גנץ: ״שינינו את סדר היום במדינה מאז הקמת הממשלה״

איתמר גרוטו מגיב ומתנצל: "טעיתי, אבל לא בגלל ששגיא מיליארדר" ● הממשלה אישרה לפתוח את אולמות האירועים ביום ראשון הקרוב ● גילה גמליאל על הקריסה בבז"ן: "הקריסה הבאה תהיה מכוונת" ● נמשכת הסערה סביב דבריו של סמוטריץ' על הילודה בקרב הבדואים, ויש מי שמזכיר לסמוטריץ' שלו-עצמו יש שבעה ילדים

בני גנץ בהשבעת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, קובי גדעון)
דוברות הכנסת, קובי גדעון
בני גנץ בהשבעת הכנסת
07:32 עריכה

"ידיעות אחרונות" מפרסם ראיון בלעדי עם יוסף אל-עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות בארה"ב, שמזהיר מפני סיפוח של חלקים מהגדה המערבית לישראל:

ראיון בידיעות אחרונות עם יוסף אל עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות בארה"ב
ראיון בידיעות אחרונות עם יוסף אל עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות בארה"ב
07:36 עריכה

הרשת ממשיכה לסעור סביב התבטאותו החריגה של ראש הממשלה נתניהו, שקרא בציוץ בטוויטר (שכבר נמחק) לחקור ולהכניס לכלא את העיתונאי רביב דרוקר שחשף חלק מפרשות השחיתות שלו. הבוקר בן כספית תוקף את העיתונאי איש הימין קלמן ליבסקינד הצהיר שיגנה התבטאויות כאלה רק אחרי שעמיתיו יגנו "אמירות דומות נגד עירית לינור ועמית סגל". "יש לך ספק שאם זה יקרה כולנו נהיה שם? שואל בן כספית את ליבסקינד

07:39 עריכה

מנכ"ל בית החולים שערי צדק, הפרופסור יונתן הלוי, מתייחס בנימוס לחשד שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, פטר באופן לא תקין את איש העסקים טדי שגיא מחובת הבידוד שחלה על שגיא עם שובו מקפריסין. בראיון לגלי צה"ל הגדיר הלוי את סירובו של גרוטו להגיב "קצת מדאיג":

07:41 עריכה

בממשלה ובתקשורת מדברים על ה"גל השני" של מגפת הקורונה בישראל כעובדה ומאיימים בהחזרת הסגר, אך מנכ"ל בית החולים שערי צדק יונתן הלוי מבקש לקחת את האיום בפרופורציות ומזכיר שמספר החולים הקשים – הנתון המדיד והמסוכן ביותר – כלל לא עלה:

07:54 עריכה

"נחיל את הריבונות, לא מתחייבים למדינה פלסטינית". כך אמרה השרה לשעבר ציפי חוטובלי, המתמנה לשגרירת ישראל בבריטניה, בראיון שהעניקה הבוקר לפרשן המדיני של זמן ישראל, שלום ירושלמי.

"מדובר בחלון הזדמנויות של הימין הפוליטי שאסור לנו להחמיץ. אנחנו לא מקפיאים שום התיישבות שלנו. נהיה מוכנים להיכנס למו"מ על בסיס תוכנית טראמפ. אנחנו לא מתחייבים לכלום, גם לא למדינה פלסטינית".

חוטובלי השיבה בביטול לשאלה של ירושלמי, האם היא חוששת מהתנגדותה של הממלכה המאוחדת לסיפוח: "עדיין, היא ידידה של ישראל. גם ארצות הברית התנגדה פעם לסיפוח ואי אפשר לומר שהיא לא ידידה שלנו".

ירושלמי סבור כי למרות הרקורד המפוקפק של ראש הממשלה נתניהו בקיום הבטחות ואמירת אמת, חוטובלי "בטוחה שנתניהו ישמור לה על הכיסא".

ציפי חוטובלי בדיון על החלת הריבונות בכנס "בשבע", ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
ציפי חוטובלי בדיון על החלת הריבונות בכנס "בשבע", ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
08:01 עריכה

שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן שפירו, שופך מים צוננים על תוכנית הסיפוח של ישראל. בראיון שהעניק לגלי צה"ל הבוקר מזהיר שפירו שארה"ב תחזור בה מתמיכתה בסיפוח, על רקע המהומות וההפגנות בארה"ב שמעסיקות את הממשל והציבור האמריקאיים יותר מהמתרחש במזרח התיכון.

