• מפעל לייצוא תפוזים במצרים, 15 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
    AP Photo/Nariman El-Mofty
  • מתפללים מוסלמים עולים להר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • מבקרים יהודים בהר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)
    Sliman Khader/Flash90
  • עידן הקורונה במצרים, 6 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
    AP Photo/Nariman El-Mofty
  • עידן הקורונה בסוריה, 18 באפריל 2020 (צילום: SANA via AP)
    SANA via AP
  • קדאפי (משמאל, במשקפי שמש), בחברת מנהיגים מהמזרח התיכון והעולם הערבי, 2008 (צילום: AP Photo/Adel Hana, File)
    AP Photo/Adel Hana, File
  • סיף קדאפי, 2011 (צילום: AP Photo/Ammar El-Darwish, File)
    AP Photo/Ammar El-Darwish, File
  • עובדת בספריה העיראקית הלאומית חוקרת ומשמרת כתבים יהודיים עתיקים שהתגלו במדינה, 2011 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
    AP Photo/Khalid Mohammed

סעודיה בדרך להר הבית וקדאפי ממשיך לעורר מהומות

בירושלים הסטטוס קוו מתערער ● בדמשק נערך קונצרט היסטורי ● בוושינגטון מאיימים על אסד ● במצרים סוחרים במסכות משומשות ● בלוב מכנים את ברק אובמה "עבד" ו"טיפש" ● ואיזה אירוע נורא קרה בעיראק ביוני 1941 ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

האם סעודיה תקבל זכויות בהר הבית

אילו לפני 20 שנה מישהו היה מפרסם שישראל, ערב הסעודית וירדן מתכננות להכניס את ערב הסעודית למועצת הווקף בהר הבית, כדי לדחוק את רגליה של טורקיה ממסגד אל-אקצא, המחבר היה מואשם בהיותו בעל דמיון פרוע במיוחד.

בשנת 2000 טורקיה הייתה בת ברית נאמנה של ארה"ב ושותפה של ישראל, בעוד שסעודיה מימנה את חמאס, שיבחה את פעולות הטרור נגד ישראל, ודרשניה הפיצו אנטישמיות בוטה. כעבור שני עשורים, דווקא הפעילות הטורקית בהר הבית מעוררת דאגה בירושלים, בעמאן ובריאד, וסעודיה הפכה לגורם ממתן.

לפי דיווחים בישראל ובעולם הערבי, בחודשים האחרונים ישראל, ארה"ב וערב הסעודית קיימו מגעים בנוגע לאפשרות של שילוב נציגים סעודים במועצת הווקף. ירדן, שעד כה הביעה התנגדות חריפה לכל שינוי בסטטוס קוו בהר, ריככה את עמדתה בגלל החשש מהרחבת הפעילות הטורקית בהר. האם היריבויות הישנות בין בית המלוכה ההאשמי לזה הסעודי נשכחו? קרוב לוודאי שלא.

מתפללים מוסלמים עולים להר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
מתפללים מוסלמים עולים להר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"לא מן הנמנע שסעודיה תנצל את היחסים הטובים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, להגברת מעורבותה בערוץ הישראלי-פלסטיני, ובסוגיות כמו מסגד אל-אקצא, בכדי לשמור על מעמדה כמנהיגת המחנה הסוני", כך נכתב במסמך של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, שפורסם כבר בשנת 2017

יהיה זה אירוני אם הסעודים יצליחו לממש את החלום הישן שלהם דווקא בזכות העובדה שהנשיא הטורקי הזרים כספים רבים לארגונים אסלאמיסטיים פלסטיניים במזרח ירושלים, ובכך ריכך את ההתנגדות בצד הירדני.

מבקרים יהודים בהר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)
מבקרים יהודים בהר הבית, 31 במאי 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)

2

הקיסר שמאיים על סוריה

במהלך החודש הקרוב צפוי להיכנס לתוקפו בארה"ב "חוק קיסר להגנה על האזרחים הסוריים" (Caesar Syria Civilian Protection Act), שמטיל סנקציות על גורמים בכירים במשטר אסד, וגם על כל חברה או אדם המשתפים אתו פעולה.

