הסדנה ש"מרפאת" הומואים בתוך יומיים

תחקיר בעמותת "חוסן" נשבעים שהם לא עוסקים ב"טיפולי המרה" מסוכנים ואסורים, אלא ב"טיפולים פסיכולוגיים לגיטימיים בנטיות הפוכות" ● אבל בעמותה מפנים הומואים צעירים לסדנאות קבוצתיות שמכונות "מסע של גבר", הכוללות הפעלות קיצוניות ו"עבודת ריפוי נפשית" בתנאי לחץ ● המשתתפים נדרשים לחתום על הסכמי סודיות ● הפסיכולוגית הראשית לשעבר במשרד הבריאות: "אני לא מכירה טיפולים לגיטימיים שנעשים בהפתעה ובחובת סודיות מצד המטופל" ● "זה מזכיר לי תיאורי כתות המנסות לגנוב את לב המשתתף"

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/tsafreer)
istockphoto/tsafreer
אילוסטרציה

בעמותה החדשה "חוסן", שהחלה להפעיל בחודשים האחרונים קו סיוע חירום והפניה לטיפול פסיכולוגי עבור צעירים מהמגזר הדתי שנמשכים לגברים, טוענים בתוקף שאינם עוסקים ב"טיפולי המרה" מסוכנים ושנויים במחלוקת.

כפי שחשפנו בתחקיר זמן ישראל, ראשי העמותה מבהירים כי הטיפולים הפסיכולוגיים אליהם מופנים צעירים מבולבלים ומבוישים המבקשים את עזרתם הם טיפולי "רה-אוריינטציה מינית" או "טיפולים בנטיות הפוכות".

ההבדל, לטענת בכירי חוסן, הוא דרמטי. מדובר, לדבריו של מייסד העמותה יונתן ברנסקי, בטיפולים לגיטימיים המועברים על ידי "מטפל רציני, שעובד בהתאם לכללים האתיים של הפסיכולוגים… הוא לא יכפה על המטופל כלום, אלא ינסה לברר איתו מה הוא רוצה, ואם המטופל יהיה משוכנע שזה מה שהוא רוצה, ומרצונו החופשי – אז המטפל צריך לעזור לו להגיע לזה".

ברנסקי גם מבהיר שהמטפלים של חוסן (שחלקם, כפי שחשפנו, אפילו לא יודעים שחוסן מפנים אליהם) "עובדים במתודות טיפוליות מוכרות כמו טיפול נרטיבי, CBT וכו', כל מטפל על פי גישתו".

במילים אחרות: לא מופעל לחץ רגשי, אין אלמנטים של אלימות ואין שימוש בפסיכודרמה ובמשחקי פנטזיה מיניים שמטרתם לשנות או להטות רגשות.

גם האב הרוחני של העמותה, הרב שלמה אבינר, שהקים בזמנו את ארגון "עצת נפש", הסביר לנו את ההבדל: "משתמשים במושג 'נטיות הפוכות' – כדי להבהיר שזה לא הדבר הנורמטיבי. המרה הם טיפולים שהיו קיימים בעבר שהיו מאוד כוחניים, מאוד קשים. עכשיו משתמשים בעולם בשיטות הפסיכולוגיות הרגילות".

אבינר, כפי שפרסמנו בתחקיר, היה ממייסדי "עצת נפש" שחלק מראשיה דילגו בהמלצתו ל"חוסן", כדי לשפר תדמית, אחרי שהתברר שחלק מהמטופלים של "עצת נפש" עברו גם התעללות מינית מצידו של יו"ר העמותה, הרב ראובן ישראל וולצ'ר. וולצ'ר הורשע השנה בעבירות מין ונשלח לשלוש שנות מאסר.

בחוסן הטרייה, נטולת ההיסטוריה הבעייתית, מקווים ראשי "עצת נפש" שיוכלו להוכיח טוב יותר את הפער בין "טיפולי המרה" ל"טיפולים בנטיות הפוכות".

מצעד הגאווה בתל אביב, קיץ 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
מצעד הגאווה בתל אביב, קיץ 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"הזדמנות לחוות את הריפוי"

אלא שבחוסן לא רק מפנים לטיפול פסיכולוגי "שגרתי" כביכול (כלומר כזה המתרחש בין פסיכולוג למטופל לאורך שבועות ארוכים), אלא גם ממליצים בחום על שתי סדנאות אינסטנט. האחת היא סדנה למדריכים ומורים על "דת, הלכה והומוסקסואליות", והשנייה היא סדנה בשם "מסע של גבר", גלגול ישראלי של הסדנה האמריקאית המפורסמת "מסע של גבריות" של ארגון "brothers road".

"מסע של גבר" הייתה מושבתת במשך תקופה בעקבות הקורונה, אבל בחודשים הקרובים תחודש הפעילות, וההרשמה אליה כבר החלה. מדובר בסדנה אינטנסיבית מאד הנמשכת יומיים וחצי כמעט ללא הפסקה, וכוללת סדרת אינטראקציות "מפתיעות" בין קבוצת גברים במטרה לשחרר אותם מעכבותיהם.