 

08:05 עריכה

אחרי הראיון שהעניק הבוקר שגריר ארה"ב לשעבר דן שפירו לגלי צה"ל, ובו הזהיר ש"הבית הלבן כבר פחות נלהב לתמוך בסיפוח", ממשיך שפירו לשפוך מים צוננים על התוכנית הגרנדיוזית של נתניהו, ומצייץ את הראיון שפורסם הבוקר בידיעות אחרונות עם שגריר איחוד האמירויות בארה"ב, שבו הזהיר מפני סיפוח במילים חריפות:

08:41 עריכה

אחרי ששגריר איחוד האמירויות בארה"ב צוטט ב"ידיעות אחרונות" יוצא נגד הסיפוח, ולמקרה שהמסר שהעביר לא היה ברור מספיק, ראש אגף תקשורת במשרד החוץ של איחוד האמירויות, הנד אל אוטייבה, מצייצת בעברית שחור על גבי טוויטר: "היינו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות, לא אויב. החלטה של ישראל על סיפוח תהיה סימן אם היא רואה את הדברים באותו אופן".

09:04 עריכה

התגובות החריפות לאיומים של ראש הממשלה נתניהו על העיתונאי רביב דרוקר ממשיכות גם במערכת הפוליטית:

09:13 עריכה

"ידיעות אחרונות ואתר ynet מפרסמים הבוקר גילויים חדשים בפרשת האישור החריג שהעניק המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו.

לפי "ידיעות" ו-ynet "גרוטו אישר לטדי שגיא להיכנס בלי שראה תוצאת בדיקת קורונה. אם לא די בכך שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות העניק 'הנחת סלב' לאיש העסקים טדי שגיא כשאיפשר לו להיכנס לארץ ללא בידוד, פרופ' גרוטו חתם על האישור מבלי שהוצגו לו בדיקות קורונה שליליות, כנדרש". גורם בסביבת שגיא אמר לעיתון ולאתר כי "הוצגו מסמכים".

איתמר גרוטו (צילום: פלאש 90)
איתמר גרוטו (צילום: פלאש 90)
10:28 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ חוזר על ההבטחה שהשמיע אתמול ראש הממשלה נתניהו לעזור לעובדים מבוגרים שאינם חוזרים לעבודה בשל מגפת הקורונה:

10:32 עריכה

"מקור ראשון" מפרסם ראיון עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ששמר בימים האחרונים על שתיקה יחסית. ראוי לשים לב שליברמן משתלח בחברו החדש לספסלי האופוזיציה, נפתלי בנט, ושותפו לאחרונה למאבק בנתניהו, בני גנץ, ולא ממש יוצא נגד נתניהו עצמו:

10:33 עריכה

שר המדע והטכנולוגיה החדש יזהר שי אינו חולה בקורונה. כך עולה מבדיקה שערך השר אתמול אחרי שאחד מעוזריו אובחן כנשא של הנגיף.

יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

 

10:45 עריכה

אילו היו נערכות היום בחירות, הליכוד היה מתחזק בהרבה על חשבון כחול לבן שהייתה יורדת ל-13 מנדטים, ואילו המפלגה שהקימה את מדינת ישראל לא הייתה עוברת, או קרובה לעבור, את אחוז החסימה. כך עולה מסקר של מכון מאגר מוחות שמפרסמים היום אתר "מעריב" ורדיו 103 FM.

מהסקר עולה כי אם היו מתקיימות היום בחירות הליכוד בראשות רה"מ נתניהו הייתה מתחזקת בהרבה לעומת הבחירות שהתקיימו בפועל במרץ ומקבלת 41 מושבים בכנסת.

כחול לבן של בני גנץ הייתה זוכה ל־13 מנדטים בלבד. יש עתיד-תל"ם בראשות שותפו  לשעבר של גנץ, יאיר לפיד, הייתה זוכה לפי הסקר ל־16 מנדטים ובכך הופכת למפלגה השנייה בגודלה.

הרשימה המשותפת הייתה שומרת על כוחה כמפלגה השלישית בגודלה עם 15 מנדטים.

