תן תקציב דו-שנתי, או שלא יהיה סיפוח ב-1 ביולי

פרסום ראשון שרים בממשלה אומרים לזמן ישראל: שר הביטחון הגיש לראש הממשלה אולטימטום לפיו אי-קיום ההסכם הקואליציוני מצד נתניהו בכל הנוגע לתקציב הדו-שנתי יוביל את גנץ לא לכבד את הסעיפים בהסכם הנוגעים להחלת הריבונות בחודש הבא ● שר בכחול-לבן: "בפגישה האחרונה עם נתניהו, גנץ אמר לו - או שתפתח את הכול, או שתסכים על הכול. אם שום דבר לא קדוש, אז גם ה-1 ביולי לא תאריך קדוש"

בני גנץ בישיבת הקבינט השבועית, ב-7 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בני גנץ בישיבת הקבינט השבועית, ב-7 ביוני 2020

שר הביטחון בני גנץ הגיש אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו, כך אומרים שרים בממשלה לזמן ישראל. לפי השרים, גנץ תובע תקציב דו-שנתי, ואם לא – הוא מאיים לפרק את ההסכם הקואליציוני ובעיקר את הסעיף שדן בתכנית טראמפ.

שר בכחול-לבן מספר לזמן ישראל: "במהלך הפגישה האחרונה עם נתניהו על התקציב הדו-שנתי אמר גנץ לראש הממשלה, 'אם אתה פותח את סעיף 30, אז תפתח את הכול – גם את סעיף 29. או שתפתח את הכול, או שתסכים על הכול. אם שום דבר לא קדוש, אז גם ה-1 ביולי לא תאריך קדוש'".

פירוש הדברים: סעיף 30 בהסכם הקואליציוני קובע במפורש כי "לא יאוחר מ-90 יום מיום השבעת הממשלה תבטיח הקואליציה העברה מסודרת של תקציב המדינה" וכי "התקציב יהא דו-שנתי לשנים 2021-2020".

סעיפים 28 ו-29 בהסכם עוסקים בתוכנית המאה של הנשיא טראמפ ומחייבים את נתניהו וגנץ לשמור על תיאום מול ארצות הברית, לשמור על האינטרסים הביטחוניים של המדינה ועל היציבות האזורית. אבל מה שיותר חשוב – לפי סעיף 29, ראש הממשלה יכול להביא את הסיפוח ב-1 ביולי לדיון בקבינט "ולאישור בממשלה ו/או בכנסת". את הסעיף הזה גנץ מבקש לפתוח או לבטל, אם יעבור תקציב חד-שנתי.

השר והבכירים בכחול-לבן מתארים את השתלשלות הדברים ואת מערך השיקולים של כל צד. "ההתעקשות של נתניהו היא חסרת שחר", אומר אחד מהם. "אתה לא יכול לגמור דיונים על תקציב 2020 עד ספטמבר הקרוב, ואז להתחיל בדיונים על תקציב 2021. זה טירוף מוחלט. רק סיימת את המאבקים עם כל העולם, ואתה מתחיל את הכול מחדש? יש יותר חוסר יציבות מזה?

"אתה לא יכול לגמור דיונים על תקציב 2020 עד ספטמבר הקרוב, ואז להתחיל בדיונים על תקציב 2021. זה טירוף מוחלט. רק סיימת את המאבקים עם כל העולם, ואתה מתחיל את הכול מחדש? יש יותר חוסר יציבות מזה?"

"אני שומע שהם לא יודעים מה יקרה בגלל הקורונה ואי אפשר להעריך את העתיד. מה זו השטות הזו? אנחנו יודעים לאמוד את איומי הביטחון לפני כל תקציב, וכאן אי אפשר לעשות הערכה תקציבית? אפשר להעריך מה הביא לסגר, מה לחצי סגר, מה למשק פתוח. לפי זה תעשה תקציב נושם עם נקודות שינוי אם צריך. ואפשר לשנות תקציב גם לפי ההסכם הקואליציוני".

