יו"ר הכנסת לוין על חוק ההסדרה: "ביהמ"ש העליון רמס שוב את הדמוקרטיה"

הליכוד על פסילת חוק ההסדרה: נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש ● כחול לבן: מכבדים את החלטת בג"ץ ונדאג שהיא תמומש ● גנץ על הסיפוח: מקווה שאני ונתניהו נגיע להסכמות ● נתניהו: יש להדק את האכיפה עקב העלייה בתחלואה בקורונה ● הליכוד וכחול לבן יקדמו חקיקה להסדרת לגליזציה ומדיניות אי-הפללה ● אדלשטיין: "העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע דרמטי"

יריב לוין (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
הדס פרוש / פלאש 90
יריב לוין
06:57 עריכה

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ ייפגש היום עם ראשי מועצת יש"ע וידון עימם, בין היתר, בתוכנית טראמפ.

07:05 עריכה

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ יבקר בירדן – כך דווח בעיתון "אל-ראי אל-יום" הרואה אור בלונדון. לפי הפרסום, גנץ ינסה להפיג את המתיחות בין המדינות על רקע תוכנית הסיפוח, שלה מתנגדים הירדנים.

07:25 עריכה

מחר יבקר בישראל שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, שיקיים פגישת עבודה ראשונה עם מקבילו הישראלי, גבי אשכנזי. לפי דיווח שפורסם אתמול ב"הארץ", פועלת ישראל לסכל ביקור של מאס ברמאללה. לשר הגרמני נאמר שאם יבקר בשטחים – יידרש לאחר מכן לשהות בבידוד במשך שבועיים בטרם יוכל לעזוב את האזור.

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, בישיבת הממשלה השבועית בברלין, 3 ביוני 2020 (צילום: Kappeler/DPA via AP, Pool)
מאס בישיבת גרמניה בשבוע שעבר (צילום: Kappeler/DPA via AP, Pool)
08:03 עריכה

מבקר הליכוד שי גלילי דורש מיושב ראש מרכז הליכוד חיים כץ לערוך בחירות לליכוד העולמי ולקונגרס הציוני.

08:17 עריכה

משרד העלייה והקליטה הודיע שמשפחות של עולים שלא זכאיות לסיוע של הביטוח הלאומי – יקבלו מענק בסך 500 שקלים.

09:01 עריכה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי צפויה לבחור היום בחבר הכנסת עודד פורר ליושב ראש. הבחירה הצפויה בפורר – הגבר היחיד מבין חברי הוועדה – עוררה ביקורת, בין היתר, בקרב ארגוני נשים על כך שלא תמונה אישה לתפקיד.

09:49 עריכה

שר החקלאות אלון שוסטר הודיע על מינוי נחום איצקוביץ למנכ"ל המשרד. כיום משמש איצקוביץ כמנהל הרשות להשקעות ופיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה.

10:07 עריכה

סיעת יש עתיד – תל"ם הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק להקמה של ועדת חקירה מיוחדת לרכש ספינות השיט והצוללות לחיל הים. לפי פיצול כחול לבן הביע יושב הראש בני גנץ, מספר פעמים, תמיכה בהקמת ועדת חקירה שכזאת.

10:13 עריכה

מיזם התחבורה נעים בסופ"ש ישוב לפעול בסוף השבוע הקרוב בגבעתיים, יהוד-מונוסון, קריית אונו, רמת השרון, שוהם ותל אביב-יפו. הנסיעות של נעים בסופ"ש הופסקו בחודש מרץ האחרון בשל משבר הקורונה. החלטת הרשויות המקומיות לחדש את פעילות מיזם התחבורה מנוגדת למדיניות הממשלתית, שהקפיאה את ההקלות לציבור. כך, למשל, נדחתה פתיחת הרכבת, שאמורה הייתה להתרחש אתמול.

10:43 עריכה

על רקע הירי באיאד אל-חלאק, שהביא למותו, בבית הנשיא בירושלים נערך אירוע להקמה של ועדה בין-משרדית לשיפור התמודדותן של מערכות האכיפה עם אנשים עם מוגבלויות. באירוע משתתפים נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הרווחה איציק שמולי.

