גורמים מדיניים: נתניהו יוותר על ריבונות בבקעה

פרסום ראשון גורמים בצמרת המדינית העריכו אתמול בשיחות עם זמן ישראל כי נתניהו יילך על שלושת יעדי הסיפוח שסביבם מתקיים קונצנזוס כמעט מלא בקרב הימין, כחול-לבן והאמריקאים ● דחיית הדיון בריבונות על הבקעה תחסוך משבר עם ירדן ● גם החלטת בג"ץ לפסול את חוק ההסדרה לא תוביל למשבר פוליטי - למרות הרטוריקה החריפה ואיומים בקרב גוש הימין ● פרשנות

בית העירייה במעלה אדומים (צילום: ד"ר אבישי טייכר/ויקיפדיה)
ד"ר אבישי טייכר/ויקיפדיה
בית העירייה במעלה אדומים

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכריז על סיפוח של הערים הגדולות, מעלה אדומים ואריאל, ועל אזור גוש עציון – אך יוותר בשלב זה על החלת הריבונות בבקעת הירדן ושאר שטחי יהודה ושומרון. כך מעריכים גורמים בצמרת המדינית בשיחות עם זמן ישראל.

אחד הגורמים קרא ליוזמה הזו "תכנית האצבעות של נתניהו".

סביב שלושת יעדי הסיפוח הללו מתקיים קונצנזוס כמעט מלא. מדובר בשלושה אזורים מוגדרים ומתוחמים יחסית, שלא מצריכים עבודה בעייתית ואינסופית על המפות החדשות. הריבונות על גוש עציון, מעלה אדומים ואריאל גם לא תביא לתבערה גדולה עם ירדן, שממנה חוששים האמריקאים במקרה של סיפוח הבקעה.

מבט על העיר אריאל ב-2013 (צילום: ויקיפדיה)
מבט על העיר אריאל ב-2013 (צילום: ויקיפדיה)

נתניהו גם לא יסתבך מדי עם האמריקאים עצמם, שמתייחסים היום לנושא הריבונות הישראלית בזהירות גדולה, כמעט בהסתייגות, יחסית להתלהבות שגילו בינואר האחרון.

הסיפוח המוגבל הזה יתקבל גם על ידי השותפים מכחול-לבן, וכמובן שעל כל המתנחלים, שהיום חלוקים ביניהם על תכנית טראמפ. נתניהו יסביר כי זהו צעד ראשון ומה שניתן לעשות באורח חד-צדדי בתוקף הנסיבות המדיניות והפוליטיות החדשות.

הסיפוח המוגבל יתקבל על ידי השותפים מכחול-לבן, וכמובן שעל כל המתנחלים, שהיום חלוקים ביניהם על תכנית טראמפ. נתניהו יסביר כי זהו צעד ראשון ומה שניתן לעשות בתוקף הנסיבות המדיניות והפוליטיות

בינתיים, תוכנית החלת הריבונות של נתניהו קיבלה אתמול רוח גבית במחנה הימין השסוע, דווקא ממקורות לא צפויים.

החלטת בג"ץ אתמול לפסול את חוק ההסדרה שהתקבל לפני שלוש שנים בכנסת ברוב של 54:60 אינה מגיעה כדי משבר פוליטי. המריבה אינה בין הליכוד וכחול-לבן, אלא בין הליכוד ובג"ץ.

המתקפות של הליכוד על בית המשפט העליון בעקבות הפסיקה היו חריפות במיוחד – ודווקא שני יושבי ראש הכנסת, היוצא והמכהן, הם הדוברים הבוטים ביותר נגד ההחלטה. השר יולי אדלשטיין אמר כי "הכנסת צריכה לשים סוף ולשרטט את הגבולות של בג"ץ". יריב לוין טען אמש כי "בג"ץ רומס את הכנסת וצועד לעבר משבר חוקתי שלא היה כמוהו בתולדות המדינה".

גם ימינה משסה מבחוץ את הליכוד נגד החלטת בג"ץ ומדרבנת את נתניהו לחוקק את פסקת ההתגברות. "יש לכך רוב בכנסת וגנץ עם 12 מנדטים בסקרים יבלע כל צפרדע כדי לא להגיע לבחירות", נאמר שם.

בין לבין, החלו להישמע קולות לסיפוח מיידי של שטחי יהודה ושומרון – מתוך מחשבה כאילו החלת ריבונות תפתור בדיעבד את בעיית ההשתלטות על קרקעות פלסטיניות פרטיות, כפי שניסה חוק ההסדרה לעשות. מבחינה משפטית, אין קשר בין ההסדרה לסיפוח – אבל מבחינה ציבורית, הטיעון יכול לשכנע בקרב המתנחלים את מי שעד כה לא תמך בסיפוח על פי מפות תוכנית המאה של טראמפ.

בני גנץ לא יכול לבלוע את פסקת ההתגברות. לזכותו ייאמר שהליכוד ניסה לשלב עשרות פעמים את פסקת ההתגברות בהסכם הקואליציוני, והוא סירב.

האינטרס המיידי של נתניהו הוא לא לריב עם גנץ וללכת לבחירות, באמצע משבר הקורונה, אלא לספח התנחלויות בתמיכת גנץ וכחול-לבן. אם לא את כל ההתנחלויות, אז רק חלק מהן, כאמור. גנץ עצמו נפגש אתמול עם ראשי המתנחלים והפציר בהם לחטוף את הסיפוח כמו מפא"יניקים.

אמש התקשר נתניהו לגנץ ואיחל לו מזל טוב ליום הולדתו. זה לא נראה כמו עימות מתחדש בין השניים על רקע חוקתי או מדיני.

את חלום חייו, פסקת ההתגברות והחוק הצרפתי שימלטו אותו מבית המשפט, ינסה נתניהו לממש בהזדמנות אחרת. כרגע, הוא יסתפק במימוש חלקי של חלום הסיפוח.

עוד 478 מילים
סגירה