המתאם הראשי עבור סיור הביטחון של "שומרים" פלטבוש, בוב מוסקוביץ', משמאל, עומד עם שוטרי משטרת ניו יורק בפלטבוש, ברוקלין (צילום: באדיבות המצולם)
באדיבות המצולם

התקרבות בין החרדים לאפרו-אמריקאים בניו יורק

על רקע המחאות נגד הגזענות בארצות הברית, גובר שיתוף הפעולה בין ארגון "שומרים" - המפטרל בקהילות היהודיות - לבין משטרת ניו יורק ● אבל במקביל, החרדים חוששים כי הקיצוץ המסתמן בתקציב המשטרה האמריקאית יפגע בביטחונם ● ולחלקם יש רעיונות יצירתיים: "אנחנו ואנשי הקהילה האפרו-אמריקאית יכולים לחבור לסיורים משותפים"

מלבד השלט הקטן המודבק לבניין הדירות החום המפציר באמריקאים "להמשיך במאבק, Black Lives Matter", אין סימן המעיד על כך שרק לפני כמה ימים צעדו כאן – בלב שכונת קראון הייטס החרדית – מפגינים שדרשו צדק לג'ורג' פלויד.

אך למרות שההפגנות דעכו במידת מה, הקריאות להפחתת התקציב של מחלקות משטרה התגברו בכל רחבי ארצות הברית. בניו יורק סיטי, ראש העיר ביל דה בלאזיו כבר התחייב להקצות חלק מתקציב המשטרה, העומד על 6 מיליארד דולר, לתחומים אחרים, כמו יוזמות המתמקדות בבריאות הנפש ובמחוסרי בית.

ההבטחה הזו גרמה לחשש אצל חלק מהתושבים היהודים המעורבים בביטחון הציבור ובאכיפת חוק. הם רואים בחומרה את ההרג של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר במשטרת מיניאפוליס, אך גם תומכים באופן מלא במשטרת ניו יורק.

עם זאת, אם הקיצוצים יאושרו בסופו של דבר, המשמעות עשויה להיות יותר עבודה עבור ארגוני המשמר השכונתי בשכונות היהודיות, הנקראים "שומרים". ארגוני ה"שומרים" קיימים עשרות שנים, ומורכבים ממתנדבים הפועלים בעיקר בשכונות חרדיות כמו קראון הייטס, פלטבוש, חלקים מסטטן איילנד, ובורו פארק.

המשימה של הארגונים ללא מטרת רווח האלה היא לשמור על הקהילות החרדיות, ובנוסף לעזור למשטרת ניו יורק להתנהל באזורים שבהם התושבים מדברים בעיקר יידיש. התיאום הזה עם שוטרי ניו יורק הוא מקור לגאווה.

"אני זועם מהרצח של ג'ורג' פלויד. אני נגעל", אמר יעקב ברמן, יו"ד הועד לביטחון הציבור של המועצה הקהילתית של קראון הייטס. "שוטרים כמו אלו במיניאפוליס צריכים להיות מפוטרים, ואולי צריך לקיחת אחריות מחמירה יותר, אולי הליך גיוס טוב יותר. אבל אפשר להיגעל מהרצח של  פלויד ועדיין לתמוך במשטרה".

ברמן, שהדגיש כי הוא מדבר איתי בתור תושב ולא בשם ועדת הביטחון שהוא עומד בראשה, מתנגד בתוקף לקיצוצים בתקציב המשטרה. "מאיפה הם עומדים לקצץ?" הוא אמר. "כל תושבי ניו יורק צריכים להיות מודאגים.

"המטה של האו"ם נמצא כאן. יש לנו אירועים וכנסים גדולים בניו יורק. משטרת ניו יורק אחראית למודיעין, לוחמה בטרור והתנהלות מול הקהילה. לדעתי לא צריך להעביר כסף מהמשטרה לתכניות אחרות.

"המטה של האו"ם נמצא כאן. יש לנו אירועים וכנסים גדולים בניו יורק. משטרת ניו יורק אחראית למודיעין, לוחמה בטרור והתנהלות מול הקהילה. לדעתי לא צריך להעביר כסף מהמשטרה לתכניות אחרות"

"אם יהיו קיצוצים, לא אהיה מופתע אם ה'שומרים' של קראון הייטס ואנשים מהקהילה האפרו-אמריקאית יחברו יחד ויעשו סיורים עבור שתי הקהילות שלנו".