11:26 עריכה

25 חברי כנסת לשעבר הביעו התנגדות לסיפוח חד-צדדי של שטחים – כך כתבו במכתב ששיגרו לחברי הקונגרס של ארצות הברית. בין החותמים – אברום בורג, דני יתום, זהבה גלאון, עמרם מצנע, אופיר פינס, אפרים סנה, יוסי יונה, קסניה סבטלובה, תמר גוז'נסקי וצלי רשף.

12:37 עריכה

שר הביטחון בני גנץ פנה לבג"ץ בבקשה לדחות בשלושה חודשים את המועד שבו על הכנסת לחוקק את חוק הגיוס. החוק אמור להיות מחוקק עד אמצע החודש, ולדברי גורמים בסביבת השר, לא ניתן להעביר חקיקה משמעותית תוך ימים אחדים בלבד.

12:56 עריכה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את חוק הקורונה. בשונה מהגרסה המוקדמת, במתכונת הנוכחית נשמרת הזכות להפגין, ופעילות הכנסת ובתי המשפט בשעת חירום – נמשכת.

חברי הוועדה אישרו גם את טיוטת חוק הסמכת שירות שירות הביטחון הכללי (חוק איכוני השב"כ), אולם בהמשך להמלצת קבינט הקורונה הוחלט כי החוק לא יונח בשלב זה על שולחנה של הכנסת.

ועדת השרים אישרה ב-45 ימים את תוקפן של תקנות שעת החירום הנוגעות לכללי הבידוד ואכיפתם, על מנת לאפשר לכנסת להשלים את הליך החקיקה של חוק הקורונה. ועדת החוקה תהיה רשאית להאריך את תוקף התקנות האמורות ב-45 ימים נוספים.

13:13 עריכה

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה ברוב של שמונה תומכים מול חמישה מתנגדים את החוק הנורווגי לקריאה שנייה ושלישית. ההצבעה על החוק בכנסת צפויה להיערך בשבוע הבא.

13:23 עריכה

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר שאם ישראל תספח שטחים – הרשות הפלסטינית תפעל להכריז על הקמת מדינה בגבולות 1967. אשתייה אמר את הדברים לנציגים של כלי תקשורת זרים ברמאללה.

13:45 עריכה

שר ירושלים ומורשת רפי פרץ פנה לשר התקשורת יועז הנדל ולשרה לנושאים אסטרטגיים והסברה אורית פרקש הכהן בבקשה שיעבירו את משרדיהם לירושלים. הנדל השיב שלשכתו, אפעס, כבר נמצאת בבירה…

13:52 עריכה

על רקע המחלוקת סביב מינוי עודד פורר ליושב ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, דחה יושב ראש הכנסת יריב לוין את כינוס הוועדה, שאמור היה להיערך היום, למועד לא ידוע.

בישיבה, שאמורה הייתה להיערך היום, תוכננה להתקיים ההצבעה על תפקיד יושב הראש. גורמים בישראל ביתנו אומרים שלוין מנסה להפעיל עליהם לחץ כדי שיוותרו לימינה על תפקיד סגן יושב ראש הכנסת.

14:16 עריכה

באופוזיציה תוקפים את שר הביטחון בני גנץ על כך שביקש מבג"ץ ארכה לחקיקת חוק הגיוס.

14:22 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לאיאד אל-חלאק, שנורה על ידי כוחות הביטחון: "מכאן אני מבקש לשלוח את תנחומיי, מעומק הלב, למשפחת אל-חלאק. אללה ירחמהו, ואינשאללה אַחֵ'ר אַל-אַחְזָאן. מי ייתן שיהיה זה כאבכן האחרון. אנו ממתינים לתוצאות חקירת מח"ש של האירוע החמור והמטלטל הזה. אני מצפה שחקירה זו תמוצה ביעילות ובהקדם".

14:33 עריכה

עובדת מעון ראש הממשלה, נילי קדוש, ערערה באמצעות פרקליטה, עורך הדין איתמר בן גביר, לבית המשפט המחוזי – לאחר שבית משפט השלום דחה את ערעורה על החלטת המשטרה לבצע חיפוש במחשב הנייד ובמכשיר הטלפון שלה, משום שנחשדה במתן עדות שקר במשפטה של שירה רבן.

