ראיון הפרזנטור החדש של ליברמן

הכוכב העולה של "ישראל ביתנו" מדבר על השתתפותו במצעד הגאווה ("במחאה על הטרלול של להב"ה"), שר המשפטים החדש ("הוא כלי בלוח שחמט של נתניהו"), שלטון היחיד של ליברמן במפלגה ("מה הבעיה עם זה?") ודאגתו לעתיד המדינה ("החרדים מחזירים אותנו לימי הביניים") ● ראיון רהוט במיוחד

אלי אבידר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

בסערת המו"מ הקואליציוני שהתפוצץ וגרר את ישראל לבחירות בספטמבר הקרוב, צץ ועלה שמו של הח"כ הטרי, מספר 4 ברשימת ישראל ביתנו, אלי אבידר.

התבטאויות של אבידר בלטו בתקשורת, והראיונות שנתן היו רהוטים ובעברית זכה. למעשה, "ישראל ביתנו" מעולם לא נשמעה נעים כל כך לאוזן הישראלית.

גם השבוע, כשליברמן המשיך לעורר מהומות, התכתש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש כחול-לבן בני גנץ, והגה רעיונות חדשים (האחרון שבהם, ממשלת אחדות לאומית), אבידר התייצב לצדו.

"ממשלת אחדות נדרשת בגלל בור תקציבי שבלתי ניתן לסגירה", הוא הסביר-דיקלם באוזניי. "הסיבה השנייה לכך, זו זחילה מטורפת של נתניהו וגנץ אל החרדים. גנץ אמר השבוע שהוא מוכן לקבל את פשרת הגיוס של החרדים. למה? קיבלת כל כך הרבה מנדטים כדי שתתקפל בפני ליצמן?"

הח"כים של ישראל ביתנו לאחר פיזור הכנסת ה-21 (אבידר מימין) (צילום: פלאש 90)
הח"כים של ישראל ביתנו לאחר פיזור הכנסת ה-21 (אבידר מימין) (צילום: פלאש 90)

אבידר הוא עוף מוזר במפלגה, שמרבית חברי הכנסת שלה לאורך השנים היו יוצאי חבר העמים. הוא יליד מצרים, טבעוני, ולפני שבועיים פגשתי אותו במצעד הגאווה בירושלים – הבכיר הראשון מ"ישראל ביתנו" שהופיע שם אי-פעם.

אבידר הגיע למצעד עם שני עוזרים פרלמנטריים צעירים, אבל קצב ההליכה שהכתיב גרם להם (וגם לי) להזיע. הוא גבוה בשני ראשים מכל הסובבים אותו ובלט כשהוא צעד בראש התהלוכה בביטחון, במרחק כמה עשרות מטרים מההמון. שומר על בידול, אבל משוחח עם הצועדים שכבר מזהים אותו ופונים אליו בדרך.

"אנחנו חושבים שהעולם מתחיל ונגמר בישראל, שאנחנו הגאונים ביותר. מהתפיסה האליטיסטית אנחנו מזלזלים באזור שלנו"

הוא הגיע למצעד אחרי שליברמן עצמו דיבר על נישואים גאים רגע לפני בחירות אפריל. "אנחנו בעד כל סוגי הנישואין, הכי פתוחים", אמר ליברמן לגל"צ.

אתה חושב שתגרפו עוד קולות כי הלכת למצעד?
"זו לא היתה המטרה. הלכתי לשם כי חשבתי שנכון ללכת לשם, במיוחד לאור הטרלול של בנצי גופשטיין וחבורת להב"ה, שהחליטו להפגין נגד המצעד".

אבידר הוסיף כי הגיע למצעד כדי להביע סולידריות עם הקהילה הגאה, ולמחות על "הדורסנות של המפלגות החרדיות, שרוצות להכתיב לנו איך לחיות".

אלי אבידר מצעד הגאווה
אלי אבידר מצעד הגאווה

אבל הנה, הן לא מצליחות, אני אומרת לו, ומציינת את המינוי הטרי של אמיר אוחנה לשר המשפטים. "אם המינוי הזה היה מסיבות טהורות ונקיות, הייתי שמח ומהלל אותו", משיב אבידר. "אבל למטרות של נתניהו אין שום קשר לרמה המקצועית שנדרשת למינוי של שר משפטים. המינוי שלו הוא תעלול יח"צני.

