אשכנזי בשיחה סגורה: "מעריך שלא יהיה סיפוח בבקעת הירדן"

מזכ"ל האו"ם: הסיפוח מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ● מזכיר המדינה פומפאו אמר שהחלטה על החלת ריבונות צריכה להתקבל על ידי ישראל ● הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק איכון שב"כ ● הסגר בטבריה צומצם מחמש שכונות לשלושה רחובות ● בשירות הביטחון הכללי מתלוננים על כך שיושב ראש האופוזיציה לפיד מסרב לשתף פעולה עם מאבטחיו

גבי אשכנזי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
גבי אשכנזי
07:25

היום צפוי להתקיים בבית הלבן דיון מכריע על סוגיית הסיפוח ביהודה ושומרון. אל הפגישה המתוכננת יגיעו ג'ארד קושנר – חתנו של נשיא ארה"ב ויועצו הבכיר, מזכיר המדינה מייק פומפאו, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן וייתכן שגם הנשיא טראמפ עצמו.

07:35

בעקבות הצורך לחלץ בסיוע שוטרים את פרשן חדשות 12, אמנון אברמוביץ, מההפגה שהתקיימה אמש בתל אביב, מועצת העיתונות והתקשורת שבה והתריעה הבוקר כי "האמירות החוזרות נגד התקשורת של ראש הממשלה ומקורביו, מסכנות את ביטחונם של העיתונאים היוצאים למלא את שליחותם בשטח".

המועצה קראה לראש הממשלה לחדול מאמירותיו ולאפשר לתקשורת להמשיך למלא את שליחותה בדמוקרטיה הישראלית ללא חשש מפגיעה.

07:37

העלייה בתחלואה בקורונה. ח"כ ושר הביטחון לשעבר נפתלי בנט בראיון לכאן רשת ב': "משהו למעלה לא דופק. יש מיליון מובטלים והמדינה במקום לעשות שמיניות באוויר, רצה לנשק הסגר ומחריבה מטה לחמה".

על אישור הטבות המס לראש הממשלה נתניהו אמר בנט: "הממשלה צריכה להתעסק עכשיו רק בפרנסה. ממנהיג של עם נדרש לאפשר לאנשים לעבוד. לא מבקשים ממך מתנות. הממשלה לא בסדר. אני לא רוצה לתקוף אישית אף אחד. אם זה לא פרנסה זה לא מעניין".

07:41

ח"כ משה בוגי יעלון מיש עתיד-תלם על חילוצו של העיתונאי אמנון אברמוביץ' מהפגנת הימין: "ראינו אמש, בפעם הראשונה, את תוצאות ההסתה הפרועה של הנאשם היושב על כסא ראש הממשלה, כנגד עיתונאי (שהוא גם פצוע צה"ל, עטור ציון לשבח מתפקודו במלחמת יום הכיפורים). ביבי, עצור! זה ייגמר בשפיכות דמים".

07:42

סגן שר הבריאות יואב קיש (ליכוד) אמר בראיון בגל"צ: "המדינה בחרה ללכת לפתיחה וחיזוק הכלכלה בצורה משמעותית. ההחלטה התקבלה גם עם מחסור גדול במידע".

בנוסף קרא קיש להחזרת איכוני השב"כ ואמר: "המשמעויות של לא להשתמש בכלי הזה הן יותר תחלואה ויותר פגיעה בכלכלה".

07:54

ח"כ עפר שלח תקף בחריפות את בני גנץ: "שבוע ליום הע' של הסיפוח. שר הביטחון לא ראה מפה, לא דרש דיון להחלטה בקבינט, לא הציג את עמדת צה"ל והשב"כ שמתנגדים בתוקף. אין לו עמדה, אין לו השפעה, הוא בסך הכל פקיד של נתניהו. ככה לא נראה ראש ממשלה חליפי – ככה נראה כלום בחליפה".

08:00

יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון התייחסה בראיון לכאן רשת ב' לטענות שסוגרים אזורים חרדים בעוד שגם בתל אביב ישנה התפרצות: "המדיניות היא לסגור את המוקדים כדי לא להגיע למצב של סגר נוסף. דרום ת"א דורשת טיפול אבל אנחנו לא סבורים שצריך להטיל הסגר".

עוד הוסיפה: "המשבר הכלכלי חמור אבל אי אפשר לומר שלא נעשה כלום – יש סל סיוע לבעלי עסקים. הוועדה קיימה כמה דיונים לוודא שהכסף מגיע ליעדו. בעלי העסקים מתמודדים עם בנקאים שמחליטים אם הם זכאים לסיוע. אנחנו צריכים לוודא שכל החוליות בשרשרת ממלאות את תפקידן".

