שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן (רביעי מימין) מסייר בהתנחלות אפרת עם ראשי המתנחלים, 20 בפברואר 2020

מיוחד המתנחלים טסו לחגוג. ואז הכל השתבש

ראשי המועצות בשטחים נהרו בינואר לוושינגטון, כדי לחזות מקרוב בטראמפ ונתניהו משיקים את תכנית המאה, וסוללים את הדרך לסיפוח ● הם הבטיחו לא לתקוף את התכנית מיד לאחר פרסומה - אבל בסוף אחד מהם תקף אותה עוד קודם לכן ● את הטקס החגיגי הם כבר ראו בטלוויזיה, ועל ההאטה ביישום התכנית שמעו בדרך לארץ ● ג'ייקוב מגיד מפרסם לראשונה את מאחורי הקלעים של המסע השלומיאלי לוושינגטון, את הבדלי הגרסאות, ואת חשבון הנפש של חלק ממשתתפיו

ביום חמישי אחר הצהריים, 23 בינואר, שישה שבועות בלבד לפני סבב הבחירות השלישי בישראל, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, שביקר אז בארץ, הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יריבו דאז בני גנץ לבוא לבית הלבן בשבוע שלאחר מכן כדי לדון ב"אפשרות לשלום כאן בארץ הקודש" עם הנשיא דונלד טראמפ.

שעות לאחר מכן, בכיר ישראלי תדרך כמה כתבים על הביקור הקרוב בוושינגטון, ואמר כי במהלכו ייחשף "חזון השלום" של הבית הלבן. הבכיר חשף כמה פרטים מהתכנית, ואמר כי היא תאפשר סיפוח ישראלי של כל התנחלויות הגדה וכן של בקעת הירדן, וכי בשאר השטח שמעבר לקו הירוק תקום מדינה פלסטינית.

אבל יש עוד, השתפך הבכיר הישראלי, נלהב בבירור לנוכח העובדה שהוא אינו מדבר על עוד תכנית שלום אמריקאית שדורשת מישראל לוותר על שליטה בבקעת הירדן, במזרח ירושלים וברבות מהתנחלויות הגדה המערבית. "אם הפלסטינים ידחו את התכנית לאלתר, ארה"ב תהיה מוכנה לקבל החלה של ריבונות ישראלית (על חלקים מהגדה) בתוך 48 שעות", אמר הבכיר, לפי שני מקורות שנכחו בשיחה.

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, מארח את ראש הממשלה נתניהו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, 23 בינואר 2020. בפגישה השתתפו גם שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שני משמאל, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שני מימין (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
פנס מארח את נתניהו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, 23 בינואר 2020. בפגישה השתתפו גם שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שני משמאל, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שני מימין (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

כאשר המסר הגיע לאוזניהם של ראשי המתנחלים, שהבינו את החשיבות ההיסטורית של מה שעמד לקרות בשבוע שלאחר מכן, חמישה מהם ביקשו – וקיבלו – הזמנה, ביום ראשון אחר הצהריים, 26 בינואר, להצטרף לנסיעתו של נתניהו לוושינגטון. כמה שעות לאחר מכן הם כבר היו על מטוס לוושינגטון הבירה.

המסר הגיע לאוזניהם של ראשי המתנחלים, שהבינו את החשיבות ההיסטורית של מה שעמד לקרות בשבוע שלאחר מכן. כמה שעות לאחר מכן, חמישה מהם כבר היו על מטוס לוושינגטון הבירה

במעבר מהיר קדימה, שלושה ימים לאחר מכן, ביום רביעי, 29 בינואר, ראשי המועצות היו בדרכם חזרה לארץ. תחושת האופוריה הקצרה שהגיעה לשיאה בוושינגטון סביב חשיפת התכנית של טראמפ יום קודם לכן נמוגה במהרה כאשר התברר שהעמדה המגובשת של הבית הלבן הפכה להתניית תמיכתו בסיפוח הישראלי בהשלמת עבודתה של ועדת מיפוי בילטרלית שתגדיר את הפרמטרים המדויקים למהלך – תהליך שלא יימשך ימים, כי אם חודשים.

מה גרם לירידה הפתאומית בלהיטות האמריקאית לגבות את הסיפוח? ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, אחד מראשי המתנחלים שנסעו לוושינגטון, מצביע על הודעה לעיתונות של אחד מעמיתיו ביום שלישי לפנות בוקר, שהביעה ביקורת על החזון שהנשיא עמד לחשוף כמה שעות לאחר מכן. ההצהרה הזו, לדברי רביבי, החזיקה את טראמפ ויועציו ערים באמצע הלילה ורותחים מזעם, ואנשי הבית הלבן אמרו לראשי המתנחלים ש"יש לנו מזל שלא מגרשים אותנו מהמדינה".

