הרמטכ"ל לגנץ: יש לסגור את גלי צה"ל או להעבירה לגוף אזרחי

הקנס על אי עטייה של מסכה במרחב הציבורי יועלה ל-500 שקלים ● בשל העלייה בתחלואה צה"ל מטיל הגבלות על אנשיו ● הוגשה עתירה לבג"ץ נגד החוק הנורווגי ● רכבת ישראל שבה לפעול ● מנדלבליט יבחן את בקשת נתניהו לחקור את מקור ההקלטות של קבינט הקורונה ● עפר שלח: התנצלתי בפני המנחים על כך שהתפרצתי עליהם ● גנץ ואשכנזי יוותרו על רבע משכרם בזמן משבר הקורונה

מערכת גלי צה"ל ביפו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
תומר נויברג, פלאש 90
מערכת גלי צה"ל ביפו
07:10 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום. נתניהו צפוי לבקש להחזיר את איכון הטלפונים על ידי השב"כ – בדיון הקודם התנגדו לכך כחול לבן ונדב ארגמן. כמו כן, הקבינט ידון בהעלאת האכיפה ובהמשך ההתמודדות עם העלייה בתחלואה.

07:13 עריכה

לאחר כשלושה חודשי השבתה בגלל קורונה, רכבת ישראל חידשה הבוקר את פעילותה. כל נוסע מחוייב להצטייד מראש בכרטיס כניסה לרכבת ומספר הנוסעים הוגבל ל-500 בכל נסיעה.

07:17 עריכה

השר זאב אלקין (ליכוד) התייחס בראיון לכאן רשת ב' לסוגיית הסיפוח: "אנחנו לא נוכל להתקדם בלי הסכמת האמריקאים. זה גם המשמעות לעשות את מהלך הריבונות בתקופת טראמפ. אני מאוד מקווה שראשי כחול לבן יצטרפו למהלך הזה, מדובר באינטרס ישראלי מובהק".

עןד הוסיף אלקין: "אנחנו הלכנו לאינספור פשרות מול כחול לבן, והיו שלוש סיבות שבגללן הלכנו לממשלת אחדות, חוץ ממשבר הקורונה והמשבר הכלכלי, זה החלת הריבונות. לא רצינו לפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזאת".

07:25 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אני לא חושב שיהיה סיפוח ביום רביעי הבא. הם רוצים שלא נדבר שלא על הכישלון שלהם בניהול משבר הקורונה. על כך שהעצמאים קורסים, אף אחד לא שומר על ההנחיות, ושהכספים לא מגיעים – לכן הם ממשיכים לדבר על הסיפוח".

בראיון לכאן רשת ב' הוסיף לפיד: "הממשלה הזאת תתפרק. אלה אנשים שלא סובלים אחד את השני. זה שזה לא יחזיק מעמד כולם יודעים – עכשיו כולם רק מחפשים את הסיבות. לגנץ יש רצון להיות כמו נתניהו. רצון כמעט נוגע ללב. זה לא העניין, העניין הוא אזרחי ישראל, שאמרו להם שמקימים ממשלת חירום לקורונה ובסוף מקימים פה ממשלה מנותקת". 

07:35 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בימים האחרונים עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ והבהיר כי "אם אין ריבונות – הולכים לבחירות", כך על פי דיווח ב"ישראל היום".

07:38 עריכה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס להחלטתו של המנכ"ל הנכנס, פרופ' חזי לוי, לא להדיח אותו מתפקידו בעקבות ההיתר שלא להיכנס לבידוד שהעניק לאיש העסקים טדי שגיא. 

בראיון בגל"צ אמר פרופ' גרוטו כי לא שקל להתפטר. "עשיתי לעצמי חשבון של כל ההחלטות שקיבלתי וזה היה משהו קטן ביחס לכל הדברים האחרים שעשיתי וחשבתי שזה נכון. המומחיות שלי, שאני אמשיך לעזור לעם ישראל להתמודד עם הקורונה".