עוד עולה מהסקר כי ש"ס הייתה שומרת על כוחה – 9 מנדטים, ויהדות התורה על 8 מנדטים. ישראל ביתנו הייתה מקבלת 7 מנדטים, ימינה 6 ומרצ 5.

ואילו מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ הייתה זוכה ל־2 מנדטים בלבד – כמובן, מתחת לאחוז החסימה.

גוש הימין בראשות נתניהו (הליכוד והמפלגות הדתיות והחרדיות) אמור לקבל רוב של 64 מנדטים בכנסת, הגוש שמוגדר בסקר כ"גוש המרכז־שמאל" (יש עתיד, כחול לבן, מרצ והרשימה המשותפת – ללא ישראל ביתנו) היה מקבל 49 מנדטים בלבד כנסת, בהרכב שכולל את הרשימה המשותפת, כחול לבן ומרצ.

הסקר בוצע בימים רביעי וחמישי השבוע, באמצעות פאנל אינטרנטי בהשתתפות 503 משיבים בגילי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה. גודל הטעות הסטטיסטית: 4.4 אחוזים, ברמת ביטחון של 95 אחוזים.

10:58 עריכה

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מאיימת להרוס את בית הזיקוק לנפט בחיפה לאחר שאחת הארובות שלו קרסה היום. בציוץ שפרסמה הבוקר בטוויטר היא מכנה מבטיחה ש"הפעם הבאה תהיה מכוונת":

11:08 עריכה

אמנים הקימו מיצג בשדרות רוטשילד לזכרו של הפלסטיני במזרח ירושלים שנפגע מאש משטרתית. התגובות הבינאריות מהמערכת הפוליטית לא איחרו לבוא:

 

 

 

12:05 עריכה

על רקע הסקר שפורסם היום ברדיו 103FM שמראה על התחזקות של הליכוד ושל יש עתיד-תל"ם כאחד על חשבון כחול לבן ומפלגת העבודה, יו"ר תלם התראיין לאותה תחנה ואמר:

12:06 עריכה

משפחתה של הלל אריאל ז"ל, שנרצחה בפיגוע, הגישה תביעה נגד הרשות הפלסטינית:

12:10 עריכה

נמשכת הסערה בעקבות דבריו הגזעניים של ח"כ בצלאל סמוטריץ' נגד הבדואים. הבוקר הסערה הזאת גרמה גם לאירוע מביך מעט בחדשות ערוץ 12: סונדוס סלאח, חברת כנסת חדשה ולא מוכרת יחסית מהרשימה המשותפת, התראיינה לערוץ ותקפה את סמוטריץ', ובכותרת במקום שמה נכתב "חברת המשותפת":

12:13 עריכה

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שבעצמו ביקר לא מעט את מדיניות הממשלה שבה היה חבר, לועג כעת לאותה תופעה:

12:27 עריכה

על רקע איומי ראש הממשלה על רביב דרוקר, ועד עובדי "כאן" נקרא לישיבה דחופה שלא מן המניין.

רביב דרוקר (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
רביב דרוקר (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

 

13:09 עריכה

13:11 עריכה

13:45 עריכה

ראשי חמאס בכלא עופר ובכירים בשירות בתי הסוהר סיכמו לאחרונה על שורת הסדרים לטובת האסירים הפלסטינים בכלא, ובתמורה הוסר איום לפתוח בעיצומים ולשבות רעב. כך מפרסם היום עיתון "הארץ".

לפי "הארץ", "מקורות בשני הצדדים אמרו כי הובטח לאסירים, בין היתר, כי באגפים שבהם ייחסמו הטלפונים הסלולריים, יותקנו טלפונים ציבוריים. עוד נכתב כי נציג של חמאס יעבוד במטבח שבו מכינים את המזון לאסירים וכי ייפתחו לאסירים ערוצי טלוויזיה חדשים במקום או בנוסף לחמשת הערוצים שבהם הם צופים כיום.

כלא עופר (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
כלא עופר (צילום: Flash90/יונתן זינדל)

 

13:50 עריכה

הממשלה תצביע היום (שישי) במשאל טלפוני על הצעת קבינט הקורונה לפתוח ביום ראשון הקרוב את אולמות האירועים.