משתתפי הסדנה נדרשים לחתום על סודיות, ואינם רשאים לחשוף את ה"תרגילים" המתבצעים בה – מכיוון שאחת המטרות המוצהרות היא לייצר אלמנט של הפתעה, אשר יעזור למשתתפים למקסם את החוויה העוצמתית.

באתר של חוסן מוגדרת הסדנה "מסע של גבר" כך:

"השראה בת 48 שעות בעבודת ריפוי רגשי אינטנסיבית… עבור גברים להתמודד עם נושאים לא פתורים סביב גברים וגבריות, ובמיוחד סביב תחושת מצוקה או קונפליקט פנימי כתוצאה מהחוויה של משיכות תוך-מגדריות".

ב"חוסן" מפרטים רק בכותרות כמה פעילויות בסדנה כמו "ויזואליזציה, שיתוף קבוצתי, מגע בטוח ומרפא, ועבודה רגשית-משחררת אינטנסיבית", ומבטיחים "הזדמנויות לחוות את הריפוי לא רק ללמוד עליו… תוך שאנו עוזרים לך להבין ולעבד את הרגשות הצצים לך". ההבטחה המשמעותית ביותר מגיעה בסוף: "במקרה האידאלי, הפעולות יעזרו לך לממש פריצת דרך רגשית עמוקה".

איך משיגים "פריצת דרך רגשית עמוקה" בתוך 48 שעות? בפרסום המקדים ל"מסע של גבר" מסתפקים ב"דוגמה אחת פשוטה", לדבריהם:

"אתה תעמוד על רגליך מול גבר אחר ותסתכל עליו ב'ארבע עיניים', תוך שאנו עוזרים לך להבין ולעבד את הרגשות הצצים לך….לעבד את הסוגיות השוררות מתחת לפני השטח העלולות להיות הגורמים לכך שאתה חש ניכור מהגבריות האותנטית שלך, ההטרוסקסואלית".

הרב שלמה אבינר (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
הרב שלמה אבינר (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

אין לך באמת מושג מה הולך להיות

לידי זמן ישראל הגיעו עדויות של מספר משתתפים אשר ממליצים על הסדנה. הם שיתפו את חבריהם בחוויות שעברו, "מבלי לפגוע בסודיות". מעדויותיהם עולה כי הסדנה רחוקה מאד מ"טיפול פסיכולוגי בשיטות מקובלות".

"הסדנה מתקיימת באכסניה, כל פעם במקום שונה", סיפר לאחרונה דניאל (שם בדוי). "לפני שהסדנה מתחילה אתה מפקיד את הטלפון והשעון, ואתה בעצם מתנתק לחלוטין מהעולם שלך. הסדנה מאוד עוצמתית, ועוסקת בעיקר בהתמודדות עם רגשות מודחקים – לקבל אותם ולתת להם מקום".

הסודיות היא קריטית. "הסדנה היא חווייתית ואתה לא מקבל את הלו"ז, אתה חווה את הדברים תוך כדי, וכל התרגילים – שאסור לי לספר את תוכנם כיוון שיש חשיבות לזה שהם לא יהיו ידועים מראש למשתתפים – באים להציף כל מיני חוויות, סיפורים ותחושות שלך", המשיך דניאל.

"לספר מה בדיוק יש בסדנה לא ממש אפשרי, פשוט כי כולם חותמים על סודיות", סיפר לאחרונה גם מיכה (שם בדוי) לחבר שהביע חששותיו לפני הרשמה. "חלק מהחווייתיות והעוצמתיות של הסדנה קשורות לזה שאין לך באמת מושג מה הולך להיות, וגם לזה שאתה מנותק לחלוטין מהעולם למשך שלושה ימים.

"זה יכול להיראות קיצוני, ולי זה באמת נראה ככה בזמנו, אבל היום ומהצד השני של החוויה אני יכול להגיד שזה לא סתם, ושיש בזה הרבה היגיון. ולכן אני גם לא כל כך בטוח שטוב יהיה אם אגיד לך מה יש בסדנה – במקרה שהייתי יכול להגיד…

"קח בחשבון שמדובר על שלושה ימים די אינטנסיביים: גם רגשית וגם מבחינת הזמן – ישנים בערך 5 שעות בלילה, ועובדים מבוקר ועד ערב, עם הפסקות אוכל כמובן. גם מוסרים שעונים בהתחלה ואין לך באמת מושג מה השעה אף פעם".

מיכה אף נתן לחבר הערת אזהרה: "חשוב גם שתגיע לסדנה עם מודעות גבוהה לזה שאתה לא חייב להשתתף בכל דבר ולעשות כל תרגיל. יכול להיות שזה יהיה הפסד שלך, אבל גם בתוך התהליך הזה חשוב שתדע להיות ערני לגבולות שלך ולמה שאולי יכול להזיק לך…

"אני אומר את כל זה כי יש אנשים שהלכו לסדנה ולא תמיד אהבו את מה שהם עשו שם בדיעבד", המשיך. "לא בהכרח מצטערים, אבל אולי כן מרגישים שהיה עליהם קצת לחץ 'סביבתי' להשתתף בכל תרגיל. אז תדע להיות ערני ל'זכויות' שלך. ועדיין, מרבית האנשים שאני מכיר ושעברו את הסדנה היו מרוצים".

