חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

"התחושה באוויר הייתה קשה מאד", מספר אחד מבכירי הליכוד שליווה את נתניהו אתמול לבית המשפט ● "זה לא היה נתניהו. הרגשת שיש לו 400 טון על הגב" ● "הבן של נתניהו, אבנר, ישב בצד. הוא היה כל כך עצוב. גם אנחנו הרגשנו מבוכה. לא היה מה להגיד. אני מאמין במערכת המשפט, אבל גם בחפות שלו" ● שלום ירושלמי היה אתמול במחוזי ומביא פרטים נוספים על הארוע ההיסטורי

וכך תיאר אחד הבכירים בליכוד את הזמן הצפוף עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול בבית המשפט המחוזי בירושלים: "הגענו לחדר שלו בקומה השלישית. זה היה אולם קטן של בית המשפט. בבוקר היה שם כנראה דיון אחר. נתניהו נכנס, ישבנו אתו, דיברנו קצת. התחושה באוויר הייתה קשה מאד. זה לא היה נתניהו. הרגשת שיש לו 400 טון על הגב.

"זה היה פתאום נתניהו האדם. אני מכיר אותו טוב. בדרך כלל הוא כזה נינוח, רגוע, משחק את המשחק גם אם הוא לחוץ. הפעם זה היה שונה. הוא קם, אמר משהו, הלך לדלת, חזר, חשש לאחר לדיון. הוא דיבר איתנו על האכזבה שלו. 'האמנתי שלא יהיו כתבי אישום כאלה', הוא אמר לנו, 'זה תקדים. עשו את זה רק בשבילי. זה לא קרה בהיסטוריה'.

"זה היה פתאום נתניהו האדם. אני מכיר אותו טוב. בדרך כלל הוא כזה נינוח, רגוע, משחק את המשחק גם אם הוא לחוץ. הפעם זה היה שונה. הוא קם, אמר משהו, הלך לדלת, חזר, חשש לאחר לדיון"

"הבן של נתניהו, אבנר, ישב בצד. הוא היה כל כך עצוב. גם אנחנו הרגשנו מבוכה. לא היה מה להגיד. אני מאמין במערכת המשפט, אבל גם בחפות שלו. אלה שני דברים מתנגשים. אתה מנסה לומר לו 'יש שופטים בירושלים, אל תדאג', אבל אמרת לו גם שהחוקרים לא ימליצו, והמשטרה לא תמליץ, והפרקליטות לא תגיש כתב אישום, והנה אנחנו פה.

"אחרי 20 דקות נתניהו יצא לתקשורת. הדובר שלו, עופר גולן, נכנס לחדר ואמר לנו 'תצאו מהר, תרדו, מחכים לכם, תעמדו מאחוריו'. זה מה שעשינו. איך הרגשתי שם? לא הכי נוח, אבל זה הדבר היחידי שיכולנו לעשות אם אנחנו תומכים בו. לעמוד מאחוריו עם המסכות".

חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הבכיר שמדבר עם זמן ישראל לא חש באותם רגעים, מול עשרות המצלמות, כי הוא הולך להיות חלק מאחת התמונות ההיסטוריות של המדינה, כמו זו של משה דיין ויצחק רבין בדרך לכותל, מנחם בגין בנאום השילומים, או הפנתרים השחורים בכיכר ציון.

התמונה של 14 שרים וחברי כנסת בכירים עומדים מאחורי ראש ממשלה נאשם בפלילים בתוך בית המשפט הזכירה חבורה של קצינים בדרום אמריקה לפני או אחרי הפיכה שלטונית. המסכות רק הוסיפו נופך קשוח לאירוע ולצילום חסרי התקדים.