רביבי מסביר כיצד ההודעה לעיתונות יצרה אפקט דומינו שגרם לבכירים ממדינות המפרץ – שתמיכתם חיונית להצלחתה של תכנית השלום – להבין כמה מהר וושינגטון וירושלים מקוות להחיל את הסיפוח. הלחץ שהם הפעילו בעקבות זאת על ממשל טראמפ להאט את הקצב הוביל להוספת רעיון "ועדת המיפוי" ולדיבור על "חודשים" במקום "ימים" בהקשר לגיבוי האמריקאי לסיפוח הישראלי.

רביבי מסביר כיצד ההודעה לעיתונות יצרה אפקט דומינו שגרם לבכירים ממדינות המפרץ – שתמיכתם חיונית להצלחתה של תכנית השלום – להבין כמה מהר וושינגטון וירושלים מקוות להחיל את הסיפוח

ראש מועצת אפרת עודד רביבי מדבר במהלך מסיבת עיתונאים באפרת, 31 ביולי 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
ראש מועצת אפרת עודד רביבי מדבר במהלך מסיבת עיתונאים באפרת, 31 ביולי 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

ראשי המתנחלים האחרים שטסו לוושינגטון עם רביבי אינם שותפים לתיאוריה שלו, וטוענים שראש מועצת אפרת מייחס משקל רב מדי להצהרה של יו"ר מועצה אחד בגדה המערבית. אבל רביבי מתעקש שההודעה לעיתונות של עמיתו גרמה נזק משמעותי, ושלטראמפ, ליועץ הבכיר לבית הלבן ג'ארד קושניר ולשגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן הייתה סיבה טובה להיות ערים וזועמים לפנות בוקר.

במהלך ריאיון ארוך שקיימתי איתו במשרדו במועצת אפרת, רביבי נזכר בכמה רגעים דרמטיים בעת ביקורו בוושינגטון לפני ארבעה חודשים, שהוא רואה בו כעת "הזדמנות שהוחמצה". ובשונה מאכזבות קודמות במסע לקראת סיפוח, רביבי טוען שהפעם ראשי המתנחלים אינם יכולים להאשים איש מלבד עצמם.

אתה לא יכול לשבת אתנו

"הכול קרה ממש מהר", אומר רביבי כשהוא נזכר בימים שאחרי קבלת ההזמנה לבית הלבן. יו"ר מועצת אפרת היה הראשון מבין ראשי המתנחלים שפנה למשרד רה"מ בשבת בלילה, לאחר הזמנתו של פנס, כדי להציע שגם הוא יצטרף לנסיעה.

היות שהוא שוחח עם אחד מאדריכלי התכנית, ג'ייסון גרינבלט, במהלך ביקורו הראשון בישראל כשליח טראמפ למזה"ת, וקיים מאז דו-שיח מתמשך עם בכיר הממשל האמריקאי, רביבי חשב שנוכחותו בוושינגטון עשויה להיות לעזר לרה"מ.

רביבי חובש כובע נוסף, כראש דסק החוץ של מועצת יש"ע. מתוקף תפקיד זה, הוא בקשר קבוע עם אותה תקשורת בינ"ל שרדפה אחר המשלחת של נתניהו, להוטה לקבל מידע על פגישותיו עם הנשיא, והייתה לו ההזדמנות להפיץ את הנרטיב המתנחלים, שהופך דומה יותר ויותר לזה הרשמי של ממשלת ישראל.

ראשי המתנחלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בבלייר האוס בוושינגטון, 27 בינואר 2020 (צילום: מועצה אזורית גוש עציון)
ראשי המתנחלים עם נתניהו בבלייר האוס בוושינגטון, 27 בינואר 2020 (צילום: מועצה אזורית גוש עציון)

ביום ראשון, חברים אחרים במועצת יש"ע התעניינו גם הם באפשרות להצטרף, וארגון הגג החליט לשלוח שלושה ראשי מועצות נוספים: יושב ראש מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית ערבות הירדן, דוד אלחייני, יושב ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ, וראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן. הרעיון היה לשגר לוושינגטון משלחת שמייצגת השקפות שונות בנושא, כאשר שלושת החברים הנוספים משמשים מעין משקל נגד לרביבי המתון יותר מבחינה פוליטית.

הארבעה המריאו לארה"ב באותו הערב, ונחתו בבוקר יום שני. בצהריים הם כבר נפגשו עם נתניהו בבלייר האוס, בית ההארחה של הבית הלבן, שבו הוא שהה.

"העובדה שרה"מ מצא זמן לשבת אתנו שעות אחדות לפני הפגישה עם הנשיא בהחלט הייתה סימן לכך שנוכחותנו בוושינגטון התקבלה בברכה ובהערכה מצדו", אומר רביבי. זמן קצר לפני הפגישה, אלחייני קיבל שיחה ממשרד רה"מ ונשאל אם זה בסדר מצדו שגם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, יצטרף לפגישה.

