בממשלה שוקלים להחזיר את השימוש בכלי המעקב של שב"כ

רינה מצליח זומנה לבירור אצל מנכ"ל חדשות 12 בעקבות התבטאות הערב ב"פגוש את העיתונות" שגררה ביקורת חריפה מצד נתניהו ותומכיו ● השגריר דרמר: ישראל מתחייבת לא לבנות בשטחים המיועדים למדינה הפלסטינית ● דיווח: הבית הלבן יקיים דיון מכריע בשאלת הסיפוח בשבוע הבא ● מחלוקת סביב דוח צה"לי שקובע: "בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל 1,000 ומספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות"

מעקב דיגיטלי. אילוסטרציה (צילום: Wavebreakmedia)
Wavebreakmedia
מעקב דיגיטלי. אילוסטרציה
12:17 עריכה

פרופ' ערן סגל, חוקר בכיר במכון ויצמן ומיוזמי שאלון הקורונה למיפוי וזיהוי מוקדם של מוקדי התפרצויות המגפה, מזהיר היום כי ישראל מאבדת שליטה על הגל ההדבקה הנוכחי.

פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל

בשרשור ציוצים בטוויטר, המלווים בנתונים וגראפים, סגל אומר כי "מקור ההדבקה של כ-50% מהנשאים החדשים לא ידוע. זה גבוה וגם עדות לחוסר השליטה במגיפה.

"אין מערך יעיל לאיתור מגעים של נשאים שהתגלו, בדיקתם, ובידודם אם צריך. זו המלצה שידועה במערכת כבר חודשים. היא לא מיושמת והיא קריטית בניהול ושליטה במגיפה. מערך יעיל קוטע שרשרת הדבקות ויכול להשאיר את כמות הנשאים על מספר קבוע. בהיעדר מערך המגיפה תתפשט. זה מאד פשוט".

עם זאת, סגל מציין סיבה לאופטימיות על בסיס השאלון של המכון.

"לאורך המגיפה, שאלוני התסמינים שלנו coronaisrael.org ובעיקר תסמין אובדן חוש טעם או ריח הקדימו בכשבוע את מספר הנשאים החדשים שנמצאו. לפני שבועיים דיווחנו על עליה צפויה בנשאים שאכן הייתה. השבוע התסמינים התייצבו ולפי מדד זה צפויה התייצבות בנשאים חדשים".

13:34 עריכה

סגן שר הבריאות יואב קיש (מהליכוד) תמך בדבריו של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, אך הוא טוען בתגובה כי "משרד הבריאות פועל במלוא היכולות מול אתגר הקורונה".

15:49 עריכה

ישראל עומד בפתחו של גל שני במגפת הקורונה אשר יהיה לא פחות חמור מהגל הקודם – כך מזהיר דוח של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אגף המודיעין בצה"ל.

הדוח מזהיר כי "אם לא ינקטו פעולות כלשהן וקצב הגידול הנוכחי לא יקטן משמעותית, אזי בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל 1,000 ומספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות".

וכותבים הדוח ממליצים על נקיטת צעדים מהירים על מנת למנוע חזרה לסגר מלא:

לאור זאת, אנו ממליצים, בראש ובראשונה:

  • לשקול מחדש את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, הן מבחינת השלכותיהן על התחלואה והן מבחינת המסר שהן משדרות לציבור.
  • להרחיב משמעותית את ההסברה ברמה הלאומית והמקומית (שכן עולה החשש שחומרת המצב אינה ברורה דיה לציבור), לרבות מיקוד מאמצי הסברה ייעודיים למגזרים השונים. בראייתנו,דוגמא אישית בקרב מנהיגים ובכירים במשק ובכלל המערכת הציבורית (עטיית מסיכות, ריחוק) תהווה גורם משמעותי בתמיכה במאמצי ההסברה.
  • להרחיב את האכיפה, ואת סמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות במרחב הציבורי.
  • לגבש מנגנון יעיל לאכיפת הבידוד, לאור פער מסתמן בהיבט זה.
  • לממש באופן מואץ את מנגנוני קטיעת שרשראות ההדבקה שהוקמו לאחרונה, ולהרחיב במהירות את כוח האדם המוקצה לחקירות האפידמיולוגיות, כך שיוכל לעמוד בקצבי התחלואה הגדלים במהירות.
  • לממש מנגנון יעיל לפינוי מבודדים וחולים למלוניות.

