האמנם ישראל השניה עומדת למשפט עם נתניהו?

אבישי בן חיים, צילום מסך מערוץ 13
אבישי בן חיים, צילום מסך מערוץ 13

דר' אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים, טוען שהמשפט מדינת ישראל כנגד בנימין נתניהו, הוא בעצם משפט כנגד כל ישראל השנייה. ואני שואלת: האמנם?

לפני שנתייחס למשפט עצמו, נשאל את שאלת היסוד: האם בכלל ניתן, בימינו, להפריד ולזהות בין "ישראל הראשונה" ("ההגמוניה", כלשונו) לבין "ישראל השנייה".

אני מנסה לחשוב על דרכים להפרדה.

הדרך הראשונה אותה ניתן להציע היא החלוקה העדתית. לפי החלוקה הזאת, כל מי שהם צאצאים יוצאי אירופה, אמריקה, דרום אפריקה וברית המועצות לשעבר – הם "ישראל הראשונה".

דר' אבישי בן חיים טוען שהמשפט מדינת ישראל כנגד בנימין נתניהו, הוא משפט נגד ישראל השנייה. ואני שואלת: האם ניתן בימינו להפריד ולזהות בין "ישראל הראשונה" ("ההגמוניה", כלשונו) לבין "ישראל השנייה"?

לעומתם, צאצאים של יוצאי מדינות ערב, אירן, אתיופיה, טורקיה והקווקז (ועוד כמה מקומות קטנים) – הם "ישראל השנייה". אז ברצוני לשאול את דר' בן חיים. הורי אבי הגיעו מאירופה (פולין ורומניה), הורי אמי מקורם מתימן – אז לאיזו ישראל אני שייכת? אבל רגע, אני ממש לא היחידה, אחוז גדול מאוד מהאוכלוסייה היהודית בארץ היא מעורבת עדתית. אז מה הם? כנראה שלפי עדות לא ניתן לחלק.

אולי ננסה חלוקה אחרת. אולי החלוקה היא מידת הדתיות? אולי כוונתו ליהודים המסורתיים, הדתיים והחרדים "הספרדים". האם באמת ניתן לקבוע שכל מי שעונה לתיאור הזה הוא "ישראל השנייה" וכל האחרים הם "ישראל הראשונה"? הרי יש חילונים בין מעריצי ביבי, ויש גם דתיים ומסורתיים, וישנם חרדים ספרדים שהם אנטי ביבי. כשאצלו כל "ישראל השנייה" עם ביבי.

אולי ננסה לחלק לפי מצב סוציו-אקונומי? כלומר, כל אנשי "ישראל הראשונה" עשירים, וכל אנשי "ישראל השנייה" עניים? אני מכירה רבים שאותם אתה, ד"ר בן חיים, תגדיר כישראל הראשונה – אך מצבם הכלכלי קשה, ומצד שני יש לא מעטים בצד השני שהם עשירים מופלגים (וגם להיפך). אז כנראה שגם זו לא דרך לחלוקה.

אולי נחלק לפי מקום מגורים? זו יחסית חלוקה שניתן לקבל אותה. אבל רגע, היכן גר האדם שעבורך הוא הסמל של "ישראל השנייה", אריה דרעי? אה, כן, בשכונת הר נוף היוקרתית בירושלים, ויש לו גם נכסים נוספים. כנ"ל לגבי הנציג נתניהו, שמחזיק נכסי נדל"ן בקיסריה, ובשכונות רחביה וקטמון היוקרתיות בירושלים. היכן גרים רבים ממנהיגי "ישראל הראשונה"? רובם בשכונות "רגילות". לא עוני ולא יוקרה. אז אולי גם החלוקה הזאת לא תופסת?

עכשיו, נתעלם מכל הטיעונים שהבאתי, השוללים את ההפרדה המלאכותית שאתה יוצר. נאמר לרגע שההפרדה אכן קיימת. נבדוק את תוצאות הבחירות.

האמנם המצביעים שסוגדים לנתניהו היוו רוב?

בקרב האוכלוסייה היהודית לבדה? יתכן. אבל לא ניתן להתעלם מכך שבישראל יש גם אזרחים לא יהודים, וחלק לא קטן מהם בוחרים בש"ס. האם ניתן לומר על הערבים שמצביעים ש"ס שהם בעד בנימין נתניהו? אני מניחה שגם אתה תסכים שאין זה כך. אז כבר, לפחות מנדט אחד של ש"ס (ואני מניחה שיותר) יורד מכמות התומכים בביבי. אבל גם בלי המצביעים של ש"ס, עדיין אין למחוק את אוכלוסיית המיעוטים, וכשבודקים את תוצאות הבחירות יש להתייחס אל כלל המצביעים בארץ כולה.