דגן הגיע גם הוא לוושינגטון, אך העדיף שלא להיות חלק מהמשלחת של מועצת יש"ע, שממנה פרש לפני שנים. אנשי סודו טענו כי ארגון הגג אינו יעיל ולרוב נמנע מלהשמיע ביקורת על ממשלות ימין, בעוד מתנגדיו במועצה טוענים כי הוא אינו מעוניין לחלוק את אור הזרקורים. אלחייני, שנמנה עם הקבוצה השנייה, אמר למשרד רה"מ כי לא ראוי שדגן ישתתף בפגישה בהתחשב בהתבטאויותיו הפומביות של ראש מועצת שומרון בימים הקודמים נגד התכנית ונכונותו של נתניהו לאמצה. דעתו של ראש מועצת יש"ע כובדה, והפגישה התקיימה בלי דגן.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלייר האוס, 27 בינואר 2020 (צילום: מועצה אזורית גוש עציון)
יוסי דגן בפגישה עם נתניהו בבלייר האוס, 27 בינואר 2020 (צילום: מועצה אזורית גוש עציון)

אף על פי שנתניהו לא חשף הרבה בפגישה, ואמר כי הוא הבטיח לממשל טראמפ שלא לגלות פרטים מהתכנית לפני פרסומה ביום המחרת, רה"מ הבטיח לראשי המתנחלים כי מדובר בהכרזה "היסטורית" וכי יהיו "מופתעים לטובה" – ביטויים שחיזקו את ההבנה שראשי המועצות החלו להטמיע בוושינגטון, שהחלת ריבונות על יישוביהם, לה חיכו זמן כה רב, נמצאת במרחק ימים ספורים, אומר רביבי.

רה"מ הבטיח לראשי המתנחלים כי מדובר בהכרזה "היסטורית" וכי יהיו "מופתעים לטובה" – ביטויים שחיזקו את ההבנה שראשי המועצות החלו להטמיע בוושינגטון, שהחלת הריבונות נמצאת במרחק ימים ספורים

היות שהכתבים המתינו מחוץ לבלייר האוס, ראשי המתנחלים ביקשו להישאר עוד זמן מה בחדר כדי לנסח הודעה מתואמת ממעט המידע שהיה נגיש להם.

בסופו של דבר הם נשארו בחדר עוד שעה שלמה, עד שלדברי רביבי הצוות של ראש הממשלה לא היה מודע לכך שהם עדיין שם. כשעמדו לעזוב לבסוף, הם הבחינו בדגן נכנס אל תוך חדר אחר בבית ההארחה. "דוד (אלחייני) לקח את זה אישית, ופתאום הוא הפך מתומך של התכנית למתנגד מרכזי שלה", אומר רביבי.

כשהם יצאו מבלייר האוס ונכנסו לפארק לאפייט הסמוך, מספר רביבי, אלחייני החל להתקשר "לכל מי שהוא מכיר בחוגי רה"מ, כדי להבהיר כמה הוא כועס ואיך הוא מרגיש שתקעו לו סכין בגב ושהוא מתכוון לצאת כעת נגד התכנית בגלל זה".

אלחייני היה כה נרגז שהוא לא הבחין שהפארק היה מלא בכתבים, ושצוות טלוויזיה עקב אחריו בעודו צועק אל הטלפון את כוונתו לטרפד את תכנית טראמפ. למזלו, זה היה צוות פרטי, שצילם סרט תיעודי עבור קהילה אוונגליסטית מקומית ולא חיפש חדשות חמות על המחלוקת בין הממשלה למתנחלים.

כשהם יצאו מבלייר האוס, מספר רביבי, אלחייני החל להתקשר "לכל מי שהוא מכיר בחוגי רה"מ, כדי להבהיר כמה הוא כועס ואיך הוא מרגיש שתקעו לו סכין בגב ושהוא מתכוון לצאת כעת נגד התכנית בגלל זה"

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, מדבר בסוכה שלו במהלך חג הסוכות בהתנחלות אפרת, 11 באוקטובר 2017 (צילום: מועצת יש"ע)
ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, מדבר במהלך חג הסוכות בהתנחלות אפרת, 11 באוקטובר 2017 (צילום: מועצת יש"ע)

בקשה קטנה

מאוחר יותר באותו הערב, אחד מראשי המועצות ארגן תדרוך "שלא לציטוט" עם נציג הממשל האמריקאי, כדי שיספק לראשי המתנחלים עוד פרטים על התכנית.

הנציג לא חשף הרבה מידע חדש, אבל הבהיר, לדברי רביבי, כי אם הפלסטינים ידחו לאלתר את התכנית – שכוללת רשימה ארוכה של תנאים שאם ימולאו יאפשרו את הקמתה של מדינה פלסטינית – ישראל תורשה להתחיל בתהליך הסיפוח כעבור 48 שעות, בברכתה של וושינגטון.

לנציג האמריקאי הייתה רק בקשה אחת מארבעת ראשי המועצות, משחזר רביבי: "אם תאהבו את התכנית שתשמעו מחר, אין לנו בעיה שתצאו ותתמכו בה. אבל אם תתנגדו לה, אנחנו מבקשים שלא תגיבו במשך 48 שעות".