לפי ההצעה שעל שולחנה של הממשלה – שההערכה במערכת הפוליטית היא שתאושר – האולמות יורשו לפתוח לטובת חתונות או טקסים דתיים ובהגבלה על מספר המשתתפים ל-250 משתתפים. מספר המשתתפים באירוע לא יעלה על יחס של אדם לכל 2 מטרים רבועים. הפתיחה תהיה תקפה בשלב הראשון לשבוע אחד בלבד, ותוארך בהתאם לשינויים בהיקף התחלואה.

חתונה בצל הקורונה: אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
חתונה בצל הקורונה: אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
14:00 עריכה

14:05 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הביע אתמול דאגה משיעור הריבוי הטבעי במגזר הבדואי – התבטאות שעוררה רעש רב בשל אופייה הגזעני. יום למחרת, העיתונאי אור קשתי ויו"ר מרצ לשעבר תמר זנדברג  נזכרו לפתע בעובדה שלסמוטריץ' עצמו יש שבעה ילדים:

14:17 עריכה

מאות מוסלמים השתתפו היום בצהריים בתפילת מחאה על בנייה באתר שבו התגלה בית עלמין מוסלמי עתי. אחרי התפילה המחאתית יצאו המתפללים לצעדת מחאה שבה נשאו דגלים ירוקים של התנועה האיסלאמית וקראו "אללה הוא אכבר" ו"ברוח, בדם, נפדה את 'אל אסעאף". אחדים מהם ירו זיקוקים. המשטרה נערכה מראש בכוחות מתוגברים אך האירוע עבר בלא אלימות.

14:23 עריכה

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני התראיין היום לאתר וואלה! NEWS, בעקבות הסערה שחוללו דבריו נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. אלחייני סירב להתנצל או לחזור בו גם היום, ואף החריף את הטון נגד טראמפ ונתניהו.

לדברי אלחייני: "נתניהו מטעה אותנו לגמרי כי תכנית טראמפ תביא אותנו להקמת מדינת טרור פלסטינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל. אני מאוד מאוכזב מנתניהו, הוא לא קשוב לרחשי ליבנו".

דוד אלחייני, ראש המועצה המקומית בקעת הירדן (צילום: אחמד גאראבלי / AFP)
דוד אלחייני, ראש המועצה המקומית בקעת הירדן (צילום: אחמד גאראבלי / AFP)
14:27 עריכה

סערת בצלאל סמוטריץ' והבדואים נמשכת: גם אחמד טיבי מזכיר לסמוטריץ' ששיעור הילודה הפרטי שלו אינו קטן.

14:41 עריכה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הגיב לראשונה לטענות החמורות נגדו בעניין האישור שהעניק לאיש העסקים טדי שגיא לחזור לישראל ללא בידוד. גרוטו כתב את תגובתו במכתב למנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב.

לפי מכתב התגובה של גרוטו: "טדי שגיא מעולם לא פנה אליי. את הפנייה קיבלתי משירות המדינה. בפנייה אליי לא דובר על מסיבה אלא על אירוע משפחתי".

"על כל מקרה שבו שיקול הדעת שלי היה מוטעה, והחלטה שבאה בעקבותיו הייתה מוטעית: אני מתנצל".

"מסע השקרים, ההכפשות וההשמצות בתקשורת ביממה האחרונה היה כמעט למעלה מכוחותיי ועדיין – נשכתי שפתיים ולא הגבתי ולו במילה, במישרין או בעקיפין, מתוך תקווה ואמונה שהנהלת המשרד תפעל באופן הגון כדי שהדברים יחזרו למסלול תקין".

המכתב המלא של פרופ' איתמר גרוטו

"הטענה שלפיה סייעתי למר טדי שגיא בשל היותו מיליארדר מגוחכת. כידוע לך, לאורך כל שנותיי במשרד הבריאות, אני נוהג לסייע לכל מי שפונה אלי, לעני ולעשיר, ליהודי ולערבי, לחילוני ולדתי, ולבני קהילות מוחלשות מבחינה רפואית, כגון יוצאי אתיופיה, להט"ב, אנשים בעלי מוגבלויות ועוד. סייעתי לטדי שגיא כמו שהייתי מסייע לכל אדם אחר בנסיבות דומות ואם שגיתי – השגיאה הזו הייתה נעשית לגבי כל אדם אחר".

