גנץ: "לוחם גולני בחברון שהגן על הפלסטיני פעל כמצופה ממנו"

שר המשפטים ניסנקורן: אגן על מערכת המשפט באגרוף ברזל ● בכירים במשרד הבריאות: "גרוטו לא יפוטר" ● 3 מאבטחי מעון רה"מ חלו בקורונה; נתניהו נבדק, התוצאה שלילית ● גם בבית הנשיא אחד העובדים נדבק בנגיף ● ח"כ מיקי זוהר: "לא יהיה רוב בכנסת להקמת מדינה פלסטינית"

בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
תומר נויברג, פלאש 90
בני גנץ
22:23 עריכה

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד קורא לחקור עיתונאים מחשש שניסו להשפיע על משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"חופש העיתונות חשוב ביותר בדמוקרטיה, יחד עם זאת, גם לעיתונאים אסור להדיח עדים ולהטות משפט. עיתונאים אינם מעל החוק ומי שרומס את החוק ברגל גסה, צריך לתת את הדין.

אין לי ציפיות מהיועץ המשפטי לממשלה שמזמן היה צריך להתפטר, אך הדרישה הסמלית הזו חשובה בעיניי. אסור לשתוק".

21:56 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב, התייחסה לאיומים מצד ארגוני הטרור לקראת תוכנית הסיפוח ביו"ש: "הריבונות היא התשובה הטובה ביותר לטרור. יותר ממאה שנים מדינת ישראל מתמודדת מול טרור ואסור לנו ליפול למלכודת שבה מנסים לקשור בין טרור למימוש זכותנו ההיסטורית על הארץ שלנו. לארגוני הטרור יש מטרה אחת: לסלק אותנו מאדמתנו ולכן עלינו להחיל את הריבונות ביהודה ושומרון ולהמשיך לבנות בארץ שלנו".

21:43 עריכה

שר הביטחון בני גנץ על לוחם גולני שהגן על פלסטיני שהותקף על ידי מתנחלים בחברון: "פעל כפי שמצופה מכל חייל ומפקד בצה"ל…סומך על הדרגים הפיקודיים שיתחקרו את האירוע באופן מסודר".

21:40 עריכה

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ צפוי להגיע מחר לסיור מקצועי במשרד המשפטים. גנץ יסייר במשרד יחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, וייפגש עם בכירי המשרד ברקע המתקפות של הליכוד על פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

21:24 עריכה

ארגון המתמחים בתגובה להודעתו של שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "ההחלטה של השר שמולי היא ההתחלה של הסוף של תורנויות 26 שעות. מודים לו על הנחישות והאומץ להוביל איתנו את השינוי ולהפוך את התורנויות הלא אנושיות של המתמחים לנחלת ההיסטוריה".

21:05 עריכה

שר המשפטים החדש אבי ניסנקורן מכחול לבן בראיון ראשון מאז נכנס לתפקיד בחדשות 12: "לא יהיה חוק עוקף בג"ץ".

"העובדה שתיק המשפטים הוא בכחול לבן חשוב גם לכחול לבן וגם לעם ישראל. ההישגים בסוף הם לא הישגים בשבילי. שלטון החוק ושמירה על הדמוקרטיה זה ערך שאנחנו בכחול לבן רואים כערך מרכזי. אני פה בשביל להיות מגדלור ששומר על הדמוקרטיה הישראלית", אמר ניסנקורן.

על מינוי פרקליט המדינה העתידי אמר: "אין לי בן אדם מסומן בתור פרקליט. אין לי שום עמדה בנושא הזה. מבחינתי המתווה שהיה עד היום, זה המתווה של המינוי שצריך להימשך. בסוף כשר המשפטים אתקן הרבה דברים ואשמור הרבה דברים".

ניסנקורן התייחס לעובדה שמערכת המשפט ומשרד המשפטים עצמו חטפו ביקורת גם מהציבור וגם מבפנים, כמו למשל משר המשפטים הקודם אמיר אוחנה: "הערכים שלי ושל אוחנה הם שונים. אני חושבת שהמערכת פה היום צריכה לקבל הגנה, אני חושב שהמערכת פה צריכה לקבל שקט לעבוד. לא אומר שאי אפשר לתקן וצרי לתקן, אבל באבולציה, לא ברוולוציה. המערכת כרגע היא אחרי זעזוע".

"הדימוי הציבורי שלה נפגע, במדיה רבה לא בצדק. צריך לתת לאנשים שהם שומרי הדמוקרטיה ונאבקים למען האזרחים לעבוד. הם עובדים פה יומם ולילה. אנחנו צריכים לקחת את האמת ולשקף אותה לציבור ואז הדימוי גם יעלה. חלק מהתפקיד שלי הוא גם לשקף לציבור את האמת. כשראש הממשלה אומר שתופרים לו תיקים הוא אומר את האמת שלו. אני עכשיו לא בא בתור מבקר ראש הממשלה", דברי ניסנקורן.

