ימינה הגישה את הצעת החוק הצרפתי

משרד הרווחה והאוצר סיכמו על ביטול קיזוז קצבאות בתקופת הקורונה ● גלנט: הכסף ששולם על המסעות לפולין יוחזר להורים ● לפיד: נתניהו גורר את ישראל למלחמת אחים ● נתניהו הודה לשרים שהגיעו לתמוך בו במשפט, בתחילת ישיבת סיעת הליכוד ● בניגוד לנהלי בית המשפט, נתניהו תועד בסרטון במהלך הדיון בעניינו - כך עולה מעתירה שהגיש העיתונאי ניר גונטז', שביקש מבית המשפט היתר לפרסם את התיעוד

נפתלי בנט ואיילת שקד בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט ואיילת שקד בכנסת
07:11 עריכה

אתמול נפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' ובעלי "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

בדיון, שנמשך כשעה, הודיעו ארבעת הנאשמים שהם קראו והבינו את האישומים נגדם. הדיון הבא נקבע להיערך בעוד כחודשיים – ב-19 ביולי, ובו הנאשמים לא יידרשו להתייצב.

נתניהו באולם 317 בבית המשפט המחוזי ירושלים, 24 במאי 2020 (צילום: עמית שאבי, פול - פלאש 90)
נתניהו באולם 317 בבית המשפט המחוזי ירושלים, אתמול; לצידו – פרקליטו מיכה פטמן (צילום: עמית שאבי, פול – פלאש 90)

קודם לדיון תקף נתניהו את מערכת אכיפת החוק. כשלצידו שרים וחברי כנסת של הליכוד – בהם אמיר אוחנה, מירי רגב, ניר ברקת, ישראל כ"ץ וצחי הנגבי – טען ראש הממשלה שגורמים במשטרה ובפרקליטות תפרו לו "תיקים מופרכים והזויים".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב לדברים ובהודעה שפרסם כתב: "אנו נמשיך לפעול ללא מורא, גם אל מול הניסיון לייחס לרשויות אכיפת החוק שיקולים לא ענייניים – ניסיון שאותו יש לדחות מכל וכל".

מחוץ לבית המשפט וליד מעון ראש הממשלה הפגינו תומכיו של נתניהו ומתנגדיו. חברי כנסת מסיעות יש עתיד – תל"ם, הרשימה המשותפת, מרצ וישראל ביתנו תקפו את נתניהו. בכחול לבן בחרו להגיב לדברי נתניהו באיפוק.

07:16 עריכה

מחרתיים – ביום רביעי – צפויה הכנסת להצביע על החוק הנורבגי, שיאפשר לשרים להתפטר מחברותם בכנסת, ולאחר מכן, אם יחפצו, יוכלו לשוב ולהתמנות לחברים בבית המחוקקים.

החוק אמור היה לעלות להצבעה ביום רביעי האחרון, אך הוא הורד מסדר היום בשל חילוקי דעות בקואליציה.

07:52 עריכה

ממשלת נתניהו-גנץ, שהושבעה בשבוע שעבר, קיימה אתמול את ישיבתה השנייה. בישיבה הוקמה ועדת השרים לענייני ביטחון (הקבינט המדיני-ביטחוני) וועדת שרים לעניין ההתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו.

ראש הממשלה נתניהו (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

ההחלטות להקים משרד ראש ממשלה חלופי, משרד למשאבי מים ומשרד התיישבות – שהיו על סדר יומה של הממשלה – לא נידונו בישיבה.

08:26 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הזהיר את שותפו לממשלה גנץ בפגישתם ביום חמישי האחרון, שיימנע מלתקוף אותו בתקשורת – כך דיווח הבוקר מיכאל האוזר טוב בגלי צה"ל. לפי הפרסום, נתניהו אמר לגנץ: "השותפות בינינו צריכה להתבטא גם בביקורת אחד על השני".

אתמול הנחה גנץ את חברי סיעת כחול לבן שלא יגיבו בחריפות על פתיחת משפטו של נתניהו.