פרופ' איתמר גרוטו בוועדה לאסדרה של תזונה בריאה, ב-3 במאי 2016 (צילום: צילום מסך/יוטיוב)
פרופ' איתמר גרוטו בוועדה לאסדרה של תזונה בריאה, ב-3 במאי 2016 (צילום: צילום מסך/יוטיוב)
15:09 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים, אבי ניסנקורן, והשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, קיימו דיון מקצועי לבחינת ההשלכות של פסילת חוק ההסדרה בבג"ץ. בדיון, בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה וראש המנהל האזרחי, נדונו דרכים להסדיר בהתאם לדין יחידות דיור, בדגש על יחידות שלגביהן ניתנו היתרים על ידי המדינה ואשר בדיעבד התגלה כי הן נמצאות על קרקע פרטית. בסיום הדיון הנחה גנץ להקים צוות משותף למשרד הביטחון, משרד המשפטים והמנהל האזרחי, שיגבש פתרונות עבור מקרים אלו.

16:15 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (יש עתיד-תלם) בפנייה למי שהיו בעבר שותפיו, בני גנץ ובוגי יעלון: "הפכתם לבבואה של זה שהתחייבנו להחליף".

17:47 עריכה

שרת התפוצות עומר ינקלביץ': "אירוע דקירת היהודי בלונדון מדליק נורה אדומה, ומצטרף לדיווחים על החמרה באנטישמיות בצל הקורונה. בכוונתי להוציא אל הפועל תכנית מיוחדת למאבק באנטישמיות ומענה לקהילות היהודיות בעולם. נהיה כתובת לכל יהודי העולם. שבת שלום".

18:26 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "במקום לקטר ולצייץ, שינינו את סדר היום במדינה והוצאנו אותה משנה וחצי של שיתוק. שלושה וחצי שבועות להקמת ממשלת האחדות – וכבר חשים את השינוי".

גנץ הוסיף: "יש גיבוי לשלטון החוק, בתי המשפט מתפקדים ואנשי משרד המשפטים מקבלים גיבוי מלא. יש קבינט קורונה שעובד בצורה יעילה וממוקדת בדגש על סגירה נקודתית של מוקדי התפרצות, הגדלת מספר הבדיקות והתנעת המשק באופן כמעט מלא תוך קידום תכניות סיוע לעצמאים ולבעלי העסקים".

"בחלוף כמעט חודש מהקמת הממשלה, אנחנו במקום אחר לחלוטין. ישראל במקום אחר. בלי בחירות – ועם ממשלה מתפקדת. ניהול הממשלה הוא אתגר מורכב, ואני יודע שקל יותר לבקר מהצד מאשר לעשות. ככל שהימים עוברים, אני מבין היטב עד כמה לקחתי החלטה חשובה למדינת ישראל. חבריי ואני נדבר במעשים ונביא תוצאות למען אזרחי ישראל ביחד עם כל חברי הממשלה", דברי גנץ.

18:28 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי נפגש אתמול עם שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן ודן עמו בתכנית טראמפ ובסוגיית הסיפוח, לפי פקידים ישראלים בכירים – כך דווח בחדשות 13 . הפגישה התקיימה כחלק מהנסיון של פרידמן לגבש מתווה שיהיה מקובל על נתניהו, גנץ ואשכנזי.

18:51 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) התייחסה למינוי ח"כ עודד פורר לראש הוועדה לקידום האישה: "אני מעריכה את ח"כ עודד פורר. אני תמכתי בבחירה שלו. אני אמרתי שאי אפשר לפסול אותו – האם זה מה שהייתי בוחרת? לא. הפמיניסטיות כועסות עליי, אבל אני לא עוסקת בהתחנפות" – את הדברים אמרה בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12.

20:04 עריכה

ח"כ עאידה תומא-סלימאן הגיבה לכך שבעל ברהט הכה עד למצב אנוש את אשתו ההרה: "לא מתקבלת על הדעת השאננות שמתנהלת בה הממשלה במגיפה הזו, של אלימות. לראש הממשלה לא נראה לנכון לכנס אפילו מסיבת עיתונאים. שר הרווחה שמולי – אנחנו מחכות לעשייה".

סגירה