אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
תַּרְחִישׁ

תרחיש סודי מתריע שאם לא יינקטו צעדים מיידיים ואם לא תבוצע במהירות רפורמה מקיפה, צפויים להתפרסם בישראל עד סוף השנה לא פחות ממאה אלף תרחישים שונים ● מחברי הדוח ממליצים להקים בהקדם את "מערך התרחישים הלאומי המקיף" ("מהה"ה") ולהעמיד בראשו קצין כ"ראש מערך אתגרים ותרחישים" (רמאו"ת)

"תרחיש משרד הביטחון לגל השני: 125 אלף חולים ו-5,000 מונשמים"

ישראל היום, 22 ביוני 2020

תרחיש סודי שחיבר צוות מומחים והוגש השבוע לשר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ, מתריע שאם לא יינקטו צעדי חירום מיידיים ואם לא תבוצע במהירות רפורמה מקיפה ויסודית בתחום ניהול התרחישים הלאומי, צפויים להתפרסם בישראל עד סוף השנה האזרחית לא פחות ממאה אלף תרחישים שונים "שחלקם עלולים להתגלות כתרחישים העומדים בסתירה לתרחישים מפחידים אחרים אשר יתפרסמו על ידי גורמי תירחוש והפחדה מקבילים".

מחברי הדוח ממליצים לשר הביטחון על שורה של צעדי מנע הכרחיים, ובהם המלצה חד משמעית להקים בהקדם את "מערך התרחישים הלאומי המקיף" ("מהה"ה") ולהעמיד בראשו קצין בדרגת אלוף כ"ראש מערך אתגרים ותרחישים" (רמאו"ת).

תחת הכותרת "המלצות לרגולציה מקיפה בענף התרחישים בישראל" מציגים מחברי הדוח הסודי תרחיש בלהות:

"אנו ניצבים כעת בפני צונאמי תרחישי. זהו תרחיש שבהתאם למודלים הסטנדרטיים, אנו מעריכים כעת את סיכוייו בסבירות גבוהה. אנו מתריעים כי במקרה של צונאמי תרחישי, יותקפו אזרחי ישראל על ידי שילוב קטלני של תרחישים רפואיים, כלכליים וביטחוניים, שבשלב הזה עדיין קשה עד בלתי אפשרי לאמוד מראש את הנזק המצטבר שלהם, ואת הפגיעה הרב מערכתית המשולבת שלהם ביכולת העמידה העתידית של המשק והחברה.

"כבר עכשיו מסתובבים בשוק תרחישים על אבטלה של 60%, מלחמה עם כל מדינות ערב, רעידת אדמה, קריסת מערכת התחבורה הלאומית, מלחמת אזרחים וחרם בינלאומי וזאת לצד תרחישים עולמיים על מלחמת סחר, מיתון, התחממות גלובלית ומוות של מיליונים מקורונה.

"לפיכך עלינו להיערך בהקדם האפשרי, למצוא מקורות תקציביים, להקצות תקנים כך שנוכל להתמודד עם עליה דרמטית במספר התרחישים היומי, כולל הידרדרות אפשרית תוך זמן קצר מתרחישי ייחוס צנועים לתרחישי קיצון מסוכנים שעלולים להתפתח עד כדי תרחישי אימה.

"אנו חוזרים ומדגישים: פרסומם של תרחישים כאלה בתקופה שבה הציבור רגיש מאוד לתרחישים, עלול לערער מהיסוד את כל מערך ההגנה הלאומית מפני תרחישים עתידיים".

מחברי הדוח קובעים כי הניהול הלאומי של תרחישים חייב להיות באחריות משרד הביטחון ומנמקים:

"תחום התרחישים הלאומי פרוץ עכשיו לחלוטין. לא רק משרדי הממשלה מוציאים חדשות לבקרים תרחישים שונים ללא כל תיאום. בשטח פועלים 'מומחים' עצמאיים רבים, שרבים מהם חסרי כל הכשרה או ניסיון בסיסי בתחום הפצת תרחישים מבהילים, ולכן התרחישים שהם מציעים עלולים לערער את אמינות התרחישים המבהילים שאנחנו מפיצים, ואשר מקדמים את מטרותינו.

"יש לשים לב לכך שלכל התרחישים המתפרסמים יש שתי מטרות אפשריות בלבד:

  1. לחזק את הביטחון
  2. לערער את הביטחון

"לפיכך כל עוד לא יוקם המשרד לערעור הביטחון (עליו המלצנו בהרחבה בדוח הקודם), אין מנוס אלא להכפיף את תחום התרחישים כולו למשרד הביטחון".

בפרק ההמלצות האישיות בדוח הסודי נכתב:

"שר הביטחון בני גנץ הוכיח השנה את יכולתו להתמודד עם תרחישים מופרכים רבים, ותוך זמן קצר הצליח לאכזב לא רק את גדולי תומכיו אלא גם אנשים שמלכתחילה לא תלו בו ציפיות כלל. אין ספק שזהו הישג יוצא דופן.