09:13 עריכה

אתמול נמנעו מרבית חברי סיעת כחול לבן מלהתייחס למשפט נתניהו ולדברי ראש הממשלה. הבוקר נדרש, באופן מתון מאוד, השר אלון שוסטר לדברים.

09:20 עריכה

סיעת הליכוד תתכנס היום בכנסת בשעה 15:00. בפתח הישיבה, בחלק שיהיה פתוח לתקשורת, יישא יושב ראש הליכוד נתניהו דברים.

10:33 עריכה

יש עתיד – תל"ם תקיים ישיבה בכנסת בשעה 14:30. בסיום הישיבה יימסרו הצהרות לתקשורת.

10:43 עריכה

11:36 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים פגישת עבודה ראשונה עם יושב ראש הכנסת יריב לוין. אם נבצר מהנשיא מלמלא את תפקידו – יושב ראש הכנסת ממלא את מקומו.

11:56 עריכה

יועצו של ראש הממשלה, טופז לוק, הכחיש את הדיווח על כך שחברי הליכוד הגיעו לבית המשפט שלא מיוזמתם שלהם.

אתמול דיווח מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן כי בלשכת ראש הממשלה פנו לשרים בליכוד וקראו להם להתייצב בבית המשפט. לפי הפרסום, חלקם – ובהם השר יובל שטייניץ – סירבו.

בראיון בגלי צה"ל נשאל הבוקר לוק על ידי ישי שנרב "האם לא הגיעה הודעה מכם אל השרים וחברי הכנסת – 'בואו, הביעו תמיכה'?". על כך השיב יועצו של נתניהו: "לא. אתה רואה מה שאמר השר אוחנה ואחרים – שהם פשוט רצו להיות שם בגלל העוול שנעשה לראש הממשלה. לא היה פה איזשהו לחץ או שום דבר מהסוג הזה".

לוק טען ש"רוב עצום של סיעת הליכוד הגיע להביע תמיכה", אולם זוהי קביעה שגויה. בסיעת הליכוד 36 חברים, 11 מהם – אמיר אוחנה, מירי רגב, ישראל כ"ץ, ניר ברקת, דודי אמסלם, צחי הנגבי, מאי גולן, קטי שטרית, גדי יברקן, אריאל קלנר ושלמה קרעי – הופיעו בבית המשפט. רוב חברי סיעת הליכוד נעדרו מהמקום.

טופז לוק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
לוק בכנסת לצד נתניהו בספטמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוא גם קבע שנתניהו "נבחר ברוב עצום". לדבריו, יושב ראש הליכוד זכה בבחירות ל"תמיכה אדירה". גם במקרה זה המציאות מעט שונה. הרשימות שהודיעו על תמיכה בנתניהו – הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה – השיגו בבחירות ב-58 מנדטים; יתר הרשימות – כחול לבן, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו והעבודה-גשר-מרצ – שהודיעו על התנגדותן לראש הממשלה, זכו לרוב של 62 מושבים בכנסת.

בראיון טען לוק ש"תפרו לו (לנתניהו) תיקים". הוא טען גם ש"לא היה כאן תהליך צודק", וביסס זאת על כך שחוקרים במשטרה האשימו את נתניהו בכך שהוא שלח חוקרים בעקבותיהם ועל כך שהיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט נמנע מלחשוף הקלטות שלו מתקופתו כפרקליט הצבאי הראשי. "נעשה פה עוול עצום", אמר.

לדבריו, באתר "וואלה!" לא היה סיקור חיובי. המפגינים שמחו נגד נתניהו, טען לוק, "ממומנים על ידי אהוד ברק ואנשים אחרים".

12:16 עריכה

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ קיים היום פגישת עבודה ראשונה עם ראש המוסד יוסי כהן. ממשרד הביטחון נמסר ש"השניים דנו בסוגיות האזוריות והבינלאומיות שעל הפרק ובעבודה המשותפת הצפויה".

