אלבי אלבי – אבל איפה הלב?

דגל הגאווה (צילום: ארז ברזוליק)
ארז ברזוליק
דגל הגאווה

בשנים האחרונות הושרשה מסורת חדשה מבית היוצר של עסקני מצעד הגאווה, עיריית תל אביב והאגודה למען הלהט"ב, לנפק כל שנה שיר חגיגי, להרים את מורל החוגגים בחודש הגאווה ולהעלות את ערכיה על נס.

ראשון בסדרה היה שירו הנהדר של דורון מדלי, שזיקק לטקסט מקומי ומדויק את רוח החגיגה בעיר העברית הראשונה. לצורך המשימה לוהק הזמר (הלא פחות נהדר) עומר אדם, שלא התבייש "להיכנס לדמות" ולתת לגברים "לעשות לו עיניים" ואף יותר מכך.

בשנים האחרונות הושרשה מסורת חדשה מבית היוצר של עסקני מצעד הגאווה, עיריית תל אביב והאגודה למען הלהט"ב, לנפק כל שנה שיר חגיגי, להרים את מורל החוגגים בחודש הגאווה ולהעלות את ערכיה על נס

מעודדים מההצלחה הפתאומית ומנפח המצעד שגדל משנה לשנה ובוודאי מכמות התיירים, החלו פרנסי הגאווה להוציא כל שנה שיר, אך אבוי, לא רק שלשירים אלה אין כל קשר או אזכור למושג הגאווה, לעיתים יוכלו המאזינים אפילו למצוא בהם מסרים שוביניסטים ("למצוא אחת כמוך זה כמו חניה בתל אביב" בשיר "קצפת עם תות" של דודו אהרון, מילים: דולב רם ופן חזות) או סטריאוטיפיים וטרנספובים (בקליפ דודו אהרון מחזר אחרי אשה טרנסית: "היא מתה על הדרבי בדיוק כמוני / לא בקטע של שופינג בלי דאווינים / לא עושה סרטים מתארגנת עשר דקות / מה יכולתי לבקש רק אישה כזאת"), או כאלו שאין ביניהם כל קשר למאבק הלהט"בי, לקוויריות או למצעד. שירים אלה זוכים להפקה עתירת תקציב, מיסחור חסר תקדים ולליהוק כוכבנים, אולם לא מצאנו בהם שיר כמו I  am what I am, או Born This Way.

מה כן הצלחנו למצוא? מיני שילובים, "בלנדר" של זמרים שכאילו עלו יחד בהגרלת שמות של יוצרי להיטים ברדיו: דודו אהרון ואישתר, מוטי טקה ומאור אדרי וכרקוקלי והשנה את סטטיק, בן אל ונסרין. בליל של עכשוויזם זול, צעקני, נטול נפח אמנותי – וחמור מזה – לא מכבד את הגאווה ולא קשור אליה.

כנראה שלצעוק "אלבי" זו מהות הגאווה בשנת 2020.

טוב תעשה מחלקת התרבות של האגודה אם תחיל בדק בית ותחליט האם היא כלי שרת בידיי עסקנים, חברות מסחריות, מפיקי המסיבות ונציגי מחלקת התיירות של עיריית תל אביב, או אולי גוף שפועל למען תרבות קהילתית גאה ואמיתית ולא רק מתחנפת לסטרייטים.

"בלנדר" זמרים שכאילו עלו בהגרלת יוצרי להיטי רדיו: בליל עכשוויזם זול, צעקני, נטול נפח אמנותי, שלא מכבד את הגאווה או קשור אליה. כנראה שלצעוק "אלבי" זו מהות הגאווה השנה

מכירים את לירון לב? מיקיאגי? תומר כהן? מיכאל גוטליב? תמר אייזנמן? זיו שליט? ועוד ועוד – כולם יוצרים גאים עם יצירה אמיצה ועדכנית, שיכולים להנפיק שיר גאווה אמיתי.

כמה חבל שהאגודה לא מכירה אותם ולא נעזרת בהם ליצירת המנוני הגאווה אמיתיים ומרגשים ולא משהו שרק "ירים" במסיבות ללא קשר לגאווה.

המסיבות הרי אינן חזות הכל. הרי יש עדיין נוער שנזרק מביתו וסובל מאלימות, טרנסיות שסובלים מאלימות ביורוקרטית, ילדים שלא מתקבלים לפעוטון. זה עתה התבשרנו על חבר קהילה ששרד את הרצח ב"בר נוער" ושם נפשו בכפו, או אולי נרצח תחת רגליה של ההדרה הישראלית. כמה ראוי יכול היה להיות, לו שיר הגאווה השנה היה מוקדש לזכרו.

המסיבות אינן חזות הכל. זה עתה התבשרנו על חבר קהילה ששרד את הרצח ב"בר נוער" ושם נפשו בכפו, או נרצח תחת רגלי ההדרה הישראלית. כמה ראוי יכול היה להיות לו שיר הגאווה השנה היה מוקדש לזכרו

מילות שירה של גלוריה גיינור: "אני מי שאני":

I am what I am /  Shep Pettibone

I am my own special creation
So come take a look
Give me the hook or the ovation

It's my world that I want to have a little pride in
My world and it's not a place I have to hide in
Life's not worth a damn
'Til you can say I am what I am

I am what I am
I don't want praise, I don't want pity
I bang my own drum
Some think it's noise, I think it's pretty

And so what if I love each sparkle and each bangle
Why not try to see things from a different angle
Your life is a sham
'Til you can shout out, I am what I am

I am what I am
And what I am needs no excuses
I deal my own deck
Sometimes the ace, sometimes the deuces

It's one life and there's no return and no deposit
One life. So it's time to open up your closet
Life's not worth a damn
'Til you can shout out, I am what I am

I am what I am
And what I am needs no excuses
I deal my own deck
Sometimes the ace, sometimes the deuces

It's one life and there's no return and no deposit
One life. So it's time to open up your closet
Life's not worth a damn
'Til you can shout out, I am what I am

פזמונאי, מעבד טקסטים, מלחין ומפיק אמנותי ישראלי. עבד ויצר עם אמנים כמו רמי קלינשטיין, ירמי קפלן, קורין אלאל ,להקת מטרופולין, דנה אינטרנשיונל, מירי מסיקה, שרית חדד, נועה קירל ועוד…מפרסם בפייסבוק טקסטים פוליטיים, מתגורר בחיפה, הומו (צילום: שרי דובא)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 712 מילים
סגירה