 

08:02

ח"כ מרב מיכאלי על חילוצו של העיתונאי אמנון אברמוביץ': "זאת התוצאה הישירה של הסתה נמשכת שמתירה את דמו של כל מי שמעז לבקר את נתניהו. בהמשך לאיום של מפלגת נתניהו להכניס עיתונאי לכלא, תומכי נתניהו תוקפים ומאיימים על עיתונאי. זאת לא דמוקרטיה".

08:09

שר החקלאות אלון שוסטר: "המתקפה על אמנון אברומביץ' היא התבהמות מהסוג שאסור לנו לקבל בחברה הישראלית…מצפה מכל חבריי לממשלה לגנות את התופעה הפסולה הזו".

08:23

שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן): "המתקפה על אמנון אברמוביץ', מקבל צל"ש הרמטכ"ל, היא ביזוי חופש העיתונות ותמרור אדום לכולנו".

08:40

השרה לשוויון חברתי מירב כהן על הטבות המס לראש הממשלה בנימין נתניהו: "ההיעדרות שלנו מוועדת הכספים הייתה אמירה – זה לא הזמן הנכון לדון על ההכנסות האישיות שלנו".

09:14

לאור הימשכות מגיפת הקורונה, חתם שר הביטחון בני גנץ על צו המאפשר גיוס בצווי חירום של עד 250 אנשי מילואים, רובם אנשי פיקוד העורף, עד לתאריך 30.7.20. יצויין כי מדובר בצו קיים שתוקפו יפוג ב-30.6.20. הגיוס יתבצע לפי צורך בלבד, ובהתאם להתפתחויות בהתפשטות מגיפת הקורונה.

09:16

ח"כ מיקי זוהר: "לכל המבקרים (שניתן להבין אותם) בעניין העיתוי בו החלטנו לפתור את בעיית המיסוי של רה"מ להלן הבהרה חשובה: רשות המסים לא הסכימה להמתין עם החיוב של רה"מ במאות אלפי שקלים באופן לא מוצדק ולכן לא היתה לנו ברירה מלבד לפתור את הסוגייה הזו באופן מיידי על מנת לחסוך מרה"מ עוול מיותר".

מיקי זוהר ובנימין נתניהו, ארכיון, 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מיקי זוהר ובנימין נתניהו, ארכיון, 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
09:50

מחר בתוכנית עובדה בערוץ 12 יתפרסם תחקיר אודות טענות על הטרדות מיניות סדרתיות לכאורהה של ח"כ מאיר כהן מיש עתיד. ח"כ שיגר מכתב איום בתביעת לשון הרע, אבל התחקיר צפוי להיות משודר בכל זאת.

09:53

צעירי יש עתיד העלו בלון צפלין בצורת צוללת מעל הכנסת, לקראת הצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא פרשת הצוללות. על הצוללת נכתבו ציטוטים של שר הביטחון בני גנץ, שהבטיח שיפעל לחקירת הפרשה.

10:27

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אם חלילה הצפת רחובות ישראל בסמים תתאפשר בחוק זה יהיה באשמת המפלגות החרדיות. יש להם זכות ווטו (ובכלל, ההסכם הקואליציוני קובע שלא יהיו חוקים שלא קשורים לקורונה בחצי השנה הראשונה שלא בהסכמה) והם היו צריכים להשתמש בו. חוק שימנע את חילול השבת בתחבורה הציבורית בתל אביב – אין. חוק גיור ממלכתי – אין. תקציב הישיבות – אין. לגליזציה – יש. מזל שהחרדים בקואליציה… מעניין מי מהרבנים או מועצות גדולי התורה סמך את ידו על החוק הזה".

11:29

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה: "פרשת הצוללות תמשיך לרחף מעלינו עד שנגיע לחקר האמת שלה. זאת פרשת השחיתות הבטחונית החמורה מאז קום המדינה. זה לא רק אני אומר. ככה אמרו 3 רמטכ"לים לשעבר ובראשם בני גנץ וגבי אשכנזי. הם התחייבו לא לקבור את הפרשה. היום יש להם הזדמנות להוכיח שבטחון לאומי חשוב להם יותר מהכסא".

