות לכל דבר: מפלגת הדתיים-לאומיים ומפלגת החרדים-לאומיים. זאת כשלעצמה תהיה התפתחות מבורכת, שתבטא יותר במדויק את הגוונים השונים בציונות הדתית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 732 מילים ו-1 תגובות
סגירה