גנץ אוכל את הדייסה שבישל

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט השבועית, ב-14 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט השבועית, ב-14 ביוני 2020

גנץ בישל דייסה. אבל הדייסה בושלה זמן רב מדי בסולת מרקיבה ובחלב מקולקל – עד שנשרפה. עכשיו גנץ אוכל אותה לבדו.

הרבה אנשים שואלים אם נתניהו יכבד את ההסכם שחתם עליו עם גנץ ואם גנץ יהיה בסופו של דבר ראש הממשלה בעוד כשנה וחצי. אבל לא צריך להיות נביא כדי לדעת ולהבין ששום הסכם נתניהו לא יכבד ושגנץ לא יהיה ראש הממשלה. לא עכשיו, לא בעוד שנה וחצי ולא בעוד חמש שנים. הביטוי "עושה לו בית ספר" מתאר במדויק את מה שהרב־אלוף הפוליטי נתניהו עושה לטוראי גנץ.

שום הסכם נתניהו לא יכבד וגנץ לא יהיה רה"מ. לא עכשיו, לא בעוד שנה וחצי ולא בעוד חמש שנים. הביטוי "עושה לו בית ספר" מתאר במדויק את מה שהרב־אלוף הפוליטי נתניהו עושה לטוראי גנץ

אינני בטוח אם גנץ מבין למה הוא נכנס ולאיזו מלכודת נפל. הוא ממשיך לאכול את הדייסה הרקובה שבישל ונדמה שעדיין אינו מבין עם מי יש לו עסק. כבר למדנו שלגנץ יש קליטה מאוחרת ותגובה מעוכבת עד כדי שלעיתים אינה רלוונטית. מאז חבר לנתניהו התהפך 180 מעלות ושכח את כל מה שהבטיח, את כל מה שנלחם למענו ואת כל הערכים שבשמם הגיע לפוליטיקה ובעיקר, בשמם נבחר שלוש פעמים רצופות להחליף את נתניהו.

כבר היה מי שאמר שגנץ החליף את לפיד בנתניהו, הוא החליף את מי שמכניס לו מילים לפה ולרשתות החברתיות. בעבר לא האמנתי בזה, לא האמנתי שלאיש המוזר הזה אין באמת דעה והוא פשוט פולט את מה שלפיד מכניס לו, כמו מחשב שאתה מזין בו פקודות והמחשב מגיב בהתאם לפקודות שהזנת. היום אני מאמין שגנץ החליף את התוכנה מ"רק לא ביבי" ו"נגד שחיתות" ל"דווקא נתניהו" ו"ממשלת חירום קורונה למען אחדות נתניהו".

גנץ הוא לא יותר מבובה מופעלת על חוט, ככל הנראה, בעבר לפיד הפעיל את הבובה והיום נתניהו מפעיל אותה. אם תרצו, גנץ הוא בובת הפיתום של נתניהו.

נתניהו לא מעוניין שגנץ יחליף אותו בעוד שנה וחצי. נתניהו עשה, עושה ויעשה הכול למנוע זאת. הוא קיווה שבג"ץ יסייע לו, אבל בג"ץ נחלש והגיב תגובה רפה ורופסת (כי כשאתה מחליש משהו הוא נחלש), ומאז נתניהו לא מפסיק לבקש לשנות את ההסכם עם גנץ – ונראה שהכול במטרה להפיל את הממשלה וללכת לבחירות. כל פעם יש לו משהו חדש, שינוי חדש שהוא מבקש לבצע.

וגנץ כמו גנץ נופל בפח פעם אחר פעם, מסכים לכל השינויים של נתניהו, ולמעשה משרת אותו ורק אותו. החליף תוכנה, כאמור. וכשאתה מחליף תוכנה אתה פועל בהתאם לפקודות של התוכנה החדשה וזורק לפח את הפקודות של התוכנה הישנה, שהופכות ללא רלוונטיות.

כבר היה מי שאמר שגנץ החליף את לפיד בנתניהו, כמי שמכניס לו מילים לפה ולרשתות החברתיות. גנץ החליף את התוכנה מ"רק לא ביבי" ו"נגד שחיתות" ל"דווקא נתניהו" ו"ממשלת חירום קורונה למען אחדות נתניהו"

נתניהו מבחינתו לא יכול היה לבקש "שותף" יותר מוצלח מגנץ. שותף שהפך למשרת נאמן ומסור של נתניהו, שעושה כל מה שנתניהו דורש. חלום חייו של נתניהו.

ועכשיו נתניהו דורש לא רק לשנות דברים קטנים, אלא לפתוח את ההסכם עם גנץ. יש הסוברים שגם סעיף הרוטציה על הפרק. סביר להניח ש"למען האחדות" גנץ יוותר כפי שוויתר עד עכשיו.

באחד הראיונות האחרונים שלו אמר גנץ שהוא לומד מכל דבר, וגם מנתניהו אפשר ללמוד. והוא אכן לומד. הוא לומד ממנו להתנהל כדיקטטור, הוא לומד ממנו לחסום ברשתות החברתיות אזרחים מאוכזבים, הוא לומד ממנו לדבר בסיסמאות חלולות וריקות מכל תוכן מהותי, הוא לומד ממנו לשתף פעולה עם מעשים פליליים־לכאורה.

כי בניגוד להצהרותיו אי אפשר להילחם בשחיתות מבפנים. ברגע שהצטרפת לממשלת שחיתות מושחתת אתה הופך לחלק ממנה וגם אתה באופן טבעי נעשה מושחת (לכאורה). בשחיתות נלחמים מבחוץ, אי אפשר להיות חלק בלתי נפרד מהשחיתות ולהילחם בה בעת ובעונה אחת. זה לא הולך. או שאתה נגד שחיתות ונלחם בה או שאתה חלק ממנה, שותף לה ומחזק אותה. אין מצב ביניים.

נתניהו תמיד רואה כמה צעדים קדימה. הוא תמיד חושב מה יתאים לו ורק לו, לא עכשיו אלא בעוד חודשיים, שלושה חודשים, חצי שנה – ופועל בהתאם. יש לו סבלנות של פיל, הוא לא נכנע ולא מוותר, בסוף תמיד משיג את מה שרוצה.

לאחרונה אמר גנץ שהוא לומד מכל דבר, גם מנתניהו. ואכן, גנץ לומד מנתניהו להתנהל כדיקטטור, לחסום אזרחים מאוכזבים ברשתות, לדבר בסיסמאות חלולות, ולומד ממנו לשתף פעולה עם מעשים פליליים־לכאורה

גנץ לעומתו לא מסוגל לראות מה יקרה בעוד שעה, הוא זורם עם מה שקורה כאן ועכשיו, וחי עם זה בשלום. הוא חי מרגע לרגע, אין לו תכנונים מראש, אין לו ראייה פוליטית רחבה לטווח רחוק – ויש שיטענו במידה לא מבוטלת של צדק שאין לו כלל ראייה פוליטית, לא לטווח רחוק ולא לטווח מיידי – ואין לו חזון. הוא אולי היה רמטכ"ל אבל בפוליטיקה הוא טירון ירוק ובוסרי והוא לא מצליח להתקדם ולעלות בסולם הדרגות.

גנץ לא יהיה ראש הממשלה בעוד שנה וחצי. נתניהו יפרק את הכול הרבה לפני כן וגנץ יישאר היסטוריה שאיש לא ירצה לזכור.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 743 מילים
סגירה