שועל מצוי. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
AP Photo/Julio Cortez

תעלומת השועל בחלון הראווה: גופה אמיתית או חיקוי?

עוברת אורח צילמה לפני ימים אחדים מה שנראה כמו גופה של שועל בחלון הראווה של חנות היוקרה "פילוסופי" בכיכר המדינה בתל אביב ● התמונה עוררה סערה בקרב קהילת שוחרי בעלי החיים ● בתגובה, הפריט הוסר ובעלי החנות טען כי מדובר בבובה סינתטית ● כשהוצע לו לאפשר בדיקת מישוש של מומחה, הוא ניתק את הטלפון ● החוק האוסר על מכירת פרוות בישראל נבלם כמה פעמים בגלל התנגדות החרדים ולחצים מצד גורמים בתעשיית הפרוות העולמית

באחד מימי השבוע שעבר יצאה ענת (שם בדוי) לסיבוב עם הכלב והגיעה לכיכר המדינה בתל אביב. כשחלפה ליד חלון הראווה של חנות "פילוסופי", היא נדהמה למראה עיניה.

"בחלון הייתה מונחת גווייה של שועל שהונחה על מעין קסדה מברזל", היא מספרת. "אני לא מקצועית בתחום, אבל לפי התרשמותי זה היה אמיתי לגמרי – הרגליים היו שמוטות בצורה כל כך טבעית. אני לא קשורה למאבקים על זכויות בעלי חיים, אני עורכת דין שעוסקת בתחומים אחרים לגמרי, אבל זה היה מזעזע. אני יודעת שיש מדינות שבהן נאסר בחוק למכור פרוות, לתומי חשבתי שזה המצב גם כאן.

"צילמתי את חלון הראווה, וכשחזרתי הביתה התקשרתי לחנות. זו הייתה שיחה קצרה, שאלתי בנחמדות אם השועל שנמצא בחלון אמיתי, הבחורה שענתה לי אמרה שאמיתי לגמרי. נורא רציתי שהיא תגיד לי שזה לא אמיתי, אבל היא הייתה חד-משמעית. שלחתי את התמונה למישהי שאני מכירה שפעילה למען בעלי חיים, ומשם זה כבר התגלגל".

גופת שועל, ספק אמיתי ספק סינתטי, מונחת בחלון הראווה של חנות הביגוד פילוסופי בכיכה המדינה. יוני 2020
גופת שועל, ספק אמיתי ספק סינתטי, מונחת בחלון הראווה של חנות הביגוד פילוסופי בכיכה המדינה. יוני 2020

מה ש"התגלגל" זו סערה גדולה ברשת ובקרב קהילת שוחרי בעלי החיים. התמונה של ענת כיכבה בפוסט של איריס עגיב, שותפה גם בדף של 'מחתרת הפרווה' וגררה מאות תגובות זועמות ומבועתות.

"צילמתי את חלון הראווה, וכשחזרתי הביתה התקשרתי לחנות. זו הייתה שיחה קצרה, שאלתי בנחמדות אם השועל שנמצא בחלון אמיתי, הבחורה שענתה אמרה שאמיתי לגמרי"

"לא נתפס, איך הם מסוגלים?", כתבה אחת המגיבות, ואחרת הוסיפה "מגיע לכל המפלצות שלובשות את החרא הזה שיסתכלו לאמת בפנים". בין התגובות היו גם כמה נאצות כלפי בעלי החנות ופה ושם מישהו אף הביע כמיהה לנתץ את חלון הראווה או לפחות לכבד אותו בריסוס גרפיטי.

כמה מהמגיבים דיווחו שפנו לחנות. הלחץ עשה את שלו. למחרת השועל הוסר מחלון הראווה, ובכמה פוסטים הופיעה תגובה מטעם החנות לפיה מדובר בפרווה סינתטית ולא בבעל חיים אמיתי.

אחד הפונים צירף את התגובה שקיבל מהחנות באופן אישי. "זה פרווה סינתטית ועדיין שלא יתבלבלו אנחנו מסירים את הבובה", נכתב שם, בתוספת הערה אלגנטית: "ובמקרה הזה (מסירים) גם אותך בגלל שאתה אידיוט". אחת המגיבות סיכמה את הדיון: "אמיתי או לא, לשים שועל מת כקישוט זה חולני".

הקשת שמה של החנות בגוגל מעלה שהקשר בין בעלי חיים לאופנה לא זר לה. בכתבה שפורסמה בגלובס ב-2008 הוצגה "פילוסופי" כחנות הבגדים היקרה בישראל, שקהל היעד שלה מורכב בעיקר מאוליגרכים רוסים ומאנשי עסקים ישראלים שמשתייכים לאלפיון.

מנהל החנות סיפר על הפריט היקר ביותר שמכר: ארבעה מעילים מעור קרוקודיל עם בטנה מפרוות צ'ינצ'ילה, מחיר כל אחד 800 אלף שקל.

חנות היוקרה פילוסופי בכיכה המדינה
חנות היוקרה פילוסופי בכיכה המדינה

בכמה הזדמנויות בעשור האחרון נעשו בכנסת מאמצים לחוקק חוק שיאסור על סחר ומכירת פרוות בישראל, אבל פעם אחר פעם החוק נבלם בישורת האחרונה בגלל התנגדות של חברי הכנסת החרדים שחששו שיוטלו מגבלות על חבישת שטריימלים (כל שטריימל עשוי מזנבותיהם של כ-30 שועלונים).

בנוסף, הופעלו נגד קידום החוק לחצים כבדים מצד לוביסטים וגורמים כבדי משקל בתעשיית הפרווה העולמית. חשוב לציין שהשועל הוא חיית בר מוגנת בישראל והפגיעה בו אסורה על פי חוק.

השאלה שנותרה פתוחה היא האם הפריט שכיכב השבוע בחלון הראווה של "פילוסופי" הוא גווייה אמיתית של שועל (או בעל חיים דומה) או חיקוי סינתטי. שלושה מומחים שבחנו בנפרד את התמונה קבעו שלא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית רק על פי התצלום. כולם הבהירו שבעזרת מגע ומישוש יוכלו לקבוע מייד האם מדובר בבעל חיים אמיתי או מלאכותי.

מנהל החנות – כך הציג את עצמו האיש שענה לטלפון בחנות – לא הופתע לשמוע על ההתעניינות בפרשה. "כבר אמרנו עשרות פעמים שזה לא אמיתי".

אבל עורכת הדין שצילמה את התמונה התקשרה אליכם באותו יום ונאמר לה מפורשות שמדובר בשועל אמיתי.

"היא לא דיברה איתי, יכול להיות שדיברה עם אחד העובדים שלא ידע. מישהו מסר לה מידע שגוי".

מומחים שראו את התמונה אומרים שיוכלו לקבוע אם מדובר בבעלי חיים אמיתי או סינתטי באמצעות מגע. האם אתה מוכן לאפשר לי להגיע לחנות עם אחד מהם שימשש את השועל ויאשר את טענתך שמדובר בבובה?

"לא רוצה שתתקשר אלי יותר. איזה מבחן, מי אתם בכלל שאני צריך להיבחן בפניכם, מה אתם רוצים ממני? אני פה 27 שנה, אני עושה מה שאני רוצה, ואני לא שואל אתכם מה לעשות. שאלת אותי – נתתי לך תשובה. אתה לא רוצה לשמוע, אז תעזוב אותי".

בשלב הזה השיחה נותקה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 626 מילים ו-1 תגובות
סגירה