"טעיתי בעיקר בתהליך, לא בשיקול הדעת הרפואי", אמר. "לא היה נוהל מסודר באותו זמן, ועדיין אין. הייתי צריך להעביר את זה למישהו אחר. בסך הכל, גם במבחן התוצאה, לא נגרם שום נזק".

08:44 עריכה

ח"כ רם בן ברק: "הסכם שחיתות שמסדר הטבות במליונים לפיקציה שנקראת רה"מ חליפי ע"ח מיליון מובטלים מגיע מחר לו. הכספים. כל מי שנותן יד להפיכת ישראל למדינת עולם שלישי שבה לרודן יש את כל הפינוקים על חשבון האזרחים, יישלם על כך מחיר כבד. מדובר בשוד לאור יום מהכיסים של אזרחי ישראל. בושה!".

08:47 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל על האיום בבחירות, אם כחול לבן לא תסכים לסיפוח: "לכולם יש אינטרס להמשיך את הממשלה הזאת. אף פוליטיקאי שיש תבונה בראשו לא חושב שבחירות זה הדבר הנכון לאזרחי מדינת ישראל. צריך לעשות מה שאפשר כדי שממשלת האחדות תמשיך להנהיג את ישראל" – את הדברים אמר בראיון לכאן רשת ב'.

09:42 עריכה

השר אסף זמיר מברך על פתיחת הרכבת

10:33 עריכה

ח"כ שרן השכל על חוק אי הפללת צרכני הקנאביס בראיון לכאן רשת ב': "זה תיקון היסטורי. סוף סוף יותר ממיליון אזרחים נורמטיביים לא יצטרכו לחשוש מהרדיפה המשטרתית שהייתה עד היום. יותר מ-30 אלף תיקים נפתחו רק על שימוש עצמי, בזמן שהמשטרה מתלוננת על מחסור בכוח אדם"

10:41 עריכה

נתניהו דורש: חקירה בניהול היועמ"ש למציאת המקליט של ישיבת קבינט הקורונה – זאת לאחר שאמש במהדורת חדשות 12 פורסמו הקלטות מתוכה בהן נשמע נדב ארגמן מתנגד לאיכון טלפונים סלולריים של אזרחים על ידי השב"כ.

"אני לא זוכר בכל שנותיי כראש הממשלה שנעשה דבר כזה. לא מתוך ישיבת ממשלה ולא מתוך כזה קבינט קורונה, דיון עם ראש השב"כ, זה דבר חמור ביותר. אני מבקש מכל הגורמים לרבות היועץ המשפטי לממשלה, לאפשר חקירה יסודית. אסור לנו שהדבר הזה ישתרש", אמר נתניהו בפתח ישיבת הקבינט.

11:02 עריכה

ברית פרץ גלאור תשמש ראש מערך התקשורת והאסטרטגיה של כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ.

11:52 עריכה

ח"כ עודד פורר בוועדת הכספים: "דרשתי הבוקר מח"כ גפני שלא לקיים דיון בהטבות המבוקשות של נתניהו וגנץ, לפני שיונחו בפני הוועדה הנתונים המספריים הבאים – תקציב הובלות, תקציב כלכלת בני הבית, עלות שכר צוות העובדים, עלות העלא שכרו של ראש הממשלה החליפי, ועלות פטור הרטרואקטיבי על מיסוי ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה ובני משפחתו".

11:56 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב לדבריו הגזעניים של המגיש אברי גלעד, שאמר שהערבים זועמים וכי זה מה שניתן למצוא בקשת הרגשות שלהם: "אולי אנחנו כל הזמן כועסים לידך כי אתה כל הזמן גזען לידנו".

12:21 עריכה

סיעת יש עתיד-תלם תעלה היום במליאת הכנסת הצעת אי אמון בממשלה בנושא "מניעת הממשלה מלבדוק את פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר מאז קום המדינה – פרשת הצוללות".

12:24 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת קבינט הקורונה: "נשקול להגביל את ההתקהלויות – צעד מאוד חריף, אני מציע שנשקול אותו. נראה אם אנחנו נזדקק לו ומתי. ויש לו כמובן השלכה על פעולות מסוימות שאישרנו".

