• ילדי הכפר פסאיל בבקעת הירדן, יוני 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
    ג'ייקוב מגיד
  • חקלאים פלסטינים בשטח לגידול בצלים בבקעת הירדן בגדה המערבית, 10 בפברואר, 2020 (צילום: AP\ מגד'י מוחמד)
    AP\ מגד'י מוחמד
  • השייח איבהרים אבו איוב בכפר הבדואי חיברת תל חימה בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
    ג'ייקוב מגיד

עשרות אלפי הפלסטינים המתגוררים בבקעת הירדן לא יודעים כיצד יראו חייהם ביום שאחרי הסיפוח ● הכפרים שלהם לא מופיעים במפה המעורפלת של טראמפ, ורבים מהם חוששים כי זכויותיהם ייפגעו תחת ריבונות ישראל ● אחרים כבר אדישים לגורלם ● "רק בשבוע שעבר, הצבא מנע ממני גישה לאדמות שלי משום שהיה שם תרגיל. איך הדברים יכולים להיות גרועים יותר?"

קל מאוד לפספס את הכפר הפלסטיני הסמוך לכביש 90 בבקעת הירדן. שלא כמו ההתנחלויות הישראליות הקטנות ממנו, פצאל מצפונו ותומר מדרומו, כמעט ואין שילוט המכווין מטיילים אל הכפר הגדול מהן, פסאיל, שבו מתגוררים 1,000 איש.

כביש הגישה אל הכפר פסיאל רעוע, ברוב הבתים שלו אין מים זורמים, וילדי הכפר מסתובבים ברחובות שלו באמצע יום חול, חסרי מעש.

לפי הסכמי אוסלו, פסאיל ממוקם גם בשטח B (שליטה ביטחונית ישראלית ושליטה אזרחית פלסטינית) וגם בשטח C (שליטה ביטחונות ואזרחית ישראלית) – מעמד מסובך המסמל את הגורל המיועד שלו ליפול כל הזמן בין הכיסאות.

חקלאים פלסטינים בשטח לגידול בצלים בבקעת הירדן בגדה המערבית, 10 בפברואר, 2020 (צילום: AP\ מגד'י מוחמד)
חקלאים פלסטינים בשטח לגידול בצלים בבקעת הירדן בגדה המערבית, 10 בפברואר, 2020 (צילום: AP\ מגד'י מוחמד)

תושבי פסאיל לא הופתעו כשגילו שהיישוב שלהם לא כלול במדינה הפלסטינית העתידית של טראמפ, הצופה סיפוח ישראלי של כמעט כל שטח בקעת הירדן.

פסאיל הוא אחד מ-13 קהילות פלסטיניות, המונות 80,000 תושבים, בבקעת הירדן, אשר במסגרת ההצעה יהפכו למובלעות בתוך ישראל המורחבת. אך בניגוד ל-15 ההתנחלויות הצפויות להיות מובלעות, המפורטות בצורה ברורה במפה הקונספטואלית של התכנית, חזון טראמפ לא מזכיר את פסאיל, או אף יישוב פלסטיני אחר הממוקם באמצע השטח של הבקעה שאותו ישראל מתכננת לספח.

בניגוד ל-15 ההתנחלויות הצפויות להיות מובלעות, המפורטות בצורה ברורה במפה הקונספטואלית, חזון טראמפ לא מזכיר את פסאיל, או אף יישוב פלסטיני אחר הממוקם באמצע שטח הבקעה שישראל מתכננת לספח

ובנוסף, למרות שההצעה של מדינה חצי-אוטונומית נותרה לא רלוונטית עבור הפלסטינים אחרי שהנהגה שלהם דחתה אותה לחלוטין, הכוונה של התכנית האמריקאית לתת אור ירוק לסיפוח בקעת הירדן וכל ההתנחלויות בגדה המערבית על ידי ישראל, היא אמיתית ורלוונטית מאי פעם עבור תושבי פסאיל.

הם מודאגים מכך שהמעמד שלהם, אשר נזנח כבר היום, ירשום התדרדרות נוספת בעוד מספר שבועות אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעמוד בהבטחה שלו להתחיל בצעדים להחלת הריבונות של ישראל על אותם שטחים ב-1 ביולי.

מפת החלוקה לשתי המדינות על פי תכנית טראמפ
מפת החלוקה לשתי המדינות על פי תכנית טראמפ

"איפה פסאיל?"

