• יונתן רז (מימין) ורועי ברזילי בסירת פדאלים בנחל הירקון (צילום: עיריית רמת גן)
    עיריית רמת גן
  • מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי שט בנחל הירקון, במקטע החדש המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי שט בנחל הירקון, במקטע החדש המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא

חשיפה בקרוב תוכלו לשוט בסירה גם בנחל הירקון הרמת גני

אביב לביא יצא השבוע לשייט ראשון בחלקו של נחל הירקון שסגור מזה עשרות שנים בפני הציבור, בחלקים הפחות מטויילים ומוכרים של פארק הירקון ● פתיחת המקטע הרמת גני של הירקון לשייט היא הבייבי של רועי ברזילי, סגן ראש עיריית רמת גן, שמבטיח כי איכות המים בנחל השתפרה בשנתיים האחרונות - וכי עד לפתיחת המקטע לשייט, הנחל יהיה נקי ומוכן לקליטת משפחות בסירות משוט או פדאלים

ברגע מסוים, אחרי עוד פיתול באפיק, ערוץ הנחל הולך ונהיה צר והצמחייה הצפופה שעל הגדה הולכת ומתקרבת אלינו. באדיבות כישרון החתירה המפוקפק שלי, הסירה מסתובבת לכיוון הלא נכון, והופ – אנחנו לכודים בסבך הקנים, וכמו ששר מאיר אריאל: לך תצא מזה עכשיו, איך תצא מזה עכשיו.

בסוף, אחרי כמה תמרונים מכמירי לב, נחלצנו, אבל זו הייתה הזדמנות טובה לעצור לרגע, להתבונן סביב, לפלוט אנחת התפעלות ולומר: איזה יופי כאן.

מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)

קבלו את הירקון, גרסת רמת גן. השבוע יצאתי לשייט ראשון בחלק של הנחל שסגור כבר עשרות שנים בפני הציבור, ולכן גם הרבה פחות מוכר מהחלקים המפותחים והמטויילים של הפארק, אלה שממוקמים בצד התל אביבי. אם הכל יתקדם לפי התוכניות, גם אתם תוכלו לשוט כאן בקיץ הבא, אולי עוד לפניו.

בכל הערים בעולם הדיבור החם, שהתחמם עוד יותר בסגרים של הקורונה, עוסק ב'טבע עירוני', זה שמשתרע ליד הבית ושחייבים להנגיש אותו לציבור. אז הירקון הרמת גני הוא הכי טבע שיש, והוא נמצא ממש מתחת לאף של 150 אלף תושבי העיר.

פתיחת המקטע הרמת גני של הירקון לשייט היא הבייבי של סגן ראש עיריית רמת גן, עו"ד רועי ברזילי, בעידודו ותמיכתו של ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן. כשאני מגיע למה שאמורה להיות נקודת המוצא של המסלול – מעט מזרחה לשבע טחנות, למרגלות מגדלי ב.ס.ר. שבצומת אבא הלל/בן גוריון – ברזילי כבר ממתין לי על המים בסירת עץ ישנה.

"פעם, בשנות ה-50', היו שטים כאן", הוא אומר, ומצביע על שרידי המזח ששימש אז להורדת הסירות אל המים. כיום הירידה מאתגרת, תלולה למדי, ובמאמציי לדלג אל הסירה אני כחוט השערה מטבילה הגונה במים. ההליכים לחידוש המזח נמצאים כבר בשלבי תכנון, ובתוך כמה חודשים, ברזילי מאמין, יושלם הביצוע.

מדובר במקטע של כ-3 קילומטר, משבע טחנות עד הנקודה המכונה עשר טחנות (על שם טחנת הקמח ההיסטורית שפעלה שם) שבהדר יוסף. הערוץ הוא קו הגבול בין שתי ערים – הגדה המזרחית רמת גנית, המערבית של תל אביב.

מדובר בחלקו הפחות מתוייר של הפארק, העובר ביער בראשית, שבו הצמחייה פרועה יותר, מהונדסת פחות, נטולת מדשאות ענק ואטרקציות למיניהן. על הגדה ניתן לראות פה ושם אנשים רצים או מדוושים, אבל באופן כללי החוויה היא של היבלעות בפיסת טבע רגועה.