עבור כמה מהנוכחים בחדר היה מדובר בבקשה משמעותית בהתחשב בהתנגדות האידאולוגית של רוב ראשי המתנחלים למדינה פלסטינית כלשהי, גם אם בעלת סמכויות מוגבלות או ללא רצף טריטוריאלי. אך רביבי, שלדבריו לא הייתה לו בעיה להציע מעמד של מדינה להנהגה פלסטינית שתהיה מוכנה לקבל את רשימת התנאים הארוכה שמוצגת בתכנית טראמפ, חשב שמדובר בבקשה הגיונית.

"מסרו לנו מידע שלא היה אמור להתפרסם עד ליום המחרת, והבקשה, לפחות בעיניי, נראתה כמו ניסיון כן להניע דברים קדימה", הוא מסביר.

אחרי הפגישה, ראשי המועצות חזרו לחדרי המלון שלהם כדי לנסות לישון קצת לפני חשיפת התכנית. אבל שילוב של יעפת (ג'ט לג) ואדרנלין מנע מהם להירדם.

בסביבות שלוש לפנות בוקר, מספר רביבי, ארבעתם החלו להיות מופגזים בשאלות מצד התקשורת הישראלית, שרצתה לדעת מדוע יושב ראש מועצת יש"ע הכריז על התנגדותו לעסקה. לשלושה מבין הארבעה לא היה מושג על מה אותם כתבים מדברים, היות שהם לא פרסמו הודעה כזאת.

בשלוש לפנות בוקר ארבעתם החלו להיות מופגזים בשאלות מצד התקשורת הישראלית, שרצתה לדעת מדוע יושב ראש מועצת יש"ע הכריז על התנגדותו לעסקה. לשלושה מבין הארבעה לא היה מושג על מה מדובר

"אחרי שהבנו שמשהו פורסם ללא ידיעתנו, כל אחד מאתנו התחיל לצעוק בטלפון על כל מיני אנשים, עד שאנשי הביטחון של המלון דפקו על הדלתות שלנו וביקשו מאתנו לא רק להיות בשקט, אלא לעזוב את החדרים", הוא מגחך.

בסופו של דבר, רביבי, גנץ ונאמן נכנסו לחדרו של אלחייני, שם גילו כי הוא החליט לפרסם הודעה נגד התכנית, בשם מועצת יש"ע. תחת הכותרת "תחושת משבר במשלחת מועצת יש"ע בוושינגטון" נמסר כי הם נפגשו בשעות האחרונות עם בכירים בממשל האמריקאי וכי הם "מוטרדים" מהמידע שנמסר להם.

"לא נוכל להסכים לתכנית שתכלול הקמתה של מדינה פלסטינית… גם במחיר של ויתור על ריבונות במרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן", צוטט אלחייני בהודעה.

מאוחר יותר הוא אמר לזמן ישראל כי ההודעה פורסמה בתיאום עם חברי מועצת יש"ע ולאחר שדיבר עם כמה ראשי מועצות בגדה שלא היו בוושינגטון. עם זאת, אלחייני הודה כי הוא לא התייעץ עם שלושת העמיתים שטסו יחד איתו לארה"ב.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נותן את רשות הדיבור לאחד הכתבים במהלך מסיבת עיתונאים על וירוס הקורונה בחדר תדרוך הכתבים בבית הלבן בוושינגטון, 2 באפריל 2020, כשלצדו היועץ לבית הלבן ג'ארד קושנר (צילום: AP/אלכס ברנדון)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נותן את רשות הדיבור לאחד הכתבים במהלך מסיבת עיתונאים על הקורונה בחדר תדרוך הכתבים בבית הלבן, 2 באפריל 2020, כשלצדו היועץ לבית הלבן ג'ארד קושנר (צילום: AP/אלכס ברנדון)

"יש לכם מזל שאנחנו לא מגרשים אתכם מהמדינה"

השעה הייתה 4 בבוקר, וראש המועצה שארגן את התדרוך עם נציג הממשל קיבל כמה שיחות שהבהירו לו עד כמה הבית הלבן כועס על ההודעה. "נאמר לנו שהנשיא ער וכועס, שג'ארד קושניר ער וכועס, שדיוויד פרידמן ער וכועס", אומר רביבי. "הם רצו לפטר את הנציג שתדרך אותנו מפני שהוא נכשל במשימתו".

ראשי המתנחלים לא הפרו את ההבטחה שלא להגיב 48 שעות לאחר חשיפת התכנית – הם הוציאו הודעה נגד התכנית עוד לפני פרסומה.

השעה הייתה ארבע בבוקר. "נאמר לנו שהנשיא טראמפ ער וכועס, שג'ארד קושניר ער וכועס, שדיוויד פרידמן ער וכועס", אומר רביבי. "הם רצו לפטר את הנציג שתדרך אותנו מפני שהוא נכשל במשימתו"

ראש מועצת אפרת שיער שנשיא ארה"ב היה ער מלכתחילה בשל השימוע שהיה צפוי להיערך לו למחרת בסנאט במסגרת הליך ההדחה נגדו, אך הוא חשב על כך רק בדיעבד. באותו הזמן, התסכול בקרב חברי משלחת המתנחלים גבר כאשר הופעל עליהם לחץ לפרסם הודעת תמיכה בתכנית – לפני שראו אותה במלואה.

