תקציב המדינה הפך לכלי משחק בהישרדות של נתניהו

אחרי עשור שבו הפך את התקציב הדו-שנתי לספינת הדגל של שלטונו, נתניהו מדבר כעת על תקציב שנתי בלבד - למרות הסכם קואליציוני עם כחול-לבן ● לצדו של נתניהו עומד שר האוצר ישראל כ"ץ, שרתם את משרד האוצר למטרה, ואיתם בכירי בנק ישראל ● לגנץ מנגד יש את ראשי ההסתדרות לשעבר - עמיר פרץ ואבי ניסנקורן ● ביום ראשון ייפגשו נתניהו וגנץ לדיון נוסף ● פרשנות

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ

התקציב הדו-שנתי היה אחת מספינות הדגל של בנימין נתניהו. מאז 2009, הוא משיט את הפטנט הזה בגאווה. ב-2011 הוא העביר תקציב דו-שנתי. גם ב-2013. ב-2014 אישרו תקציב דו-שנתי בדיעבד בגלל הבחירות. ב-2019 נתניהו לא הסתפק רק בתקציב דו-שנתי, וביקש להעביר תקציב תלת-שנתי, שאין דומה לו בעולם. שר האוצר משה כחלון התנגד לרעיון וחזרנו לחד-שנתי.

תקציב דו-שנתי מעניק לראש הממשלה שקט ויציבות. הוא לא צריך להתדיין כל שנה עם החרדים, או עם ועדי עובדים או קבוצות לחץ מכל סוג שהוא. הכל מעוגן בתקציב ואין לשנות – או כפי שמכונה בפי השרים, "הטייס האוטומטי". תקציב דו-שנתי גם מסייע לשרידות הפוליטית, מן הסתם, כי כל זעזוע או משבר שמפיל את התקציב גורר בהכרח לבחירות חדשות.

גם בדיונים על ההסכם הקואליציוני עם כחול-לבן נתניהו ביקש לשלב את התקציב הדו-שנתי. כל כך מצא חן בעיניו העניין הזה. בכחול-לבן הסכימו, למה לא?

אבל היום זה נתניהו אחר. הוא דורש לפתע תקציב חד-שנתי. בכחול-לבן מתעקשים על תקציב דו-שנתי. עוד ישיבה שהייתה אתמול (חמישי) בנוכחות נתניהו ובני גנץ, עם שר האוצר ישראל כ"ץ ורוב בכירי האוצר ובנק ישראל, הסתיימה ללא הסכמות, שלא לומר פיצוץ.

נתניהו דורש לפתע תקציב חד-שנתי. בכחול-לבן מתעקשים על דו-שנתי. ישיבה שהייתה אתמול בנוכחות נתניהו ובני גנץ, עם שר האוצר ישראל כ"ץ ורוב בכירי האוצר ובנק ישראל, הסתיימה ללא הסכמות, שלא לומר פיצוץ

אחרי הפגישה תהה גנץ איך זה שכל הגורמים המקצועיים התייצבו לצד נתניהו-כ"ץ בעניין התקציב החד-שנתי הזה, ואף אחד לא יצא נגדם, או לפחות השמיע הסתייגות או עמדה קצת אחרת.

ובכן, כ"ץ ובכירי האוצר תובעים תקציב חד-שנתי רק ל-2020, שיתקבל בחודשים הקרובים, בגלל הדרישות המיוחדות והמיידיות שכופה משבר נגיף הקורונה. בסוף השנה, הם אומרים, תעביר הממשלה את תקציב 2021, כי רק אז אפשר יהיה לאמוד את מצב המשק, ולהתאים לו את התקציב הבא.

בסביבת כ"ץ מוסיפים גם כי מצב שבו השר ופקידי האוצר ישדרו על גלים אחרים לא יקרה יותר. "נגמרה התקופה של משה כחלון. המנכ"ל, הסמנכ"לים, החשב – כולם חילקו ביניהם את האוצר. לא אצל כ"ץ. היום יש בעל בית", אומר לזמן ישראל אחד המקורבים.

בסביבת כ"ץ אומרים כי המצב שבו השר ופקידי האוצר ישדרו על גלים אחרים לא יקרה יותר. "נגמרה התקופה של משה כחלון. המנכ"ל, הסמנכ"לים, החשב – כולם חילקו ביניהם את האוצר. לא אצל כ"ץ. היום יש בעל בית"

ואם הפקידים באוצר מתיישרים עם כ"ץ, שר האוצר מתיישר עם נתניהו. ראש הממשלה, בניגוד לימים שבהם היה שליט יחיד וביקש יציבות, לא רוצה לכבול את עצמו. הוא רוצה עכשיו יד חופשית. מצבים של אי-ודאות משרתים אותו מול כחול-לבן. הוא שולט כך על המערכת.

גורם מקורב לנתניהו אומר: "נניח שבג"ץ לא מוכן לתת לנתניהו לשמש ראש ממשלה חליפי. הוא יכול בכל רגע לפוצץ את הכל על דיוני התקציב וללכת לבחירות. מעכשיו ועד סוף דצמבר הכנסת תהיה במרוץ לאשר שני תקציבים. נתניהו הוא הרי יודע לתמרן את כל המצבים לכיוון שלו".

שימו לב ללוח הזמנים: תקציב 2020 יעבור כנראה במהלך חודשי הקיץ. מקורות באוצר טוענים שיש כבר תאריכים להצבעות בממשלה ובכנסת, כאילו שכחול-לבן לא קיימת.

תקציב 2021 יבוא לדיון בממשלה בדצמבר. אם הוא לא יעבור, הבחירות הבאות יהיו בין מרץ למאי 2021. נתניהו יהיה ראש הממשלה עד יוני-יולי 2021. מתלבש היטב על לוח הזמנים של המשפט ופיצוץ הרוטציה.

"נניח שבג"ץ לא מוכן לתת לנתניהו לשמש ראש ממשלה חליפי. הוא יכול בכל רגע לפוצץ את הכל על דיוני התקציב וללכת לבחירות. אז מעכשיו ועד סוף דצמבר הכנסת תהיה במרוץ לאשר שני תקציבים"

ביום ראשון ייפגשו נתניהו וגנץ לדיון נוסף על שיטת התקציב. גנץ יספיק להתייעץ עד אז עם השר אבי ניסנקורן, שהוא האיש החשוב בכחול-לבן לנושא הזה – מנסיונו כיו"ר הסתדרות העובדים, שר המשפטים הוא מהבודדים שמבינים כיצד עובד תקציב המדינה. יו"ר הסתדרות נוסף בממשלת החליפים, שר הכלכלה עמיר פרץ, גם הוא דמות מפתח בהתייעצויות של גנץ, ונכח אף הוא בישיבה המתוחה היום אצל נתניהו.

קשה להניח שהכל יתפרק דווקא עכשיו בגלל חילוקי הדעות, אבל זה רק מוכיח שוב: הממשלה הזו קמה בעיקר כדי שתוכל לקיים דיוני תחזוקה חשדניים או מריבות חסרות בושה על חלוקת שלל ציבורי – כולל החוק הנורווגי, המעונות, השיירות והמכוניות.

תגיות
עוד 626 מילים
סגירה