השוטר החשוד בירי אל-חלאק שוחרר ממעצר בית

פרסום ראשון גורם המעורה בחקירת אירוע הירי מסביר את השחרור של השוטר החשוד ב"מידה נמוכה של מסוכנות" של השוטר ● מח"ש תעביר השבוע לפרקליטות את תיק חקירת הירי באיאד אל-חלאק ● לטענת גורמים המעורים בחקירה, לא ניתן לפרסם את סרטון הווידאו המתעד את אירוע הירי "פשוט בגלל שאין סרטון"

איאד אל-חלאק. ציור קיר של האמן הפלסטיני טאקי ספייטן על חומת ההפרדה בבית לחם. 14 ביוני 2020 (צילום: Wissam Hashlamoun/Flash90)
Wissam Hashlamoun/Flash90
איאד אל-חלאק. ציור קיר של האמן הפלסטיני טאקי ספייטן על חומת ההפרדה בבית לחם. 14 ביוני 2020

המחלקה לבדיקת שוטרים תעביר השבוע לפרקליטות את תיק חקירת הירי באיאד אל-חלאק, צעיר ערבי בעל צרכים מיוחדים אשר נורה למוות לפני שלושה שבועות מירי של שוטר מג"ב במזרח ירושלים.

עוד נודע לזמן ישראל כי השוטר החשוד בירי שוחרר ממעצר הבית שאליו נכנס לפני כשלושה שבועות, בתנאים מגבילים.

מח"ש מעבירה לפרקליטות כל חקירה עם סיומה, כך שהעברת התיק לפרקליטות לא מלמדת בהכרח על כוונה להמליץ על הגשת כתב אישום נגד השוטר החשוד במעשה. בית משפט השלום בירושלים הוציא צו איסור פרסום על שמותיהם של השוטרים המעורבים בתקרית.

איאד אל-חלאק נורה ב-30 במאי. עדי שמיעה טענו כי נורו בין חמישה לשבעה כדורים. בעקבות נתיחת הגופה פורסם כי אל-חלאק מת מפגיעת שני כדורים במרכז גופו, ככל הנראה מנשקו של אחד משני שוטרי מג"ב שרדפו אחריו. 

בהודעה שפרסמה המשטרה אחרי האירוע נטען כי שוטרי מג"ב חשבו תחילה שאל-חלאק החזיק בידו חפץ שנראה כאקדח, קראו לו לעצור והפעילו את נוהל פתיחה באש. הוא נמלט מהמקום, והם רדפו אחריו בעודם יורים לעברו. לטענת המשטרה, רק לאחר מותו התברר כי לא החזיק נשק.

איאד אל-חלאק
איאד אל-חלאק

שחרור בתנאים מגבילים

השוטר החשוד בירי אמר בחקירתו כי הוא ומפקדו הוקפצו לאזור לאחר ששוטרי משטרת ישראל הודיעו למג"ב בקשר, כי "יש מחבל חמוש בנשק חם ולבוש כפפות בדרך לשער האריות", וכיוונו אותם לעבר אל-חלאק.

בעקבות פרסום הפרשה נעצרו השוטר החשוד בירי ומפקדו ששהה עמו בשטח. ואולם ימים ספורים לאחר מכן שוחרר השוטר החשוד בירי למעצר בית והמפקד שוחרר בתנאים מגבילים. כעת נודע כי גם השוטר החשוד בירי שוחרר בתנאים מגבילים.

גורם המעורה בחקירה הסביר לזמן ישראל את שחרורו של השוטר החשוד ב"מידה נמוכה של מסוכנות" של השוטר.

אחרי מותו של אל-חלאק פורסם סרטון שבו תועד זמן קצר לפני האירוע, אך אירוע הירי הקטלני, שהתרחש בחדר אשפה בעיר העתיקה, אינו מופיע בו. פניות מצד המשפחה ובכירי ציבור למח"ש ולמשטרה לפרסם את סרטון הווידאו שמתעד את האירוע, נענו בשלילה.

אחרי מותו של אל-חלאק פורסם סרטון שבו תועד זמן קצר לפני האירוע, אך אירוע הירי הקטלני, שהתרחש בחדר אשפה בעיר העתיקה, אינו מופיע בו

לטענת גורמים המעורים בחקירה, "לא ניתן לפרסם את הסרטון, פשוט בגלל שאין סרטון".