סירות שטות בנחל הירקון בשנת 1950-1949 (צילום: מאוסף התמונות של גבי ודוד ענתבי, מתוך אתר פיקיויקי)
סירות שטות בנחל הירקון בשנת 1950-1949 (צילום: מאוסף התמונות של גבי ודוד ענתבי, מתוך אתר פיקיויקי)

כשבילוי בירקון עולה על הפרק, השאלה הראשונה היא כמובן איכות המים והסכנה הבריאותית הנשקפת מהם. העובדה שבמהלך החתירה אנחנו עוברים מתחת לגשר המכבייה (המחודש) משמשת תזכורת לצלקות המפורסמות מהעבר.

ברזילי אומר שמצב איכות המים בנחל בשנתיים האחרונות בכלל לא רע, בעיקר מאז שהשתפרו הביצועים של מכון טיהור השפכים של דרום השרון שבמשך שנים לא הצליח במשימת הטיהור והזרים לנחל שפכים באיכות גרועה.

נקודת התורפה העיקרית ממוקמת על הגדה: פתח דרכו מוזרמים בשיגרה מי גשמים שיורדים על כבישי האיזור, אבל כאשר יש תקלה, הביוב של בני ברק זורם דרכו בעוצמה היישר לאפיק הנחל. "כשזה קורה אנחנו רואים עלייה חדה בריכוז החיידקים במים", אומר ברזילי.

סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי שט בנחל הירקון, במקטע החדש המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי שט בנחל הירקון, במקטע החדש המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)

כדי לפתור את הבעיה עובדים כעת על הקמת תחנת שאיבה מודרנית שתדאג לאסוף את הביוב לפני שהוא מגיע לנחל. אחרי שהסוגיה הזו תיפתר, מקווים בעיריית רמת גן שמשרד הבריאות לא יתנגד לשייט בנחל, בדיוק כשם שזה מותר בצד התל אביבי.

ההנגשה של קטע טבע שעד עכשיו היה רוב הזמן נטוש, תמיד כרוכה בחשש מפגיעה בבעלי החיים ובמערכות האקולוגיות. בני האדם מביאים איתם רעש, זיהום והשפעות שליליות נוספות. מצד שני – אם הציבור לא זוכה ליהנות מהטבע, קשה לגייס אותו לשמירה עליו ואי אפשר לצפות שיפנים למה הוא חשוב.

"כל עוד לא מדובר בסירות מנוע, אלא רק במשוטים וקיאקים", אומר יונתן רז, האקולוג הוותיק של רשות נחל הירקון, "אני לגמרי בעד".

לפי התוכניות, הבילוי בנחל יתחלק לשתי סוגות – שייט משפחתי בסירת משוטים (היכונו למאמץ לא מבוטל) או פדאלים, ושייט ספורטיבי בקיאקים. מקווים גם לרתום מדריכים מהספארי וממוזיאון האדם והחי שייתנו הסברים על החי והצומח בנחל ובסביבתו.

יונתן רז (מימין) ורועי ברזילי בסירת פדאלים בנחל הירקון (צילום: עיריית רמת גן)
יונתן רז (מימין) ורועי ברזילי בסירת פדאלים בנחל הירקון (צילום: עיריית רמת גן)

בינתיים אנחנו לגמרי לבד כאן. האפיק מתפתל, הנוף על הגדה מתחלף בין עצים נישאים שמספקים צל נדיב לשיחים צפופים ונמוכים, בין לבין ניתן להבחין במבנים מוכרים כמו אצטדיון רמת גן ואולם הכדורסל של הדר יוסף. פה ושם בירכתיים אופניים חלודים שקועים במים – מישהו החליט להיפטר מהם דווקא כאן או אולי רכב על הגדה והידרדר.

אחרי 45 דקות של חתירה אנחנו מגיעים לפיצול – במרכז הערוץ ניצב אי קטן; פנייה ימינה תביא אותנו למסלעה מדורגת (לא מומלץ), שמאלה להקפה של האי בעיקול חד. כאן, מעבר לסיבוב, תהיה נקודת הסיום, הפרשי הגובה באיזור עשר טחנות לא יאפשרו להמשיך.

רגע לפני שהחרטום פוגש את האי אנחנו עושים פניית פרסה. לוטרה מציצה מהמים ומיד צוללת, אני לא מספיק זריז בשביל ללכוד אותה בצילום. עדיין לא אמזונס, אבל אשכרה תחושה של טבע.

מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)
מקטע רמת גן בנחל הירקון המתוכנן לפתיחה לשייט (צילום: אביב לביא)

"אפשר ללכת לירקון ולשוט שם בסירה", שר אריק איינשטיין. אז עוד מעט, אם הכל ילך לפי התוכניות, יהיה אפשר, גם ברמת גן.

עוד 719 מילים
סגירה