במחשבה שהדבר עשוי לעזור בשיכוך זעמם של אנשי הממשל על ההודעה, ראשי המועצות העבירו הצעה לבוא לבית הלבן כדי להתנצל בפניהם באופן אישי.

"מיותר לומר שההצעה נדחתה מכול וכול", אומר רביבי בחיוך כשהוא נזכר במחשבתם הנאיבית של עמיתיו באותו רגע. "אנשים מהממשל שהיינו בקשר איתם אמרו לנו, 'יש לכם מזל שאנחנו לא מגרשים אתכם מהמדינה'".

משמאל לימין: ראש המועצה האזורית ערבות הירדן דוד אלחייני, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, מוחאים כפיים לאחר שהממשלה אישרה את הכשרת המאחז מבואות יריחו בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה במועצה האזורית עמק הירדן, 15 בספטמבר 2019 (צילום: חיים צח/לשכת העיתונות הממשלתית)
משמאל לימין: ראש המועצה האזורית ערבות הירדן דוד אלחייני, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, מוחאים כפיים לאחר שהממשלה אישרה את הכשרת המאחז מבואות יריחו בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה במועצה האזורית עמק הירדן, 15 בספטמבר 2019 (צילום: חיים צח/לשכת העיתונות הממשלתית)

ביום שלישי בבוקר, שעות לפני טקס חשיפת התכנית, אלחייני קיבל שיחת טלפון מנתניהו, שלדברי רביבי היה נרגז לא פחות בשל העובדה שהיה עליו לעסוק בעניין כזה בזמן שהוא עצמו טרוד בבעיות משלו בבית. בערך באותו הזמן שיושב ראש מועצת יש"ע אלחייני מסר את הודעתו לעיתונות, נתניהו הודיע כי הוא מושך את בקשתו לקבל חסינות מהכנסת בשלושת התיקים הפליליים התלויים נגדו.

"אף אחד – עזוב אותי – לא ראש הממשלה, לא הבית הלבן, אף אחד לא היה מסופק מההסבר של אלחייני" לפרסום ההודעה, אומר רביבי, ומוסיף כי באותו הזמן יו"ר מועצת יש"ע אמר רק כי הוא מתנגד לתכנית מבלי להרחיב מדוע.

אלחייני דחה את הדברים השבוע ואמר שההודעה דיברה בעד עצמה, ושהוא אינו יכול לתמוך בשום תכנית שכוללת את הקמתה של מדינה פלסטינית.

לאחר שניסיונותיהם החוזרים למסור את התנצלותם לממשל האמריקאי נדחו, ראשי המתנחלים החלו לדון בשאלה אם עליהם לנכוח בטקס חשיפת התכנית שעמד להתקיים בשעות הבוקר המאוחרות.

"ידענו שזה יהיה אירוע היסטורי, אבל יחד עם זאת לא רצינו שיצלמו אותנו מוחאים כפיים למשהו שאולי לא נסכים לו בסופו של דבר", מסביר רביבי.

בסופו של דבר ההחלטה התקבלה בשבילם, והבית הלבן הודיע למשרד ראש הממשלה דקות לפני תחילת הטקס כי ראשי המתנחלים אינם מוזמנים אליו.

"ידענו שזה יהיה אירוע היסטורי, אבל יחד עם זאת לא רצינו שיצלמו אותנו מוחאים כפיים למשהו שאולי לא נסכים לו בסופו של דבר", מסביר רביבי. בסופו של דבר, הבית הלבן קיבל את ההחלטה בשבילם

כן, לא, אולי?

ארבעת ראשי המועצות צפו לבסוף בטקס מחדר המלון של אלחייני, רחוב אחד מהבית הלבן, וכפי שרביבי מנסח זאת, שום דבר ששמעו בו לא נתן להם סיבה למחות. "לא הייתה הכרזה על מדינה פלסטינית עצמאית שתעורר התנגדות מצדנו", אלא הצבת תנאים לפלסטינים לצורך מו"מ על הקמתה, הוא מסביר.

הם ראו את נתניהו מודה לטראמפ על היותו "המנהיג העולמי הראשון שמכיר בריבונות ישראל על חלקים מיהודה ושומרון שהם חיוניים לביטחון שלנו ומרכזיים למורשת שלנו". מיד לאחר מכן שמעו את השגריר פרידמן אומר לכתבים שנתניהו יכול להחיל את הסיפוח מתי שירצה, וש"ישראל אינה צריכה לחכות כלל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחליף דברים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך אירוע בחדר המזרחי בבית הלבן בוושינגטון ב-28 בינואר 2020 (צילום: AP/סוזן וולש)
נתניהו וטראמפ במהלך אירוע בחדר המזרחי בבית הלבן בוושינגטון ב-28 בינואר 2020 (צילום: AP/סוזן וולש)

כשראשי המתנחלים נפגשו עם ראש הממשלה בבלייר האוס זמן קצר לאחר מכן, הייתה לדברי רביבי "תחושה של חגיגה" כשנתניהו אמר להם שהוא מתכוון להביא את הסיפוח להצבעת הקבינט ביום ראשון הבא.

