המתנחלים וכחול-לבן מוצאים עצמם בברית נגד הסיפוח

ממשל טראמפ יקיים היום דיון בשאלת הסיפוח שנתניהו מבקש לבצע בעוד שבוע ● "פעם היו עושים דיון על הריבונות באיזה קרוואן עם 15 איש. היום זה דיון רשמי בבית הלבן", אומר בגאווה מנכ"ל מועצת יש"ע ● אבל רבים בהתנחלויות היו מעדיפים לשמור על הסטטוס קוו - רק לא להסכים לתוכנית שתוביל להקמת מדינה פלסטינית ● גם בכחול-לבן, אילו הדבר היה תלוי בגנץ, כל התהליך היה נדחה ● פרשנות

מחאת מועצת יש"ע נגד תוכנית טראמפ מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. 21 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מחאת מועצת יש"ע נגד תוכנית טראמפ מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. 21 ביוני 2020

יהודית קצובר לא ישנה כבר שבוע. הלילה היא בטוח לא נרדמה.

לפני תשע שנים, הקימו קצובר ונדיה מטר את תנועת הריבונות. השוליים הסהרוריים הפכו מיינסטרים פלוס. "פעם היו עושים דיון על הריבונות בבית של יהודית באפרת, או באיזה קרוואן עם 15 איש. היום זה דיון רשמי בבית הלבן", אומר בגאווה יגאל דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע. "וזה לא דיון עקר, האם להחיל ריבונות, אלא  דיון מעשי: על מה להחיל ריבונות".

בגלל הדיון המכריע הזה היום בבית הלבן, קצובר לא עוצמת עין. האפשרות שהנשיא דונלד טראמפ יסכים שישראל תספח שטחים אבל ייצמד לתוכנית המאה ויתמוך גם במדינה פלסטינית, מדירה שינה מעיניה. מטר וחבריה במועצת יש"ע מוכנים היום לעצור את הכול, להיצמד לסטטוס קוו, רק שהתכנית לא תצא אל הפועל.

"אני לא רוצה 30 אחוז ריבונות על השטח, ולא רוצה הקפאה", אמר אתמול יו"ר מועצת גוש עציון שלמה נאמן באוהל הריבונות שהוקם מול משרד ראש הממשלה. נאמן הוא תושב ההתנחלות כרמי צור, שהיא מבחינת המתנחלים יישוב מבודד שדינו למות יחד עם 18 אחרים אם תתקבל תוכנית טראמפ.

יו"ר מועצת גוש עציון שלמה נאמן נואם באוהל הריבונות. 21 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר מועצת גוש עציון שלמה נאמן נואם באוהל הריבונות. 21 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבחינת המתנחלים המיליטנטיים, הבשורה הטובה ביותר שיכולה לצאת היום מהבית הלבן, היא כמובן הסכמה אמריקנית לסיפוח 60 אחוזים מהשטח, לפני שישראל תחיל ריבונות גם על שכם ורמאללה. מכיוון שזה לא נראה באופק, הם מוכנים לסיפוח ישראלי חד-צדדי בלבד של 30 אחוזים, אבל יואילו להסתפק בפחות.

"אנחנו אומרים לטראמפ: תן לנו את מה שאתה יכול עכשיו. בפעם הבאה, תן יותר. אחר כך יותר. יש לנו סבלנות. באנו לתמיד. בלי שום תמורה. בלי שום עסקה", אומר נאמן. "אנחנו אומרים לנתניהו, תעמוד לצד ההתיישבות כחומה בצורה, כי אם תיגע בהתיישבות, אנחנו נעמוד מולך כחומה בצורה".

שלמה נאמן: "אנחנו אומרים לטראמפ: תן לנו את מה שאתה יכול עכשיו. בפעם הבאה, תן יותר. אחר כך יותר. יש לנו סבלנות. באנו לתמיד. בלי שום תמורה. בלי שום עסקה"

גם שלמה אלחיאני, יו"ר מועצת יש"ע ובקעת הירדן, שידר מסר לאוהל הריבונות של המתנחלים: "אני לא רוצה ריבונות בבקעה, אם למעלה, על גב ההר תקום מדינה פלסטינית. תודה רבה. לא רוצה שום תוכנית כזו".

ואם כל זה לא יקרה, המתנחלים מוכנים, ואפילו ישמחו, שהסטטוס קוו יישמר. מבחינתם זה כבר ניצחון גדול, כי האמריקנים הכירו בחוקיותן של כל ההתנחלויות שהוקמו מאז 1967.

וכך, נוצרת ברית אינטרסים מעניינת דווקא בין שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי לבין הקיצוניים במועצת יש"ע.

אילו הדבר היה תלוי בגנץ, גם הוא היה דוחה את כל התהליך. "הלוואי ואפשר היה לעכב את כל התוכנית הזו", הוא אמר למקורביו, לטענת אחד מהם. "צריך לראות מה קורה עם הקורונה, מה קורה עם הבחירות בארצות הברית, מה מתפתח בזירות אצלנו. זה לא הרגע המתאים עכשיו".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

גנץ נפגש אתמול עם כתבים צבאיים והעמיד כמה תנאים לסיפוח מלא (דיאלוג מדיני; בלי החזרת שטחים בנגב; בלי אוכלוסייה ערבית). אבל גם הוא יודע, וגם מודה, שהוא לא יכול לעשות שום דבר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"לפי ההסכם, נתניהו יכול לעשות הכול", אומר שר בכחול לבן. "הוא סגר אותנו לגמרי בהסכם הקואליציוני. יש לו גם רוב לסיפוח גם בממשלה וגם בכנסת".

בחזרה לאמריקנים ולדיון המכריע היום בבית הלבן. גנץ ומקורביו מעריכים כי בנסיבות שנוצרו האמריקנים יאפשרו לנתניהו לספח 12 אחוזים מהשטח – כלומר, את גוש עציון והערים מעלה אדומים ואריאל, "ואולי הוא ימתח קצת יותר". את הרמזים כבר פיזר שר החוץ מייק פומפאו שביקר כאן ב-13 במאי.

גנץ ומקורביו מעריכים כי בנסיבות שנוצרו האמריקנים יאפשרו לנתניהו לספח 12 אחוזים מהשטח – כלומר, את גוש עציון והערים מעלה אדומים ואריאל, "ואולי הוא ימתח קצת יותר"

בכחול-לבן כבר מציגים מהלך כזה כמו הישג אדיר, שלא היה קורה אילולא המפלגה הייתה בשטח. "אנחנו שמים את הברקס מול האמריקנים ובכלל", אומר שר בכחול-לבן.

"גבי אשכנזי הוא דמות חשובה בכל הסיפור, הוא הרבה יתר שמאל ממה שאתם חושבים. אם אנחנו לא היינו – נתניהו היה סוגר סיפוח של 30 אחוזים, ולך תדע לאן זה היה מוביל".

ובדיוק מאותה סיבה, נתניהו יוכל להאשים את כחול-לבן כי תקעו את כל המהלך הגדול שלו, ולכן הוא מסתפק בפעימה אחת, אורנים א'. קמפיין "הכל בגללם" כבר מוכן.

עוד 615 מילים
סגירה