על תגובתו להשתלחות של נתניהו לפני תחילת המשפט אמר: "אנחנו כבר ממשלת אחדות. אנחנו לא באופוזיציה. אנחנו לא רוצים לריב כל היום. אנחנו רוצים לעבוד בשיתוף. מצד שני יש לנו גם את העקרונות והערכים שלנו וזה לשמור על מערכת המשפט. מודדים כל הזמן במי צועק יותר חזק, אז יאיר לפיד צועק יותר חזק. זה לא אומר שאני לא עומד על העקרונות שלי. אני באגרוף ברזל לא אתן לפגוע במערכת המשפט.

20:55 עריכה

עובד בבית הנשיא נדבק בקורונה. מבית הנשיא נמסר: "בשעה זו מתקיימת התייעצות מול הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות באשר לעובדים נוספים שיידרשו בבידוד וההשלכות הרלוונטיות על נשיא המדינה".

20:50 עריכה

שגרירות ארצות הברית בישראל הוציאה אזהרה לאזרחיה בעקבות ההפגנות ביפו בימים האחרונים.

השגרירות קראה להישאר ערניים ולנקוט בצעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית שלהם, שכן לעתים קרובות אירועי ביטחון מתרחשים ללא אזהרה. מדובר בהודעה חריגה מאוד, משום שלרוב השגרירות מוציאה אזהרות רק על ירושלים או ברחבי יהודה ושומרון.

20:33 עריכה

שר הרווחה איציק שמולי: "אין בכוונתי לתת שיק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים ברפואה. לכן, דחיתי את הבקשה למתן היתר ארוך וגורף להמשך שלה. הנחיתי את הצדדים לגבש תוך זמן קצר מתווה חדש שיביא בחשבון את הדרישה הגוברת והצודקת לקיצור ההתמחות, כך שתמשיך להיות מקצועית אך גם הגונה ואנושית".

19:58 עריכה

בכירים במשרד הבריאות אומרים: "פרופסור איתמר גרוטו לא יפוטר" – כך דווח בחדשות 12. 

כזכור, גרוטו העניק פטור מבידוד למיליארדר טדי שגיא שהגיע מקפריסין למסיבה בישראל. לפי הדיווח, יציג גרוטו מייל בו שגיא הטעה אותו.

19:43 עריכה

משרד הראש הממשלה הודיע כי במסגרת בדיקה שגרתית שנערכה במעון ראש הממשלה, נמצאו שלושה מאבטחים המופקדים על שמירה מחוץ למעון כחיוביים לנגיף הקורונה.

עוד נמסר כי הבדיקה שערך נתניהו יצאה תקינה, וכי הוא אינו דרש לשהות בבידוד כיוון שהמאבטחים שנמצאו חיוביים אינם שוהים בסביבתו.

19:40 עריכה

ההסתדרות הרפואית פנתה למנכ"ל משרד הבריאות הנכנס פרופ' יחזקאל לוי במכתב הדורש להליך בירור הוגן ומידתי למשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו. בין היתר נכתב: "הליך בירור לא הוגן וסנקציות שאינן מידתיות, בגלל לחץ תקשורתי, יפגעו אנושות באמון אנשי המקצוע במערכת הרפואה הציבורית ובמוכנות שלהם לשרת בה".

19:36 עריכה

דיון אודות הסיפוח התקיים בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12. 

ח"כ איתן גינזבורג ויו"ר סיעת כחול לבן: "כחול לבן מאמינה בעקרונות תוכנית טראמפ השלמה, על כל רבדיה. מה שחשוב זה לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. זה הבסיס ומכאן ממשיכים לעבוד. החלת הריבונות היא לא יעד שאנחנו צריכים לקדש אותו, צריך לשמור על בטחונה של ישראל".

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת אמר: "זה לא החלת ריבונות, זה לא סיפוח, זה אפרטהייד – זה העמקת הכיבוש. זה בולם אפשרות של הקמת פלסטינית, גם בגלל נתניהו וגם בגלל טראמפ. מדינה פלסטינית תתן לעם הפלסטיני חירות ועצמאות. הסיפוח הוא לא משחק פנים ישראלי – יש עוד שחקן שזה העם הפלסטיני ושוכחים אותו".

אחמד טיבי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אחמד טיבי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
19:33 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), התראיין הערב בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 והתייחס לנושא התמודדות הממשלה עם הקורונה: "הדבר שצריך להתבצע במידי זה הפסקת ההתקהלויות במקומות בו הכלכלה לא משלמת מחיר בגינן. במקומות אחרים צריך לעשות שיקולים אחרים. אם אני רואה התקהלויות בים או בפארקים – הדבר מיותר".