עם זאת, לאחר שלמדו את הלקח מהמהומה שחוללה ההודעה של אלחייני כמה שעות קודם לכן, ראשי המתנחלים נמנעו מלהשמיע הצהרות החלטיות על תמיכה בתכנית, בעיקר משום שחלקים ממנה – הגבולות המדויקים – נותרו עמומים.

אף על פי כן, חמשת ראשי המועצות טסו הביתה ביום רביעי בהרגשה טובה, אומר רביבי, בעיקר הודות לעובדה שהמטרה שחתרו אליה זמן כה רב עמדה להיות מוגשמת. רק כאשר נחתו לעצירת ביניים בפריז, נודע להם שקושנר נתן סדרה של ראיונות הסותרים לחלוטין את דברי פרידמן לכתבים יום קודם לכן על כך שארה"ב תהיה מוכנה לגבות את הסיפוח ברגע שישראל תחליט ליישמו.

היועץ הבכיר לבית הלבן והאדריכל הראשי של התכנית אמר ל-CNN כי הוא אינו חושב שישראל תחיל את הסיפוח באופן מיידי, ולג'י-זירו מדיה כי הוא "מקווה שהם יחכו עד אחרי הבחירות (של 2 במרץ)".

כשנחתו בארץ, רביבי הציע שראשי המתנחלים ייפגשו שוב עם נתניהו כדי לקבל הבהרה מי מנהל את מדיניות ארצות הברית בנוגע לסיפוח – פרידמן או קושנר.

ביום שישי, נתניהו נפגש עם רביבי ועם כמה ראשי התנחלויות אחרים, והבטיח להם כי הוא אינו מתכוון לחזור בו מהבטחתו להכריז ריבונות על הגדה המערבית. ואולם ראש הממשלה הודה כי הוא זקוק לזמן כדי להבהיר את המסר ה"מבלבל" שמגיע מוושינגטון, אומר ראש מועצת אפרת.

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן (משמאל), עם ראש מועצת אפרת עודד רביבי באפרת, 20 בפברואר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
דיוויד פרידמן (משמאל), עם עודד רביבי באפרת, 20 בפברואר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

אמריקה קודם. המתנחלים אחר כך

בעקבות ההבנה שהלך הרוח בוושינגטון נוטה לטובת גישת קושנר להאטת תהליך הסיפוח, רביבי וראשי התנחלויות אחרים פנו לאנשי הקשר הרפובליקנים והאוונגליסטים שלהם בארה"ב בתקווה שיצליחו לשכנע את הממשל לשנות כיוון.

"היו דיבורים על טיסה חזרה לוושינגטון במוצאי שבת", אומר רביבי. אבל לאחר שכל אחד מראשי המתנחלים דיבר עם אנשי הקשר שלו בשני המחנות, הם הבינו שאין טעם בכך. "הרפובליקנים שדיברנו איתם אמרו שהם לא מעוניינים בעימות עם הממשל, ושטראמפ 'יודע הכי טוב'", הוא קובל.

התשובה שראשי המועצות קיבלו מהמנהיגים האוונגליסטים הייתה אפילו בוטה יותר. "אנחנו באמת לא מבינים מה אתם עושים. חשבנו שתיפלו על הרצפה ותנשקו את רגליו של טראמפ", משחזר ראש מועצת אפרת את הדברים שאמר לו אחד ממנהיגי האוונגליסטים. "אתם לא מבינים מה אתם מקבלים? אתם עומדים בדרכן של עסקאות כלכליות עצומות שארצות הברית מקווה לחתום עם מדינות המפרץ, ובגלל ההצהרות שלכם אתם מסכנים את העיקרון של 'אמריקה קודם'".

לדברי רביבי, אז הוא הבין מדוע ממשל טראמפ זעם כל כך על ההודעה לעיתונות.

בעקבות שיחותיו עם בעלי בריתו של טראמפ, רביבי הבין, לדבריו, כי תכנית הממשל נבעה פחות מתשוקה לקדם את השלום באזור ויותר מהרצון להרחיב את קשריו העסקיים עם מדינות המפרץ, שמעוניינות לראות התקדמות בנושא הפלסטיני לפני שימשיכו לפתח את יחסיהן עם בעלת הברית הגדולה של ישראל.

ראשי מדינות המפרץ, אומר רביבי, היו מוכנים לקדם את היחסים עם ארה"ב גם אם הפלסטינים היו דוחים את התכנית, אבל כשהם שמעו כמה מהר הישראלים והאמריקאים מתכננים להתחיל בסיפוח, הם הביעו התנגדות בפני ממשל טראמפ, מה שהוביל את קושנר לבלום את הדיבורים על החלת ריבונות "בתוך ימים".

