לקראת משפט נתניהו

בנימין נתניהו (צילום: Ronen Zvulun/Pool via AP)
Ronen Zvulun/Pool via AP
בנימין נתניהו

היום אמור הנאשם נתניהו להתייצב בבית המשפט המחוזי בירושלים לתחילת משפטו. אני חוזר שוב: היום אמור הנאשם נתניהו להתייצב בבית המשפט המחוזי בירושלים לתחילת משפטו.

ומדוע אמור? מפני שנתניהו כמו נתניהו עשה הכול כולל הכול כדי לחמוק, לברוח ולהתחמק ממשפט, והוא עלול להמשיך לחמוק מהתייצבות לתחילת משפטו. סִמכו עליו, הוא כבר ימצא תירוץ, אמתלה זולה להתחמקות.

בכלל, ככל שמועד תחילת המשפט מתקרב נתניהו מתגלה במלוא מערומיו, ערמומיותו, פחדיו וערוותו. עד עתה ידענו כי הוא נאשם בשלוש פרשות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עתה אנחנו מגלים שלא רק שהוא נאשם, הוא גם פחדן גדול, חסר אחריות (טוב, אחריות מעולם לא הייתה לו), נטול בושה ובעיקר – מתבזה בלי חשבון ועל הדרך מבזה אותנו.

צר לי לומר, אבל הנאשם נתניהו מתנהל כפושע (לכאורה), כעבריין (לכאורה) וכמפיונר (לכאורה). לא כך מתנהל מי שבטוח בחפותו, לא כך מתנהל מי שמכבד את עצמו, אותנו ובעיקר את רשויות החוק והדמוקרטיה. כך מתנהל אדם היודע שהוא אשם, כך מתנהל עבריין במנוסה. אלא שהעבריין במנוסה הזה עומד בראשות המדינה ומחזיק בכוח פוליטי בלתי מוגבל. לכן הוא מסוכן.

אינני פסיכיאטר ואינני מתיימר להיות כזה, אבל לא קשה לזהות אצל נתניהו שיגעון גדלות קל במקרה הטוב ופרנויה קשה מלווה באיבוד קשר עם המציאות במקרה הרע. יותר מדי שנים בשלטון שכנעו את נתניהו שהוא כול יכול, שאיש לא יכול לו ושכל מה שהוא רוצה להשיג הוא אכן משיג. מעין מלך, חצי אל.

לכן הוא משוכנע שאם הוא הולך למשפט, כל המדינה על אזרחיה הולכת איתו למשפט. לכן הוא משוכנע שעצם הגעתו לבית המשפט כמוה כהשפלה. איך אני נוהג לומר? חביבי, היית צריך לחשוב על זה קודם, לפני שעשית מעשים שבגינם אתה נאשם בפלילים.

נתניהו לא מסוגל להעלות על דעתו שכמה שהוא חשוב לכאורה וראש ממשלה, הוא עדיין רק אדם אחד ולא המדינה, ואזרחי המדינה לא צריכים להשתעבד בגללו. הוא משוכנע שהמדינה והוא חד הם ולכן אם הוא נשפט, כל המדינה נשפטת וכל האזרחים נשפטים.

ככל שמועד המשפט מתקרב נתניהו "מפציץ" בציוצים היסטריים, המוניים, ילדותיים ובעייתיים שרק חושפים את פחדנותו הרבה. ככל שמועד המשפט מתקרב כך גוברות ההתקפות הפראיות של נתניהו ועושי דברו על שומרי הסף.

הוא מגייס לעזרתו תומכים שונים, דוגמת הד"ר אבישי בן־חיים (הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 13), שמצייצים בלי הפסקה ציוצי תמיכה בו ובעיקר ציוצים המעידים על מצוקה נפשית שלהם. רוצה לומר, הנאשם נתניהו גרם להם הפרעה נפשית קשה, מצוקה נפשית אמיתית, תלות מסוכנת והרסנית בו, תלות שעלולה להיגמר באסון אישי. הם משוכנעים שנתניהו מעל הכול, גם מעל ישראל, ושישראל לא תתקיים בלעדיו ולכן חייבים להגן עליו בחירוף נפש ובכל מחיר.

וכמובן, נתניהו כמו נתניהו, משתף ציוצים אלו כחלק מההתקרבנות וההתבכיינות שלו. אותו בן־חיים אף הגדיר את משפטו של נתניהו טראומה לאומית, לא פחות, ואת נוכחותו של הנאשם נתניהו בבית המשפט – השפלה.

לעניין זה יש לי לומר רק דבר אחד: את הטראומה הלאומית עברה ישראל לפני 25 שנה ברצח רבין הי"ד. אם כבר אז נתניהו הוא אסון לאומי, טרגדיה לאומית, ונוכחותו במשפט אינה בגדר השפלה, אלא שוויון לפני החוק ועשיית צדק. להפך, מה שנתניהו עושה לו – זו השפלה. נתניהו משפיל את כל תומכיו וסוגדיו.

ואגב ערוץ 13, שמעתי שמנהלי הערוץ מונעים מכתבי הערוץ לסקר ולשדר את תחילת משפטו של נתניהו. נכון לפרסום רשומה זו הוגש בג"ץ נגד הערוץ, ומנהליו חזרו בהם מכוונתם זו.

ועוד מילה קצרה לסיום:

נתניהו הוא בסך הכול משרת ציבור שסרח. זה הכול. על משרת ציבור שסרח, בכיר ככל שיהיה, מצופה שיכבד את רשויות החוק ולא יתקוף אותן או ינסה לפגוע בהן, יעמוד למשפט ככל אזרח אחר, ויוכיח את חפותו בבית המשפט. בבית המשפט ולא בציוצים מתקרבנים וילדותיים ברשתות החברתיות.

המדינה לא צריכה להשתעבד לו, אזרחי המדינה לא צריכים להיות משועבדים לו, וּודאי שלא להיות עצובים או להרגיש שמשפילים את "המנהיג העליון" של המדינה. גם אין צורך להתפלל או לקוות שיֵצא זכאי מהמשפט. כל מה שהאזרחים צריכים לעשות הוא לשמוח שנתניהו אחרי כל מה שעשה, אינו מעל החוק והוא עומד למשפט צדק ככל אזרח אחר שהיה במצבו. זה הכול.

היום אמור הנאשם נתניהו להתייצב בבית המשפט המחוזי בירושלים לתחילת משפטו. יש לקוות שלא יצליח לחמוק מחובה מוסרית זו בתירוצים שונים, אלא יתייצב כאחד האדם, כאזרח מן המניין, ובפעם הראשונה בחייו יכבד את עצמו ואותנו.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 645 מילים
סגירה