חברי הקהילה האורתודוקסית היהודית מתבוננים במפגינים הצועדים בשכונה בברוקלין ב–3 ביוני 2020 (צילום: Angela Weiss/AFP via Getty Images)
חרדים מתבוננים במפגינים הצועדים בברוקלין ב–3 ביוני 2020 (צילום: Angela Weiss/AFP via Getty Images)

חברי "שומרים" בקראון הייטס סירבו לתת תגובה לציטוט, אם כי בוב מוסקוביץ', מתאם בכיר עבור סיור הביטחון של "שומרים" בפלטבוש, הסכים לדבר איתי.

גם הוא גינה נחרצות את מה שאירע במיניאפוליס ובערים אחרות ברחבי המדינה. "אני מעביר הכשרה בנושא רגישות במשטרה ומה שאני אומר להם בכל שנה הוא שאין שוטרים רעים, אבל יש לנו אנשים רעים שלא היו צריכים להפוך לשוטרים מעולם", אמר מוסקוביץ'. בדומה לברמן, הוא מתנגד לקיצוץ בתקציב המשטרה.

"אם המשמעות היא פחות שוטרים ברחובות, אנחנו לא תומכים בכך. אנחנו תומכים במשטרת ניו יורק באופן מוחלט. אני לא פוליטיקאי, אבל יש הרבה כסף בתקציב והם צריכים למצוא את התקציבים האלו במקום אחר", אמר מוסקוביץ'.

כדי להדגיש את העניין, "שומרים" פלטבוש פרסמו לאחרונה וידאו של "We've Got Your Back" המראה את התמיכה שלהם במשטרת ניו יורק.

אף על פי כן, אם יהיו קיצוצים בתקציב, מוסקוביץ', תושב ברוקלין מיום הולדתו, אמר כי "שומרים" וארגונים אחרים בעיר מוכנים ומזומנים לעזור לשכנים שלהם.

"הקהילה שלנו יודעת שאנחנו מוכוונים לשירות הציבור", הוא אמר. "אנחנו בעיקר מקבלים פניות מהקהילה (החרדית), אבל לרכב אין כיפה עליו, וכאשר רואים מישהו מנסה לפרוץ לרכב ב-2 בלילה, אנחנו מגיבים. וכשמנסים למצוא את הבעלים של הרכב, ברוב המקרים מתגלה שהוא לא יהודי. הרבה פעמים הם יותר מעריכים את המעשה מאשר מה שאדם יהודי היה מעריך".

בבורו פארק, סטטן איילנד או קראון הייטס, המתנדבים הבלתי חמושים מסיירים ברחובות ברגל או ברכבים שלהם. כשהם מצוידים במכשירי קשר דו-כיווניים וטלפונים סלולריים, ה"שומרים" משגיחים מפני ונדליזם והשגת גבול. הם מסייעים לאנשים שננעלו מחוץ לדירות שלהם, עוזרים למצוא נעדרים, מגיבים לתאונות דרכים ומנסים לעצור אנשים שגונבים חבילות ממרפסות.

הם גם לוקחים חלק בחלוקת מזון לנזקקים וברישום אופניים ומבצעים בקרת תנועה באירועים יהודיים. על רקע מגפת הקורונה, הם מספקים חמצן לאנשים הנמצאים בהסגר ושומרים על הקפדה על ריחוק חברתי בהלוויות.

עם זאת, הארגונים עומדים גם בפני ביקורת. הם הואשמו בלקיחת החוק לידיים, באלימות כלפי חשודים, ובחוסר יידוע של המשטרה על פשעים – בין אם כי ניסו להתמודד איתם בעצמם, או כדי להימנע ממעורבות משטרתית בעניין משום שיש נושאים שהם מעדיפים לשמור בקהילה, כמו אלימות ביתית והטרדה מינית של ילדים. ב-2018, ג'ייקוב דסקל, מייסד "שומרים" בורו פארק, הואשם באונס נערה.

הארגונים עומדים גם בפני ביקורת. הם הואשמו בלקיחת החוק לידיים, באלימות כלפי חשודים, ובחוסר יידוע של המשטרה על פשעים. ב-2018, ג'ייקוב דסקל, מייסד "שומרים" בורו פארק, הואשם באונס נערה

בקראון הייטס, תושבים המכירים את "שומרים" אמרו כי הם מרגישים ברי מזל על כך שיש להם קבוצה כזו מבוססת של מתנדבים בשכונה. "התברכנו בכך שיש לנו ארגונים כמו 'שומרים', 'הצלה' ו'חברים'. כולם עוזרים לקהילה ובאים לעזור לאנשים במגוון מצבים קשים", אמר אחד מתושבי קראון הייטס, שלא הזדהה מתוך כבוד לחבריו העובדים בארגון 'שומרים' המקומי. "הצלה" הוא שירות בניהול יהודים למתן טיפול חירום רפואי, ו"חברים" מציע סיוע בדרכים. אחרי הפיגוע בבית הרב במונסי אשתקד – ארגון "חברים" הרחיב את פעילותו.