"העניין הוא שנתניהו חושב רק על עצמו", טוען השר. "אם יהיה תקציב דו-שנתי, אין לו נקודת יציאה לבחירות. אנחנו סוגרים לו את האופציה הזו עד נובמבר 2021. אנחנו מונעים ממנו אירועים כלכליים בכנסת. מבחינתו זה קשה. מבחינת גנץ זה קלאסי, כי הממשלה לא צריכה להעביר עוד תקציב בשנה הבאה".

השר והבכירים מכחול-לבן מעריכים כי נתניהו ייכנע בסוף לדרישה האולטימטיבית לקיום התקציב הדו-שנתי. "נתניהו לא רוצה בחירות בקרוב", אומר השר. "משבר עכשיו זו התאבדות מצדו. בספטמבר תהיה קטסטרופה כלכלית במדינה. משהו שלא נדע איך להתמודד איתו. 400 אלף איש יסיימו את החל"ת שלהם. אתה יודע מה זה? פוטנציאל למחאה חברתית שלא הייתה ולא תהיה כאן הרבה שנים. נתניהו לא ירצה לעמוד כאן לבד".

"בספטמבר תהיה קטסטרופה כלכלית במדינה. 400 אלף איש יסיימו את החל"ת שלהם. אתה יודע מה זה? פוטנציאל למחאה חברתית שלא הייתה ולא תהיה כאן הרבה שנים. נתניהו לא ירצה לעמוד כאן לבד"

שאלתי את השר מדוע נגיד בנק ישראל והפקידים באוצר תומכים בתקציב חד-שנתי, אם כך?

"בדיוק באותה התלהבות שהם תמכו לפני שבועיים בתקציב דו-שנתי, כך הם תומכים עכשיו בתקציב חד-שנתי. תן להם משימה או שינוי משימה ולא תהיה להם שום בעיה לעמוד בה באותה מיומנות מקצועית".

השר מכחול-לבן מעריך כי נתניהו הסתבך גם בנושא הסיפוח, ולכן הוא עשוי להתקפל גם כאן. "נתניהו חשב שיש לו רוב בכנסת. הוא לא לקח בחשבון שגם ימינה וגם אביגדור ליברמן לא יתמכו בתוכנית (טראמפ), אם יישאר בה המרכיב של המדינה הפלסטינית. יש לו בעיה קשה גם אצל המתנחלים.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

"לפי ההסכם הקואליציוני, נתניהו לא אמור להביא את התוכנית (של טראמפ) להצבעה בכנסת, זה נכון, אבל הוא חייב להביא הסכמה אמריקאית מלאה ולהוכיח שזה לא פוגע ביחסים עם ירדן ועם מדינות המפרץ.

"התוכניות שהוא חשב להגיש לא רלוונטיות היום. אם הוא מביא את (החלת הריבונות על) כל ה-30 אחוזים (מהגדה המערבית, כפי שמופיע בתוכנית טראמפ), פירוש הדבר שהוא מסכים למדינה פלסטינית. זה מסובך בימין.

"האמריקנים אומרים לו 'או הכול, או לא-כלום'. הם גם רוצים תמיכה שלנו בכל מהלך. מה הוא יעשה? אולי נשיג הסכמה לסיפוח של גוש עציון, וגם מעלה אדומים ואריאל. נתניהו יוכל להפיל את האשמה על גנץ בזה שאין סיפוח מלא. גנץ יגיד שגם הסיפוח הזה קרה בזכותו".

"האמריקנים רוצים תמיכה שלנו. מה נתניהו יעשה? אולי נשיג הסכמה לסיפוח של גוש עציון, מעלה אדומים ואריאל. נתניהו יוכל להפיל את האשמה על גנץ בזה שאין סיפוח מלא. וגנץ יגיד שגם הסיפוח הזה קרה בזכותו"

בוא נחזור לנקודת ההתחלה, אני אומר לשר.

"אוקי. אז אנחנו אומרים לנתניהו: תן לנו תקציב דו-שנתי כפי שכתוב בהסכם הקואליציוני, או שתפתח מחדש את כל נושא הסיפוח, ותשכח מה-1 ביולי. גנץ לא יוותר בעניין הזה. תאמין לי".

עוד 739 מילים
סגירה