נתניהו אמר כי ישראל לא תספח אף שטח פלסטיני וכי הם יישארו תחת שלטון הרשות הפלסטינית, אך מומחים למפות אומרים כי מדיניות שכזו תדרוש מישראל לתחום את כל 13 המובלעות בבקעת הירדן כדי לשמור על גבול ריבוני באזור.

"נהפוך לאסירים בשטח שלנו", אמר לי איאד אבו זיין, המנהל חנות מכולת בפסאיל. "אם אני אנסה להגיע לשכם או ג'נין, לא תהיה לי אפשרות".

ילדה לוקחת מים מכיור בכפר הפלסטיני פסאיל בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
ילדה לוקחת מים מכיור בכפר הפלסטיני פסאיל בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

אבו זיין, יחד עם עוד חמישה תושבי פסאיל נוספים שדיברו איתי במהלך ביקורי במקום ביום רביעי האחרון, הודו כי הם מכירים רק את הפרטים הכלליים של תכנית טראמפ, אך כולם בטוחים שהיא מייצגת משהו שהם מתנגדים לו.

כשהמפה הקונספטואלית של ההצעה הוצגה לו על גבי המכשיר הסלולרי שלי, אבו זיין החל לגחך. "איפה פסאיל?" הוא שאל. בזמן שהוא ניסה לעשות זום אין במפה, קבוצה של כעשרה ילדים התקבצו סביבו בכניסה למינימרקט. "פסאיל כבר לא נמצאת בפלסטין, ילדים!" הוא צחק. בזמן שהביט בשטח המחורר של המדינה הפלסטינית, הוא הוסיף, "ידעתי שהתכנית הזו לא טובה".

כשהמפה הקונספטואלית של ההצעה הוצגה לו על גבי המכשיר הסלולרי שלי, אבו זיין החל לגחך. "איפה פסאיל?" הוא שאל. בזמן שהוא ניסה לעשות זום אין במפה, קבוצה של כעשרה ילדים התקבצו סביבו בכניסה למינימרקט

אחרים בכפר מכירים אפילו פחות את פרטי ההצעה, ואמרו כי שמעו שמועות על כך שבתיהם עשויים להיות בסכנת הריסה אם ישראל תתקדם עם תכנית הסיפוח.

"אף אחד לא אומר לנו מה יהיה הגורל שלנו – לא ישראל, לא הרשות הפלסטינית. אני מאוד דואג למשפחה שלי", אמר לי מוחמד דרעת, קבלן בנייה בן 32.

אך בעוד שאבן זיין ודרעת היו בטוחים שתכנית הסיפוח האורבת מעבר לפינה היא איום, טארק אל-סמיה טען כי המצב בשטח יישאר זהה. "ישראל כבר שולטת בשטח כאן. רק בשבוע שעבר, הצבא מנע ממני גישה לאדמות שלי משום שהיה שם תרגיל. איך הדברים יכולים להיות גרועים יותר?", אמר החקלאי בן ה-52.

פלסטינים בוחנים את החפצים שלהם באזור בו כ-10 אוהלים בלתי חוקיים שנהרסו על ידי כוחות ישראלים בכפר פסאיל שבגדה המערבית בבקעת הירדן ב-14 ביוני, 2011 (צילום: AP\מוחמד בלס)
ארכיון, אוהלים בלתי חוקיים שנהרסו על ידי ישראל בכפר פסאיל ב-14 ביוני, 2011 (צילום: AP\מוחמד בלס)

בפרוש בית דג'ן, כפר פלסטיני 20 ק"מ מצפון לפסאיל, מוחמד בישראת לא הסכים עם הטענה של אל-סמיה. "נכון לעכשיו, האזור מרגיש כמו שטח חצי-צבאי. אם נתניהו וטראמפ יתקדמו עם הסיפוח, הוא יהיה אזור צבאי לחלוטין".

כשהוא נשאל האם הוא צופה שהמתחים יגברו לכדי אלימות אם נתניהו יעמוד בהבטחה שלו לספח כ-30% מהגדה המערבית, מגדל העגבניות בן ה-40 הטיל בך ספק. "אנשים עייפים. נגיף הקורונה הרס את כלכלה שהייתה כבר קודם בקרשים. אולי יהיו מחאות בהתחלה, אבל לדעתי התגובה לא תתרחב מעבר לכך".

