המרדף אחרי אל-חלאק תועד במצלמות אבטחה - מח"ש מסרבת לפרסם

בדיקת זמן ישראל גורמים המעורים בחקירת הירי באיאד אל-חלאק טענו שלמשטרה אין סרטון שמתעד את האירוע ● בדיקת זמן ישראל מעלה שאירוע הירי עצמו התרחש בחדר אשפה שאכן אין בו מצלמות - אבל המרדף אחר אל-חלאק, שהתנהל ברחוב המרושת במצלמות משטרתיות, כן תועד ● במח"ש מסרבים לפרסם או למסור למשפחה את התיעוד ● מח"ש: לא מפרסמים תיעוד של חקירות מתנהלות

מצלמה ברחוב ליד שער האריות בירושלים, בסמטה שבה התנהל המרדף אחרי איאד אל-חלאק (צילום: רובי (Robby) ברמן)
רובי (Robby) ברמן
מצלמה ברחוב ליד שער האריות בירושלים, בסמטה שבה התנהל המרדף אחרי איאד אל-חלאק

המרדף המשטרתי אחרי איאד אל-חלאק, בעל המוגבלות ממזרח ירושלים שנהרג מירי שוטרי מג"ב בסוף מאי, תועד במצלמות האבטחה של משטרת ישראל. כך נודע לזמן ישראל.

עם זאת, הסרטונים לא מתפרסמים וגם לא נמסרים למשפחת ההרוג, עקב סירובה של של מח"ש, שחוקרת את האירוע, לפרסם אותם בזמן שחקירת הארוע בעיצומה.

אל-חלאק נורה ב-30 במאי בידי שוטרי מג"ב בחדר אשפה בעיר העתיקה בירושלים, וזאת לאחר מרדף משטרתי שעבר דרך סמטה הסמוכה לשער האריות. לנוכח קיומן של מצלמות אבטחה באזור המרדף, משפחתו של אל-חלאק ופעילים התומכים בה דורשים מהמשטרה לפרסם את הסרטון המתעד את האירוע.

גורם המעורה בחקירה טען השבוע בפני זמן ישראל כי בחדר האשפה אין מצלמת אבטחה, ולכן אין סרטון של ארוע הירי עצמו. בדיקה שערכנו מעלה כי טענה זו נכונה ובחדר האשפה אין מצלמות – אך הסמטה שבה התרחש המרדף המשטרתי אחר אל-חלאק מרושתת במצלמות, כך שאירוע המרדף כן תועד.

"מח"ש מעולם לא פרסמה או מסרה לצדדים תיעוד של אירוע בזמן חקירה מתנהלת, ולא תעשה זאת, כדי לא לפגוע בחקירות", מסבירים במח"ש את ההחלטה שלא לפרסם את הסרטון. "לא מדובר בהחלטה נקודתית לגופו של עניין, אלא בנהלים קבועים שמח"ש אינה חורגת מהם".

איאד אל-חלאק
איאד אל-חלאק

בניסיון להבין כיצד מדיניות זו מתיישבת עם העובדה שלאחר פיגועים בעיר העתיקה פורסם תיעוד שלהם ממצלמות אבטחה, אמר גורם במח"ש: "חקירת הפיגועים היא באחריות צה"ל והמשטרה, ואנחנו לא אחראים על המדיניות שלהם".

בעיריית ירושלים מבהירים כי בחדר האשפה ובכל הסביבה אין מצלמות של העירייה, וכי המצלמות ברחוב הן של המשטרה בלבד.

לדברי חברת מועצת העיר ירושלים, לורה ורטון: "לעיריית ירושלים בקושי יש מצלמות בעיר העתיקה. היו מעט מצלמות, ורובן נופצו או הושבתו בידי מפגינים בזמן מהומות המגנומטרים, והן לא הותקנו מחדש. זה חבל מאוד, כי כשקורים אירועים מחרידים כמו הירי באל-חלאק אין לכך כל תיעוד, וככה אפשר לטייח ולהסתיר מעשים שאסור להם לקרות".

