לכבוד חודש הגאווה - על נטיות מיניות ואחרות

מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: Liron Almog/Flash90)
Liron Almog/Flash90
מצעד הגאווה בתל אביב

איזו מילה חמודה זו נטיה, נכון? זו מילה רכה כזו. מילה המעידה על חוסר נחרצות, על כך שטרם החלטנו בעניין מסויים ואנחנו עשויים בעתיד לשנות את דעתנו. אנחנו נוטים לכיוון מסוים אבל לא באופן ברור ומוחלט – זו רק נטיה.

המילה נטיה מעידה גם על זמניות, על ארעיות, על משהו שנמצא בתהליך, משהו שיש לו מגמה. נניח, לאזרחים היתה נטיה להאמין לשקרים של גנץ ולכן הם נטו להצביע לו. עד הבחירות הבאות יקרו עוד המון דברים וככל הנראה הנטיה תשתנה.

לי היתה נטיה להצביע לכחול לבן וברגע האחרון (תודה לאל) הנטיה התיישרה לשמאל. לאורלי לוי היתה נטיה להיות במרץ, להצביע בעד ישיבה עם המשותפת ולא לשבת עם נתניהו – אבל הנטיה עברה לה יחד עם המשרה המופרכת ומבלי שאפילו לרגע יכאב לה האיבר ההוא הנוטה אצל כולנו לשמאל.

איזו מילה חמודה זו נטיה, נכון? מילה רכה כזו, המעידה על כך שטרם החלטנו בעניין מסויים ואנו עשויים בעתיד לשנות את דעתנו. אנחנו נוטים לכיוון מסוים אבל לא באופן ברור ומוחלט, זו רק נטיה

ועתה הגעתי לנושא המעניין באמת, זה שבגללו נאלצתם לקרוא את הגיגי בפסקה הראשונה וחיכיתם בסבלנות שהיא תיגמר. ובכן, באופן די מפתיע, התכונה הקובעת את העדפתנו המינית, זו שאנו נולדים איתה ובבוא העת הולכים לעולמנו איתה, זו הנמצאת בדנ"א של כל אחד מאיתנו – קיבלה את התואר "נטיה מינית".

מעניין שאף תכונה אחרת שלנו לא קיבלה את המילה נטיה, אלא רק התכונה הקשורה במין. אף אחד לא יעז לומר שיש לו נטיה לצבע עיניים כחול או נטיה לשיער מסולסל, אף אחד לא יאמר שיש נטיה ללבקנות, נטיה לגמדות, נטיה לצבע עור שחור או כל תכונה אחרת שעולה בדעתכם – מכיוון שברור וידוע שאלה תכונות קבועות שאינן ניתנות לשינוי. מי שנולד איתן, הן שלו באופן קבוע עד הקבר. או עד שיהיה טיפול גנטי שבו אפשר יהיה להחליף את התכונה בתכונה אחרת נחשקת יותר (ככל הידוע לי, במחלות מסויימות יש כבר טיפולים כאלה).

אז איך זה שדווקא תכונה ברורה שאיתה נולדים ואיתה מתים קיבלה את התואר המופרך נטיה? מה מיוחד בתכונה הזו מלבד העובדה שהיא עוסקת בנושא סקסי המעניין את כולנו?

כזכור, בפסקה הראשונה והמשעממת עמדתי על משמעות המילה נטיה, על כך שהיא מסמלת ארעיות, על כך שהיא מתארת משהו לא ברור, לא סגור, לא אפוי, לא נחרץ. וכיוון שזו רק נטיה – היא ניתנת לשינוי, היא ניתנת להמרה.

המילה הזו משמשת כנשק בידי כל אלה שרואים בנטיה המינית משהו הנתון לבחירה, משהו התלוי באדם עצמו ולא משהו שנולדים אתו, רק זריקה קטנה וזה חולף, רק פסיכולוג אחד שידבר עם הילד ותראו איך הוא הופך לגבר שבגברים, רק אישה אחת יפה שתראה לו שהוא בחר בגברים רק כי הוא עוד לא היה עם האישה הנכונה.

המילה נטיה מתארת משהו לא ברור, לא סגור, לא אפוי, לא נחרץ. וכיוון שזו רק נטיה – היא ניתנת לשינוי, ניתנת להמרה, ומשמשת כנשק בידי אלה שרואים בנטיה משהו הנתון לבחירה

היא משמשת את קלגסי הימין עם השלט "האומץ להיות נורמלי". היא משמשת את הלוניטק אבינרי, היא משמשת את סמוטריץ', היא משמשת את הרב פרץ ואת כל אלה שהקהילה משמשת להם כלי נוח להטפת תורתם לאלימות, לשליטה באחר, לעבריינות, לכוחנות – לכל מה שהימין הקלגסי מציג לנו – בין אם דרך הכיבוש, בין אם דרך ארגון להב"ה ובין אם בכפיית תורתם והפיכת חזונם לחזוננו.

חברי הקהילה המבקשים שוויון זכויות מלא, המבקשים שיתייחסו לתכונה הזו שלהם, איתה נולדו ולא בחרו – ככל תכונה אחרת, כצבע העיניים, כגוון השיער, צריכים לדאוג להפסיק באופן טוטאלי את השימוש במילה נטיה. אין פה שום נטיה, יש פה תכונה, תכונה ברורה לחלוטין – וכל מי ששייך לקהילה יאמר לכם שהוא לא בחר, שלא היתה להם בחירה, שככה הם נולדו.

המילה נטיה עושה עוול לחברי הקהילה. המילה איננה מתארת את המצב, בינה ובין תיאור תכונה אין דבר – אני נוטה לחשוב שהשימוש בה לא נעשה בתום לב אלא בכוונת מכוון, ללמד על כך שאין מדובר בתכונה אלא בסוג התנהגות הניתן לשינוי.

אגב, שמתם לב שאף סטרייט לא יאמר שיש לו נטיה מינית לסטרייטיות? אצל הסטרייטים הרי זו לא נטיה, זו תכונה מאוד ברורה, נו טוב, חסר שאיזה הומו יגיד לסטרייט שמע, הנטיה שלך לא משהו, מדובר בתועבה – בוא, תעשה איזה טיפול המרה קטן, תאמין לי, תנסה את הגבר הנכון ותראה איך תעבור לך הנטיה לסטרייטיות.

שמתם לב שאף סטרייט לא יאמר שיש לו נטיה מינית לסטרייטיות? אצלם הרי זו לא נטיה, זו תכונה ברורה. נו טוב, חסר שאיזה הומו יגיד לסטרייט: שמע, הנטיה שלך היא תועבה. בוא תעשה איזה טיפול המרה קטן

כרגיל השפה בה אנו משתמשים קובעת את התודעה ומייצרת מציאות, כך למשל אין גברים מכים – יש רק נשים מוכות. אין אנסים אבל יש בשפע נאנסות – והשימוש במילה מוכה או במילה נאנסת מטיל את האשמה על הנשים. באופן דומה השימוש במילה נטיה מטיל אשמה על הלהט"בים שכך הם בחרו – שינוי המציאות צריך להיעשות גם דרך שינוי השפה.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 755 מילים
סגירה