אנמי פול

אני יהודיה, שחורה וירוקה, ואבי מת מקורונה

אנמי פול, לשעבר יועצת לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מנסה לשבור את תקרת הזכוכית הקנדית ולהתמנות לראשת מפלגת הירוקים שם ● במקרה שלה, מדובר באתגר משולש: היא אישה, יהודיה ושחורה ● בראיון איתה מספרת פול על החשש לחייה שחשה בארצות הברית, תוקפת את ראש הממשלה הפופולרי ג'סטין טרודו, ומדברת על הגזענות כלפיה בתוך הקהילה היהודית עצמה - ועל אביה שמת מקורונה

אנמי פול מתמודדת על ראשות מפלגת הירוקים בקנדה. אבל היא גם מנסה לעשות היסטוריה – להיות היהודייה השחורה הראשונה בראש מפלגה קנדית. הייחודיות הזו אינה נעלמת מעיניה. להפך, זה חלק ניכר ממה שדוחף אותה לרוץ.

"חסר לנו מאוד מגוון בצמרת במנהיגות הפוליטית שלנו, וכך היה תמיד", אומרת לי פול, בת 47, שנולדה וגדלה בטורונטו. "אנחנו צריכים לעשות משהו בנדון – לא רק מטעמי שוויון, אלא גם מפני שעשרות שנות מחקר מוכיחות שכאשר יש גיוון, משיגים תוצאות טובות יותר במדיניות ציבורית". עבורה, מחקרים על יתרונות המגוון האנושי הם יותר ממספרים וסטטיסטיקות – הם חלק מניסיונה האישי.

פול היא עורכת דין שהקדישה את הקריירה שלה לשירות ציבורי – היא שירתה בנציגות הקנדית לאיחוד האירופי, ייעצה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ועמדה בראש ארגון שמטרתו טיפוח ארגונים אזרחיים ומחקר מדיניות ציבורית.

בשנת 2000, בזמן שלמדה לתואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטת פרינסטון, פול החליטה להתגייר. תחת השגחתו של רב קונסרבטיבי, היא למדה לקרוא עברית ועברה מבחן גיור בבית דין רבני, לפני שטבלה במקווה להשלמת התהליך.

"הייתי כולי בתוך התהליך. הייתי מאוד מחויבת", היא מספרת. "מה שדיבר אליי הייתה האמונה: האוניברסליות, הערכים ההומניסטיים. מה שמנחה אותי הוא הרעיון שכל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו".

פול נשואה למארק פרימן, עורך דין יהודי המתמחה בזכויות אדם בינלאומיות, קרוב ל-25 שנה. אבל היא מדגישה שהסיבה היחידה שגורמת לאנשים כמוה להתגייר היא "מפני שהם נמשכים לכך בכל מאודם מבחינה פנימית".

השאלה האם התגיירה למען בעלה, גורמת לה להרגיש זרה בתוך הקהילה אליה הצטרפה. "מבחינת השואלים, לא יעלה על הדעת שנולדתי יהודייה, למרות העובדה שיש הרבה יהודים שחורים. אילו הייתי לבנה, לא היו שואלים אותי שאלה כזו", היא אומרת. "צריך להימנע מלעשות הבחנה בין יהודים, ושאלות כאלו מרמזות שיש אנשים שהם יותר יהודים מאחרים, ושהיהדות היא מיסודה לבנה".

"מבחינת חלק מהאנשים, לא יעלה על הדעת שנולדתי יהודייה, למרות שיש הרבה יהודים שחורים. אנו צריכים להימנע מלעשות הבחנה בין יהודים, ולרמז שיש אנשים שהם יותר יהודים מאחרים ושהיהדות היא מיסודה לבנה"

שני בניה (מלאכי, 19, וג'ונאס, 16) בילו חלק ניכר מילדותם בבתי ספר יהודיים בבלגיה ובספרד, שם התגוררה המשפחה. את בר המצווה שלהם חגגו בטורונטו וברצלונה. כמו בבחירת הדת, שיקולים של ערכים משותפים הם שהנחו את פול גם בבחירת המפלגה שבמסגרתה רצתה לפעול. היא אומרת שהיא חשה שותפה למחויבותה של מפלגת הירוקים הליברלית לטיפול במשבר האקלים ולדמוקרטיה.

