בר סימן טוב: "עליה בתחלואה, בעיקר בבתי הספר, בכל הארץ"

ראשי משרד הבריאות ייפגשו מחר ב-16:00 עם ראש הממשלה לדיון מיוחד ● בר סימן טוב: "יש לנו כ-70 חולים חדשים ביום. הדרך ל-1000 חולים ביום היא קצרה" ● סדצקי: "אנחנו מדברים על מוקדים ב-31 בתי ספר, המפוזרים בכל הארץ. התנאים בבתי הספר לא מאפשרים שמירה על אי-הדבקה בקורונה"

סיגל סדצקי, משה בר סימן טוב ואיתמר גרוטו במסיבת עיתונאים. 29 במאי 2020 (צילום: דוברות משרד הבריאות)
דוברות משרד הבריאות
סיגל סדצקי, משה בר סימן טוב ואיתמר גרוטו במסיבת עיתונאים. 29 במאי 2020
15:25 עריכה

משרד הבריאות יקיים הערב, בשעה 18:00, מסיבת עיתונאים מיוחדת. כך הודיע דובר המשרד.

התדרוך יתקיים באגף לשעת חרום של משרד הבריאות, בתל אביב, בנוכחות מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, והמשנה למנכל פרופ' איתמר גרוטו.

במשרד הבריאות גוברת הדאגה בעקבות העלייה התלולה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה. כתבת חדשות 12 דפנה ליאל דיווחה היום כי אחוז הבדיקות החיוביות עלה ל-1.5%, אחרי משך זמן רב שבו רק 0.5% מהבדיקות התבררו כחיוביות.

בדיווחים שונים היום נאמר עוד כי במשרד הבריאות שוקלים לסגור מיידית את חטיבות הביניים וכן לסגור שוב את בתי הכנסת.

18:52 עריכה

בדיון שיתקיים מחר עם ראש הממשלה, ראשי משרד הבריאות ימליצו על סגירת בתי הספר בחטיבת הביניים והתיכון, בעקבות עליה במספר הנדבקים בקורונה בקרב תלמידים. כך אמרו הערב ראשי מערכת הבריאות, במסיבת עיתונאים מיוחדת, בנוכחות מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סצדקי, והמשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו.

"אנחנו מרגישים שהמציאות משתנה באופן שמחייב אותנו להעביר את המסר לציבור", אמר בר סימן טוב בפתח דבריו. "שוחחנו עם שר הבריאות במהלך כל היום. ממש עכשיו סיימנו הערת מצב כוללת גם עם ראש הממשלה וגם עם ראש הממשלה החליפי, עם שר הבריאות ושר האוצר וראש המל"ל.

"אנחנו רואים בימים האחרונים עליה משמעותית בתחלואה והיא קיימת  בחלקי הארץ השונים. חיכינו לראות שבאמת מדובר בשינוי מגמה, וזה מה שאחנו רואים. עלינו לאחוז וחצי בדיקות חיוביות, למרות שמספר הבדיקות נשאר אותו הדבר.

"לצערנו הסיבה היא שאין שמירה על הכללים, ואין דרך למנוע תחלואה אם אין שמירה על הכללים: ללכת עם מסכות, להקפיד על מרחק ועל הגיינה, וזה לא מתבצע.

"אנחנו מזהים עליה בתחלואה בעיקר בבתי הספר. בשבוע האחרון בלבד, 35% מהנדבקים הם בגילאי 10-19 – אז נתח משמעותי ומובהק מהתחלואה החדשה היא בבתי ספר".

"אנחנו מזהים עליה בתחלואה בעיקר בבתי הספר. בשבוע האחרון בלבד, 35% מהנדבקים הם בגילאי 10-19 – אז נתח משמעותי ומובהק מהתחלואה החדשה היא בבתי ספר"

"לצערנו המחלה עדיין כאן", המשיך בר סימן טוב. "אמרנו את זה לאורך כל הדרך: לא החום ולא הלחות יגרמו לזה שהיא תעלם. ולכן הצעדים עדיין בתוקף. אבל אווירת ההתרופפות אינה במקומה. עברנו לצערנו לאופוריה ושאננות.

"אם לא נחזור להקפיד על הכללים, המציאות תאלץ אותנו לנקוט בצעדים קשים.

"יש לנו כ-70 חולים חדשים, אתמול היו 78-79. הדרך ל100-200 חולים ביום היא קצרה. ומשם הדרך ל-1000 חולים ביום היא קצרה.

"דרום קוריאה פתחו את בתי הספר – והיתה להם התפרצות בסדר גודל נמוכה משלנו והם סגרו את בתי הספר בחזרה.

"אבל עדיין לא התקבלה החלטה לגבי בתי ספר, אנחנו מחכים לנתונים של היום ואז תתקבל ההחלטה.

"גל שני שכולם מדברים עליו הוא לא גזרת גורל. הוא תלוי רק בהתנהגות שלנו. יש אמצעים להתגונן ממנו. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעים, וכמו שישראל נמנעה מהתפרצות בלתי נשלטת עד כה, היא יכולה גם בעתיד".