לאחר מותו של סלמון טקה מירי שוטר בשנה שעברה, המשפחה דרשה לפרסם את סרטון הווידאו שתיעד את מותו אך המשטרה ומח"ש סירבו, בטענה כי הדבר יסכן את חייהם של השוטר שירה בטקה ושל אחד מעדי הראייה שנכחו במקום, שהיו נתונים לאיומים אחרי האירוע. ואולם, בניגוד לאירוע הריגתו של אל-חלאק, בשום שלב לא נטען שהריגתו של טקה לא תועדה בווידאו.

אמו של איאד אל-חלאק, צעיר פלסטיני בעל מוגבלויות שנורה למוות על ידי שוטרי מג"ב בעיר העתיקה, בביתה בוואדי ג'וז, 30 במאי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אמו של איאד אל-חלאק, צעיר פלסטיני בעל מוגבלויות שנורה למוות על ידי שוטרי מג"ב בעיר העתיקה, בביתה בוואדי ג'וז, 30 במאי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מת מפגיעה של שני כדורים

ורדה אבו חדיד, מדריכתו של אל-חלאק מטעם מרכז אלווין ששהתה עמו בעת אירוע הירי, העלתה טענות קשות על התנהלות השוטרים. לדבריה, היא שמעה את היריות, ולכן נכנסה לחדר האשפה לפני אל-חלאק. לאחר כניסתו לחדר קראה לעבר השוטרים בעברית "הוא נכה", ואיאד קרא בערבית "אני איתה", אבל השוטרים ירו בו שוב בפלג גופו המרכזי. לאחר שנקבע מותו, השוטרים עיכבו את המדריכה לחקירה וערכו עליה חיפוש.

הריגתו של אל-חלאק עוררה תגובות נזעמות בישראל. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הגדיר את האירוע כ"רצח". בעקבות מותו התקיימו הפגנות בירושלים, יפו וחיפה תחת הסיסמה "חיי פלסטינים חשובים", וזאת בהשראת הפגנות "Black Lives Matter" המתקיימות בארה"ב במחאה על הריגת ג'ורג' פלויד.

הפגנה בתל אביב בעקבות רצח איאד אל-חלאק, 6 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
הפגנה בתל אביב בעקבות רצח איאד אל-חלאק, 6 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הביע צער על מותו של אל-חלאק אך הצהיר: "עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים". אוחנה הציע לבקר את המשפחה אבל זאת סירבה לקבלו. באופן חריג, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אף הוא ואמר: "זו טרגדיה. זה אדם עם מוגבלויות, שנחשד שלא בצדק בהיותו מחבל במקום מאוד רגיש. אני מצפה לבדיקות המלאות. כולנו משתתפים בצערה של המשפחה".

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וארגון "בזכות" מחו על הריגתו של אל-חלאק ודרשו להסיק מסקנות שיחייבו מתן הכשרה לשוטרים כיצד להתמודדות עם אנשים עם מוגבלות. בעקבות זאת, הוקמה ועדה בין-משרדית בראשותו של מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן, לשיפור התמודדות כוחות האכיפה במפגש עם אנשים עם מוגבלויות.

עו"ד אפרת נחמני-בר, הסנגורית של השוטר החשוד, מסרה לתקשורת בתגובה לחקירה: "מרשי חש סכנת חיים לאחר שהחיילים קיבלו התראה בקשר על מחבל חמוש. המרדף נוהל לאור הזיהוי וסימנים מחשידים של האדם הנמלט, אשר לא נענה לקריאות לעצור. מדובר בטרגדיה ואנו משתתפים בצער המשפחה. עם זאת, הירי היה בהתאם לנהלים ולהנחיות שניתנו לחיילים ולתמונת המצב בשטח".

הפגנה על מותו של איאד אל חלאק, ירושלים (צילום: Flash90/אוליבייה פיטוסי)
הפגנה על מותו של איאד אל חלאק, ירושלים (צילום: Flash90/אוליבייה פיטוסי)

מח"ש והמשטרה: מסרבים להגיב

במח"ש סירבו להגיב לידיעה זו ולמידע המופיע בה או למסור פרטים כלשהם. בתשובה לשאלת זמן ישראל, מדוע החקירה מתנהלת בחוסר שקיפות מול הציבור, הסבירו במח"ש ש"יש חקירות שלא ניתן לפרסם את תוכנן כדי לא לפגוע בהן".

במשטרה סירבו להגיב לידיעה בטענה שהנושא נמצא בחקירת מח"ש.

עוד 694 מילים
סגירה