"וכואב לי הלב, כי אני מעריך את אמיר. הוא אמיץ ברמות שאני לא מתאר לעצמי. הוא יצא מהארון בגיל צעיר בבאר שבע. אבל כאן הוא כלי בלוח שחמט של נתניהו. ועד השימוע נתניהו יעשה תעלולים כדי להתחמק מהשימוע ולדחות אותו".

היכרות של 11 שנים

ההיכרות של אבידר וליברמן החלה לפני יותר מ-11 שנים. "איווט היה אז שר החוץ, ואני הייתי מנכ"ל מכון היהלומים. הוא היה מתייעץ איתי בענייני מדינות ערב, לא במסגרת תפקידי במגזר הפרטי, אלא בגלל הידע שלי כמזרחן (לאבידר תואר שני בלימודי במזרח התיכון; אא"ט) וכמי שהיה ראש נציגות ישראל בקטאר".

הקשר הזה נמשך במשך כל השנים. גם בתפקידו של ליברמן כשר ביטחון, הוא זימן את אבידר ללשכתו כיועץ, והסתמך על הידע והניסיון שלו במגזר הערבי.

אביגדור ליברמן ואלי אבידר בבר בי קיו משותף (צילום: מתוך פייסבוק)
אביגדור ליברמן ואלי אבידר בבר בי קיו משותף (צילום: מתוך פייסבוק)

בעבר, שימש אבידר גם כיועץ של ראש הממשלה אריאל שרון לקידום הסכם וואי ופרסם את ספר "התהום – מה באמת מפריד בינינו לבין העולם הערבי?"

"אנחנו לא מבינים את המגזר והעולם הערבי", הוא אומר. "חושבים שהעולם מתחיל ונגמר בישראל, שאנחנו הגאונים ביותר. מהתפיסה האליטיסטית אנחנו מזלזלים באזור שלנו, וזה פוגע בנו. אנחנו לא מבינים את התרבות המוסלמית".

למרות שאבידר גדל בתנועת הנוער בית"ר, התנועה הרביזיוניסטית-ציונית שקשורה לתנועת הליכוד,  כשליברמן הציע לו להצטרף לרשימה שלו, הוא לא סירב. "אנחנו מיודדים מאוד ויש לי הערכה עמוקה אליו", הוא אומר.

אולי פשוט העדפת לא לעבור פריימריז ולנחות במקום ריאלי ברשימה?
"אני מודה שאני מעדיף את שיטת המינויים על הפריימריז. התמודדתי (ללא הצלחה, אא"ט) בפריימריז בליכוד ב-2008, וזו הייתה חוויה חד פעמית. זו שיטה של קבלני קולות. אני לא רוצה להשמיץ את הליכוד, כי יש לי שם חברים טובים, אבל זו שיטה בעייתית. השיטה של ישראל ביתנו,  מאפשרת לייצר מפלגות של מקצוענים. אני מקווה שאני אוהב את השיטה הזו גם אחרי שאעזוב".

אבל הנטייה של ליברמן לרענן את שורות המפלגה מצביעה שוב ושוב על העובדה שמדובר במפלגה של איש אחד. חברי הכנסת עודד פורר ויוליה מלינקובסקי, שנבחרו לכנסת ה-21, הם הוותיקים ביותר, ומאחוריהם כהונה בכנסת אחת בלבד – הכנסת ה-20.
"מה הבעיה עם זה?"

חלק מהבעיה היא העובדה ששורה ארוכה של בכירים ב"ישראל ביתנו", חדשים כוותיקים, נעלמו מהחיים הפוליטיים, הסתבכו בפלילים ו/או הסתכסכו עם ליברמן. אבל אבידר לא חושש לגמור את הקריירה הפוליטית שלו בתוך זמן קצר.

"אני לא התחייבתי להגיע לקריירה של 20 שנה. מאיפה אני יודע אם אני מתאים לפוליטיקה והיא מתאימה לי? אני התחייבתי לקדנציה אחת, במקרה הנוכחי הקדנציה נמשכה 3 חודשים, אז קדנציה אחת ו-3 חודשים"

"אני לא התחייבתי להגיע לקריירה של 20 שנה", הוא אומר. "מאיפה אני יודע אם אני מתאים לפוליטיקה והפוליטיקה מתאימה לי? אני התחייבתי לקדנציה אחת, במקרה הנוכחי הקדנציה נמשכה 3 חודשים, אז קדנציה אחת ושלושה חודשים".

