בנימין נתניהו מציג את המפה האמריקאית בתוכנית השלום של טראמפ. מאי 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

כך יישמע מצעד התירוצים של נתניהו בסוגיית הסיפוח

לא צריך הרבה כדי שכדור השלג יתחיל להתגלגל ● מספיקה מדינה אחת שתכריז על סנקציות משמעותיות כלפי ישראל במקרה של סיפוח שטחים חד-צדדי, כדי לסחוף מדינות נוספות, ולאיים בגרימת נזק כבד לכלכלת ישראל בתקופה קשה גם כך ● אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר ערוך ומוכן עם שלל מסרים - לכל מציאות שלא תבוא ● פרשנות

בנימין נתניהו מפחד. הניסיון הסיזיפי לעצב נוסחת סיפוח שגם תהיה מקובלת על כחול-לבן וגם לא תאפשר לעולם להתהפך על ישראל, לא נושא פרי. בכל יום מצטרפות עוד דמויות מובילות למצעד המשגרים גינויים ואזהרות, והוא חש לכוד.

רה"מ שומע את הקולות הטוענים שהסיפוח הוא איוולת ושהנזק הבינ"ל, כולל מול ארה"ב, גדול בהרבה מהתועלת, אך חששו מהפרת ההבטחה המרכזית ביותר שלו בחצי השנה האחרונה גדול לא פחות מחששו מהסלמה ביטחונית ודיפלומטית.

נתניהו מציג לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ולשר החוץ גבי אשכנזי מפות סיפוח שונות, ומשגר איומים על פירוק הקואליציה אם לא יתמכו באף אחת מהאפשרויות. למעשה, הוא כמעט מתחנן בפני מנהיגי כחול-לבן שייתנו לו רק סיפוח קטן. סיפוחון. אפילו סיפוחונצ'יק. העיקר שלא ייאלץ לקפל את זנב הטווס שבו הוא מנופף במלוא המרץ, כתרגיל הסחה מהאישומים החמורים נגדו.

ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Matt Slocum)
ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Matt Slocum)

ההתנגדות בעולם למהלך הסיפוח מציבה סימן שאלה גדול על סיכויי יישומו, ואפילו במתכונת מצומצמת. בראיון שהתפרסם במגזין "הזירה" של המרכז הבינתחומי, העריך ניקולס ברנס, יועצו המדיני של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן, כי הסיפוח "יכול להזיק מאוד ליחסי ארה"ב-ישראל".

"סיפוח יפגע אנושות בישראל בזירה הבינלאומית וגם בקרב תומכיה הגדולים ביותר", הוסיף. "אני סבור שההנהגה הפוליטית בארה"ב, מלבד בתוך הממשל, תוקיע אותו באופן כמעט מוחלט. אני גם לא יכול להעלות על דעתי אף עיתון משמעותי, כולל הוול סטריט ג'ורנל, שיתמוך בצעד כזה". במונחים דיפלומטיים, מדובר בשליפת נשק יום הדין מצד מקורב למי שעשוי להיות בקרוב נשיא ארה"ב.

ביום רביעי האחרון צייץ יורש העצר של איחוד האמירויות בטוויטר כי קיים שיחת טלפון בנושא הסיפוח עם עבדאללה מלך ירדן. יורש העצר מוחמד בן זאיד אמר למלך עבדללה, כי האמירויות מתנגדות "קטגורית" לצעד הבלתי חוקי של סיפוח אדמות פלסטיניות, ויפעלו במסגרת הקונצנזוס הערבי נגד המהלך. זהו אותו בן זאיד שתואר לפני שנה כמי שרואה בישראל בת ברית של איחוד האמירויות.

המלך הירדני עצמו הסלים בשבוע שעבר את התבטאויותיו הזהירות עד כה, והכריז מפורשות כי הסיפוח "אינו מקובל ויפגע ביציבות במזרח התיכון".

שר המדינה ושגריר איחוד האמירויות בוושינגטון שיגר גם הוא אזהרה, במאמר בידיעות אחרונות: "באיחוד האמירויות, ובחלק גדול מהעולם הערבי, היינו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות, לא אויב. החלטה של ישראל לספח תהיה סימן שאי אפשר לטעות לגביו באשר לשאלה האם היא רואה את הדברים באופן זהה".

בני גנץ ואבי אשכנזי (צילום: Gili Yaari / Flash90)
בני גנץ ואבי אשכנזי (צילום: Gili Yaari / Flash90)

באירופה גוברים הקולות המתנגדים לסיפוח

גם באירופה גוברים הקולות המתנגדים לסיפוח, ושר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר בביקורו בישראל לפני שבוע וחצי, כי הסיפוח צפוי להוביל לסנקציות מצד חלק ממדינות אירופה, וכי גרמניה תתקשה לסייע במקרה כזה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, מנהיג המפלגה השמרנית שבחירתו התקבלה בלשכת נתניהו בשביעות רצון, ושכינה את עצמו בעבר "ציוני נלהב", נקט גם הוא טון חריג בחריפותו. בדיון בפרלמנט בשבוע שעבר אמר כי מדובר ב"הפרה של החוק הבינ"ל, ואנו מתנגדים לכך באופן תקיף", בתשובה לשאלה האם בריטניה תטיל על ישראל סנקציות בעקבות סיפוח. ג'ונסון לא התייחס לסוגיית הסנקציות, אך נוסח השאלה מלמד שהדרישה ודאי תעלה בפרלמנט.

