דונלד טראמפ ובני גנץ בפגישתם בבית הלבן, ב-27 בינואר 2020 (צילום: אלעד מלכה)
אלעד מלכה

הבית הלבן דחה שוב את ההחלטה על הסיפוח, ובכחול-לבן מפזרים חיוכי ניצחון

בבית הלבן הסתיים עוד דיון בנושא הסיפוח ללא הכרעה ובכחול-לבן מאמינים כי זהו הישג של המפלגה: "גבי אשכנזי מאד דומיננטי מול האמריקאים. הוא ידע להוכיח להם את הסיכונים" ● פרופ' איתן גלבוע, מומחה לממשל האמריקאי, חושב שיש שם בעיות אחרות: "יש בלגאן נוראי בבית הלבן" ● ואילו הסופר מיכה גודמן מאמין שהבעיה היא בתוכנית עצמה: "התוכנית לא יכולה להצליח. שתלו בה באג" ● פרשנות

האמריקנים החליטו שלשום שלא להחליט לפי שעה מה לעשות בנושא הסיפוח. "עדיין לא התקבלה החלטה סופית", כך נאמר אחרי ימים ושבועות של דיונים בין כל הצדדים.

לפי הדיווחים, שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן והשליח המיוחד למזרח התיכון אבי ברקוביץ בדרכם לארץ כדי להמשיך כאן את הדיונים. ודוברת הבית הלבן הבטיחה שהנשיא דונלד טראמפ ימסור בימים הקרובים "הצהרה דרמטית" בנושא הסיפוח.

בכחול-לבן רואים את גרירת הרגליים הזו של הבית הלבן ומפזרים חיוכי ניצחון. בני גנץ, גבי אשכנזי וחבריהם חוטפים בכל יום מתקפות קשות מכל הכיוונים על חוסר התוחלת שלהם בממשלה וההתרפסות בפני בנימין נתניהו והליכוד. עכשיו הם טוענים כי הצליחו לפחות לבלום את הסיפוח החד-צדדי הגדול שתכנן נתניהו על פני 30 אחוזים מהשטח. מה לא עושים כדי להוכיח השפעה? יש מי שיקרא לזה שמחת עניים.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו נפגש עם גבי אשכנזי בשגרירות ארה"ב בירושלים, ב-13 במאי 2020 (צילום: זיו סוקולוב/שגרירות ארה"ב בירושלים)
שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו נפגש עם גבי אשכנזי בשגרירות ארה"ב בירושלים, ב-13 במאי 2020 (צילום: זיו סוקולוב/שגרירות ארה"ב בירושלים)

ההסכם הקואליציוני לא מאפשר כידוע לכחול-לבן למנוע את הסיפוח, אם ראש הממשלה נתניהו יחליט ללכת עליו. הניסיון האחרון של גנץ היה לכרוך את התקציב החד-שנתי שדורש נתניהו עם דחיית תהליך הסיפוח, ועדיין לא ברור מה יקרה עם זה. בינתיים, ראשי כחול-לבן בנו מסלול עוקף נתניהו, ומבקשים לטרפד באמצעות האמריקאים את תוכנית הסיפוח, או לצמצם אותה למינימום.

"המהלך הצליח חד-משמעית", אומר גורם בכחול-לבן, שמלווה את תוכנית המאה מתחילתה. את הכתרים הוא קושר לשר החוץ דווקא. "גבי אשכנזי מאד דומיננטי מול האמריקאים. הוא ידע להוכיח להם את הסיכונים. כבר בימי הטקסים בוושינגטון הוא הבהיר להם שיהיה כאן אירוע אזורי שיפגע בהם עצמם, בקואליציה מול איראן, ביציבות בירדן. האיראנים יכולים לערער את היציבות בירדן אם יהיה סיפוח. אתה רואה שהאמריקאים קנו את הטיעונים האלה".

"גבי אשכנזי מאד דומיננטי מול האמריקאים. הוא ידע להוכיח להם את הסיכונים. הוא הבהיר להם שיהיה כאן אירוע אזורי שיפגע בהם עצמם, ואתה רואה שהאמריקאים קנו את הטיעונים האלה"

אתמול (חמישי) דווח כי אשכנזי אמר בשיחות סגורות שלא יהיה סיפוח בבקעת הירדן. בכחול-לבן מייחלים לביטול התוכנית כולה אם אין לה פרטנרים אזוריים, אבל מבינים כי לא יהיה כאן פלופ בינלאומי, וסיפוח מסוים הוא התסריט הריאלי ביותר. את הערפל יפזר טראמפ בנאום המזרח-תיכוני הקרוב שלו. השאלה אם זה יהיה לפני ה-1 ביולי.

"יש בלגאן נוראי בבית הלבן", מסביר את המצב פרופ' איתן גלבוע, מומחה ידוע לממשל האמריקני, ראש המרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן. "המטה של טראמפ בהיסטריה. אין סדר ואין שליטה. הם פוחדים להפסיד את הבחירות ואת הסנאט ואת הכל. מצד שני, הם לא יכולים להוציא את ישראל חבוטה לגמרי.

פרופ' איתן גלבוע: "יש בלגאן נוראי בבית הלבן. המטה של טראמפ בהיסטריה. אין סדר ואין שליטה. הם פוחדים להפסיד את הבחירות ואת הסנאט ואת הכל. מצד שני, הם לא יכולים להוציא את ישראל חבוטה לגמרי"

"ישראל עוד לא סיפחה מילימטר וכבר חוטפת במועצת הביטחון. הסנקציות בדרך. באירופה מתייחסים אלינו כאילו סיפחנו כבר הכל. אנחנו משלמים מחירים על שום דבר. אמריקה לא יכולה להתעלם מזה. תהיה כאן פשרה מפא"יניקית. הם יתנו לנו סיפוח סמלי", מסכם פרופ' גלבוע.