"גל שני שכולם מדברים עליו הוא לא גזרת גורל. הוא תלוי רק בהתנהגות שלנו. יש אמצעים להתגונן ממנו. אנחנו נערכים לכך בכל האמצעים, וכמו שישראל נמנעה מהתפרצות בלתי נשלטת עד כה, היא יכולה גם בעתיד"

בתשובה לשאלה האם משרד הבריאות לא מיהר לפתוח את בתי הספר מוקדם מדי, השיב בר סימן טוב: "אנחנו שלמים עם הצעדים שננקטו גם בסגירה וגם בפתיחה. אנחנו ידענו מראש שאנחנו נצטרך לעשות ניסוי וטעייה.

"פתחנו את בתי הספר, אנחנו עומדים מאחורי ההחלטה הזו, ואם נגיע למסקנה שצריך לסגור שוב אז לא נהסס לעשות את זה. אנחנו כרגע מתמקדים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. לפי דפוסי התחלואה ניתן את ההמלצות שלנו".

בר סימן טוב אמר עוד כי אין אפשרות לבצע סגר סלקטיבי, שכן "ההתפשטות לא מוגדרת לפי אזור" וציין כי דיון שיתקיים מחר בארבע, בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, "ואז תתקבל ההחלטה הסופית".

באשר למסעדות שנפתחו והאם יש סכנה כי ייסגרו שוב, אמר המנכ"ל היוצא: "אנחנו נפעל בהתאם למציאות. לא הפסקנו את העבודה שלנו. בכל בוקר יש הערכת מצב. 80-90 אחוז מהיום אנחו עוסקים בקורונה מנתחים את הנתונים ואת אחוזי תחלואה".

סצדקי הוסיפה עוד: "אנחנו משוכנעים שקיימת בבעיה בבתי הספר. נכון להיום, אנחנו מדברים על מוקדים ב-31 בתי ספר. בתי הספר האלה מפוזרים בכל הארץ. ולכן ברור לנו שהתנאים בבתי הספר, פלוס ההתנהגות של שכבות הגיל, לא מאפשרים שמירה על אי-הדבקה בקורונה".

"נכון להיום, אנחנו מדברים על מוקדים ב-31 בתי ספר. בתי הספר האלה מפוזרים בכל הארץ. ולכן ברור לנו שהתנאים בבתי הספר, פלוס ההתנהגות של שכבות הגיל, לא מאפשרים שמירה על אי-הדבקה בקורונה"

עם זאת, ראשי משרד הבריאות הדגישו כי אינם דוחפים להחזרת מדיניות הסגר המלא. "אנחנו לא המלצנו לחזור אחורה למצב שבו היינו. הסיבה שאנחנו פה היא דבר ראשון לקרוא לציבור לשמור על הכללים. אנחנו לא בתוואי שבסופו יש סגר. זה לחלוטין בשליטה שלנו. נקפיד על הכללים – נמנע התפשטות התחלואה".

בסיום מסיבת העיתונאים, הדגיש בר סימן טוב כי ההמלצה של משרד הבריאות עומדת בעינה: לא לפגוש את סבא וסבתא. "תחזרו לפגוש את סבא וסבתא בזום", סיכם.

19:03 עריכה

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מיהר למתוח ביקורת בטוויטר על העדר נוכחות של מי מחברי הממשלה במסיבת העיתונאים שקיימו ראשי משרד הבריאות.

19:08 עריכה

שר החינוך יואב גלנט הבהיר כי ההחלטה האם לסגור חלק ממוסדות החינוך תתקבל רק לקראת מחר בערב.

19:34 עריכה

זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים של ראשי משרד הבריאות, פרסם המשרד נתונים מעודכנים: 101 חולים חדשים נוספו היום למניין נדבקי הקורונה. המדובר בקפיצה משמעותית במספר הנדבקים.

נתוני משרד הבריאות נכון לערב יום שישי, ה-29 במאי 2020 (צילום: משרד הבריאות)
נתוני משרד הבריאות נכון לערב יום שישי, ה-29 במאי 2020 (צילום: משרד הבריאות)
19:44 עריכה

פרופ' ערן סגל, ממפתחי שאלון הקורונה של מכון ויצמן והאוניברסיטה עברית – אשר נועד לנטר ולזהות מוקדי התפרצות, פרסם הערב גראפים המבוססים על השאלון – לפיהן יש עליה ברורה בשבוע החולף בתסמיני המחלה בקרב הציבור.

21:19 עריכה

משרד הבריאות פרסם הערב נתונים נוספים על העליה בתחלואה בווירוס הקורונה, לפיהם ירושלים מובילה עם 98 מאובחנים חדשים בשלושת הימים האחרונים.

רק בבית הספר הגימנסיה הרצליה נמצאו 78 נדבקים מאומתים, מתוך 700 תלמידים ואנשי הוראה שנבדקו שם.

סגירה