11:37

שר התקשורת יועז הנדל במליאת הכנסת: "לגבי ערוץ הכנסת אני מצפה שלא יפטרו עיתונאים. זאת קריאה למנהלי ערוץ הכנסת לא לחצות קוים אדומים ולמנכ"ל התאגיד לשים לב לגיוון. כשמורידים תכנית מסוימת צריך שזה נעשה במנהל תקין ובפיקוח מועצה שמונתה באותו ערב".

על גלי צה"ל אמר הנדל: "אני בוחן מחדש את כל עולם התקשורת, יש שם כמה עיוותים מולדים, גם בעולם הטלוויזיה והרדיו", אמר הנדל. "קיבלתי בקשה לגבי גלי צה"ל, יש בבקשה הזו טענות צודקות. אני בוחן את זה. הגיע הזמן לקבל הכרעה".

11:52

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן ישיבת ממשלה דחופה שתתקיים בשעות הצהריים בענין חוק איכוני שב"כ. נתניהו מבקש לחדש את השימוש באיכונים, לאור העלייה בנתוני התחלואה.

12:50

בעקבות דברי ח"כ נפתלי בנט (ימינה), לפיהם הוא מוכן להיכנס לממשלה עם מפלגתו גם ללא תפקיד שר אם יינתן לו תפקיד עם סמכויות, קרא ח"כ גדעון סער לחדש את המו"מ לצירוף סיעת ימינה לקואליציה. לדבריו "ימינה היא חלק מהמחנה הלאומי וקרובה אידיאולוגית לליכוד. אין סיבה שתשאר באופוזיציה".

12:55

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, נכנס לתפקידו. יהלומי מחליף בתפקיד את גיא סמט שסיים את כהונתו.

"זו זכות גדולה, אבל בעיקר אחריות גדולה", אמר המנכ"ל הנכנס, "אחריות לסביבה בריאה, איכותית ונקייה כאן ועכשיו, ואחריות לעולם שנשאיר אחרינו לדורות הבאים".

13:10

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט הגיב לקריאתו של ח"כ גדעון סער לצרף את מפלגת ימינה לממשלה: "אנחנו לא רוצים להיכנס לממשלה המנופחת, המנותקת והעצלה הזו, שמפקירה את אזרחי ישראל ברגע הקשה בחייהם, ללא פרנסה.

"אמרתי שאני תמיד אהיה מוכן לסייע לעם שלי ולמדינה שלי במערכה נגד הקורונה, כאזרח שאוהב את המדינה וכואב את אובדן הפרנסה של מיליון ישראלים".

13:34

בכחול לבן יתמכו באישור קידום חקיקה לחידוש הפעלת השב"כ לאיתור מי שהיה במגע עם חולה קורונה – כך דווח בחדשות כאן. לפי גורמים המעורים בנושא, אחד התנאים הוא הקמת צוות שרים ייעודי שיאשר הפעלה.

14:09

יו"ר האופוזיציה לפיד: "נתניהו נכשל בטיפול הכלכלי בקורונה כישלון גמור. אחוז האבטלה בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי. אף אחד לא מבין את ההנחיות. אף אחד לא מבין מה יהיה פה עוד חודש".

15:08

הכנסת דחתה את הצעות החוק, שלפיהן, יינתנו דמי אבטלה לעצמאיים. בהצעתם של חברי הכנסת יאיר לפיד ומאיר כהן תמכו 36 חברי כנסת, והתנגדו לה – 57; בהצעה דומה של חבר הכנסת עודד פורר תמכו 36 חברי כנסת, והתנגדו – 52.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ עזבו את ישיבת הממשלה כדי להצביע נגד ההצעות במליאת הכנסת.

15:22

הממשלה אישרה פה אחד את החזרת איכוני שב"כ. ייתכן שהחוק יובא לקריאה ראשונה בכנסת כבר היום.

נציג שירות הביטחון הכללי אמר בישיבה כי לאור העלייה בשיעורי התחלואה החליט הארגון להסיר את התנגדותו לחוק.

15:39

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה –

אני שומע ורואה שהציבור נענה לקריאתנו לעטות מסכות. יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות. אנחנו רוצים להגיע למצב שכל האזרחים עוטים את המסכות, מתוך תחושה של ערבות הדדית. כולנו היינו בערים שהיו נתונות לזיהום אוויר, וראינו שם אנשים, כולם, חובשים מסכות מתוך ידיעה שכך צריך לחיות. זה מונע את השאיפה במקרה של נגיף הקורונה, לא רק של הרעל, שיכול לבוא מן החוץ, אלא מונע גם את השאיפה פנימה של הנגיף וגם לא לפלוט אותו החוצה. זה מה שאנחנו רוצים לעשות, והצעדים שאנחנו נוקטים נועדו להגביר את השימוש במסכות על ידי כלל הציבור.

