איציק שמולי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

כך נוצר הבלגן במעקב אחר מספר המובטלים בארץ

מה שיעור המובטלים בארץ בעקבות משבר הקורונה? תלוי את מי שואלים ● לפי הביטוח הלאומי יש 700 אלף מובטלים (18% אבטלה), אבל לפי שירות התעסוקה יש 900 אלף (24%) ● בשירות גם מודים כי הנתונים לא משקפים את המציאות, מאחר שמאות אלפי עובדים לא דיווחו על חזרה לעבודה ● במשרד העבודה מחזירים את הכדור לשירות התעסוקה ● ושר הרווחה הפנה אותנו לביטוח הלאומי ● פרשנות

קבינט הקורונה החליט אתמול (יום שני) לעכב חלק מצעדי פתיחת המשק, בהם חידוש תנועת הרכבות, וכן לפתוח לפעילות את אולמות האירועים. ההחלטה עוררה ביקורת בתוך הממשלה, בטענה שהיא תפגע במובטלים. שר הרווחה, איציק שמולי, הגיב בזעם: "השבתת הרכבת לא עולה בקנה אחד עם הצורך לדחוף כמה שיותר עובדים בחזרה לשוק התעסוקה בתקופה של אבטלה קשה".

כמה קשה? ובכן, ישראל נמצאת באחד המשברים הכלכליים-חברתיים החמורים בתולדותיה, עם שיעורי האבטלה הגבוהים אי פעם. ולמרות זאת, איש אינו יודע כמה מהאנשים בשוק התעסוקה הישראלי מובטלים – כולל שמולי עצמו.

הגופים האחראים על הטיפול באבטלה ובמובטלים – שירות התעסוקה והביטוח הלאומי – מפרסמים נתונים שונים וסותרים על מספר המובטלים, ובשירות התעסוקה טוענים שגם הנתונים של הביטוח הלאומי וגם הנתונים שלהם עצמם אינם משקפים את המציאות.

בתחילת אפריל הוצאו לחל"ת ופוטרו קרוב למיליון איש, ומספר המובטלים זינק ליותר מ-1.1 מיליון, שהם כ-27% אבטלה. לצד אלה הושבתו מאות אלפי עצמאים, שאינם זכאים לדמי אבטלה (בתחילת מרץ, לפני ההסגר והשבתת המשק, היו בישראל כ-150 אלף מובטלים, והאבטלה הייתה בשפל של 3.6%).

הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בזמנים רגילים, מובטלים חותמים בלשכות התעסוקה מדי שבוע כתנאי לקבלת דמי אבטלה. אלא שהלשכות נסגרו בתקופת הסגר הקורונה והמובטלים חתמו באופן וירטואלי במערכת ממוחשבת שהוקמה לשם כך, והתקשתה לעמוד בעומס.

כדי להקטין את העומס על ה"לשכה הווירטואלית" ולהקל על המובטלים, ומאחר שממילא כמעט שלא ניתן היה למצוא עבודה חדשה בהסגר, המפוטרים לא נדרשו לחתום מעבר להצהרה הראשונית על פיטוריהם. השבוע אף הודיעו רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ כי תקופת ההסגר המלא – מה-15 למרץ עד ה-19 לאפריל – לא תרד למובטלים מתקופת הזכאות השנתית שלהם לדמי אבטלה.

אבל נראה שבממשלה לא חשבו כיצד לעקוב אחרי מספר המובטלים ומשך האבטלה שלהם ביום שאחרי ההסגר. בחודש וחצי האחרונים חזר המשק בהדרגה לפעילות, פרט לתיירות החוץ ולחלק מענפי התרבות, הבידור והספורט. אלא שחלק גדול מהעובדים שחזרו לעבודה לא דיווחו בזמן על חזרתם, כך שהם עדיין רשומים כמובטלים, אף שלא יקבלו דמי אבטלה על הימים שאחרי שובם לעבודה.

עובדים אחרים חזרו לעבוד בפועל אבל באופן רשמי הם עדיין מובטלים. המעסיקים החזירו עובדים לעבודה מבלי לדווח על כך כדי שהעובדים ימשיכו לקבל דמי אבטלה, לעתים בנוסף למשכורת מקוצצת ולעתים בלא שכר כלל. בלית ברירה הסכימו לסידור הזה לא מעט עובדים, כדי לשמור על מקום העבודה שלהם.