היום יכנסו גנץ ואשכנזי את חברי הסיעה שלהם בקיבוץ שפיים, לדיון סגור בנושא הריבונות. אולי השרים וחברי הכנסת של כחול-לבן יבינו סוף סוף מה יודעים שרי הביטחון והחוץ שלהם על האסטרטגיה, על המהלכים מול הבית הלבן ועל המפות, ומה הם מתכננים בהמשך.

גנץ הזמין את הסופר מיכה גודמן, מחבר הספר מלכוד 67', להרצות לחברי הסיעה במסגרת הדיון. גודמן, וזה מעניין, חושב שתוכנית המאה של טראמפ נבנתה מראש לצורך הכישלון.

גנץ הזמין את הסופר מיכה גודמן, מחבר הספר מלכוד 67', להרצות לחברי הסיעה במסגרת הדיון. גודמן, וזה מעניין, חושב שתוכנית המאה של טראמפ נבנתה מראש לצורך הכישלון

"התוכנית לא יכולה להצליח. שתלו בה באג", אומר גודמן לזמן ישראל. "חיברו נוסחה שאין אף פלסטיני שיסכים לה. בכלל, אי אפשר להגיד להם לבוא להסדר מדיני, אלא רק לצמצום הסכסוך. משהו הרבה יותר צנוע עם אמביציות הרבה יותר נמוכות. אפשר להוציא מרכיבים מהתוכנית הזו כדי להרגיע את השטח. למשל? רצף טריטוריאלי פלסטיני.

"רוב הישראלים לא רוצים שהפלסטינים יחיו תחת ריבונות ישראלית, ואנחנו לא רוצים להיות תחת איום פלסטיני", גודמן מתכנן לומר לחברי כחול-לבן. "איך יוצאים מהמלכוד הזה? צריך להשתחרר משני מיתוסים: שלום קדוש ואדמה קדושה. אם תשתחררו, תוכלו לחשוב באופן יצירתי איך לסיים את הסכסוך. אבל בטח שלא עם תוכנית כזו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
פרשת חֻקַּת החלת החוק ביום 7.7.20 תקופת מבחן י"ז בתמוז עד ט' באב תש"פ "נתניהו מה עם הסיפוח כמה, היכן, מתי" ("דעת" דע-עת הפרשה הבאה) נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת* - קבינט הקורונה ידון בהחמרת האכיפ... המשך קריאה

פרשת חֻקַּת החלת החוק ביום 7.7.20 תקופת מבחן י"ז בתמוז עד ט' באב תש"פ
"נתניהו מה עם הסיפוח כמה, היכן, מתי" ("דעת" דע-עת הפרשה הבאה)
נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת* – קבינט הקורונה ידון בהחמרת האכיפה ומעקב אזרחי
"ישראל טרם הגישה לנו מפה של השטח שעליו היא שואפת להחיל ריבונות",
נראה שישראל משחקת משחקים פוליטיים על חשבון הביטחון הלאומי שלה.
צריכה להחליט מה טוב עבורה." David Friedman
הגיע הזמן לעשות סדר על המפה
זאת נקודת ההתחלה
שטח איי + ביי = 39.8%.
איי- 18.1% = 1065 קמ"ר.
ביי -% 21.7= 1275 קמ"ר.
סיי- 60.2% = 3538 קמ"ר.
שלב הביניים 30% ישראלים 60% ערבים
10% שמורות טבע, מורשת ואזורי תעשייה*
כולל תחומי השיפוט של המוא"ז ביו"ש
מתוך ה30% הנ"ל 18% הבקעה
12% הכבישים הישובים והגושים
רקע : 10 שנים הייתי מרכז ועדות גבולות במשרד הפנים
בשנת 1987 הייתי 40 יום בקבר יוסף חובש מילואים
נתניהו נחוש עם דרעי והנדל – החלת ריבונות ביו"ש – או לבחירות
*וכי נחש ממית או נחש מחיה? אלא, בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים – היו מתרפאין, ואם לאו – היו נימוקים.
שמעון חננאל
ארכיאולוג, חוקר ואוצר
wapy@walla.co.il
תוצאות בחירות 2020 הקורונה והדקל "מבואות יריחו"
וכן באיזה קטע יוחל ריבונות בתאום עם טראפ טרם הבחירות

תוצאות בחירות 2020 הקורונה והדקל "מבואות יריחו"וכן באיזה קטע יוחל ריבונות בתאום עם טראפ טרם הבחירותנתניהו בביקורו: "…

פורסם על ידי ‏‎Shimon Hananel‎‏ ב- יום שלישי, 18 בפברואר 2020

נתניהו – מגילות או לא להיות
תוכנית המאה והקשר האוונגליסטי

נתניהו – מגילות או לא להיותתוכנית המאה והקשר האוונגליסטי היעד של הליכוד להגיע ל 40 מנדטיםהאם טראמפ יפתיע וייבקש המלצת…

פורסם על ידי ‏‎Shimon Hananel‎‏ ב- יום שלישי, 11 בפברואר 2020

שמעון חננאל
ארכיאולוג חוקר ואוצר
https://www.facebook.com/wapy.land

עוד 633 מילים ו-1 תגובות
סגירה