להבנתנו, ללא ביצוע מהיר והחלטי של צעדים אלה, אשר עלותם המשקית מצומצמות באופן יחסי, מדינת ישראל עלולה בעוד כחודש להידרש להחלטות כלכליות וחברתיות כואבות בהרבה.

17:30 עריכה

יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ' חגי לוין, מתח ביקורת על הדוח שהוציא מרכז המידע וידע למאבק בקורונה של אגף המודיעין בצה"ל, וכינה אותו "לא מקצועי" וחסר שקיפות. כך מדווח בעז אפרת בוואלה! ניוז.

"זה לא מקצועי ולא רציני שיוצאים דוחות שאף בן אדם אינו חתום עליהם", אמר לוין. "חוסר השקיפות הזה בלתי נסבל. יש מרכז ידע שהוא לא שקוף, ונראה שאין שם רופאים אפידמיולוגים בכלל. הניתוח עצמו הוא לעיתים לא מקצועי, ולפעמים שגוי".

בתוך כך, אפרת מדווח עוד כי אף גורם רשמי לא מוכן לקחת אחריות על פרסום הדוח. "דובר משרד הבריאות, אייל בסון, מסר כי הגוף נמצא תחת אגף המודיעין, אך את הדוחות לא מפרסם דובר צה"ל, בטענה כי האחריות היא של משרד הבריאות", כותב אפרת. "על כן, אין גורם רשמי המפרסם את הדוח, והוא למעשה מודלף לכלי התקשורת".

17:39 עריכה

"ישראל לא תחיל ריבונות על שטחים המיועדים בתוכנית טראמפ להיות חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית – ומתחייבת שלא לבנות בשטחים אלו בשנים הבאות". כך הצהיר שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, במאמר שפירסם היום בוושינגטון פוסט.

 שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
 שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

דרמר פרסם מאמר דעה תחת הכותרת, "עלינו להפסיק לרדוף אחר אילוזיית שתי המדינות ולהתחייב לפתרון ריאלי של שתי מדינות". במאמר הוא תוקף את הפלסטינים על כך שבחרו לדחות כל הצעה שניתנה להם לשלום בשני העשורים האחרונים, וקובע כי תוכנית הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא תפגע באפשרות להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

"רבים טענו, כולל כמה מחברינו, שאל לישראל לבצע מהלכים חד-צדדיים. אבל כמה מחברים אלו הריעו לנסיגה החד-צדדית של ישראל מעזה ב-2005, משום שהם טעו לחשוב שצעד זה יקדם את השלום. לצערנו, זה לא קרה. במקום זה, הצעד חיזק את חמאס, סיכן את ישראל והנחית מכה קשה לסיכויי השלום.

"ישראל מקווה שההחלטה להחיל ריבונות על חלקים ביהודה ושומרון תביא לתוצאה הפוכה. אנחנו מקווים שזה ישכנע את הפלסטינים שעוד מאה שנות התנגדות זו אסטרטגיה נפסדת וכי מדינת היהודים היא כאן ולתמיד. וכך, על ידי ניפוץ אשליית שתי המדינות וקידום של פתרון של שתי מדינות, ישראל מקווה לפתוח מסלול  ריאלי לכיוון של שלום".

18:55 עריכה

ועדת שרים לענייני חקיקה תדון מחר בשתי הצעות חוק בתחום הקנאביס: הצעת חוק של ח"כ שרן השכל לאי הפללה עד 50 גרם לשימוש עצמי; והצעת חוק של ח"כ רם שפע להסדרת מכירה חוקית, החזרה ושימוש של עד 15 גרם לשימוש עצמי.