14:57 עריכה

בג"ץ הודיע כי עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד עקרון ראש הממשלה החלופי תועבר לדיון בפני הרכב. העתירה שהוגשה בחודש מאי האחרון, דורשת לבטל את תיקון החוק המעגן את עקרון "רה"מ החליפי" כפי שנוסח בהסכם הקואליציוני בין מפלגות הליכוד וכחול לבן.

15:35 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין בתדרוך ראשון על הקורונה בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

"העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע דרמטי! אנחנו מתקדמים בקצב טיסה ליותר מ- 200 חולים ביממה. זהו שינוי כיוון. אחרי שהיינו ברגיעה מסויימת, הזלזול בהנחיות הביא לעלייה הזאת".

"אין כאן קסם: אם מתייחסים להנחיות כאל המלצה – הקורונה לא תעזוב אותנו. כל כך פשוט. הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בנגיף בלי להזיק לכלכלה היא אכיפה קפדנית", אמר השר.

"אין הבדל בין אכיפת חוקי התנועה לאכיפת הקורונה. מי שהולך בלי מסיכה, כמוהו כמי שנוסע במהירות של 160 קמ"ש. בכל שנת 2019 נהרגו 349 איש מתאונות דרכים. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו 298 אנשים מהקורונה ולמעלה מ 18,000 חלו. שכל אחד יעשה את המכפלות. רק כאשר זו תהיה ההתייחסות נוכל להחליש דרמטית את הקורונה.

"מלבד האכיפה צריך להגדיל באופן משמעותי את הבדיקות. אנחנו עושים זאת, ובימים האחרונים עברנו את 16,000 בדיקות ביממה. היעד שלנו הוא לעבור את 30,000 בדיקות ביום".

16:41 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) התייחס לסיפוח בקעת הירדן ועקץ את חברי כחול לבן: "‏אין ריבונות? אין ממשלה. מי שחושב שיוכל לסכל מאחורי הקלעים את החלת הריבונות – טועה. זו עמדתי האישית והיא עולה בקנה אחד עם הצורך החיוני בהקמת ממשלת האחדות. לא נוותר על הזדמנות היסטורית רק בגלל שאתם דואגים לספרי ההיסטוריה של אלו שלא מכירים בזכותנו להיות כאן".

17:24 עריכה

הליכוד וכחול לבן סיכמו על קידום חקיקה שתסדיר את סוגיית אי הפללה ולגלזיציה במודל שיותאם למדינת ישראל ולאוכלוסייה הישראלית.

כמו כן, הוחלט להסדיר את הרפורמה בקנאביס הרפואי שתקל על החולים ועל מתן הרשיונות למגדלים. סוכם כי ח"כ רם שפע וח"כ שרן השכל יקדמו את החקיקה הנדרשת במשותף ויביאו אותה לוועדת השרים לענייני חקיקה בהקדם האפשרי ולאחר עבודת מטה מסודרת.

18:18 עריכה

ח"כ אחמד טיבי: "אשתו של עמירם בן אותיאל קראה היום למשפחת דוואבשה בבית המשפט: "אתם רוצחים! אם הייתה פלסטינית משכם היו הורסים לה את הבית על ההתחלה. והיא עוד מתפרעת מול המשפחה שבעלה ביצע בה טבח. זוהמה".

18:19 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת, לכנס דיון עם שר הפנים, השר לבטחון הפנים, מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הבריאות, המפכ"ל, נציגי היועמ"ש ויו"ר השלטון המקומי במטרה להדק את האכיפה בעקבות העלייה בתחלואה.

18:22 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, ערך היום במפגש עם ראשי מועצת יש"ע באוגדת איו"ש.

בנושא המדיני אמר גנץ: "ראש הממשלה ואני יושבים ביחד ודנים בנושא ההחלטות האפשריות בהיבט המדיני ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמות. אנחנו נפעל תמיד בשיתוף פעולה מלא עם האמריקאים. אני מבקש להדגיש כאן, ארצות הברית היא הידידה הטובה ביותר שלנו בעולם והיא מגבה אותנו בנושאים אסטרטגים הרי גורל ואנחנו נשמור על השותפות הזו. כשאנחנו עושים מהלכים מדיניים אנחנו חייבים להקשיב היטב גם למה שקורה בתוך השטח ומסביבנו, ולשמור על הסכמי השלום שלנו עם ירדן למשל. ההסכמים האלו תורמים מאוד ליציבות האזורית ולביטחון של כולנו".