ההודעה של אלחייני לעיתונות הייתה "טריגר" שהפעיל את מדינות המפרץ, שהרגישו שיישום מיידי כזה של תכנית השלום ימכור את הפלסטינים בזול, מסביר רביבי, שוב על סמך שיחות עם בעלי ברית של טראמפ.

ראש מועצת אפרת מכיר בכך שההסבר שלו להתרחשויות מייחס משקל רב להודעה של ראש מועצה אחד בבקעת הירדן, ושהוא מבוסס על ההנחה שבכירים בריאד, באבו דאבי ובדוחה בכלל יודעים מיהו דוד אלחייני.

ראש מועצת אפרת מכיר בכך שההסבר שלו להתרחשויות מייחס משקל רב להודעה של ראש מועצה אחד בבקעת הירדן, ושהוא מבוסס על ההנחה שבכירים בריאד, באבו דאבי ובדוחה בכלל יודעים מיהו דוד אלחייני

"אך נותרת בעינה העובדה שההודעה גרמה למתיחות משמעותית בדרגים הגבוהים ביותר בממשל טראמפ ושכך נאמר לנו", אומר רביבי, שדבק בהסבר שלו.

הוא מצביע על כך שכל הרעיון של "ועדת מיפוי משותפת" שתקבע את גודלם המדויק של השטחים שישראל תורשה לספח נולד רק לאחר הצגת התכנית. יתר על כן, הוא טוען שהוועדה היא גוף "לא רציני", היות שלדבריו אף אחד מחבריה לא ניחן בניסיון בשרטוט מפות ובהבנה אילו גבולות ניתנים להגנה ואילו לא.

מזכיר האוצר של ארצות הברית, סטיבן מנושין, חמישי משמאל, ונסיך הכתר של בחריין, סלמאן בן חמד אל-חליפה, שישי משמאל, מקשיבים לדבריו של היועץ הבכיר לבית הלבן ג'ארד קושנר, עומד, במהלך המושב הפותח של הסדנה "משלום לשגשוג" במנאמה, בחריין, 25 ביוני 2019 (צילום: סוכנות הידיעות הבחריינית באמצעות AP)
קושנר, עומד, בסדנה "משלום לשגשוג" בבחריין, 25 ביוני 2019 (צילום: סוכנות הידיעות הבחריינית באמצעות AP)

רביבי גם חוזר לפגישה עם נציג הממשל האמריקאי בוושינגטון, ומספר שראשי המתנחלים תהו מדוע ארצות הברית מעוניינת לקדם את הסיפוח במהירות כזו.

"גם זה היה סביב 'אמריקה קודם'", הוא אומר, וחושף כי הנציג האמריקאי אמר להם שהבית הלבן מעוניין שהסיפוח יקודם בישראל מהר מספיק כדי שארצות הברית תוכל להטיל וטו על הגינוי הבלתי נמנע של המהלך במועצת הביטחון של האו"ם; ומהר מספיק כדי שממשל טראמפ יוכל להשתמש במחווה הזאת בקמפיין שלו לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר.

ההודעה של אלחייני, טוען רביבי, גרמה ל"הוצאת כרטיס צהוב" מצד מדינות המפרץ, ובכך חיבלה בלוח הזמנים שבנה ממשל טראמפ כדי למרב את התועלת שלו מתמיכה במהלך שנוי במחלוקת שכזה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגריר ארצות הברית לישראל, דיוויד פרידמן (במרכז), ושר התיירות, יריב לוין, במהלך פגישה לדיון במיפוי הרחבת הריבונות הישראלית לשטחים בגדה המערבית, שהתקיימה באריאל ב-24 בפברואר 2020 (צילום: דוד אזגורי/שגרירות ארצות הברית בירושלים)
נתניהו, פרידמן (במרכז), ושר התיירות, יריב לוין, במהלך פגישה לדיון במיפוי הרחבת הריבונות הישראלית לשטחים בגדה המערבית, שהתקיימה באריאל ב-24 בפברואר 2020 (צילום: דוד אזגורי/שגרירות ארצות הברית בירושלים)

קרדיט מוגזם לאלחייני

אם לנסח זאת בעדינות, החברים האחרים במשלחת של מועצת יש"ע לוושינגטון אינם מייחסים משקל רב כל כך לאותה הודעה לילית לתקשורת.

"לכבוד הוא לי אם הממשל האמריקאי היה לוקח אותי ואת מועצת יש"ע ברצינות כזאת", אומר אלחייני, ומכנה את ההשערה של רביבי "שקר". לפי יו"ר מועצת יש"ע, השינוי בעמדת הבית הלבן לגבי סיפוח מיידי הוא תוצאה של פגישה שקיים טראמפ עם גנץ – שנחשב למי שמתנגד למהלך – יום לפני חשיפת התכנית, וכן של נאום נתניהו בטקס החשיפה, שבקושי היה בו אזכור למדינה פלסטינית.