אז כמה מנדטים היו לתומכי ביבי, לפני שפירק את כחול לבן ואת העבודה? 58, ואם נפחית מהם את המנדט הערבי של ש"ס, היו לו בעצם רק 57. משמע שלא היה לא רוב.

בסופו של דבר הוא כן הצליח להשיג רוב, רק בגלל 20 חברי כנסת שבחרו להפר את ההבטחה המהותית ביותר שהבטיחו לבוחריהם. 20 איש שהבטיחו שהם לא ישבו עם ביבי בשום תנאי, ועכשיו הם בממשלה שלו. 20 איש שקיבלו את מקומם בכנסת מהצבעות של אנשים שרצו לראות את ביבי מפנה את משרד ראש הממשלה ועוזב את הבית בבלפור. אלמלא ה-20 הללו ביבי עדיין היה במיעוט.

בסופו של דבר נתניהו השיג רוב, בגלל 20 חברי כנסת שהבטיחו כי לא ישבו איתו בשום תנאי, וקיבלו את מקומם בכנסת בקולות אנשים שרצו לראות את ביבי מפנה את משרד רה"מ ועוזב את הבית בבלפור

עכשיו לשאלת השאלות – ביבי, האיש לו אתם סוגדים, לפי איזו חלוקה הוא משתייך ל"ישראל השנייה"?

או שאולי ההגדרה שלך ל"ישראל השנייה" זה אנשים ללא כבוד עצמי וללא מחשבה עצמאית, שצריכים מישהו שאינו מתוכם כדי שיוכלו לסגוד לו? אני לא הייתי רוצה להיות מוגדרת ככה. ואם יש מישהו שכן, ואין לו כבוד עצמי, מדוע שאני אכבד אותו?

האם יתכן שנתניהו חף מפשע?

עכשיו, נניח לרגע שביבי אכן חף מפשע. עד כדי כך אתה מזלזל בשופטי ישראל, שחלק לא קטן מדרך השיפוט שלהם מבוססת על התורה ועל הנביאים (המשפט הישראלי מבוסס בעיקרו על שילוב בין המשפט העברי העתיק למשפט המנדטורי)? האם על אלה אינך סומך שידעו, אם הוא חף מפשע, להוציא אותו זכאי? או שאינך סומך על הפרקליטים שלו שידעו למצות את הדין ולהוציאו נקי אם הוא באמת נקי? אני יודעת שאדם חף מפשע, שמסיבה כלשהי נאשם במשהו, אחד כזה ירצה למהר לבית המשפט, כדי לטהר את שמו כמה שיותר מהר.

אבל ביבי לא ממהר לבית המשפט, ולפי הבנתי זה אומר רק דבר אחד – הוא יודע היטב שהוא אשם, ומנסה למשוך את הזמן עד לפסיקה.

אז מי עומד לדין במשפט הזה?

רק זכור, העבירות מיוחסות אך ורק לבנימין נתניהו ולנאשמים האחרים. יש מעט שותפי עבירה שאינם נאשמים, אבל אלה רק אנשים שמאוד קרובים לנאשמים עצמם. אין שום אדם אחר, בישראל או בעולם, שנאשם במשפט זה, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף.

איך שלא תגדיר את "ישראל השנייה", אף אחד בה לא עומד גם הוא לדין. עומד לדין רק האדם לו אתה ואחרים סוגדים כמעט ברמה של אל. אני לא מצליחה להבין איך אדם מאמין, שעשרת הדברות נר לרגליו, מסוגל עד כדי כך להעמיד אדם בשר ודם, כמעט כשווה ערך לאלוהים עצמו. שומו שמים!

איך שלא תגדיר את "ישראל השנייה", אף אחד בה לא עומד איתו לדין. עומד לדין רק זה שאתה ואחרים סוגדים לו כמעט ברמה של אל. איך אדם מאמין מסוגל להעמיד בשר ודם כמעט כשווה ערך לאלוהים עצמו?

משפטו של ביבי החל, ודאי ימשך עוד זמן רב, בסופו יינתנו פסק דין וגזר דין, ואלה יוטלו אך ורק על הנאשמים הרשומים, כי הם הנאשמים היחידים, ורק הם עומדים למשפט.

ילידת יולי 1963. נגועה בחיידק הפוליטי מאז גיל 5. מגדירה את עצמי כשמאל ציוני סוציאל דמוקרטי. דבר נוסף שהוא חלק מהמהות שלי – אני דור 4 בראשון לציון

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 902 מילים
סגירה