"אחרי שבדקנו ביסודיות את כל התרחישים הרבים שפורסמו בנוגע למר גנץ בשנתיים האחרונות, אנו שמחים לציין, שאפילו בין התרחישים הקיצוניים ביותר ביחס אליו, לא מצאנו תרחישים שהצליחו לנבא מה שקרה איתו בפועל. כמו כן, אנו מוצאים לנכון לציין בהערכה, שהשר מוסיף להתנהל גם כעת על פי תרחיש פוליטי בלתי סביר בעליל, שההיתכנות שהוא יתממש אפסית ממש. לפיכך אין מתאים ממנו להקים ולעמוד בראש מערך התרחישים הלאומי.

"יש לשים לב כי אין ולו תרחיש אחד על פיו ניתן לנתק את הקשר שבין התרחישים הפוליטיים, התרחישים הכלכליים, התרחישים הביטחוניים והתרחישים המדיניים, ולבודד מתוכם את המרכיבים הייחודיים שכל מטרתם היא להסתיר מהציבור את התרחישים האמיתיים שעל פיהם פועלים מקבלי ההחלטות. ובכל זאת מתפרסמים בכלי התקשורת השונים תרחישים לא מתואמים רבים.

  • 'דוח אגף המחקר במשרד המודיעין מפרט שלושה תרחישי קורונה אפשריים עד 2022' (ידיעות אחרונות, 6 ביוני 2020);
  • 'מצב מלחמה – תרחישי צה"ל ליום שאחרי הסיפוח' (מאקו, 14 ביוני 2020);
  • 'תרחיש הבלהות של אגף המודיעין – מאות ימותו' (מעריב, 20 ביוני 2020);
  • 'תרחיש קיצון שמונח על שולחנם של כלל הגורמים במערכת הביטחון, החל מפיקוד המרכז ועד השב"כ, הוא תרחיש שבו התנזים מרים את ראשו' (מקור ראשון, 22 ביוני 2020).

"וזהו בציר תרחישים חלקי ביותר, מחודש יוני 2020 בלבד.

"גם בשוק התרחישים העולמי מתחוללת עכשיו מהפיכה בקנה מידה חסר תקדים. ולכן, למרות שישראל הגיעה למשבר התרחישים הנוכחי כשהיא במצב טוב יחסית, בין היתר בזכות ניסיון מצטבר לא מבוטל בגיבוש תרחישים לאומיים מופרכים והפחדת הציבור, הרי שאל לנו לשקוט על השמרים.

"העיקרון שחייב להנחות אותנו בכל תרחיש ייחוס הוא שככל שנצליח להעסיק את האזרחים בשאלות תיאורטיות (מה יכול לקרות ומי יפסיד ולמה) האזרחים לא ישאלו את השאלות הנכונות (מה באמת קורה ומי ירוויח וכמה)".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אמיר יקירי פרודיה יפה ועצובה, בימי טראמפ וביבי אלופי הדיסאינפורמציה או בלשון עממית fake news. אבל למה צה"ל וקציניו יוצאים נזוקים. צהל הוא הגוף היחיד במדינה שמטפל בהכשרת אנשיו. ... המשך קריאה

אמיר יקירי
פרודיה יפה ועצובה, בימי טראמפ וביבי אלופי הדיסאינפורמציה או בלשון עממית fake news.
אבל למה צה"ל וקציניו יוצאים נזוקים. צהל הוא הגוף היחיד במדינה שמטפל בהכשרת אנשיו. המפקדים עוברים הכשרה חוזרת והולכת לפחות כמה שנים של לימודים מקורס מפקדי כיתות ועד המכללה לביטחון לאומי. בכול הקורסים האלו לומדים ומשננים בעיקר כיצד לחשוב, לתכננן ולבצע. כנראה הם טובים בכך ושמם יצא למרחוק.
לא נעים אבל כדאי לזכור שמבצע צבאי אינו רק פגישה באויב והקמת רעש רב בתקווה שהאויב יפגע ויברח. מבצע צבאי הוא תהליך ארוך ומורכב שמעטים דומים לא או שווים לו במורכבותו ובעלות הגבוהה של הטעות. כן, גם הלוגיסטיקה מסובכת מאוד. מחייבת תכנון רחוק טווח וביצוע מדויק העומד בפני שינויים מהותיים כל רגע.

אין עוד מקום הכשרה כזה בארץ כפי שנראה לאחרונה במחדלי משרדי הממשלה השונים. הם, בצר להם, קראו לעזרה את הצבא, שבא עשה והלך – (פרט לאותם מקרים בודדים בהם התבקשה המשך העזרה) – ואתה מנגח אותו. לא נכון, לא יפה ולא מכובד.
ועוד הערה: כאשר הפוליטיקים מפשלים – לא נכון לבייש את אלו שנחלצו לעזרה.

עוד 682 מילים ו-1 תגובות
סגירה