על ההתקהלויות וההחלטה על מה לפתוח ומה לסגור אמר זוהר: "אני חושב שכל מה שהוא ברמת התקהלות של סדר גודל של מאות אנשים, אני חושב שהדבר כרגע לא נכון. זה מאוד מסוכן. קצב התחלואה הולך וגובר מרגע לרגע. אני כן מבקש מכל הגורמים שמקבלים החלטות – לא למהר עם ההחלטות האלה".

כמו כן, התייחס יו"ר הקואליציה זוהר לתוכנית הסיפוח: "אנחנו עובדים מול הממשלה האמריקאי כל הזמן בעניין המפות. עדיף לקרוא לזה החלת ריבונות כי הארץ הזאת שלנו. ראש הממשלה רוצים להחיל ריבונות על לפחות 30% משטחי יהודה ושומרון. ראש הממשלה לא מתכוון לקדם הקמת מדינה פלסטינית".

16:40 עריכה

לוחם גולני תועד הלילה בחברון מסייע לפלסטיני מתקיפת מתנחלים. השר אסף זמיר: "כל הכבוד ללוחם שהציל חיים ומנע אסון".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן: "מתנחלי חברון מנסים לבצע לינץ' בפלסטיני ולשם שינוי החייל עוזר לו ולא להם. תחת רוחות הסיפוח המתנחלים מרשים לעצמם לנקוט באלימות רבה עוד יותר. לא הם ולא החיילים צריכים להיות שם".

15:36 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) דורש מהמשטרה לפרסם את תיעוד הירי באיאד אל-חלאק בירושלים לפני שבועיים.

לדברי טיבי, "זכותו של הציבור לראות את הסרטונים והדבר לא יהווה פגיעה בחקירה. כפי שמשטרת ישראל שחררה בעבר תמיד סרטונים דומים מבלי לטעון או לחשוש כי הדבר יזיק לחקירה. למה מסתירים וממה חוששים?".

13:36 עריכה

חצי שנה אחרי ההכרזה, הממשלה תאשר מחר את הקמת היישוב "רמת טראמפ" ברמת הגולן.

הכתב הפרלמנטרי של מעריב אריק בנדר מציין כי בזמן שחלף, השלט שהונח במקום בטקס הנחת אבן הפינה בנוכחות ראש הממשלה ושרי הליכוד, הולך ומתפורר.

13:34 עריכה

מרב כהן, השרה לשוויון חברתי, כיכבה אמש בכתבת מגזין ב"אולפן שישי" של ערוץ 12. בין השאר, אמרה הח"כית מכחול-לבן בכתבה כי איננה מאמינה לנתניהו או בו ומתחה ביקורת על ההתקפות שלו נגד רשויות החוק.

בתגובה, תוהה יו"ר יש עתיד ומי שהיה חברה לרשימת כחול-לבן, יאיר לפיד, למה היא בממשלה הזו.

 

12:29 עריכה

עיתונאית חדשות 13 אילה חסון חשפה אמש כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש מפרקליט המדינה שי ניצן לשנות את עילת גניזת התיק נגד מנדלבליט מ"חוסר ראיות" ל"חוסר אשמה".

מנדלבליט נחקר במסגרת פרשת הרפז, ובמאי 2015 החליט היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין לסגור את התיק נגד מי שהיה הפרקליט הצבאי הראשי בתקופת הפרשה. וינשטיין לא נימק את עילת סגירת התיק בהודעתו אלא רק אמר כי החליט לאמץ את החלטת פרקליט המדינה דאז, ניצן.

בדיווחה אמש, חסון חשפה כי בחוות הדעת של ניצן, אשר נשלחה לוינשטיין בינואר 2015, פרקליט המדינה כתב: "לאחר שקראתי היטב את כל החומר עמדתי שאין מקום לסגור את התיק מחוסר אשמה". חוות דעת זו – כמו גם חוות דעת דומות עליהן התבסס ניצן – לא הוגשה לבג"ץ במסגרת עתירת מנדלבליט בדרישה לשנות את עילת סגירת התיק לחוסר אשמה.

לפי חסון, אחרי שמנדלבליט כבר מונה ליועמ"ש והפך למעשה למנהל הישיר של שי ניצן, פנה מנדלבליט אל ניצן וביקש ממנו לשנות, בדיעבד, את עילת סגירת התיק לחוסר אשמה. חסון מדווחת כי ניצן התחמק מהבקשה ולאחר התייעצות עם בכירי הפרקליטות, החליט שלא להחליט והודיע לנציגו של מנדלבליט כי לא ישנה את חוות דעתו המקורית.

בהתייעצות של ניצן, מציינת חסון, השתתף בין השאר עו"ד דן אלדד – מי שלימים יתמנה למ"מ פרקליט המדינה בניגוד לעמדתו של מנדלבליט, ומי שפתח בבדיקה עם מינויו בנוגע לטיפול בתיק מנדלבליט בפרקליטות שלא בידיעת היועמ"ש.

ספק אם הגילויים של חסון יוותרו ללא מענה וללא המשך, עם צאת השבת.

סגירה