וגם ההחלטה על קיצור הקנדציה שלך ושל עוד 119 ח"כים הייתה של ליברמן.
"זה לא נכון. נתניהו הוא שגרר אותנו לבחירות האלה, בגלל היהירות שלו ובזבוז הזמן המשווע וההחלטה האסטרטגית שהוא לקח, להעדיף את המפלגות החרדיות והחר"דליות על חשבון מפלגה כמו ישראל ביתנו".

האם אתה תתמודד באותו מקום ברשימה בבחירות הקרובות?
"כולנו נתמודד באותו מקום. ליברמן התחייב להשאיר את הרשימה כמו שהיא".

אתה בונה על תפקיד שר בממשלה?
"לא, אני רוצה להיות חבר כנסת שאחראי על התפריטים במזנון", הוא צוחק. "זה לא משנה באיזה תפקיד אהיה, היופי של הכנסת בישראל, זה שאין הגבלה למעורבות שלך. בין היתר, אני רוצה להיות חבר בוועדת החינוך".

באיזה נושאים נוספים תפעל?
"חוץ וביטחון, והיחלשות יתרון הרתעה שלנו מול חמאס. דת ומדינה, כמובן. מטריף אותי שמאה איש מחסידות גור יכולים לסגור את 'פניציה' ולגרום לאובדן פרנסה של מאות עובדים. להחליט שלא ימכרו כרטיסים בגן החיות התנ"כי".

אלי אבידר (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
אלי אבידר (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

הרטוריקה השתנתה

הוא בן 54, נשוי ואב לשלושה: "פגשתי את אורנית אשתי בגיל 23 בקורס קציני מודיעין, יש לנו 3 ילדים מדהימים, כולם בגילאי 20 ואני רוצה לשמור על הפרטיות שלהם. הם החברים והחברות הטובים וטובות ביותר שלי. וגם ככה לקחתי להם את הפרטיות כשחיינו בחו"ל. אני לא רוצה שיהיו פוליטיקאים בעל כורחם".

אבידר הוא הצעיר מבין ארבעה אחים ואחיות שנולד למשפחה פריבילגית לחלוטין באלכסנדריה. "היו לנו אם בית, שני עובדי בית נוספים וכובסת", הוא אומר, "ומנהג קבוע היה ללכת לאכול צהריים במועדון הספורט הפרטי של אלכסנדריה, שהיה מקום התכנסותה של האליטה ושל הדיפלומטים הזרים".

אבל ב-1967 הכל השתנה. "יום אחד, ללא כל הכנה מראש, ימים ספורים לפני מלחמת ששת הימים, הרטוריקה בין מצרים לישראל התחממה ונכנסנו בבית לכוננות ספיגה. ואכן, מיד לאחר המלחמה חיפש הממשל המצרי דרך להפיג את הזעם של ההמון המצרי, וכחלק מכך עצר את כל הגברים היהודים מגיל 16 ומעלה, והכריז עליהם כמרגלים ציונים.

"יצאנו ממצרים בעזרת הדרכון היווני שהיה לנו. אבי גורש ממצרים כמה שבועות לאחר מכן. משם, הדרך הייתה לישראל".

תמונה משפחתית במצרים, 1966. משמאל: אביו של אלי אבידר נושא אותו על ידיו
תמונה משפחתית במצרים, 1966. משמאל: אביו של אלי אבידר נושא אותו על ידיו

"לימים התברר לי שאבא שלי סייע למדינת ישראל מיד לאחר הקמת המדינה, כך שכשהגענו ארצה זכינו לסיוע, ולא נאלצנו לעבור קליטה קשה בקרוונים או במעברות. עדיין זה לא היה פשוט, אך הרבה יותר נוח"

לדבריו, האב ביקש להשתכן בעיר דומה לאלכסנדריה, עם טיילת וים, והממסד נענה לבקשתו ושיכן את המשפחה בבת-ים.

מה זאת אומרת ביקשתם והם נתנו לכם?
"לימים התברר לי שאבא שלי סייע למדינת ישראל מיד לאחר הקמת המדינה, כך שכשהגענו ארצה זכינו לסיוע, ולא נאלצנו לעבור קליטה קשה בקרוונים או במעברות. עדיין זה לא היה פשוט, אך הרבה יותר נוח".