12:25 עריכה

ישנו סרטון וידאו בן 23 שניות שבו נראית השופטת רבקה פרידמן-פלדמן פונה לנאשם בנימין נתניהו ושואלת אותו לגבי קריאת והבנת כתב האישום – כך עולה מעתירה שהגיש העיתונאי ניר גונטז' לבית המשפט, שבה הוא מבקש לחשוף את הסרטון. לדבריו, ישנו עניין ציבורי וערך עיתונאי רב בפרסום תיעוד זה.

צילום זה נעשה, ככל הנראה, בניגוד לנהלי בית המשפט, האוסרים לבצע תיעוד שכזה באולם הדיונים ללא קבלת היתר.

13:16 עריכה

מהנעשה בטוויטר: חברי כנסת משתפים בפועלם ובעמדתם בענייני השעה.

14:12 עריכה

יושב ראש הוועדה המסדרת איתן גינזבורג אמר אתמול שהאופוזיציה תעמוד בראשותן של ארבע ועדות בכנסת, מהן שתי ועדות סטטוטוריות.

לפי דיווח של אריק בנדר מ"מעריב", יש עתיד – תל"ם תחזיק בוועדה לענייני ביקורת המדינה. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי תוחזק בראשות יש עתיד – תל"ם במשך מחצית מהכהונה, ובמחצית השנייה – בראשות הרשימה המשותפת.

גם הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה במגזר הערבי תונהג בידי חבר האופוזיציה. ועדה נוספת תוחזק ברוטציה על ידי ימינה וישראל ביתנו.

מסתמן כי הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, שהוקמה בשנת 1989 – תבוטל.

14:39 עריכה

יושב ראש יש עתיד – תל"ם, יאיר לפיד, תקף את ראש הממשלה בפתח ישיבת הסיעה, שנערכה בצהריים בכנסת. "היה אתמול ניסיון הפיכה. מי שהוביל אותו זה נתניהו", אמר לפיד. "נתניהו הפך לאדם חסר מעצורים. הוא איבד את הבלמים".

14:47 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ נפגש הבוקר עם המוזיקאי אביב גפן והחליט כי יוקם צוות יעודי שיבחן ויגבש פתרונות לבעיות הייחודיות של אנשי תעשיית המוזיקה לאור משבר הקורונה.

גפן (מימין) וכ"ץ (צילום: דוברות משרד האוצר)
גפן (מימין) וכ"ץ בפגישתם, היום (צילום: דוברות משרד האוצר)

ישראל כ"ץ –

הזמנתי את אביב לפגישה הבוקר במהלכה שיתף אותי בקשיים הייחודיים של אנשי תעשיית המוזיקה.
מצאתי אומן שאכפת לו מאנשי התעשייה ודואג לאנשים שמאחורי הקלעים.
הנחתי על הקמת צוות יעודי שיגבש פתרונות מותאמים ומהירים לבעיות שהציג על מנת לאפשר חזרה מהירה ככל הניתן לשגרת העשייה.

אביב גפן –

אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ וצוותו שהזמינו אותי לפגישה ולמדו את הבעיות הייחודיות של אנשי תעשיית המוזיקה והיו ערים לבעיה הכלכלית הקשה.
העליתי בפניו את המצוקה התזרימית ואני מודה לו על ההנחיה לגבש צוות שיבחן פתרונות מהירים שכוללים מענקים מותאמים לסקטור.
שר האוצר פועל למציאת פתרונות תזרימים ואני מודה לו ולשר התרבות והספורט שעובדים בשיתוף פעולה כדי לסייע לנו.

14:53 עריכה

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק, האוסרת על נאשם בפלילים להתמודד לנשיאות המדינה.

חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד – תל"ם הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק, הקובעת שיש להשעות חבר כנסת הנאשם בפלילים.

14:55 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "משפטו של נתניהו התחיל בהסתה פרועה נגד שלטון החוק. נגד בתי המשפט. הוא עמד מול בית המשפט והסית. זה ייגמר באלימות ולא אכפת לו".

