הממשלה מעכבת במשך שלושה שבועות דיון חירום במצב הכלכלי

משרד האוצר הכין לממשלה תוכנית מקיפה לביצוע מיידי של קיצוץ רוחבי בתקציב, ביטול תוכניות חברתיות, ביטול פטורים ממס והחזרת כספים מחברות הביטוח כדי לצמצם את הגירעון, אבל הממשלה דחתה את הדיון, בפעם השלישית ברציפות, הפעם כדי לקיים ישיבה חגיגית ברמת הגולן

בנימין נתניהו ומשה כחלון (צילום: אהרון קרון פלאש 90)
אהרון קרון פלאש 90
בנימין נתניהו ומשה כחלון

הממשלה דחתה לשבוע הבא את הדיון בתוכנית החירום שהכין משרד האוצר להקטנת הגירעון הממשלתי. זאת, בגלל הכוונה לקיים ישיבת ממשלה חגיגית ברמת הגולן לכבוד טקס חשיפת היישוב החדש ברמת הגולן על שם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

מדובר בפעם השלישית ברציפות שמזכירות הממשלה דוחה את בקשת משרד האוצר, משה כחלון, לקיים דיון בגירעון בתקציב המדינה ובמצב הכלכלי, וזאת למרות שבאוצר מציגים את המצב כמצב חירום שמצריך צעדים דחופים הרבה לפני הבחירות.

לפני שבועיים נדחתה הישיבה על המצב הכלכלי והגירעון בגלל יום ירושלים ולפני שבוע – בגלל חג השבועות, ששניהם חלו ביום ראשון, ובגלל שהממשלה החליטה שלא לקיים את ישיבתה השבועית ביום שני או יום אחר.

בלשכתו של שר האוצר כחלון סירבו להגיב לדחיית הישיבה. בלשכתו של כחלון ביקשו שהתגובה תבוא מדוברות משרד האוצר (המדבררת באופן שוטף את הפקידות המקצועית ולא את השר עצמו) ולא מדוברות השר, ואילו מדוברות משרד האוצר נמסר "פנו לדוברות מזכירות הממשלה".

פקידי משרד האוצר הכינו בשבוע שעבר תוכנית חירום להקטנת הגירעון בתקציב בכ-3.25 מיליארד שקלים.  התוכנית כוללת קיצוצים וביטול פטורים ממס שאינם מהווים שינויי חקיקה ולכן ניתן לבצע אותם עוד לפני הבחירות בהחלטת ממשלה ובלא אישור הכנסת.

התוכנית מיועדת לכלול קיצוץ רוחבי של כ-1.15 מיליארד שקלים בתקציב משרדי הממשלה וכן ביטול של פטורים ממס שתוקפם יסתיים בינואר כולל הפטורים על מיסוי רכבים היברידיים, מיסוי השימוש בחומרים ממיסים ומיסוי על מפעל הפיס בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקלים. בנוסף, מתכננים באוצר לחייב חברות ביטוח פרטיות להחזיר כמיליארד שקלים שהן חייבות לביטוח הלאומי.

עוד כוללת התוכנית הקפאה של תוכניות חברתיות שהממשלה התחייבה עליהן אך לא תקצבה אותן, כולל הגדלת קצבאות הנכות, תוכנית "בית הספר של החגים" שנועדה להשלים את תוכנית "בית הספר של החופש הגדול", הגדלת מס ההכנסה השלילי וכן הגרלות ופרוייקטים חדשים של תוכנית מחיר למשתכן. התוכנית החברתית היחידה שלא תוקפא היא מימון הצהרונים.

עוד 279 מילים
סגירה