מצלמה משטרתית ברחוב שבו התנהל המרדף אחרי איאד אל-חלאק (צילום: רובי (Robby) ברמן)
מצלמה משטרתית ברחוב שבו התנהל המרדף אחרי איאד אל-חלאק (צילום: רובי (Robby) ברמן)

המדריכה צעקה "הוא נכה", והשוטרים ירו בכל זאת

המחלקה לבדיקת שוטרים תעביר השבוע לפרקליטות את תיק חקירת הירי באיאד אל-חלאק. השבוע פורסם בזמן ישראל כי שוטר מג"ב החשוד בירי שוחרר ממעצר הבית שאליו נכנס לפני כשלושה שבועות, בתנאים מגבילים.

"היו מעט מצלמות, ורובן נופצו או הושבתו בידי מפגינים בזמן מהומות המגנומטרים, והן לא הותקנו מחדש. זה חבל מאוד, כי כשקורים אירועים מחרידים כמו הירי באל-חלאק אין לכך כל תיעוד"

אל-חלאק מת מפגיעת שני כדורים במרכז גופו, ככל הנראה מנשקו של אחד משני שוטרי מג"ב שרדפו אחריו. בהודעה שפרסמה המשטרה אחרי האירוע נטען כי שוטרי מג"ב חשבו תחילה שאל-חלאק החזיק בידו חפץ שנראה כאקדח, קראו לו לעצור והפעילו נוהל פתיחה באש. לפח הודעה זו הוא נמלט מהמקום, והם רדפו אחריו בעודם יורים לעברו. לטענת המשטרה, רק לאחר מותו התברר כי לא החזיק נשק.

בעקבות פרסום הפרשה נעצרו השוטר החשוד בירי ומפקדו ששהה עמו בשטח. ואולם ימים ספורים לאחר מכן שוחרר השוטר החשוד בירי למעצר בית, והמפקד שוחרר בתנאים מגבילים.

הפגנה בירושלים בעקבות מותו של איאד אל-חלאק בידי שוטרי מג
הפגנה בירושלים בעקבות מותו של איאד אל-חלאק בידי שוטרי מג"ב. יוני 2020 (צילום: Flash90/אוליבייה פיטוסי)

ורדה אבו חדיד, מדריכתו של אל-חלאק מטעם מרכז אלווין ששהתה עמו בעת אירוע הירי, העלתה טענות קשות על התנהלות השוטרים. לדבריה, היא שמעה את היריות, ולכן נכנסה לחדר האשפה לפני אל-חלאק. לאחר כניסתו לחדר קראה לעבר השוטרים בעברית "הוא נכה", ואיאד קרא בערבית "אני איתה", אבל השוטרים ירו בו שוב בפלג גופו המרכזי. לאחר שנקבע מותו, השוטרים עיכבו את המדריכה לחקירה וערכו עליה חיפוש.

הריגתו של אל-חלאק עוררה תגובות נזעמות בישראל. בעקבות מותו התקיימו הפגנות בירושלים, יפו וחיפה תחת הסיסמה "חיי פלסטינים חשובים", בהשראת הפגנות "Black Lives Matter" בארה"ב במחאה על הריגת ג'ורג' פלויד.

עו"ד אפרת נחמני-בר, הסנגורית של השוטר החשוד, מסרה לתקשורת בתגובה לחקירה: "מרשי חש סכנת חיים לאחר שהחיילים קיבלו התראה בקשר על מחבל חמוש. המרדף נוהל לאור הזיהוי וסימנים מחשידים של האדם הנמלט, אשר לא נענה לקריאות לעצור. מדובר בטרגדיה ואנו משתתפים בצער המשפחה. עם זאת, הירי היה בהתאם לנהלים ולהנחיות שניתנו לחיילים ולתמונת המצב בשטח".

במשטרה סירבו להגיב לידיעה בטענה שהנושא נמצא בחקירת מח"ש.

עוד 585 מילים
סגירה