אילוסטרציה (צילום: istockphoto/bakhtiar_zein)
istockphoto/bakhtiar_zein

פרסום ראשון האלימות במשפחה משתוללת - אך הכשרת העובדים הסוציאליים בתחום הוקפאה

אפקט הקורונה: קורס להכשרת עובדים סוציאליים לטיפול בילדים נפגעי אלימות הופסק ● הסיבה: לא נמצאה כיתת לימוד מתאימה להנחיות הריחוק החברתי ● זאת, בזמן שאותן הנחיות הובילו לעלייה בהיקף האלימות במשפחה ● תלמידה בקורס: "אני לא מבינה איך עושים דבר כזה, דווקא בתקופה שבה כל כך הרבה ילדים סובלים מפגיעות קשות"

דווקא בתקופה שבה היקף האלימות במשפחה מזנק, משרד העבודה והרווחה הפסיק באמצע קורס להכשרת עובדים סוציאליים לטיפול בילדים נפגעי אלימות במשפחה – כך נודע לזמן ישראל. הלימודים הופסקו בטענה כי חסרות כיתות לימוד מתאימות להנחיות הקורונה, המחייבות מרווחים בין המשתתפים בשיעור.

הקורס נפתח בהתאם להחלטות ועדה בין-משרדית לטיפול באלימות, שהמליצה על הגדלת מספר המטפלים. הוא נועד להקנות להם מיומנויות לטיפול באלימות במשפחה ובעבודה עם ילדים מוכים והורים מכים, וכלל גם עבודה מעשית עם ילדים. בסופו אמורים היו המטפלים לעבוד במרכזים למניעת אלימות, במקלטים לנשים וילדים מוכים, בהוסטלים, בקופות החולים ובמערך בריאות הנפש.

הלימודים החלו בסוף 2019 בבית הספר לעובדים סוציאליים ברמת גן, והופסקו במרץ עם תחילת הסגר הקורונה לאחר 10 שיעורים, מתוך 20. בזמן ההסגר העבירו המדריכות בקורס כמה שיעורים בזום בהתנדבות, אך הלמידה לא התחדשה גם אחרי שהמשק ומערכת החינוך נפתחו מחדש.

לאחרונה הודיעו למשתתפי הקורס כי משרדי הבריאות והחינוך לא אישרו את המשך הלימודים בבית הספר ברמת גן, שהכיתות בו אינן מתאימות להוראות הקורונה מבחינת המרווחים והמקום.

כל הידוע למעורבים בנושא עמם שוחחנו, משרד הרווחה לא ניסה למצוא מקום חלופי שבו אפשר יהיה לקיים את הקורס, אלא הודיע על הפסקת הלימודים.

פגיעה במטופלים

"אני לא מבינה איך בגלל עניינים ביורוקרטיים אנו לא מסיימים הכשרה שתעזור לנו לטפל בנפגעי אלימות, ועוד דווקא בתקופה שבה יש כל כך הרבה אלימות במשפחה", אומרת דפנה לובל-לדרר, עובדת סוציאלית שהשתתפה בקורס.

"השקענו מאמצים ומשאבים, גם אנחנו וגם המרצות והמנחות של הקורס, אבל כל המאמץ הזה יורד עכשיו לטמיון", מוסיפה לובל-לדרר בכאב. "מעבר לעוול כלפינו, יש כאן פגיעה בילדים שהעובדים הסוציאליים מטפלים בהם, ושחלקם הגיעו למצבי אלימות וסיכון קשים בתקופה הלחוצה הזאת"​.

"אני לא מבינה איך בגלל עניינים ביורוקרטיים כאלה אנחנו לא מסיימים את ההכשרה שתעזור לנו לטפל בילדים נפגעי אלימות, ועוד דווקא בתקופה שבה יש כל כך הרבה מקרים של אלימות במשפחה"

הפסקת הקורס פוגעת גם בתנאי ההעסקה של העובדים הסוציאליים: הקורס יוכר להם כגמול השתלמות רק אם הם יסיימו אותו, ולפי המצב כרגע הקורס פשוט הופסק; וגם אם תימצא הדרך להשלים את הוראת הקורס, הרי ששעות הלימוד שבוצעו מרחוק בזום בזמן ההסגר לא ייחשבו כחלק משעות ההוראה בו.

חגי מויאל, מפקח ארצי של תחום האלימות במשפחה במשרד הרווחה, אמר לאחרונה לזמן ישראל כי עובדים סוציאליים ופסיכולוגים שעוברים קורסים מהסוג הזה הם האנשים היחידים שיכולים לטפל בנפגעי אלימות במשפחה בישראל.

"איש אינו מוסמך לטפל באלימות במשפחה, אלא אם כן הוא עבר הכשרה מיוחדת של משרד הרווחה", אמר מויאל בראיון. "גם עובדים סוציאליים עוברים קורס של שנה במשרד הרווחה כדי לקבל הכשרה בנושא אלימות במשפחה".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "מדובר בהשתלמות חשובה ובעת הזו במיוחד. אנו פועלים מול נציבות שירות המדינה, הוועדה להכרה בגמול השתלמות ומשרד האוצר על מנת שהכשרה מרחוק תוכר לשעות גמול".

עוד 419 מילים
סגירה