19:17 עריכה

שר המדע יזהר שי (כחול-לבן) קורא ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ולמשה (בוגי) יעלון להצטרף לממשלת האחדות ולהירתם במלחמה במגפת הקורונה.

בפוסט שפרסם הערב בפייסבוק, כותב שי: "אני קורא לראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ולשר הביטחון לשעבר, ח"כ משה בוגי יעלון, לגלות אחריות לאומית ולהכריז על נכונותם להצטרף לממשלת האחדות בתפקידי חירום כלשהם, עד שנדע כולנו שהמצב תחת שליטה לטווח ארוך. ולהיות שם ככל שהדבר נדרש, כמה זמן שזה יקח.

"אני קורא לכולנו, ימין מרכז ושמאל, קואליציה ואופוזיציה, להתרכז במה שהכי חשוב עכשיו. משבר הקורונה הוא קריטי ודורש אינסוף משאבים ותשומת לב מיטבית ברמה הלאומית.

"אחרי שנדע שצלחנו את המשבר הקשה הזה, נחזור לריב ולהתקוטט. להקים ולפרק ממשלות. אפילו, אם ממש תרצו, נוכל ללכת לבחירות יקרות ובזבזניות, שיביאו אותנו למצב פוליטי די דומה לזה שאנחנו נמצאים בו היום. אבל עד אז, בואו נגלה אחריות לאומית, כולנו".

משבר הקורונה כאן. הוא כואב, הוא מסוכן והוא מסתמן כאחד האתגרים המשמעותיים ביותר שאי פעם התמודדנו איתו. לפי הדו"ח שהוגש…

פורסם על ידי ‏יזהר שי – Izhar Shay‏ ב- יום שבת, 20 ביוני 2020

19:52 עריכה

ח"כ עפר שלח, שעמד בראש ועדת הקורונה בתקופת המעבר לפני הקמת הממשלה, התייחס הערב לדוח אמ"ן המזהיר מפני עליה חדה בתחלואה במגפת הקורונה:

19:57 עריכה

יועז הנדל הבהיר הערב את הצהרתו כי יתמוך בתוכנית הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לרינה מצליחה ב"פגוש את העיתונות": "מפתיע אותי שמישהו מופתע מזה שאני בעד החלת החוק על בקעת הירדן. אני אמרתי את זה בכחול-לבן ובמערכות הבחירות. אני אומר את זה כל חיי".

הנדל הבהיר כי הוא לא תומך בכל תוכנית טראמפ במלואה, ובפרט מתנגד להקמת מדינה פלסטינית. "אני בעד כמה נקודות בתוכנית טראמפ שבעיני מאד חשובות", אמר. "אני לא חושב שאפשר להגיע למדינה פלסטינית, אני לא חושב שזה טוב לישראל. אבל אני בהחלט חושב שהחשיבה מחוץ לקופסה והתוכנית היא הזדמנות ההיסטורית בשבילנו. והעמדה שלי נורא ברורה: אני בעד צמצום הסכסוך".

עם זאת, הנדל הבהיר כי אין לו ספק שהתושבים הפלסטינים בשטחים שיסופחו חייבים להיות שווי זכויות: "צריך להחיל אצת החוק גם על יהודים וגם על ערבים. הפלסטינים, המעט שיש שם, יהיו אזרחים ישראלים. אין שאלה בכלל".

20:40 עריכה

ממשל טראמפ יקיים בשבוע הבא דיון מכריע בנוגע לתוכנית הסיפוח החד-צדדי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך מדווח הערב ברק רביד ב"חדשות 13".

20:41 עריכה

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון התייחס הערב לעתירתה של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ לפני מספר ימים, בדרישה לפתוח מחדש בחקירה של פרשת מכירת הצוללות הגרמניות למצרים – ותיק מניות הפלדה של בנימין נתניהו.