החוק נקרא כך בעקבות צלם סורי הידוע בשם "קיסר" – חייל לשעבר ביחידת הצילום בצבא הסורי, שערק ולקח עמו 55,000 צילומים קשים לצפייה שהנציחו את הזוועות והפשעים שביצע המשטר הסורי נגד אזרחיו.

עידן הקורונה בסוריה, 18 באפריל 2020 (צילום: SANA via AP)
עידן הקורונה בסוריה, 18 באפריל 2020 (צילום: SANA via AP)

הצפי הוא שהסנקציות הללו יפגעו גם בגורמים שמשתפים פעולה עם משטר אסד כעת, בעיקר חברות רוסיות ואיראניות, וירתיעו משקיעים פוטנציאליים בסוריה – מסין, מאיחוד נסיכויות המפרץ וממדינות אירופיות.

למרות שזו מכה קשה עבור המשטר הסורי ותומכיו (חלקם כבר נתונים לסנקציות האמריקאיות), דמשק מנסה לשדר עסקים כרגיל. השבוע, משרד התרבות הסורי שידר קונצרט חגיגי מבית האופרה בדמשק לכבוד סיום העוצר במדינה, והבטיח שבקרוב מאוד ניתן יהיה לקיים שם גם מופעים בנוכחות קהל.

פורסם על ידי ‏Damascus Opera House دار أوبرا دمشق‏ ב- יום חמישי, 4 ביוני 2020

גם מרכז התרבות הרוסי בדמשק פתח את שעריו לראשונה מאז נסגר בעיצומה של המלחמה ב-2013. במרכז זה ניתן ללמוד את השפה הרוסית, מוזיקה ותאטרון. אם כך, רוסיה מצליחה לסדר לסורים תרבות ובידור, עתה נותר רק לדאוג ללחם ולשיקום הכלכלי, שבהיעדרם הקונצרטים והמופעים קצת מאבדים מחשיבותם.

3

האם מצרים היא מוקד ההתפרצות החדש

כמה חולי קורונה יש בארץ הנילוס, שכבר החלה לפתוח את בתי המלון שלה לתיירות פנים, ומבטלת את חובת הבידוד לשבים מחו"ל? הנתונים הרשמיים מצביעים על כ-21 אלף חולים מאומתים במדינה בת 100 מיליון התושבים, אך בכיר במשרד החינוך המצרי מאמין כי המספר האמיתי גבוה הרבה יותר.

ד"ר עאדל חטאב, חבר בוועדה למאבק בווירוסים שנמצאת בסמכות המשרד להשכלה גבוהה, העריך השבוע שבמצרים יש פי 10 חולים מהמספר הרשמי.

עידן הקורונה במצרים, 6 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
עידן הקורונה במצרים, 6 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

בימים הקרובים מצרים צפויה לפתוח את המסגדים שנסגרו לפני כשלושה חודשים, כאשר הכנסיות ייפתחו בהמשך. המתפללים לא יוכלו לבקר בשירותים הצמודים למסגדים, ילדים לא יוכלו להיכנס אליהם, והמתפללים יחויבו בלבישת מסכה במהלך התפילה (כל המצרים חייבים ללבוש מסכה במרחב הציבורי).

כרגע, המציאות הכלכלית והחברתית במצרים מורכבת מאוד. מיליונים איבדו את מקום עבודתם ופרנסתם, ואינם מסוגלים לרכוש מסכות לעצמם ולבני ביתם.

אמנם גם המדינה וגם אגודות צדקה מחלקות מסכות בחינם, אך גם אלה לא מספיקות לכולם. וכך, מצרים רבים החלו לחלוק במסכות ולהשתמש מחדש במסכות משומשות, כדי שלא לקבל את הקנס על אי-לבישת המסכה.

כמובן שמנהג זה מרוקן מתוכן את התקנה החשובה שנועד להגן על בריאות הציבור, ורבים במצרים אומרים שאם המדינה מחייבת את האזרחים להתהלך עם מסכות, היא צריכה להשקיע יותר כדי לספק אותן דורש.