לא כל העובדים שחזרו לעבודה דיווחו בזמן על חזרתם. חלק מהמעסיקים החזירו עובדים לעבודה מבלי לדווח על כך, כדי שהעובדים ימשיכו לקבל דמי אבטלה, לעתים נוסף על משכורת מקוצצת ולעתים בלא שכר כלל

במקביל להחזרת עובדים לעבודה, היו גם חברות שהמשיכו לפטר: כאלה שנקלעו לקשיים בזמן שפעילותם הופסקה וכעת לא החזירו את כל העובדים לעבודה, וחברות תעשייה והייטק פיטרו עובדים בגלל המשבר הכלכלי העולמי.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, פוטרו בחצי השנה האחרונה כמיליון עובדים (1,066,000). במקביל, חזרו לעבודה 327 אלף עובדים. לפי הנתונים הללו, מגיע מספר המובטלים לכ-739 אלף. מדובר על שיעור אבטלה של כ-18% – הרבה פחות מאשר באפריל, אבל עדיין יותר מאשר בכל תולדות המדינה.

שירות התעסוקה בירושלים. האבטלה זינקה ל-27% בהסגר הקורונה (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
שירות התעסוקה בירושלים. האבטלה זינקה ל-27% בהסגר הקורונה (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

עובדים חזרו לעבודה בלי לדווח

לפי הנתונים הרשמיים של שירות התעסוקה, נתוני הביטוח הלאומי אינם משקפים את התמונה המלאה, והמצב חמור אף יותר. במרץ ובאפריל פוטרו כמיליון איש, נוסף על כ-150 אלף המובטלים של פברואר, שכמעט איש מהם לא מצא עבודה חדשה. מאז שהחלה הפתיחה ההדרגתית של הפעילות במשק ב-24 לאפריל חזרו לעבודה כ-250 אלף איש, אבל כ-110 אלף עובדים נוספים פוטרו, כך שכיום, לפי שירות התעסוקה יש כ-900 מובטלים – 24% אבטלה.

אלא שבשירות התעסוקה טוענים שהנתונים שהם עצמם מקבלים מהשטח אינם משקפים את המציאות. בשירות סבורים ששיעור האבטלה נמוך יותר, מאחר שחלק מהעובדים חזרו לעבודה בלא לדווח על כך, אך אינם יודעים כמה מובטלים יש בפועל. לכן שירות התעסוקה מסרב כבר שלושה שבועות לפרסם את הנתון הרשמי על שיעור האבטלה – ולמעשה, שום גוף אינו מפרסם נתון כזה.

שירות התעסוקה ניזון אך ורק מהדיווחים של דורשי העבודה שחזרו לעבודה.

אילוסטרציה, מובטלים ישראלים מגיעים לשירות התעסוקה בירושלים (צילום: Flash90)
אילוסטרציה, מובטלים ישראלים מגיעים לשירות התעסוקה בירושלים (צילום: Flash90)

משירות התעסוקה נמסר: "קראנו מספר פעמים ועודנו קוראים לכל מי שחזר לעבודה לדווח לנו בטופס פשוט הנמצא באתר. כך לא יגררו חובות מיותרים בביטוח הלאומי וכך גם נוכל לקבל את תמונת המצב המלאה ונבין במדויק מי נשארו מחוץ למעגל העבודה, ובהתאם לכך להתאים את השירות המוצע להם".

גורם בכיר בשירות התעסוקה מוסיף: "כשאנשים מפוטרים הם ממהרים להודיע על כך כדי לקבל דמי אבטלה. כשהם חוזרים לעבוד חלקם 'מגדילים ראש' ומדווחים וחלק באופן טבעי שוכחים לדווח כי פרנסתם כבר לא תלויה בזה. לכן כנראה שיש הרבה פחות מובטלים ממה שנדמה.

"כשאנשים מפוטרים הם ממהרים להודיע על כך כדי לקבל דמי אבטלה. כשהם חוזרים לעבוד חלקם 'מגדילים ראש' ומדווחים, וחלק שוכחים לדווח כי פרנסתם כבר לא תלויה בזה. לכן נראה שיש פחות מובטלים ממה שנדמה"

מה לגבי הנתונים של הביטוח הלאומי? אם המעסיקים לא מדווחים לביטוח הלאומי שהעובד חזר מחל"ת הם לא יכולים לשלם לו משכורת.

"זה נכון, אבל הביטוח הלאומי עדיין לא קיבל נתונים על ההפרשות מהשכר, שמגיעים מאוחר יותר. בינתיים הוא מתבסס על דיווחי העובדים, שכאמור לא כולם מדווחים שחזרו לעבודה, ודיווחים של המעסיקים שגם חלקם לא מדווחים.