בשנת 2019 רצה פול כמועמדת של מרכז טורונטו בבחירות הפדרליות, ולמרות שלא הצליחה לזכות במושב, מפלגת הירוקים הקטנה – בראשות אליזבת מיי – רשמה הישג שיא – שלושה מושבים בפרלמנט.

בששת החודשים האחרונים כיהנה פול בתפקיד הממונה על עניינים בינלאומיים בממשלת הצללים של המפלגה. אך היא לא נמנעה מלמתוח ביקורת על מפלגתה, כאשר זו בחרה לרוץ עם רשימת מועמדים שלא הייתה מגוונת דיה לדעתה.

"לירוקים יש מצע ומדיניות פרוגרסיביים ביותר בכל הנוגע לסוגיות של צדק חברתי וגזעי, אבל זה לא בא לידי ביטוי בתוך המפלגה שלנו", היא אמרה. "איננו יכולים להטיף לנושאים אלו כלפי חוץ אם איננו מיישמים אותם בתוך המפלגה".

בעיה זו אינה ייחודית למפלגת הירוקים. כיום, 12 מתוך 13 מנהיגי המחוזות בקנדה הם גברים. רק קומץ מתוך 338 חברי הפרלמנט הם שחורים. הפעם האחרונה שבה נשים שחורות רצו לראשות מפלגה ארצית הייתה לפני חמישים שנה כמעט.

כיום, 12 מתוך 13 מנהיגי המחוזות בקנדה הם גברים. רק קומץ מתוך 338 חברי הפרלמנט הם שחורים. הפעם האחרונה שבה נשים שחורות רצו לראשות מפלגה ארצית הייתה לפני חמישים שנה כמעט

למרות העובדה שקנדה משמשת בית לאחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, יהודי עמד בראש מפלגה פדרלית רק פעם אחת – דיוויד לואיס שנבחר למנהיג המפלגה הדמוקרטית החדשה בשנת 1971.

"קנדה", טוענת פול, "נמצאת הרחק מאחור בסוגיות הנוגעות לגזענות מערכתית. אני מתוסכלת מכך שאנחנו בקנדה חושבים שמצבנו טוב. אנחנו חושבים ששחורים וילידים בטוחים יותר…אבל הסטטיסטיקה מראה אחרת", היא אומרת.

ראשי ממשלות מחוזות קוויבק ואונטריו ניסו באחרונה לטעון כי גזענות מערכתית אינה בעיה בקנדה, אבל פול שולפת בתגובה דוח של האו"ם משנת 2017, שמצא כי "גזענות נגד שחורים טבועה במוסדות, במדיניות ובמנהגים".

באתר האינטרנט שלה, פול אוספת חתימות על עצומה הקוראת להקמת מסד נתונים ארצי של קרבנות אלימות משטרתית. היא מציינת שלתושבים שחורים בטורונטו יש סיכוי גבוה פי 20 יותר מלבנים להיפגע מירי שוטרים, כך לפי נתוני המועצה לזכויות אדם של מחוז אונטריו. זאת ועוד, יותר מ-35% מהתושבים שנהרגו על ידי המשטרה הפדרלית של קנדה בין 2007-2017 היו תושבים ילידים, למרות שחלקם באוכלוסייה הכללית הוא כ-5% בלבד.