שני אנשים שעוטים מסכות ומדברים אחד עם השני, תוך שמירת מרחק, לא ידביקו אחד את השני. אפס סיכוי. אנחנו חייבים להגיע לשם. לצערנו, יש גם עכשיו ואולי גם בהמשך אנשים שלא יקיימו את הכללים הללו, ואני יודע שזה קשה, זה לא קל בקיץ הישראלי, זה קשה לכולנו, זה קשה גם לי. אבל אנחנו מקפידים על כך.

ביחס לאותם אנשים שלא יקפידו על כך, או יידבקו כתוצאה מפעולתם של אחרים, אנחנו רוצים לאתר אותם במהירות. לאתר כאלה שהיו בקרבת אלה שנדבקו, או שהיו בקרבת אלה שמדביקים, כדי שהם לא יפיצו את המחלה.

ביקשתי להאיץ את פיתוח האפליקציה הדיגיטלית שנועדה להשיג את היעד הזה. זה ייקח זמן – שבועות, ואני מקווה שלא חודשים. עד אז אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, "שאלטרים", כדי לעצור ולהפעיל. אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו.

יכול להיות שנגיע לעצירת המחלה ושיטוח העקומה עוד לפני שבכלל נגיע לסיום החקיקה, אבל אנחנו רוצים להימצא במצב שאנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה, אם נרצה בכך, ולכן ביקשתי את כינוס הישיבה הזאת. אתם יודעים שהתחלואה כבר חצתה אתמול את קו ה-400, ולצערי, מראה כל הזמן סימנים של עלייה. הכלי הזה במקרה הצורך, ותחת בקרה מלאה, ישמש אותנו כדי לעצור את התפשטות המגפה.

16:04

ועדת הכספים תדון ביום ראשון הקרוב בהשוואת תנאיו של ראש הממשלה החליפי לאלה של ראש הממשלה.

16:44

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לישראל לזנוח את תוכנית הסיפוח. לדבריו, הסיפוח מהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי. בדיון של מועצת הביטחון קרא גוטרש לישראל ולפלסטינים לחדש את המשא ומתן ביניהן.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (צילום: Michael Kappeler/DPA via AP, Pool)
גוטרש בינואר האחרון (צילום: Michael Kappeler/DPA via AP, Pool)
16:46

מליאת הכנסת דחתה את היוזמה של סיעת יש עתיד – תל"ם להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקה של פרשת כלי השיט. בהצעה תמכו 16 חברי כנסת, והתנגדו – חמישים.

17:32

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו פנה למנכ"ל הכנסת סמי בקלש בבקשה לתלות את דגל הגאווה באולם המליאה ומעל משכן הכנסת לכבוד חודש הגאווה.

17:50

יושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד פנה לשר האוצר ישראל כ"ץ וביקש ממנו להסיר את התנגדותו להטלת היטל היצף על ייבוא מלט לישראל, "לאור המצוקה שבה שרויה תעשיית המלט הישראלית". שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ כבר הביע תמיכה בהטלת ההיטל.

עוד על הסוגיה – במאמר שפרסם עומר שרביט בחודש שעבר באתר זה.

17:57

מזכיר המדינה של ארצות הברית מייק פומפאו אמר שההחלטה לגבי הסיפוח צריכה להתקבל על ידי ממשלת ישראל. בתדרוך לכתבים הביע פומפאו צער על כך שהפלסטינים דחו על הסף את תוכנית השלום של טראמפ.

18:32

במערכת הפוליטית נדרשים להחלטת הממשלה לאשר את חוק איכוני שב"כ.

18:49

הסגר בטבריה יצומצם מחמש שכונות לשלושה רחובות – כך החליטה ועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים.

19:06

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף ציוץ, שפרסמה חברת הכנסת לשעבר אוסנת הילה מארק, שבו דיווח על כך שאלן דרשוביץ טוען שברשותו תצהיר של מתלוננת הטוענת שאולצה לשכב עם אהוד ברק. מארק דורשת "לחקור! מיד!". מארק – שעתידה לשוב ולכהן כחברת כנסת – לא נדרשת לעדויות בפרשת אפשטיין נגד דרשוביץ, שבתמיכתו נתניהו מתנאה.

19:20

מליאת הכנסת דנה בשעה זו בהצעת החוק המבקשת להסמיך את שירות הביטחון הכללי לבצע איכון של טלפונים בניסיון לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה.

