האוצר יציג ביום א' תוכנית לקיצוץ ולביטול פטורים ממס בכ-3.2 מיליארד ש״ח

במשרד האוצר מנצלים את הכאוס בממשלה ובכנסת כדי לחסוך בהוצאות ולהגדיל את הכנסות המדינה ● התוכנית שהאוצר יציג לממשלה תכלול קיצוץ רוחבי של כ-1.15 מיליארד שקלים, אי-חידוש של פטורים והנחות לעסקים בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקלים והקפאה של רוב התוכניות החברתיות שטרם נכנסו לתוקף

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ופקידי משרדו מתכוונים להציג בישיבת הממשלה הקרובה תוכנית רחבה להקטנת הגירעון בתקציב המדינה בשנים 2019-2021.

התוכנית כוללת קיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה, ביטול פטורים לא-חוקיים ממס הממשיכים להתקיים בפועל והקפאה של תוכניות חברתיות ואינה כוללת שינויי מיסוי ושינויים בסדר העדיפויות התקציבי ולכן אינה מוגדרת כשינוי חקיקה ואינה דורשת אישור של הכנסת אלא אישור ממשלה בלבד, מה שיאפשר להוציא אותה לפועל כבר בתקופת הבחירות והרכבת הממשלה הבאה.

גורמים במשרד האוצר אומרים כי התוכנית תכלול קיצוץ רוחבי של כ-1.15 מיליארד שקלים בתקציב משרדי הממשלה. הקיצוץ ייכנס לתוקף באופן מיידי אך לא יקטין את תקציב המדינה ל-2019 כיוון שכל הכסף שייחסך מממנו יוקדש למימוש התוכנית למימון הצהרונים, שעלותה מוערכת בכ-350 מיליון שקלים בשנה, ולפרוייקט ביטחוני חדש שידרוש כ-800 מיליון שקלים נוספים.

בשנת 2020 מתכוונים פקידי האוצר להגדיל את תקציב המדינה בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקלים באמצעות ביטול של פטורים ממס ו"ויתורים" של הממשלה לעסקים שתוקפם יסתיים ב-1 בינואר 2020. באוצר מנצלים, למעשה, את העובדה שהממשלה והכנסת אינם מתפקדים בשל הבחירות כדי לסיים פטורים ממס שהאוצר ממילא מתנגד לקיומם בלא צורך בחקיקה.

כ-550 מיליון שקלים  ייחסכו מביטול הפטורים על מיסוי רכבים היברידיים. כ-450 מיליון שקלים ייחסכו מביטול  הפטור על שימוש בחומרים ממיסים, אף שבאוצר מתכוונים להמשיך את הפטור באופן סלקטיבי למפעלים שזקוקים לפטור הזה כדי להתקיים. 150 מיליון שקלים יגיעו מביטול פטורים ממיסוי על מפעל הפיס.

כמיליארד שקלים נוספים ייחסכו מהעברת כספים מחברות הביטוח הפרטיות לביטוח הלאומי. באוצר מעריכים שחברות הביטוח חייבות כמיליארד שקלים שהן ללקוחותיהן שכיום הביטוח הלאומי משלם להם במקומן. באוצר מתכוונים לחייב את החברות לשלם את הכספים ובכך לחסוך כמיליארד שקלים מההתקזזות הכספית בין הביטוח הלאומי לממשלה.

גורמים בכירים באוצר מעריכים שחבילת הצעדים הזאת תקטין את הגירעון הממשלתי ב-2020 מ-4% לכ-3.8%. "זה רחוק מאוד מהיעד החוקי ומהמטרה שלנו אבל זה מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע", אומרים גורמים באוצר.

תוכנית הקיצוצים וביטול הפטורים של האוצר אינה כוללת הקפאה של שורה ארוכה של תוכניות חברתיות שהממשלה הבטיחה לציבור להתחיל ביישומן בשנה הקרובה אך לא תקצבה אותן ולכן הפקידים יכולים להקפיא אותן בפועל – פרט לתוכנית הצהרונים שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון עומדים על כניסתה לתוקף.

בין השאר, יקפיא האוצר את התוכניות להגדלת קצבאות הנכות, תוכנית "בית הספר של החגים" שנועדה להשלים את תוכנית "בית הספר של החופש הגדול, הגדלת מס ההכנסה השלילי וכן הגרלות ופרוייקטים חדשים של תוכנית מחיר למשתכן.

עוד 364 מילים
סגירה