כמעט מתחנן בפני מנהיגי כחול-לבן שייתנו לו רק סיפוח קטן. סיפוחון. אפילו סיפוחונצ'יק. העיקר שלא ייאלץ לקפל את זנב הטווס שבו הוא מנופף במלוא המרץ, כתרגיל הסחה מהאישומים החמורים נגדו

בימים האחרונים מסתמן שגם ממשל טראמפ מצטנן, ולא יסמוך את ידיו על סיפוח ללא תמיכת כחול-לבן, שעמדתה מסויגת בהרבה משל נתניהו. על פי דיווח של שלום ירושלמי בזמן ישראל, גם יחסו של דונלד טראמפ עצמו לסיפוח הולך ונהיה מסויג, בשל ההערכה שהמהלך ממילא לא יסייע לו לנצח בבחירות נובמבר.

תגובתו המפורטת של נתניהו לאי-האמון שהביע בג'ארד קושנר, על פי ספרו החדש של ג'ון בולטון, גם היא סימן לחששו מהאמריקאים. נתניהו מסר כי הוא "מאמין באופן מוחלט ביכולותיו של קושנר, שתרם רבות לקידום השלום במזה"ת. קושנר סייע לקידום יחסי ישראל עם העולם הערבי. עם ההישגים הללו בלבד ותחת הנהגתו של טראמפ, קושנר כבר השיג את מה שאחרים לפניו לא השיגו".

דונלד טראמפ וג'ארד קושנר (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
דונלד טראמפ וג'ארד קושנר (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)

מהלך הסיפוח רע לימין וטוב לטיעון של השמאל. קולות ביקורתיים טוענים כי אם ישראל מנהלת ממילא אפרטהייד שקט בשטחים, אין מועיל למאבק מאשר הפיכתו לרועש. כל העולם רואה, והוא לא אוהב את הכיוון שישראל הולכת אליו. נתניהו החזיר את הכיבוש לשיח רק כי רצה שהבחירות לא יעסקו בשחיתות שלו.

מצעד התירוצים

בעוד שהחשש מהתקוממות פלסטינית כנראה לא ירתיע את נתניהו, תגובתה השלילית האפשרית של הקהילה הבינ"ל היא שיקול כבד משקל. לא צריך הרבה כדי שכדור השלג יתחיל להתגלגל – מספיקה מדינה אחת שתכריז על סנקציות משמעותיות כדי לסחוף מדינות נוספות, ולאיים בגרימת נזק כבד לכלכלת ישראל.

לאור זאת, השאלה הנשאלת היא באילו תירוצים ישתמש נתניהו אם אכן ייסוג לבסוף, והאם החלטה על ביטול הסיפוח תפגע בפופולריות שלו בתוך הבייס האדוק בימין העמוק. הציבור הזה, המקבל את התזה של עמית סגל על כך שבנושא הפלסטיני נתניהו אידאולוג יותר מאופורטוניסט, רוחש לו הערכה על מאמציו עד כה לסכל הקמת מדינה פלסטינית.

בשיחה עם זמן ישראל הציע גורם בליכוד לא להזדרז ולהניח שהסיפוח לא יקרה, גם אם במתכונת מצומצמת, אך הסכים כי האפשרות בהחלט קיימת. מיד לאחר מכן החל לנסות להעלות צידוקים לכך, כאלה שיאפשרו לנתניהו להימנע מאבדן פופולריות. ראשית, אמר, "אנחנו נגיד שנפתלי בנט לא הסכים לשתף פעולה עם הדבר הזה, שימינה לא השכילה להבין שהחלת הריבונות היא חלק מעסקת חבילה (הכוללת מדינה פלסטינית, נ"י)".

דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אצבע מאשימה נוספת, לדבריו, תופנה לגורמים המתנגדים לסיפוח בקרב הנהגת המתנחלים, ובראשם ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני. "נאמר שראש הממשלה שם את כל יהבו על הסיפוח, אבל לא הצליח בכך בגללם".

נתניהו, כידוע, עושה שימוש בכל טיעון המשרת את מעמדו בשיח הציבורי, גם במחיר של סתירות פנימיות. ניסיון העבר מלמד כי ינסה למנף את התנגדות הימין העמוק להכרה במדינה פלסטינית, ויעלה טיעון דוגמת: "תמכתי בסיפוח בגלל שארה"ב נתנה לי להבין שאפשר לבצע אותו ללא הכרה במדינה פלסטינית. משהתברר שעמדתם התהפכה, הדבר הנכון היה לדחות את הסיפוח".

לקהל המתון יותר ישדר נתניהו מסר מסוג אחר: "בתחילה הסתמן שיש למהלך גיבוי בינ"ל רחב, גם אם בשתיקה, והגיבוי הזה היה אמור לסייע לשמור על השקט. משעה שגורמים מסוימים שלהבו את העולם נגדנו – וכאן נפתחת הזדמנות להסתה ישנה וטובה נגד הקרן החדשה וגרורותיה, נגד כחול לבן החתרנית ועוד כיד הדמיון הטובה – המחיר המדיני והביטחוני הפכו את הסיפוח לבלתי אפשרי".

נתניהו סימן את השבוע הקרוב כמכריע, משום שבוושינגטון אמורות להתקיים התייעצויות לגיבוש עמדתה הסופית של ארה"ב. אם ההתניות להסכמת כחול-לבן לסיפוח, להכרה במדינה הפלסטינית העתידית, ולהסכמה – ולו בשתיקה – של מדינות ערב המתונות יישארו בתוקפן, יפתח נתניהו במתקפת תעמולה להטלת האחריות על כל גורם אפשרי. לא בטוח שזה יספיק כדי לרצות את מאות אלפי הימנים המאוכזבים, שבעקבות הבטחותיו תלו את כל יהבם בסיפוח המתקרב.

עוד 996 מילים
סגירה