על האיכונים הסלולריים אמר: "אנחנו יודעים שהנושא הזה בעייתי, אבל מנגד אנחנו יודעים גם שהוא תרם לנו רבות לריסון המגפה ונראה כיצד אנחנו יכולים להתגבר על הבעיות על מנת להשיג הורדה של התחלואה".

13:21 עריכה

ועדת הקורונה אישרה לקריאה שניה ושלישית את אישור תקנות שעת חירום. עפ"י הצעת החוק החדשה, נקבעו למשך 45 יום מעתה הוראות שמטרתן צמצום התפשטות נגיף הקורונה ומניעת הדבקה בנגיף באמצעות מגבלות שונות שמטרתן ריחוק חברת

13:53 עריכה

קבינט הקורונה אישר פה אחד את הצעת משרד הבריאות, האוצר והביטחון לקביעת "תרחיש הייחוס". הגדרה זו תנחה את הממשלה על ההיערכות וההצטיידות של מערכת הבריאות. 

הוחלט להיערך לתוספת של 2,000 מונשמים מקורונה ול-2,000 מונשמים ממחלות אחרות. נתניהו אמר שצריך לעשות את כל פעולות המניעה הנדרשות כדי לא להגיע ל"תרחיש הייחוס". זוהי העמדה הכללית של שרי קבינט הקורונה. בהמשך לכך דנים שרי הקבינט בצעדים המעשיים הנדרשים בטווח המיידי כדי לאפשר האטה בקצב התחלואה ומניעת הידרדרות לתרחישים שאינם רצויים.

13:54 עריכה

ועדת הכספים אישרה פה אחד את בקשת שר האוצר, ישראל כ"ץ ורשות המיסים לתקן את תקנה 3 לתקנות מע"מ, כך שיקבע כי מענק הסיוע לעסקים בשל השתתפות בהוצאות קבועות, לא ייחשב כחלק ממחיר עסקאותיו של העוסק הזכאי למענק ולכן לא יחול לגביו מע"מ.

14:38 עריכה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן בישיבת סיעתו: "נתניהו וגנץ דואגים לעצמם ומצפצפים על הציבור".

ליברמן מתח ביקורת על התנהלותם בזמן משבר הקורונה. "על רקע 920 אלף מובטלים, והגרעון שיגיע בסוף השנה ל10% – קיבלנו ממשלה עם 35 שרים, 9 סגנים ועוד 7 ח"כים שהצטרפו על בסיס החוק הנורווגי ובנוסף, מבקש ראש הממשלה לעצמו החזרי מס והטבות שונות בסך מיליון שקלים".

15:01 עריכה

חבר הכנסת יואל רזבוזוב מסיעת יש עתיד – תל"ם ישתתף בעונת ה-VIP הקרובה של תוכנית הטלוויזיה "נינג'ה ישראל". רזבוזוב בן ה-39, המכהן בכנסת מ-2013, הוא ג'ודאי, שהחזיק במשך כעשור בתואר אלוף ישראל.

"מדובר בתוכנית שמשלבת בין תחומי ספורט רבים. אני חושב שבעידן, שבו ילדים מעבירים את היום בשעות מסך אינסופיות, נבחרי הציבור צריכים לעודד את הדור הצעיר לעסוק בספורט. לא רק מהספה, אלא גם לתת דוגמה בגוף ראשון" אמר חבר הכנסת ל-ynet.

15:13 עריכה

שר הבינוי והשיכון ויושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן הגיש את התפטרותו מהכנסת ליושב הראש יריב לוין. זאת לאחר שבשבוע שעבר נכנס לתוקפו החוק הנורווגי. ליצמן בן ה-71 כיהן בכנסת למעלה מ-21 שנים.

יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ליצמן, אשתקד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

התפטרותו של ליצמן תיכנס לתוקף בתוך יומיים, ובמקומו יתמנה אליהו חסיד מאגודת ישראל לחבר כנסת. חסיד, יליד 1976 – שבדומה לליצמן נמנה עם חסידי גור – ממוקם במקום התשיעי ברשימת יהדות התורה.