בדומה למספר מתושבים פסאיל, בישראת הדגיש כי "לא משנה מה ישראל תחליט, אני לא אעזוב את השטח שלי. לא תהיה נכבה או נכסה נוספת", הוא אמר.

"אנשים עייפים. הקורונה הרסה את כלכלה שהייתה כבר קודם בקרשים. אולי יהיו מחאות בהתחלה, אבל התגובה לא תתרחב מעבר לכך. לא משנה מה ישראל תחליט, אני לא אעזוב את השטח שלי. לא תהיה נכבה או נכסה נוספת"

מוותרים על תעודה כחולה

אם תושבי פסאיל מרגישים שהם שקופים לאדריכלי תכנית טראמפ, עשרות הכפרים הבדואים הקטנים שמנקדים את בקעת הירדן עשויים להרגיש אפילו שקופים יותר. שאול אריאלי, אל"מ במיל' ומומחה למפות, אמר כי התכנית לא כללה אותם בספירה של 13 מובלעות פלסטיניות בבקעה, משום שהם קטנים מדי וקשה מדי לעקוב אחריהם, אך היא הכירה בכך שהם מאכלסים אלפי תושבים.

השייח איבהרים אבו איוב בכפר הבדואי חיברת תל חימה בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
השייח איבהרים אבו איוב בכפר הבדואי חיברת תל חימה בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

אחד מאותם כפרים בדואים הוא חירבת תל אל חימה, 25 ק"מ מצפון לפרוש בית דג'ן. בביקור במקום, השייח איברהים אבו איוב שיער כי שלא כמו המובלעות הפלסטיניות הברורות יותר שלדעתו לא יגעו בהן בסופו של דבר, ישראל תנסה להרוס את הכפר שלו אם היא תקדם את הסיפוח בבקעת הירדן.

"אבל אפילו אם הם יירו בי, אני לא אעזוב", הוא הצהיר בזמן שהוא מכניס פחמים לתנור קטן המשמש אותו להכנת קפה.

כשנשאל האם יהיה מעוניין לקבל אזרחות אם נתניהו יכלול את חרבת תל אל חימה בשטח המסופח, אבו איוב הביע זלזול.

"למה שארצה תעודת זהות ישראלית? אני פלסטיני", הוא אמר, והביא בכך תחושה אותה חולקים גם התושבים של פסאיל ופרוש בית דג'ן. "הם אולי יגידו בהתחלה שהם ייתנו לי יותר זכויות, אבל הזהב יהפוך במהירות לפחם", הוא אמר, ביחס לכך שישראל החרימה תשתיות מים וחשמל שהותקנו בכפר ללא אישור.

תושב נוסף אמר כי אם ממשלת ישראל תציג "הצעת אזרחות אמיתית" בתור חלק מתכנית הסיפוח, הוא יהיה מוכן לקבלה. עם זאת, הרועה בן ה-26 מודה שלדעתו הדעה שלו לא פופולרית במיוחד בקרב פלסטינים באזור וסירב לחשוף את שמו.

פרה בכפר הבדואי חיברת תל חימה בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
פרה בכפר הבדואי חיברת תל חימה בבקעת הירדן ב-10 ביוני, 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

אולי משום שגם הוא לא ידע הרבה פרטים על תכנית טראמפ, מה שאבו איוב בן ה-74 דאג לו יותר היה המתנחלים מהאזור, שלטענתו מנעו מבעלי החיים של משפחתו גישה לשטח המרעה שלהם.

בזמן שהצביע למאחז הסמוך שירת העשבים, אמר אבו איוב: "פעם הייתי לוקח את הפרה שלי לרעות באזור שם, אבל מאז שההתנחלות הוקמה לפני חמש שנים, המתנחלים חסמו בפני את הגישה. טראמפ מצדד במתנחלים. ולא משנה מה גודל השטח שהוא נותן להם, אני בטוח שבסוף הם ייקחו יותר".

"פעם הייתי לוקח את הפרה שלי לרעות באזור שם, אבל מאז שההתנחלות הוקמה לפני חמש שנים, המתנחלים חסמו בפני את הגישה. טראמפ מצדד במתנחלים. ולא משנה מה גודל השטח שהוא נותן להם, בסוף הם ייקחו יותר"

עוד 1,032 מילים
סגירה