"המעסיקים אמורים לקבל בקרוב מענקים על החזרת עובדים מחל"ת. לכן אין להם אינטרס לדווח בינתיים על החזרת עובדים לעבודה. חלקם מעסיקים בפועל עובדים בזמן חל"ת בלא שכר, למרות שזה לכאורה בניגוד לחוק, ואחרים קולטים אותם בעבודה בחזרה, כך שיקבלו אח"כ שכר מלא אבל עדיין לא מדווחים על כך".

בביטוח הלאומי מסרבים להגיב לטענות של שירות התעסוקה או לתת פרשנות כלשהי לנתונים. הנתונים שבידיהם נאספו לא רק מעובדים אלא גם ממעסיקים, ואלה אינם אמורים לקלוט עובדים בחזרה לעבודה מבלי לדווח לביטוח הלאומי.

"המעסיקים אמורים לקבל בקרוב מענקים על החזרת עובדים מחל"ת, לכן אין להם אינטרס לדווח בינתיים על החזרת עובדים. חלקם מעסיקים בפועל עובדים בזמן חל"ת בלא שכר, ואחרים קולטים אותם בחזרה"

אז כמה מובטלים יש באמת?

לפי נתוני שירות התעסוקה, כ-100 אלף מהעובדים שעבודתם הופסקה במרץ ובאפריל לא הוצאו לחל"ת אלא פוטרו, ואינם אמורים לשוב לעבוד. יחד עם 150 אלף האנשים שהיו מובטלים כבר בפברואר, ועם 120 אלף מפוטרי אפריל ומאי, יש לפחות 370 אלף מובטלים שאינם בחל"ת ואינם אמורים לחזור לעבודה.

מספר המובטלים בפועל עומד, אפוא, בין מינימום של כ-370 אלף – כ-9% אבטלה – הנתון הנמוך ביותר שיכול להיות לפי דיווחי לשכת התעסוקה, ל-900 אלף – כ-24% אבטלה. גם 9% הוא שיעור אבטלה גבוה להחריד, ולאיש אין ספק שבפועל הנתון גבוה יותר ומגיע ל-9%-24% מובטלים במשק.

הפגנה בכיכר הבימה על פגיעה בזכויות המורים. אפריל 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה בכיכר הבימה על פגיעה בזכויות המורים. אפריל 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

גם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אין עדיין נתונים מעודכנים על היקף האבטלה. נתוני הלמ"ס, שמעודכנים לסוף אפריל, לא מתייחסים למספר המובטלים – עובדים שהעסקתם נפסקה ומתקיימים מדמי אבטלה – אלא למספר העובדים שעבודתם הופסקה בפועל, כולל מי שהמשיכו לקבל שכר ויצאו לחופשה ארוכה, לרוב על חשבון ימי החופשה שלהם – בעיקר עובדים במגזר הציבורי.

לפי נתוני הלמ"ס נעדרו באפריל מעבודתם בשל מגפת הקורונה כמיליון וחצי עובדים, כ-38% מהעובדים במשק. זאת, נוסף על מיליון עובדים, כ-26% מהעובדים במשק, שנעדרו חלק מחודש אפריל, בגלל הקורונה ובגלל חג הפסח. רק כ-1.4 מיליון עובדים, כ-35% מהעובדים במשק, המשיכו לעבוד כרגיל.

גם במשרדי העבודה והרווחה לא יודעים מה מספר המובטלים האמיתי ומסרו: "הנתונים נמצאים בשירות התעסוקה". ואילו בלשכתו של שמולי, אמרו: "בביטוח הלאומי מכירים את הנתונים ויכולים לענות על השאלה". עד כה לא נמסרה ממשרד העבודה וממשרד הרווחה תשובה לשאלה מה מספר המובטלים – או תגובה לעובדה שלממשלה אין תשובה רשמית אחת לשאלה הבסיסית הזאת.

הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ראוי לציין גם את מצב העצמאיים העגום. בתור עצמאית שקבלה פעימה שלישית של 700 שח והארנונה לבדה עולה 2000 שח אני בבעיה קשה ובין מאות אלפי עצמאיים ומשפחותיהם שנופלים בין הכיסאות בתוך כל הבלא... המשך קריאה

ראוי לציין גם את מצב העצמאיים העגום.
בתור עצמאית שקבלה פעימה שלישית של 700 שח והארנונה לבדה עולה 2000 שח אני בבעיה קשה ובין מאות אלפי עצמאיים ומשפחותיהם שנופלים בין הכיסאות בתוך כל הבלאגן המנהלתי הממשלתי המגוחך הזה…

עוד 1,111 מילים ו-1 תגובות
סגירה