פרשת וילה שוקן: עיריית ירושלים נדרשת להתערב בסיפוח המתחם לבית רה"מ

מעקב זמן ישראל בעקבות חשיפת "סיפוח" וילה שוקן למעון רה"מ בבלפור, ועדת השימור של עיריית ירושלים נדרשת לסוגיית ההשתלטות על הנכס, שחלקים ממנו מיועדים לשימור ולשימוש הציבור ● מגישת השאילתה, ציפי רון: "לאיש אין מושג מה קורה שם. אם בונים שם, זה לא תקין"

וילה שוקן המקורית, בעיצוב האדריכל אריך מנדלסון
וילה שוקן המקורית, בעיצוב האדריכל אריך מנדלסון

הפעילה הוותיקה למען הסביבה, ציפי רון, ממייסדות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וחברת הוועדה לשימור אתרים של עיריית ירושלים, הגישה שאילתה על מצבה של וילה שוקן, הנכס ההיסטורי הסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, שמיועד לשימור. הפנייה באה בעקבות סדרת חשיפות בזמן ישראל על כך שמעון רה"מ השתלט בפועל על מתחם הווילה וחסם אותו לכניסת מבקרים.

רון, לצד פעילים אחרים למען הסביבה ולשימור אתרים, ניהלה מאבק בוועדות התכנוניות למען שימור מתחם הווילה, שהיזמים רכשו מהממשלה בתחילת העשור הקודם. בעקבות המאבק, התקבלה בגופי התכנון הירושלמיים תכנית שכללה היתר ליזמים לבנות מבני יוקרה במתחם, לצד שטח ציבורי שבו יישמר המבנה ההיסטורי. אך התכנית הוקפאה בגלל השתלטות מעון רה"מ על המתחם.

"הציבור לא יכול להסתכל על המתחם המיוחד הזה אפילו מבחוץ. זה לא סביר ולא ייאמן", אמרה רון לזמן ישראל. "אנחנו נלחמנו כדי שהמתחם יישמר, וקיבלנו אישור שהחלק השמור יהיה ציבורי, שכל אחד יוכל לעבור שם וליהנות ממנו. באו אנשים וחסמו את הגישה לציבור. אם רוצים לשמור על ראש הממשלה, שיחסמו את הגישה למעון, למה ומה פתאום לחסום רחוב שלם?

"זה מאוד לא תקין שזה נעשה, לכאורה, בלי אישור, בלי רשות ובלי שום שקיפות", הוסיפה. "אף אחד לא יודע אם בנו ושיפצו שם, ואם בנו או שיפצו, איש לא אישר זאת בצורה מסודרת. זו הפקרות, והכול נעשה במחשכים ובלי ליידע את הציבור".

לדברי רון, הוועדה אמורה לספק לה ומידע ותשובות בתוך כמה שבועות.

מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)
מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)

המבנה ההיסטורי סופח למעון רה"מ

מבנה וילה שוקן נמצא ברחוב סמולנסקין 7, סמוך למעון רה"מ, הממוקם ברחוב סמולנסקין פינת בלפור. המבנה המפואר הוקם בשנות ה-30 בידי זלמן שוקן, הוחרם בהמשך על ידי הבריטים, ולאחר קום המדינה נמכר לממשלת ישראל.

המדינה שקלה להקים שם את בית נשיא המדינה, אך התכנית נגנזה, ובמקום זאת הוקמה במקום האקדמיה למוזיקה. לאחר שהאקדמיה עברה לגבעת רם, המבנה הפך לבית הספר "שובו" למשך שנה אחת, ואז נמכר למשקיעים יהודים מאירופה, שהתארגנו במסגרת חברת "איגדה" ורצו לבנות במקום מתחם דיור יוקרתי.

"נלחמנו כדי שהמתחם יישמר וקיבלנו אישור שהחלק השמור יהיה ציבורי, ושכל אחד יוכל לעבור במעון, אבל באו וחסמו את הגישה. אם רוצים לשמור על ראש הממשלה, שיחסמו את הגישה למעון, למה לחסום רחוב שלם?

בין השנים 2006 ו-2013 ניהלו הרוכשים מאבקים ודיונים מול הגופים התכנוניים ומול פעילים, כולל רון, שהתנגדו לבנייה, ובסופם אושרה תכנית שכללה הקמת דירות יוקרה לצד שימור החלקים ההיסטוריים של המבנה בתוך גינה ציבורית שתישאר פתוחה לקהל הרחב. אלא שיישום התכנית מתעכב כבר שבע שנים, בגלל שבינתיים מעון רה"מ השתלט מעל המבנה. כיום מהווה המבנה חלק מהמתחם המאובטח של בית ראש הממשלה. רחוב סמולנסקין חצוי לשניים, כך שהחצי הקרוב יותר לבית ראש הממשלה סגור לכניסה, מגודר ומאובטח.

ההשתלטות על המבנה, שהחלה ככל הנראה לפני כשבע שנים, נחשפה בדיון שהתקיים בביהמ"ש בתביעת הדיבה שהגיש מני נפתלי נגד מקורביו של נתניהו.

אחד הנתבעים בתביעתו של נפתלי, ניר חפץ, יועץ רה"מ לשעבר, הציג בעדותו בבית המשפט תמונות ממה שכינה "החמ"ל נגד מני נפתלי", וכלל את נתניהו ומקורביו. בזמן שחפץ הציג את התמונות, נפתלי זיהה את המקום כוילה שוקן.

מני נפתלי
מני נפתלי

לדברי נפתלי, כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר בארץ ב-2013, משרד ראש הממשלה השתמש בווילה כדי להלין בה את עובדי הפמליה שלו, וציין כי המבנה שופץ לשם כך בעלות של כ-70 אלף שקל.

מאז "סיפוח" המתחם נעשה בשטח שימוש לטובת ראש הממשלה נתניהו. במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-22 (בחירות אפריל 2019), הופיע נתניהו במקום ונאם בו בשידור חי על הטענות בדבר "הפריצה לטלפון הסלולרי של בני גנץ".

בדיקת זמן ישראל העלתה כי השתלטות מעון רה"מ על הווילה נעשתה ללא אישורם של הגופים התכנוניים בעירייה, ולכאורה גם ללא ידיעתם.

בעקבות הפרסום בזמן ישראל פנתה חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וניסתה לקבל מידע על הנעשה במתחם. ורטון טוענת שלא קיבלה תשובות ברורות. בעקבות פנייתה של ורטון החליטה ציפי רון להעלות את הנושא בוועדת השימור שבה היא חברה.

"לא קיבלתי תשובות ברורות, ואז הגיעה הקורונה וזה התמסמס", אומרת ורטון, "אני מתכוונת להעלות את הנושא שוב במועצת העיר ובוועדות התכנוניות, אחרי שציפי תקבל תשובה לבירור שלה. לא ייתכן שככה ייעשה בנכס ציבורי".

מעיריית ירושלים לא נמסרה תגובה.

עוד 621 מילים
סגירה