"הדובר שלו נכנס לחדר ואמר לנו 'תצאו מהר, תרדו, מחכים לכם, תעמדו מאחוריו'. זה מה שעשינו. איך הרגשתי שם? לא הכי נוח, אבל זה הדבר היחידי שיכולנו לעשות אם אנחנו תומכים בו. לעמוד מאחוריו עם המסכות"

וכל זה עוד לפני שאמרנו מילה על הנאום הדרמטי של ראש הממשלה נתניהו, שכל מטרתו הייתה לקומם את תומכיו בציבור נגד מערכת המשפט.

מה שראינו באותן דקות ושעות זו תחרות אגרוף, שבה רק נתניהו חובט בכל מי שהוליך אותו ליום השחור בחייו: המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שאותו תבעו מפגיני הימין בחוץ לשלוח לכלא.

בלילה כבר שחרר נתניהו כל רסן ובראיון לערוץ 20 הוא כינה בפעם הראשונה את היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה ניצן מושחתים.

"היועץ המשפטי ופרקליט המדינה עושים דברים בלי יכולת בקרה. כוח מוחלט משחית באופן מוחלט", ציטט נתניהו את הלורד אקטון הבריטי. "יש כאן השחתה נוראית של כל הדבר הזה".

אחרי הנאום נתניהו הלך לאולם 317, שם החל משפטו. האנטי-קליימקס זעק לשמיים. לפני רגע טען נתניהו בהתרגשות גדולה כי אינו מבין את כתב האישום שהוגש נגדו. עכשיו, בתשובה לשאלה של השופטת רבקה פלדמן-פרידמן הוא הודיע "קראתי והבנתי".

בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו. 24 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)

אנחנו צפינו במהלך הדיון הפרוצדורלי מאולם אחר בבית המשפט המחוזי, אבל גם בשידור במעגל סגור ראו את נתניהו בשר ודם. ידיים בכיסים, כאשר המצלמות עוד בפנים, ידיים משולבות ומבטים חטופים לעבר שאול ואיריס אלוביץ' שישבו לשמאלו במהלך הדיון, מבט קבוע לעבר השופטת פרידמן-פלדמן, שדאגה שהדוברים יזוזו, ולא יסתירו לראש הממשלה.

גם בשידור במעגל סגור ראו את נתניהו בשר ודם. ידיים בכיסים, כאשר המצלמות עוד בפנים, ידיים משולבות ומבטים חטופים לעבר שאול ואיריס אלוביץ' שישבו לשמאלו במהלך הדיון, מבט קבוע לעבר השופטת

רבים שמו לב שנתניהו זע בחוסר נוחות כאשר התובעת ליאת בן ארי הזכירה כי הייתה התובעת בתיק הולילנד, בסופו נשלחו הנאשמים לעשרות שנות מאסר במצטבר. מזל שהיא לא הזכירה כי הייתה התובעת גם בתיק קצב.

אגב, נתניהו לא ישב בשום שלב על ספסל הנאשמים הקבוע באולם. משה קצב, אהוד אולמרט, אריה דרעי ואחרים ישבו שם. נתניהו ישב מאחורי הסניגורים, ולפני נוני מוזס. מעניין אם הסידור המשונה הזה ייעשה גם בהמשך.

בתוך אולמות הדיונים שמעו כולם את מפגיני הימין שעמדו ברחוב עלי איבן אבו טאלב הסמוך, מצוידים ברמקולים רבי עוצמה. אנשי השמאל העדיפו להפגין ליד הבית בבלפור. הקריאות הבוטות חדרו פנימה.

הפגנת התמיכה בבנימין נתניהו בסמוך לבית המשפט המחוזי בירושלים. 24 במאי 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
הפגנת התמיכה בבנימין נתניהו בסמוך לבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

גם השלטים לא השאירו מקום לדמיון. "רוצחי הדמוקרטיה=הסירו ידיכם מהריבון=שלטון", נכתב על אחד מהם. אחת המפגינות הזהירה מפני מלחמת אזרחים. אחרי מה שראינו ושמענו אתמול בירושלים, אולי זה מאוחר מדי. המלחמה כבר יצאה לדרך.

עוד 715 מילים
סגירה