19:29

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר בישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם בעניין הסיפוח, שישנו "קשר חזק ונצחי" בין העם היהודי לבין יהודה ושומרון.

• דברי דנון במועצת הביטחון של האו"ם

19:45

שגריריהן של גרמניה, בריטניה, צרפת, אירלנד, נורווגיה, בלגיה ואסטוניה הודיעו במועצת הביטחון של האו"ם כי מדינותיהן לא יכירו בסיפוח שטחים על ידי ישראל. לדבריהם, צעד כזה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ויפגע ביחסיהן הקרובים עם ישראל.

20:02

בשירות הביטחון הכללי מותחים ביקורת על יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שממאן לשתף איתם פעולה – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12. לפיד זוכה לאבטחה של היחידה הממלכתית לאבטחה אישים מתוקף תפקידו כיושב ראש האופוזיציה. לפי הפרסום, חבר הכנסת מסרב למסור לארגון את לוחות הזמנים שלו ומקשה על עבודת המאבטחים.

לפיד פנה לוועדת השרים הרלוונטית בבקשה להסיר מעליו את האבטחה. שב"כ לא הביע התנגדות למהלך, אולם ועדת השרים דחתה את הבקשה. בדיווח הועלתה האפשרות שלפיד מעוניין להציג לציבור מצג, שלפיו, הוא ויתר על האבטחה, בעוד שראש הממשלה וראש הממשלה החליפי דורשים לעצמם יותר ויותר מאבטחים.

20:13

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הורה להיערך לפתיחת בתי מלון נוספים לחולי קורונה ולחסרי יכולת בידוד ביתי, זאת על רקע העלייה בתחלואה בקורונה. המלונות יהיו ערוכים להפעלה בהתראה של 48 שעות מרגע חתימת ההתקשרות.

לצד זאת, היום פתח משרד הביטחון מלון נוסף המופעל על ידי פיקוד העורף בקיבוץ שניר, המיועד למשפחות. נכון להיום מפעיל פיקוד העורף שישה מלונות המיועדים לחולי קורונה וחסרי יכולת בידוד ביתי.

20:31

חבר הכנסת שלמה קרעי הגיש הצעת חוק, שלפיה, יועצי תקשורת יחויבו בחיסון, בדומה לעורכי דין ופסיכולוגים – כך דיווחה הערב דפנה ליאל בחדשות 12. ניר חפץ, ששימש יועץ התקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העיד נגדו במשטרה ועתיד לשוב ולעשות כן בבית המשפט.

20:43

עורך הדין דוד שמרון קורא לחבר הכנסת משה (בוגי) יעלון להתנצל פומבית על האמירה – שבה קבע שהפרקליט קיבל עמלה בת עשרות מיליוני אירו מעסקאות כלי השיט של ישראל עם תאגיד טיסנקרופ, וכן שרמז שחלק מהכסף התגלגל לידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם לא יתנצל השר לשעבר על דבריו בתוך 48 שעות, מאיים שמרון, באמצעות עורך הדין עמית חדד, לתבוע אותו. יעלון אמר את הדברים היום בראיון לבן כספית ולינון מגל בתחנת הרדיו 103fm. דרישתו של שמרון פורסמה הערב על ידי גיא פלג בחדשות 12.

דוד שמרון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דוד שמרון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
21:01

שר החוץ גבי אשכנזי אמר בשיחה סגורה, שנערכה בהרכב מצומצם של משתתפים, שהוא "מעריך שלא יהיה סיפוח בבקעת הירדן". לדבריו, "כולם מבינים את זה". כך פורסם הערב על ידי מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

אשכנזי מסר בתגובה שיתמוך רק במהלך שיביא להיפרדות מהפלסטינים וייעשה בתיאום עם ארצות הברית תוך שמירה על הסכמי השלום.

21:35

חוק איכון שב"כ אושר בכנסת בקריאה ראשונה. מוקדם יותר היום אושרה הצעת החוק על ידי שרי הממשלה.

22:20

האגודה לזכויות האזרח תוקפת את כוונת הקואליציה לקבוע שאסירים ועצירים טכניים ייערכו לא באופן פרונטלי אלא על ידי עזרים חזותיים.

22:41

חברת הכנסת מיכל שיר הגיבה הערב על הפרסום, שלפיו, הסיפוח לא יכלול את בקעת הירדן, ואמרה ש"החלת ריבונות ללא בקעת הירדן – בכייה לדורות".

סגירה