15:31 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "יש להיערך לאפשרות של גל עולמי שני של הקורונה". בישיבת הסיעה הוסיף ראש הממשלה: "אנחנו במצב טוב אבל זה יכול להיות זמני. מזג האוויר החם ככל הנראה לא מונע התפשטות. חייבים להיערך לאפשרות שיקרה מה שקרה ב-1918, שבא גל שני כעבור שנה שהיה קטלני בהרבה וגבה חיי מיליונים רבים".

נתניהו התייחס גם לפתיחת משפטו: "תודה לחברים הרבים שבאו אתמול ולאלה ששלחו מסרי תמיכה, התרגשתי מאוד. אני רוצה להודות לכולכם שמאוד חיזקתם אותי וגם בימים הבאים שנצטרך לעמוד במשימות הגדולות", אמר בישיבת הסיעה.

15:44 עריכה

"אנחנו פועלים נגד איראן וגרורותיה – בכל דרך ובכל מקום" – אמר נתניהו בישיבת הסיעה של הליכוד. בנוסף התייחס להחלת ריבונות: "יש כאן הזדמנות היסטורית שלא הייתה כאן מאז 1948. זו הזדמנות גדולה ולא ניתן לה לחלוף

15:46 עריכה

ח"כ מיקי זוהר נבחר לתפקיד יו"ר סיעת הליכוד.

16:07 עריכה

ראש הממשלה נתניהו אמר ישיבת סיעת הליכוד: "בנוגע להחלת הריבונות – יש לנו תאריך יעד ליולי ואנחנו לא מתכוונים לשנות אותו. נפעל בתבונה ובשילוב כוחות".

16:28 עריכה

גנץ מחק את כל הסרטונים ביוטיוב מתקופת הקמפיין. האינטרנט לא שוכח

17:09 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה) על החלטת בג"ץ לבטל את צו ההריסה לביתו של אחד המחבלים שהואשם ברצח דביר שורק ז"ל: "החלטה אומללה. השופט מינץ, שמונה בתקופתי, בדעת מיעוט תמך בהריסה…מינוי שופטים שמרניים ולאומיים הם הדבר המשמעותי ביותר שמשנה מציאות".

17:13 עריכה

השר לשעבר נפתלי בנט על ביטול הצו להריסת אחד מהמחבלים שהואשמו ברצח דביר שורק ז"ל: "אני קורא לראש הממשלה, שר הביטחון ושר המשפטים דיון חוזר ומיידי בבג"ץ".

17:13 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לכניסתו הרשמית של ח"כ יואב קיש לתפקיד סגן השר.

"אני מברך את סגן שר הבריאות יואב קיש על המינוי. ישראל נמצאת בשלב ביניים של החלשת הקורונה אבל עם סכנה לחזרת הנגיף. אני בטוח שסגן השר יהיה לי לעזר רב בהנהגת משרד הבריאות להעצמת המערכת הראשונה בחשיבותה במדינת ישראל", אמר אדלשטיין.

18:01 עריכה

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) על בני גנץ וכחול לבן: "זו ממשלת סתומי הפיות, כולם החליטו לסתום את הפה שלהם".

18:01 עריכה

שר החינוך יואב גלנט הודיע כי הנחה את משרד החינוך להחזיר להורים ולתלמידים את הכסף ששילמו על המסעות לפולין, שבוטלו בעקבות התפשטות הקורונה. השר ביקש מאנשיו לפעול מידית בנושא, אך לא פירט כיצד תתבצע השבת הכספים.

19:36 עריכה

נמצא פתרון לבעיית כפל הקצבאות והסכומים שקוזזו יוחזרו. "לאחר דיונים מרתוניים עם נציגי אגף התקציבים עלה בידי להגיע לסיכום בדבר עצירת הקיזוזים השערורייתיים של דמי האבטלה מהקצבאות. מדובר בהחזר של כ-250 מיליון ש"ח למוחלשים ביותר שלא עהסכמנו להותיר מאחור". המהלך יובא לאחר אישור תקציב החירום בכנסת, ככל הנראה בשבוע הבא, כך על פי שמולי.