מה אבא שלך עשה שם?
"לא יודע. את הסודות שלו הוא לקח איתו לקבר, ואנחנו מכבדים את רצונו לשמור את הדברים בסוד".

איך הקליטה שלך בארץ השפיעה על העמדות שלך בנושא קליטת עלייה? האם היא השפיעה על הבחירה שלך להצטרף לישראל ביתנו, ולא לליכוד, למשל?
"עברתי את הילדות שלי בשכונה שהייתה שכונה של עולים. היו שם עולים ממצרים, לבנון, סוריה, רומניה, צרפת, רוסיה… זו הייתה שכונה עם ערב רב של עולים, כך שהדבר לא נראה לי מוזר או שונה במובן כלשהו. אין שום ספק שהעלייה שלי לארץ עיצבה את תפיסת העולם שלי לגבי עלייה".

אלי אבידר במצעד הגאווה בירושלים
אלי אבידר במצעד הגאווה בירושלים

ניהול סוכנים

אבידר עשה את שירותו הצבאי כקצין ביחידת המודיעין המובחרת 504 בניהול סוכנים במדינות זרות. ב-1992 הפך לדיפלומט והיה סגן קונסול בפילדלפיה, ראש המשלחת הישראלית לקטאר וקונסול כללי בהונג קונג ומקאו.

"הדיפלומטיה הישראלית חייבת להיות יותר אקטיבית, ובעיקר במזרח התיכון", הוא אומר. "אנחנו לרוב מתנהגים כצופים במשחק – וחייבים להפוך לשחקנים".

אחרי שמילא כמה תפקידים דיפלומטיים, עבר לשוק הפרטי, ובין השאר כיהן כמנכ"ל מכון היהלומים הישראלי, מנכ"ל הבורסה הישראלית ליהלומים, נשיא לשכת המסחר ישראל-אפריקה ונשיא חברת הפינטק דינדקס.

"אני לא מבין איך האנשים שעובדים בהיי-טק בהרצליה ובמשרדים ברחוב הארבעה בת"א לא קולטים שיש פה מלחמה על המדינה"

לפני הקמפיין לבחירות הקודמות הוא החל לכתוב רומן היסטורי שמתרחש במצרים העתיקה. "זו ההנאה שלי, ללמוד תקופה עתיקה, לצלול לתוכה ולצקת לתוכה דמויות ועלילה".

ספרו "איקטוס" שפרסם ב-2015 מתרחש ברומא העתיקה, תחת שלטונם של שלושה קיסרים, שלכל אחד מהם אופי שונה. "רעיון המנהיגות נמצא איתנו מאז תחילת החברה האנושית", הוא אומר. "ספטימוס סוורוס, הקיסר השלישי המתואר בספר, היה מניפולטור ערמומי.

"איזה סוג של מנהיג אנחנו מעדיפים? מרקוס אורליוס, שהיה לוחם-פילוסוף כריזמטי במיוחד, נערץ וכה נשגב עד שהרומאים שהלכו אחריו, התביישו אפילו לעסוק במצוקות ובבעיות שלהם?

"קומודוס, מצד שני, נתן לאנשים את הכל, כשהטיל מס על העשירים וסבסד מוצרי בסיס עבור העניים, אך לא הצליח לזכות באהבת העם.

"ספטימוס סוורוס, הקיסר השלישי המתואר בספר, היה מניפולטור ערמומי".

על אף ההשוואה המתבקשת בין הרומן המצרי שנזנח לפוליטיקה הישראלית, אבידר מעדיף למתוח קו לתקופה אחרת וליבשת אחרת: "ההשפעה של החרדים מזכירה לי את אירופה בימי הביניים", הוא אומר, "אז הכנסייה החליטה מה יקרה, ולא כי הכנסייה היתה חזקה, אלא כי העם היה עייף.

"אני לא מבין איך האנשים שעובדים בהיי-טק בהרצליה, ובמשרדים ברחוב הארבעה ובאזור התעשייה בראש העין, לא קולטים שיש פה מלחמה על המדינה. אם הם לא יעשו מעשה, הם יתחילו לדבר כמו אלה שעזבו פה כי נמאס להם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,488 מילים ו-2 תגובות
סגירה