ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגריר ארה"ב לישראל דייויד פרידמן ושר התיירות דאז, יריב לוין בפגישה שבה נדונה הרחבת השליטה הישראלית לשטחים בגדה המערבית. אריאל, פברואר 2020 (צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב)
דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב

טראמפ מאבד עניין בסיפוח, ונתניהו מבקש להוסיף יעד רביעי

הריבונות כבר לא מעניינת את הבית הלבן ● במצב הנוכחי בארה"ב, טראמפ זקוק לימין המתון כדי לנצח בבחירות בנובמבר - ושם לא מתלהבים מהסיפוח ● נתניהו מתמקד עכשיו בסיפוח יעדים שיש עליהם הסכמה - אבל שוקל לצרף התנחלות נוספת כמו בית אל או עופרה ● כרגע אין למהלך תמיכה ● אתמול נפגשו ראש הממשלה, ראשי כחול-לבן ושגריר ארה"ב - אך לא נרשמה התקדמות מהותית ● פרשנות

קשה לדעת מה התחולל בפגישה אתמול בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, יו"ר הכנסת יריב לוין ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן. ההודעה הרשמית מדברת על פגישה שהסתיימה ללא תוצאות מהותיות. היום החמישה ייפגשו שוב. "שום דבר בינתיים לא השתנה", אמרו אתמול יודעי דבר.

מה שכן, בימים האחרונים מקבלים גורמים בצמרת המדינית מסר שלילי ומסתייג נוסף מהכיוון האמריקאי. הניואנסים של הריבונות, אומרים הגורמים, לא מעניינים כל כך את הבית הלבן. מה שמעניין את הממשל האמריקאי אלה הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, והמסקנה שלהם היא שהסיפוח לא עוזר במיוחד לדונלד טראמפ.

"הנשיא יורד בסקרים", אומר אחד הגורמים לזמן ישראל. "האמריקנים אולי חלוקים סביב הקצב וההיקף של הסיפוח, אבל בדבר אחד הם בטוחים – המהלך הזה לא יושיע את טראמפ בבחירות.

"האוונגליסטים יצביעו עבורו בכל מקרה בגלל כל מה שקורה היום באמריקה. אין להם אופציה אחרת. אבל טראמפ צריך את הימין המתון יותר, שאינו דתי או אידיאולוגי נוקשה, והריבונות ביו"ש לא מלהיבה אותם. טראמפ צריך לחפש גיים צ'יינג'ר אחר".

"האמריקנים אולי חלוקים סביב הקצב וההיקף של הסיפוח, אבל בדבר אחד הם בטוחים – המהלך לא יושיע את טראמפ בבחירות. הוא צריך את הימין המתון יותר, והריבונות ביו"ש לא מלהיבה אותם. הוא צריך גיים צ'יינג'ר אחר"

האינטרס האמריקאי המעודכן ריחף מעל פגישת החמישה אתמול, שנמשכה קרוב לארבע שעות. נתניהו עדיין רוצה סיפוח מלא, אבל גם הוא יודע כי במצב שנוצר מול האמריקאים, מדינות ערב והשותפים מכחול-לבן – המהלך הזה בלתי אפשרי.

בשבוע שעבר דיווחנו כאן לראשונה על "תכנית האצבעות" האלטרנטיבית של נתניהו, שעשויה להתקבל גם על דעתם של האמריקאים ואנשי כחול-לבן. המדובר על החלת הריבונות הישראלית על שתי ערים – מעלה אדומים ואריאל – ועל גוש עציון.

גורמים בצמרת המדינית אומרים בימים האחרונים כי נתניהו מבקש להוסיף אצבע רביעית. הסיבה: נתניהו חושש שאם אכן יחיל את הריבונות על שלושת היעדים שנמצאים בקונצנזוס, הרי שבעולם יחשבו כי הוא ויתר על ההתנחלויות האחרות שמחוץ לגושים. משום כך נתניהו מבקש לספח לישראל התנחלות משמעותית נוספת – בית אל, עופרה, או שתיהן. ייתכן שעל הסוגיה הזו התנהל אתמול הדיון בפגישת החמישה. לפי אחת הגירסאות, אשכנזי מתנגד לרעיון הזה.

בקעת הירדן, כפי שדיווחנו בשבוע בעבר, הולכת ומתרחקת מהסיפוח. "האמריקנים אומרים עכשיו שזה יהיה פיצוץ אזורי", אומר גורם מדיני לזמן ישראל.

ובינתיים, המתנחלים מבהירים כי לא יזילו דמעה אם הסיפוח לא יתקיים. הם מעדיפים ריבונות חלקית של הגושים והערים הגדולות, מאשר את תכנית טראמפ עם סיפוח גדול יותר, אבל עם סכנה לכינון מדינה פלסטינית. המתנחלים לא משתתפים בפורום החמישה, אבל דעתם נשמעת בפורומים חשובים אחרים.

גורם מדיני סיכם אמש כך: "המפה הבסיסית נמצאת בכספת של המל"ל. נתניהו מתמרן אותה בין האמריקאים, גנץ ואשכנזי, ובין [ראש המועצה האזורית שומרון] יוסי דגן בשומרון וזמביש (זאב חבר, מראשי המתנחלים, ש"י) .

"מה שמעניין את זמביש זה שלא תהיה הקפאת בנייה בהתנחלויות שעליהם יחול החוק הישראלי. הוא רוצה להגדיר את גבולות השטח הבנוי. זה הכי חשוב לו".

עוד 449 מילים
סגירה