16:05 עריכה

בני גנץ וגבי אשכנזי יוותרו על רבע משכרם בזמן משבר הקורונה – כך דיווח אטילה שומפלבי מ-ynet. לא ברור מהפרסום האם הכוונה לשכר שהם מקבלים כשרים בממשלה, לשכר שהם מקבלים כחברי כנסת או לשכר הכולל.

16:08 עריכה

הקנס על אי עטיית מסכה במרחב הציבור יועלה מ-200 ל-500 שקלים – כך הוחלט בקבינט הקורונה. זאת במטרה להגביר את ציות הציבור להנחיה. בנוסף, פרק הזמן בין קבלת הקנס ועד מועד התשלום – יצומצם.

16:22 עריכה

עתירה נגד החוק הנורווגי הוגשה אתמול לבג"ץ. זוהי העתירה הראשונה – והיחידה עד כה – שהוגשה נגד החוק, שאושר בכנסת בשבוע שעבר. את העתירה הגיש עורך הדין משה שפירא, הטוען שהחוק איננו מידתי, איננו סביר ואיננו חוקתי.

שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף קבע שעל המשיבים, הכנסת, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ, למסור את תשובתם לעתירה עד 5 ביולי.

מאז נכנס החוק לתוקף התפטרו מהכנסת השרים חילי טרופר, אלון שוסטר, אסף זמיר, מיכאל ביטון ויזהר שי מכחול לבן, השר אריה דרעי מש"ס, השר יעקב ליצמן וסגן השר מאיר פרוש מיהדות התורה.

16:25 עריכה

ביום ראשון הקרוב תדון הממשלה בחידוש פעולת האיכון אחר חולי קורונה וסביבתם על ידי שירות הביטחון הכללי – כך הוחלט בישיבת קבינט הקורונה, שהתקיימה היום. שר המשפטים אבי ניסנקרן והשרים עמיר פרץ ויזהר שי הסתייגו מחידוש פעולת האיכון. ראש השב"כ נדב ארגמן הביע חשש שהשימוש באיכון חולים יביא לחשיפה של הכלי הטכנולוגי שבו נעשה שימוש לשם כך.

17:23 עריכה

השר דודי אמסלם קרא להקים ועדת בדיקה על רקע הראיון הגנוז של עפר שלח בערוץ כנסת ועריכת פוליגרף לעובדים בערוץ.

17:34 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שיבחן את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקור פרסום של ההקלטות של דיוני קבינט הקורונה. ההקלטות שודרו אמש על ידי עמית סגל בחדשות 12.

17:46 עריכה

סגן שרת התחבורה אורי מקלב מדגל התורה הגיש את התפטרותו מהכנסת ליושב הראש יריב לוין, לאחר שבשבוע שעבר נכנס לתוקפו החוק הנורווגי. עם כניסת ההתפטרות לתוקף, בעוד יומיים, יתמנה אליהו ברוכי, חבר מפלגת דגל התורה גם כן, לחבר כנסת.

18:05 עריכה

בשל העלייה בתחלואה בעת האחרונה, צה"ל משית על אנשיו שורת הגבלות.
• חיילי צה"ל וקציניו נדרשים לשמור מרחק של שני מטרים איש מרעהו;
• דיונים ייערכו בנוכחות של עד עשרה משתתפים;
• בכנסים שייערכו במרחבים סגורים יוכלו לקחת חלק עד חמישים משתתפים, ובכנסים שייערכו במרחבים פתוחים יוכלו לקחת חלק עד מאה משתתפים;
• הנוכחות בחדרי האוכל תוגבל למאה איש בו-זמנית, להוציא חדרי אוכל המוניים, שבהם יוכלו לשהות 250 איש;
• להוציא מקרים חריגים, בטקסים, הנערכים בשטח פתוח, יוכלו לקחת חלק עד 150 משתתפים;
• הנסיעה ברכבת תיאסר על אנשי צבא;
• חיילים וקצינים המשרתים בבסיסים סגורים נדרשים להיערך לשהות ממושכת בבסיס;
• אנשי צבא נדרשים שלא לצאת לבלות במועדונים ובמרחבים סגורים, אלא רק בשטחים פתוחים.