ג'יפים של "חברים" המצוידים בסירנות ועליהם שם הארגון
ג'יפים של "חברים" המצוידים בסירנות ועליהם שם הארגון

ממנפים ונסמכים על מתנדבים

לדברי דבורה הלברשטאם, סוג כזה של עבודה התנדבותית הוא מרכיב חיוני בשכונות חרדיות. הלברשטאם, שמתגוררת בקראון הייטס רוב חייה, היא סמכות בנושא אנטישמיות וטרור. מדובר בתפקיד שנכנסה אליו לאחר הרצח ב-1994 של בנה בן ה-16, ארי, שנורה על ידי ראשיד באז, יליד לבנון, שפתח באש באקדח אוטומטי על ואן שהסיע 15 תלמידים חרדים. שלושה תלמידים נפצעו במתקפה.

לאחר שהמעשה סווג כ"התנהגות אלימה על הכביש", הלברשטאם פעלה במשך קרוב לעשור כדי לסווג את רצח בנה פעולת טרור. ב-2009 מחלקת ה-FBI של ניו יורק העניקה לה את פרס המנהל למנהיגות הקהילתי על מאמציה המוצלחים.

כחברת כבוד של קהילת מחוז 71, הלברשטאם עשתה היסטוריה כשהפכה לאדם הראשון בתפקיד "מפקחת בטיחות של כבוד לביטחון קהילתי", ממשטרת ניו יורק. היא גם האישה הראשונה שקיבלה תפקיד מפקחת לשם כבוד מהמשטרה.

דבורה הלברשטאם עם חוק האנטי-טרור של 2001 החתום על ידי המושל לשעבר ג'ורג' פטאקי. היא פעלה לאישורו (צילום: באדיבות המצולמת)
הלברשטאם עם חוק האנטי-טרור של 2001 החתום על ידי המושל לשעבר ג'ורג' פטאקי (צילום: באדיבות המצולמת)

לאחר ארוחת צהריים בביתה בקראון הייטס, הלברשטאם לקחה אותי בשכונה. בזמן שהיא נהגה (כאשר שתינו לובשות מסכות), היא דיברה על אירועי הימים האחרונים. רק לפני מספר ימים, רחובות השכונה היו מלאים במפגינים. למרות שהחרדים לא הצטרפו למפגינים כקבוצה קולקטיבית, רבים חילקו מסכות ומים.

"זו החלטה מאוד אינדיבידואלית להפגין. אם אנשים רצו להפגין, זה היה בסדר גמור. אנחנו מכבדים את הזכות של האנשים לעשות זאת. בשכונה, החששות של האנשים היו בנוגע לבזיזה. רצינו רק שאנשים יהיו בטוחים", היא אמרה.

"זו החלטה מאוד אינדיבידואלית להפגין. אם אנשים רצו להפגין, זה היה בסדר גמור. אנחנו מכבדים את הזכות של האנשים לעשות זאת. בשכונה, החששות של האנשים היו בנוגע לבזיזה. רצינו רק שאנשים יהיו בטוחים"

מספר רחובות ממטה חב"ד הבינלאומי באיסטרן פארקווי, שם יש נוכחות משמעותית של משטרת ניו יורק, נמצא מרכז השליטה הניידת של קראון הייטס, שהאותיות והצבעים שלו דומים להפליא לאלו של משטרת ניו יורק.

לאחר נסיעה במעלה שדרת אוטיקה העמוסה לרוב, אשר בתקופה כזו של קורונה הייתה יותר רגועה, דבורה עוצרת מול מוזיאון הילדים היהודי, המוקדש לארי, וסגור למבקרים בימים אלה בעקבות מגבלות הקורונה בעיר.

פסיפס של 9 מטרים המורכב מ-1,408 פנים של ילדים מכסה כמחצית מחזית הבניין. היצירה היא חגיגה של גיוון ואחדות – רעיונות חשובים כדי לשמור על ההתקדמות קראון הייטס והעיר כולה, אמרה הלברסטם, שמנהלת את המוזיאון.  "אנחנו שכונה. זה לא הם ואנחנו. זה לא אנחנו והם", אמרה הלברסטם.

עוד 1,124 מילים
סגירה