בתגובה מפורטת יותר לכתבה זו, מועצת יש"ע מסרה כי "לטענותיו של רביבי אין אחיזה במציאות". "לאלחייני, המשמש כיושב ראש מועצת יש"ע נוסף על היותו ראש המועצה האזורית ערבות הירדן, יש אינטרס חזק לתמוך בתכנית שתוביל להחלת ריבונות ישראלית על בקעת הירדן. יחד עם זאת, ברגע שפרטי התכנית התבררו, הוא הודיע כי הוא מוכן לוותר על ריבונות בבקעת הירדן אם משמעותה הקמת מדינה פלסטינית, והוא ממשיך לעמוד מאחורי ההצהרה הזאת.

"הקמתה של מדינה כזאת (על פי חזון התכנית) משמעותה הפיכתם של 16 יישובים (ישראליים מבודדים בעומק הגדה המערבית) למובלעות ופגיעה בהרחבתן של התנחלויות קיימות", על פי ההודעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של ראש מועצת אפרת עודד רביבי באפרת, 28 בינואר 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
נתניהו לוחץ את ידו של ראש מועצת אפרת עודד רביבי באפרת, 28 בינואר 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

גנץ ונאמן צחקו בביטול לשמע ההסבר של רביבי, אבל הציגו הסבר שונה מזה של אלחייני לשינוי שחל בעמדת ארצות הברית. "אני לא בטוח אם נכונותם הראשונית לתמוך בסיפוח מידי הייתה תכסיס כדי להביא את נתניהו לוושינגטון, אך זו סיבה הרבה יותר סבירה לשינוי בעמדה מאשר מה שרביבי מציע", אומר נאמן.

"טראמפ היה באמצע הליך ההדחה, והיה זקוק לזה לא פחות מאשר נתניהו", אומר בכיר ישראלי אחר שנסע לוושינגטון בהתייחס לטקס חשיפת התכנית הנוצץ שנערך בזמן שהסנאט עסק במשפט ההדחה של הנשיא. "הוא השיג את מה שהוא רצה, ואז קושנר שכנע אותו לסייג את התמיכה שלו".

"טראמפ היה באמצע הליך ההדחה, והיה זקוק לזה לא פחות מאשר נתניהו", אומר בכיר ישראלי אחר שנסע לוושינגטון. "הוא השיג את מה שהוא רצה, ואז קושנר שכנע אותו לסייג את התמיכה שלו"

הן הבית הלבן והן משרד ראש הממשלה סירבו לבקשה לקבלת תגובה לכתבה.

משמאל לימין: ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני בנקודת תצפית בגוש עציון, 19 בנובמבר 2019 (צילום: חיים זך/לשכת העיתונות הממשלתית)
משמאל לימין: ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני בנקודת תצפית בגוש עציון, 19 בנובמבר 2019 (צילום: חיים זך/לשכת העיתונות הממשלתית)

דחייה קבועה?

כמעט ארבעה חודשים חלפו מאז חשיפת התכנית, תקופה שבמהלכה נתניהו וגנץ הצליחו להרכיב ממשלת אחדות שתאפשר לרה"מ להתחיל את תהליך הסיפוח ב-1 ביולי. בשעה שהבית הלבן טען בשבועות האחרונים כי ההחלטה לקדם את הסיפוח נתונה בידי ישראל, הוא נהיה עמום יותר ויותר בנוגע להעדפותיו שלו.

רביבי מצביע על החששות שהעלה מזכיר המדינה האמריקאי במהלך ביקורו החטוף בארץ בשבוע שעבר בנוגע להתפתחות היחסים בין ישראל לסין כהוכחה לכך שסדר העדיפויות של ממשל טראמפ השתנה על רקע מגפת הקורונה, מקידומו של סיפוח ישראלי לעמדה תקיפה יותר כלפי בייג'ין.

"יש לי הרגשה שהחלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון כבר לא כל כך דחופה. אולי אני טועה, אבל אם לא… זו באמת הייתה הזדמנות שהוחמצה", אומר רביבי.

רביבי מצביע על החששות שהעלה מזכיר המדינה האמריקאי במהלך ביקורו החטוף בארץ בשבוע שעבר, כהוכחה לכך שסדר העדיפויות של ממשל טראמפ השתנה על רקע מגפת הקורונה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חחח...המתנחבלים לא קולטים שטראמפ הוא בשום אופן לא "אחוק" של ביביהו כפי שהם חושבים וכפי שנתניהו היה מת שיחשבו. בדרגים הללו א י ן חברים. יש רק אינטרסים. ומה שמעניין את טראמפ זה האינטרס ה... המשך קריאה

חחח…המתנחבלים לא קולטים שטראמפ הוא בשום אופן לא "אחוק" של ביביהו כפי שהם חושבים וכפי שנתניהו היה מת שיחשבו.
בדרגים הללו א י ן חברים. יש רק אינטרסים. ומה שמעניין את טראמפ זה האינטרס האמריקאי בלבד.

עוד 3,260 מילים ו-1 תגובות
סגירה