20:44 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את עיתונאית "חדשות 12" רינה מצליח, שאמרה הערב בתוכנית "פגוש את העיתונות": "תומכים של נתניהו אומרים לי – 'גם אם הוא יאנוס את הבת שלי אני אצביע בשבילו'".

לביקורת הצטרף גם השר דוד אמסלם, השרה מירי רגב ויועץ התקשורת של נתניהו, טופז לוק.

את האמירה השערורייתית הזו, אגב, כבר סיפר אתגר קרת לפני ארבע שנים בראיון לגלובס – וצייצנים זריזים גם הביאו דוגמה לתומכת נתניהו שאכן אמרה את הדברים הללו בעצמה לפני שנה וחצי.

21:31 עריכה

ראש המל"ל מאיר בן-שבת יקיים מחר דיון נרחב עם מנכ"לי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים, בנוגע לעלייה בנתוני התחלואה במגפת הקורונה. זאת, לקראת ישיבת קבינט הקורונה ביום שני.

במהלך כל סוף השבוע התקיימו התייעצויות כיצד להתמודד עם העלייה במספר הנדבקים בימים האחרונים כאשר בין האפשרויות שנשקלות הן הגדלת גובה הקנס על אי-עטיית מסכה בציבור וכן דיון על האפשרות להשתמש מחדש במערכת איכון של שב"כ לאיתור מגע בין נדבקים מאומתים לאחרים.

סגן שר הבריאות יואב קיש צייץ מוקדם יותר היום כי צריך להפעיל מחדש את שב"כ כדי להילחם בהתפרצות המגפה. ח"כ קרין נהון, מיש עתיד, הגיבה לדבריו והזכירה כי לא נעשה כל מאמץ למצוא חלופה אזרחית לפתרון שב"כ.

21:37 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה הגיב להצהרת שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, כי ישראל לא תספח ולא תבנה בשטחים המיועדים בתוכנית טראמפ למדינה הפלסטינית – מה שמאשר, מבחינת סמוטריץ', את הטענה כי תוכניתו של בנימין נתניהו תוביל להקמת מדינה פלסטינית.

21:50 עריכה

עיתונאית חדשות 12 רינה מצליח זומנה לשיחת בירור עם מנכ"ל חברת החדשות אבי ויס, כך מדווח הערב עיתון גלובס.

רינה מצליח (צילום: פלאש 90)
רינה מצליח (צילום: פלאש 90)

בתגובה רשמית של חברת החדשות לעיתון נמסר: "חברת החדשות מסתייגת מהאמירה החמורה של מגישת 'פגוש את העיתונות' רינה מצליח שהושמעה מוקדם יותר הערב. מנכ"ל חברת החדשות אבי ויס זימן את מצליח לשיחת בירור מחר בבוקר".

מצליח עצמה התנצלה בסוף תוכנית "פגוש את העיתונות" הערב ואמרה כי ייתכן שבחירת המילים שלה לא הייתה במקום.

22:06 עריכה

יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף הערב את ממשלת נתניהו-גנץ על האופן שבו הם מטפלים במשבר הכלכלי שפגע במאות אלפי עצמאים מאז פרוץ מגפת הקורונה.

"נתניהו וגנץ מעולם לא הוציאו חשבונים, מעולם לא התמודדו עם תזרים מזומנים", כתב בטוויטר והזכיר שהוא עצמו כבר פרסם "שתי תוכניות פעולה" להיערכות לגל שני של התפרצות הווירוס.

23:14 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין הכחיש בתוקף דיווחים בסוף השבוע כאילו הוא מתכנן להחליף את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, ואת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו.

"הפרסומים משבת באשר לפרופסורים גרוטו וסדצקי משוללים כל יסוד", מסר דובר משרד הבריאות הערב. "השר אדלשטיין מעריך את המקצועיות של השניים ואין כוונה להזיזם מתפקידם".

סגירה