18:47 עריכה

קבינט הקורונה, שהתכנס היום, החליט, כי תוקם מנהלת אכיפה ארצית במשרד לביטחון הפנים, שתפקידיה יהיו הכוונה, הנחייה, תיאום ותכלול כל רשויות האכיפה. כמו כן הוחלט שהאכיפה תתוגבר בפקחי הרשויות המקומיות.

הקבינט אישר את פעילות בתי הספר של החופש הגדול והקייטנות הפרטיות.

19:15 עריכה

חבר הכנסת עפר שלח, שאתמול נחשף ראיון גנוז שבו התעמת בערוץ כנסת עם המנחים משה גלסנר ואבי בלום, סיפר שהתנצל בפני המגישים. בראיון בכאן רשת ב' אמר שלח ש"כשאדם מציג דבר שהוא יודע שהוא לא נכון – זה לא לגיטימי".

19:59 עריכה

מהנעשה בטוויטר: יועז הנדל נפגש עם השולמנים, ישראל כ"ץ חותם על התנגדותו להעלאת ההיטל על המלט, משה (בוגי) יעלון תוקף את נתניהו, ועוד.

20:08 עריכה

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר לשר הביטחון בני גנץ כי יש לסגור את גלי צה"ל או להעבירה מידי הצבא לגוף אזרחי – כך דווח הערב בחדשות 12. לפי הדיווח, גם ראש אגף כוח אדם, מוטי אלמוז, מחזיק בעמדה דומה.

20:17 עריכה

חבר הכנסת דוד ביטן התייחס בראיון בכאן רשת ב' ליחסים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "היו בינינו מתחים, אבל אני נאמן לליכוד". לדבריו, הוא ביקש מנתניהו לעמוד בראשות ועדת הכלכלה, אך יומיים לאחר מכן הועברה הוועדה לידי סיעת ש"ס. "אני הולך להפתיע את כולם בוועדת העלייה והקליטה", התנבא.

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ביטן ביולי האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
20:48 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לדיווח, שפורסם הערב, ולפיו, הרמטכ"ל אביב כוכבי פנה לשר הביטחון בני גנץ ואמר לו שיש לסגור את תחנת הרדיו גלי צה"ל או להעבירה לידי גוף אזרחי.

21:25 עריכה

גם הערב, בדומה לאתמול, שודרו בחדשות 12 קטעים מהקלטה שנעשתה בקבינט הקורונה. בהקלטה נשמע שר הפנים אריה דרעי מציע לראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר את האחריות לרשויות המקומיות. "בוא נעשה ניסוי של שבועיים", הציע.

22:23 עריכה

ביום חמישי הקרוב ישודר ב"עובדה" תחקיר על אחד "מהפוליטיקאים הבכירים במדינה", שכיהן כשר בממשלת ישראל. בקדימון לא מצוין במי מדובר: שמו לא מוזכר ותמונתו מטושטשת. אולם מוצגת, בין היתר, תמונה מביקורה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישראל ב-2014. מהשוואת התמונות מביקור זה לתמונה המטושטשת בפרומו עולה שהפוליטיקאי האמור הוא חבר הכנסת מאיר כהן מיש עתיד – תל"ם.

בעבר, לאחר תחקיר ששודר ב"עובדה" בעניינו, התפטר יעקב פרי – גם הוא מיש עתיד – מחברותו בכנסת.

22:39 עריכה

בינתיים בטוויטר: נפתלי בנט תוקף את הממשלה על רקע משבר הקורונה, אלעזר שטרן מצדד בסגירת גלי צה"ל, יאיר לפיד על כחול לבן, ועוד.

22:57 עריכה

מגישי התוכנית "שחור לבן", משה גלסנר ואבי בלום – שאתמול פורסמה התפרצותו של עפר שלח כלפיהם במהלך ראיון בערוץ כנסת – הסבירו מדוע הקטע נגנז. לדבריהם, חבר הכנסת התנצל, והם העדיפו שיקולי אחריות על פני רייטינג.

סגירה