20:04 עריכה

יובל שטייניץ מאחל איחולי הצלחה לח"כ מיקי זוהר על כניסתו לתפקיד יו"ר סיעת הליכוד וכיו"ר הקואליציה.

20:24 עריכה

סיעת ימינה הניחה היום על שולחן הכנסת הצעת "חוק צרפתי" שתמנע חקירות נגד ראש ממשלה מכהן למעט בעבירות חמורות.

"כפי שאנחנו רואים בימים האלה, חקירות ומשפט פלילי נגד ראש ממשלה מכהן פוגעים מאוד ביכולתו לתפקד ומעניקים כח יתר לפרקליטות. הפרדת הרשויות מחייבת למנוע מצב בו ניתן יהיה להלך אימים על ראש ממשלה מכהן ולסכל את בחירת הציבור הדמוקרטית באמצעות רדיפה משפטית", אמרו במפלגה.

עוד הוסיפו: "בתקופה האחרונה אנחנו עדים בצורה הכי מוחשית לנזקים הכבדים שגורמות חקירות נגד ראש ממשלה מכהן לדמוקרטיה, ליציבות השלטונית, ולאמון הציבור במערכת אכיפת החוק, שנתפסת, בצדק, כשחקן פוליטי. הפתרון למציאות המעוותת הזו אינו בנאומים וצעקות אלא בחקיקה. נבחרנו כדי לתקן".

20:32 עריכה

בכירים במשטרה אמרו בתגובה לדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני שנכנס לדיון בעניינו בבית המשפט: "מעולם לא היה כאן ראש ממשלה שניסה כך לנגח ולפגוע בצורה כל כך בוטה במערכת אכיפת החוק. הטענות המופרכות של נתניהו מעידות יותר עליו מאשר על החוקרים והפרקליטים".

עוד אמרו הבכירים על פי הדיווח בחדשות 12 – "חוקרי להב 433 עשו עבודה מעולה והתעלמו מכל הלחצים שניסו להפעיל עליהם. כך הם ינהגו גם אם היועמ"ש יחליט על חקירה נוספת נגד נתניהו בתיק המניות שלו. נקבל אותו בכבוד, אך כמו בחקירות הקודמות שלו – ראש הממשלה לא יקבל שום הנחה".

20:38 עריכה

בחדשות 13 פורסם כי במערכת בתי המשפט שוקלים לשנות את מיקום משפטו של נתניהו – זאת לאור העובדה שסידורי האבטחה "משתקים" את בית המשפט.

20:46 עריכה

לאחר שפורסם בחדשות 13 כי לא תשולם עוד פעימה במענק העצמאים, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "הבלוף נחשף. ממשלת ישראל ממשיכה לצפצף על העסקים הקטנים ולדרדר את כלכלת ישראל לתהום".

21:27 עריכה

ח"כ מיקי לוי על פרסום דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת על היקף הפגיעה הכלכלית בעקבות הקורונה בענף האירועים: "ממחיש יותר מכל את האטימות של הממשלה. במקום להוציא כמיליארד ש"ח על הקמת משרדי ממשלה ושרים מיותרים, ניתן היה להזרים את הכסף כפיצוי לבעלי האולמות בנמצאים בחובות".

21:28 עריכה

התנועה לאיכות השלטון על קידום החוק הצרפתי על ידי סיעת ימינה: "כמה מפתיע לגלות שהחוק הראשון שמבקש לקדם 'לוחם השחיתות' נפתלי בנט, מי שרק לפני מספר שבועות הכריז כי ילחם בשחיתות אם יישב באופוזיציה, הוא חוק מביש שכל מטרתו היא למלט את ראש הממשלה מאימת הדין. בנט וסמוטריץ' שוברים שיאים של פתטיות".

21:29 עריכה

בכירים בליכוד מתחו ביקורת על הדרישה של לשכת ראש הממשלה מהם להגיע לפתיחת משפט נתניהו – כך פורסם בכאן 11. בכיר במפלגה אמר: "נתניהו דורש מהשרים לשכב על הגדר בשבילו. הם מפחדים ולכן התייצבו אתמול בבית המשפט".

סגירה