פול אומרת כי היא מודעת לכך שהזהות שלה מעניקה לה עמדה ייחודית בזמנים כאלה, וכי "אנשים מאוד סקרנים בנוגע לנקודת המבט שלי". והיא אינה מהססת לשתף את הציבור בדעותיה. "אני מנסה להיות ברורה ככל שאוכל בנוגע למה שלדעתי חשוב, לטובת מי שלא נשאלים בדרך כלל מה הם חושבים", היא מוסיפה.

פול אומרת שכאשר התגוררה בארה"ב חשה סיכון גבוה יותר כאישה שחורה וכי היא לעתים "רועדות מפחד" כשהיא חושבת על משפחות שהכירה כשחיה שם. פול הוסיפה כי בעלה התנגד לכך שבנם יצא ללמוד שם, מחשש לביטחונו הפיזי כצעיר שחור. אבל ציינה שהיא, "בהחלט מרגישה בסכנות כאלו גם כאן".

גל מחאות הקהילה השחורה ששטף את ארצות הברית הגיע גם לקנדה, אם כי ההפגנות בטורונטו היו שקטות יחסית. אלפים יצאו לרחובות וקראו לצדק עבור ג'ורג' פלויד וגם עבור רג'יס קורצ'ינסקי-פקט. רג'יס קורצ'ינסקי-פקט נפלה אל מותה ממרפסת בשעה ששוטרים היו בביתה. בני משפחתה העלו שאלות לגבי האפשרות כי למשטרה היה חלק במותה, והעניין הועבר לחקירה.

"אני מקווה שאנחנו עוברים כעת ממה שלדעתי היו מחוות ריקות מתוכן של ראש הממשלה וכמה פוליטיקאים אחרים, לקראת פעולה ממשית", פול אמרה. "אני לא רוצה שראש הממשלה יכרע ברך. אני רוצה שיעמוד ויאמר שהוא הולך לעשות שינויים למען הקנדים השחורים", היא הוסיפה, בהתייחסה למחווה הפומבית של ראש הממשלה ג'סטין טרודו, שכרע ברך לאות הזדהות עם המפגינים.

פול בביתה בטורונטו בשנת 2010 (צילום: רנה ג'ונסטון /‏Toronto Star באמצעות Getty Images)
פול בביתה בטורונטו בשנת 2010 (צילום: רנה ג'ונסטון /‏Toronto Star באמצעות Getty Images)

בשל הקורונה, פול מנהלת את הקמפיין שלה באופן מקוון ומקיימת עצרות בחירות וירטואליות. אחד הנושאים שעלו באחרונה באספות אלה הוא המצב במרכזי הדיור המוגן לקשישים, שם נרשמו 82% ממקרי המוות מקורונה בקנדה. למרבה הצער, אביה של פול היה אחד מהם. "ניתן היה למנוע זאת", היא אומרת. "הבעיות האלה היו שם תמיד, וכעת הן נחשפו לעיני כל כפי שמעולם לא נחשפו".

בנוסף לתמיכה בביטוח ציבורי של מרכזי הדיור המוגן במסגרת חוק הבריאות הקנדי, פול אומרת שהיא מקווה שהשקעות ממשלתיות משמעותיות בעקבות מגפת הקורונה יסתמו את החורים ברשת הביטחון הסוציאלי – מבלי לשכוח את ההשקעה הנדרשת בפתרון משבר האקלים. "אני רוצה לראות אותנו נעים לקראת מהפכה ירוקה, מצב החירום בנושא האקלים לא נעצר מלכת", היא הוסיפה.

פול מתמודדות מול תשעה מועמדים אחרים במירוץ לראשות מפלגת הירוקים, בבחירות שייערכו באוקטובר, וכרגע היא נחשבת למובילה בזכות הרשימה הארוכה של חברים במפלגה שתומכים במועמדותה.

ג'סטין טרודו ושרת החוץ הקנדית, ארכיון, 2019 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
ג'סטין טרודו ושרת החוץ הקנדית, ארכיון, 2019 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
עוד 1,013 מילים
סגירה