גנץ הוסיף: "האחריות שלנו היא עוד לפני שמקבלים החלטות בנושא הריבונות, לעזור לטפח ולסייע למקומות שאנשים גרים בהם בצורה חוקית גם בביטחון וגם בכדי לאפשר חיים נורמלים".

"ייתכן ויהיו בינינו ויכוחים, אבל אני עומד על כך שנשמור על האחדות בחברה הישראלית. אני עשיתי את המהלך הפוליטי שלי כי ראיתי את הסכנה החברתית במדינת ישראל, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מתח בעוצמות שחווינו בשנים האחרונות", דברי גנץ.

18:54 עריכה

ח"כ תמר זנדברג: "באמת לא מצליחה להבין את גנץ. את מי הוא משרת כשהוא מתחנף ככה לראשי המתנחלים? בשביל מה צריך אותו? פלא שהוא צונח בסקרים? כואב לי פיזית בגוף כשאני חושבת על קולות השמאל האמיתי שהוא לקח. אפילו עם ארגוני השלום לא ראה לנכון להיפגש, אבל למתנחלים אץ רץ ועוד מאיץ בהם 'לקחת' את מה שלא שלהם".

18:59 עריכה

בג"ץ קבע כי חוק ההסדרה אינו חוקתי. ברוב של שמונה שופטים מול אחד החליטו שופטי בית המשפט העליון לקבל את העתירות שהוגשו נגד חוק ההסדרה ולפסול אותו.

19:05 עריכה

השר רפי פרץ לאחר החלטת בג"ץ: "המענה לפסילת חוק ההסדרה – ריבונות עכשיו ביהודה ושומרון. עלינו לפעול בכל הכוח כדי שזה יקרה".

19:06 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "החלטה כמעט מובנת מאליה של בג"ץ. הממשלה חוקקה חוק שקובע שמותר לגנוב. אז זהו, שלא".

19:07 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ', מיוזמי חוק ההסדרה: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך עם הקו השמאלני שהקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שופטי בג"ץ, דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה היא ליפול".

19:08 עריכה

הליכוד על החלטת בג"ץ לבטל את חוק ההסדרה: "מצער שבג"ץ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש".

19:21 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בטקס האזכרה לזכר חללי 'אלטלנה' והתייחס להתפשטות נגיף הקורונה.

"הפעולות המהירות שנקטנו להצלת חיים – נועדו לטובת כל אזרחי ישראל. בעיצומו של המשבר העולמי הדגשתי אינספור פעמים, שהמאבק בנגיף מחייב ערבות הדדית, אמון, אחווה.

"אנחנו עדיין זקוקים לערבות ההדדית הזאת, כי המגפה פה – והיא שוב מרימה את ראשה. היא מחייבת כל אחד מאיתנו להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות – כפי שאנחנו עושים כאן היום – וייתכן שבקרוב נצטרך לנקוט צעדים נוספים במקביל לצעדים שאנחנו עושים לפתוח את הכלכלה, להחזיר אנשים למעגל העבודה ולעזור לעצמאים".

19:26 עריכה

התגובות להחלטת בג"ץ לבטל את חוק ההסדרה.

ח"כ מיקי זוהר: "בג"ץ ממשיך בהתערבות הגסה שלו…אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה שבו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע"י הרשות המחוקקת במחי יד".

השר ניר ברקת: "מצער שבג"ץ מפר שוב את הפרדת הרשויות ומחליט בניגוד לעמדת הציבור ונבחריו לפסול את חוק ההסדרה שהתקבל בכנסת".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ: "חוק 'ההסדרה' הוא חוק מנוול שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר: גזל של קרקע פרטית של פלסטינים לטובת בנייה בלתי חוקי בהתנחלויות. טוב שבוטל, ברוך שפטרנו. ועכשיו צריך למנוע את היספוח שהולך ליצור עול גדול בהרבה".

השר יולי אדלשטיין (ליכוד): "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקות, המבצעת והשופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף".