אילו "תרגילים מפתיעים" מפעילים על המשתתפים – אסור היה למיכה ודניאל לספר. בשנים עברו נשמעו עדויות על שיימינג, קשירות, השפלות ועוד.

"השיא של הסדנה היה פעילות פסיכודרמה מיוחדת שבה כל משתתף סיפר על זיכרון מוקדם שלו שהיה קשור להומוסקסואליות, והקבוצה כולה לקחה חלק בשחזור הזיכרון כמו בהצגה", כתב יוחאי גרינפלד בעדותו שהתפרסמה באתר של מרכז המידע על טיפולי המרה בישראל.

"המטפל שלי קשר לי את הידיים מאחורי הגב, כרך לי חבל סביב המותניים והנחה את המשתתפים למשוך אותי לכל הכיוונים… לכסות אותי בשמיכות ובמזרנים תוך כדי שהם צוחקים עלי ומקללים אותי. ביקשתי מהמטפל לעצור, אבל הוא צחק עלי ואמר לקבוצה להמשיך עד שהייתי על סף התמוטטות", תיאר שם.

גרינפלד חווה את הסדנה לפני שנים, ויתכן שההשפלות שהוא מתאר עברו המרה לפעילויות מרצון (כאמור, אין לדעת בגלל הסודיות). אבל כך או כך, פסיכולוגים בכירים מבהירים כי תהליך של הפתעת המטופל בסדרה של משחקים והפעלות מנוגד באופן מוחלט לאתיקה של המקצוע.

הפגנה של הקהילה הגאה בתל אביב, ארכיון, 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)
הפגנה של הקהילה הגאה בתל אביב, ארכיון, 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

"בתהליכים נפשיים לא מקובל לעשות דברים כאלה", מבהירה ימימה גולדברג, פסיכולוגית קלינית בכירה, לשעבר הפסיכולוגית הארצית במשרד הבריאות.

"התחייבות לסודיות מפריעה לי מאוד", היא אומרת לנו, "לעשות דבר כזה בלי להסביר מה הטכניקות הטיפוליות והפרוצדורות שבהן משתמשים, מה התהליכים שאמור המשתתף לעבור, ומה מטרות הסדנה – זה מנוגד לאתיקה הפסיכולוגית. אי אפשר להבין מה פשרו של התהליך הזה, ממה שאתה מתאר הכל לוט בערפל".

מותר למטפל להחתים מטופל על מסמך סודיות?

"בשום פנים ואופן לא מקובל עלי. הסודיות חלה על המטפל, לא על המטופל. היא מחייבת אותי כמטפלת. זה מזכיר לי כיצד בעבר סירבו לתת לחולים מסמכים רפואיים, בטענה שאלה שייכים לקופת החולים – ושינו את זה בחקיקה.

"המסמכים שייכים למטופל, והטיפול שייך למטופל. ברצותו הוא רשאי לחשוף אותו, וברצותו להסתיר. אני לא מכירה טיפולים פסיכולוגיים שמחייבים סודיות מצד המטופל. ההסתרה שאתה מתאר חשודה מאוד בעיניי".

הם מסבירים שאלמנט ההפתעה חשוב, כדי שהמשתתפים בסדנה לא ידעו לקראת מה הם הולכים.

"אני לא מכירה דבר כזה. אני לא משחקת משחקים עם מטופלים. לא מדובר במפגשים של שעשועים וליצנות, אלא בתהליכים נפשיים.

"גם בתהליכים יותר בוטים, כמו למשל, טיפולים קוגניטיביים, אסור בשום אופן לעשות זאת בהפתעה. להפך, מסבירים למטופל מה עומד לקרות, ועונים על השאלות שלו כדי שהוא ישתף פעולה. לא באים למטופל מהגב.

"בכלל, אני חושבת שבתהליך נפשי חייבת להיות שקיפות. המטופל צריך להבין מה השיטות, באילו טכניקות משתמשים, מאיפה מתחילים ולאן רוצים להגיע.

"אם הוא ישאל אותי 'מדוע את שואלת אותי שאלה מסוימת', בוודאי שאסביר לו, כי אני רוצה את שיתוף הפעולה שלו והאמון שלו.

"סדנאות כאלה מזכירות לי כל מיני כתות שהשתמשו באמצעים של הפחדה והפתעה, אולי כדרכים להשתלט על מטופל ולגנוב את ליבו. אבל אלו אמצעים שמטפלים פסיכולוגיים מורשים לא משתמשים בהם. נראה לך סביר לטפל בנטיות מיניות בסדנה של יומיים וחצי? אפילו התהליך הפסיכולוגי קצר המועד כולל מינימום 12 מפגשים. תהליך שנמשך יומיים-שלושה נראה לי אלים באופיו".

מצעד הגאווה בירושלים, קיץ 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
מצעד הגאווה בירושלים, קיץ 2019, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
עוד 1,311 מילים
סגירה