4

משפחת קדאפי ומשחקי הכס

שליט לוב מועמר קדאפי נלכד ונרצח על ידי המון לפני תשע שנים, אך הוא ממשיך להעסיק את המזרח התיכון. בהקלטות שהדליפה האופוזיציה העומאנית ופורסמו בסעודיה, קדאפי ושר החוץ של עומאן, יוסוף בין-עלאווי, משוחחים על הצורך בהחלפת בית המלוכה הסעודי, "כדי להיפטר מווהאביזם ולהביא לשחרור סעודיה". בעומאן טענו כי ההקלטות מזויפות, אך הסערה התקשורתית בעיצומה.

סולטן קאבוס, ששלט בעומאן במהלך חמישה עשורים, הלך לעולמו בתחילת השנה, אך שר החוץ הנצחי שלו בן עלאווי ממשיך לכהן גם תחת השליט החדש. יוסוף בן עלאווי העניק בשנה שעברה ראיון בלעדי וראשון מסוגו לזמן ישראל.

קדאפי (משמאל, במשקפי שמש), בחברת מנהיגים מהמזרח התיכון והעולם הערבי, 2008 (צילום: AP Photo/Adel Hana, File)
קדאפי (משמאל, במשקפי שמש), בחברת מנהיגים מהמזה"ת והעולם הערבי, 2008 (צילום: AP Photo/Adel Hana, File)

בהקלטה אחרת, ששיחרה האופוזיציה הקטרית, נשמע השליט הקודם של קטר, שייח ח'ליפה בן חמד אאל ת'אני משוחח עם עם קדאפי על נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה, ומכנה אותו "עבד" ו"טיפש". בחייו, קדאפי רקם לא מעט מזימות, וארגן התנקשויות וחיסולים. מי ידע שגם לאחר מותו, האיש הזה – שחלם לאחד את העולם הערבי ואת אפריקה תחת הנהגתו – ימשיך למשוך בחוטים.

גם בטורקיה התעניינו השבוע במשפחת קדאפי. טורקיה פועלת על אדמת לוב כבר מספר שנים, לצד ממשלת ההסכמה הלאומית – שנהנית מתמיכת האחים המוסלמים ונלחמת בגנרל ח'ליפה חפתר, שמרד בממשלה וסירב להכיר בה.

שמו של סיף אל-אסלאם קדאפי, בנו של מועמר, צץ מדי פעם כמועמד אפשרי שיכול לאחד מחדש את לוב ולשים סוף לשפיכות הדמים וללחימה הבלתי פוסקת.

סיף קדאפי, 2011 (צילום: AP Photo/Ammar El-Darwish, File)
סיף קדאפי, 2011 (צילום: AP Photo/Ammar El-Darwish, File)

השבוע פורסם בתקשורת הטורקית והערבית כי המודיעין הטורקי נחוש לעצור את קדאפי ג'וניור, שלפי השמועות מתחבא באזור זינטן בחסות מיליציות מקומיות. מחמד בוקראא, מראשי המיליציה הזינטנית, הגיב ואמר לסוכנות הידיעות האיטלקית כי בנו של קדאפי "מוגן ונמצא במקום שמעט יודעים עליו".

קדאפי מבוקש ע"י בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, על פשעים שביצע לכאורה באזרחים הלוביים יחד עם אביו במהלך 2011, כאשר האביב הערבי פרץ בלוב.

5

השבוע בתולדות המזרח התיכון

בליל שבועות, ה-1 ביוני 1941, החל בבגדד הפרהוד – פוגרום נוראי נגד הקהילה היהודית. במהלך האירוע, שרבים מיהודי עיראק מכנים "ליל הבדולח העיראקי", נרצחו 179 יהודים ונפצעו 2,118. הפורעים המוסתים פגעו גם בעסקים של יהודים.

ממשלת עיראק והכוחות הבריטיים ניסו לדכא את ההתפרעויות, שנמשכו כיומיים, אך ללא הצלחה. העזרה הגיעה מאוחר מדי עבור רבים, ולפי עדויות הניצולים, אילו הבריטים היו מתערבים מוקדם יותר – ניתן היה למנוע את האסון.

עובדת בספריה העיראקית הלאומית חוקרת ומשמרת כתבים יהודיים עתיקים שהתגלו במדינה, 2011 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
עובדת בספריה העיראקית הלאומית חוקרת כתבים יהודיים שהתגלו שם, 2011 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 917 מילים ו-1 תגובות
סגירה