19:29 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "מזכיר לכחול לבן שהם שהודיעו שהם הולכים להגן על בג"ץ. אז הנה, יש עוד התקפה פרועה והיסטרית על בג"ץ מתוך הממשלה. מה אתם מתכננים לעשות בעניין?".

19:30 עריכה

מפלגת ימינה: "בית המשפט ממשיך לדרוס ברגל גסה את הדמוקרטיה ושוב מתערב בנושאים שאינם בתחום שיפוטו ומבטל את החלטת נבחרי הציבור".

19:35 עריכה

בכחול לבן הגיבו לחוק ההסדרה: "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג''ץ ונדאג שהיא תמומש".

19:41 עריכה

מדוברות משרד החינוך נמסר כי מספר החולים בבתי הספר עומד על 418 (מתוך כ-2,300,00 תלמידים ומתוך כ-200,000 עובדי הוראה).

137 ממוסדות החינוך סגורים בשל התפרצות הנגיף בהם (מתוך כ-5,200 בתי ספר וכ-20,000 גני ילדים), ו-21,877 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים בבידוד מניעתי.

19:42 עריכה

השר אסף זמיר (כחול לבן): "לא נאפשר חקיקת פסקת התגברות על בג"ץ".

19:43 עריכה

שר התקשורת ח"כ יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון חה"כ צבי האוזר: "יש לכבד את החלטות בג"ץ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות".

19:57 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן בתגובה להחלטת בג"ץ בעניין חוק ההסדרה: "הבעייתיות בחוק ההסדרה הייתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון ופסילתו הייתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית. הכרעת בג"ץ הולכת יד ביד עם המצב החוקתי בישראל וכמובן שנכבד אותה. את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה".

20:00 עריכה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד: "אני קוראת לראש הממשלה להסכים כבר מחר להצביע על פסקת ההתגברות שהגשנו כדי להסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת".

20:11 עריכה

במפלגת הליכוד אמרו היום כי לבג"ץ אין סמכות להתערב בחוק המעגן את מעמד ראש הממשלה החליפי. "הליכוד וכחול לבן רואים חשיבות ביישום ההסכם הקואליציוני שהושג לאחר שלוש מערכות בחירות וגישר על פערים גדולים בין הצדדים. ביטולו משמעותו גרירת ישראל לבחירות", נמסר.

20:35 עריכה

שר התרבות והספורט חילי טרופר במסר לאוהדי הכדורגל: "הערב ומחר יתקיימו משחקי חצי גמר גביע המדינה. זו בהחלטת שמחה גדולה, אבל הקורונה כאן, והאחריות למלא אחר ההנחיות משרד הבריאות מחייבת את כולנו. אני קורא לכל אוהדי הכדורגל – אנא המנעו מהתקהלויות מסוכנות".

21:13 עריכה

יו"ר הכנסת יריב לוין: "הכנסת לא תחריש עוד נוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה. בית המשפט העליון רמס היום שוב, כמנהגו הפסול, את הדמוקרטיה הישראלית ואת זכויות האדם הבסיסיות של רבים מאזרחי ישראל. בית המשפט העליון צועד בצעדי ענק אל עבר משבר חוקתי שלא היה כמותו".

21:14 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "בג"ץ פסל הערב את חוק ההסדרה – זו הייתה פסילה צפויה. החוק עורר בעיות קשות עוד בתהליך החקיקה שלו, ואסור היה להעביר אותו מלכתחילה. חבריי לכחול לבן ואני נדאג שפסיקות בג"ץ יכובדו, לא תהיה כל פגיעה בשלטון החוק".

21:45 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לפני זמן קצר לאחל מזל טוב ויום הולדת שמח לראש הממשלה החליפי בני גנץ לרגל יום הולדתו.

22:06 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון: "שומע את זעות 'הקוזק הנגזל' של שרי וח"כ של הליכוד והתקפותיהם על פסיקת בג"ץ על 'חוק ההסדרה'. היה ברור שהחוק לא חוקתי, ולכן כשר הביטחון לא אפשרתי לקדמו. בני בגין התנגד לו, והיועמ"ש מנדלבליט לא היה מוכן להגן עליו, בשל אי חוקיותו. לא הדרדרתם?".

סגירה