מפגינים מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, מוחים על מעצרו של אמיר השכל. 27 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

החל במעצר השווא של אמיר השכל ביום שישי, דרך ההחלטה הנקמנית לשלוח אותו למעצר בכלא הדרים ועד הביקורת החריפה שמתחה שופטת השלום כששיחררה את השכל הלילה - משטרת ישראל הוכיחה שוב כי היא הולכת ומאבדת קשר עם הוראות הדין ועם קבלת החלטות ראויה ● עבור המחאה הציבורית נגד שלטון נתניהו, סוף השבוע הזה עשוי להפוך לרגע מכונן ● פרשנות

הרגע שבו עצרה משטרת ישראל את תא"ל (מיל') אמיר השכל בהפגנה שלשום מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, עשוי להיות רגע מכונן בתולדות המחאה הציבורית נגד שלטונו של בנימין נתניהו. הוא עשוי להיות גם רגע משמעותי מבחינת האופן שבו הציבור, התקשורת ובתי המשפט תופסים את זכות ההפגנה ואת הדרך המקוממת שבה משטרת ישראל בוחרת להתנכל לה.

זו בדרך כלל הדינמיקה עם משטרת ישראל: היא הולכת ומגזימה, התנהלותה הולכת ומחריפה, היא הולכת ומאבדת קשר עם הוראות הדין ועם קבלת החלטות ראויה – עד שהיא חוטפת מכה, שמאלצת אותה לשנות את דרכה. כך היה גם במסגרת הפגנות פתח תקוה בשכונת מגוריו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. המשטרה עשתה ככל העולה על רוחה, והתנהלותה המנוגדת לדין אף זכתה לגיבוי הפרקליטות. עד שהגיע בג"ץ והחטיף לה מהלומה. ברגישות, אך בנחישות.

מעצרו של אמיר השכל במהלך ההפגנה מול בית ראש הממשלה, ב-26 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מעצרו של אמיר השכל במהלך ההפגנה מול בית ראש הממשלה, ב-26 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"השכנים" התלוננו על הרעש

אלה העובדות: מאז אוקטובר 2016, פעיל השכל, תושב יבנה בן 67, ב"מחאת היחידים" – אזרחים המפגינים בצמתים ברחבי הארץ נגד המשך שלטונו של נתניהו, בעיקר בימי שישי. השכל הפגין – לרוב לבדו, לעתים מול בית ראש הממשלה – באין-ספור סופי שבוע, עד שהתפרצה מגפת הקורונה.

לפני כשלושה שבועות חידש השכל את שביתת השבת מול המעון הרשמי בבלפור, תוך שהוא משמיע מסרים מחאתיים גנריים, שהם וריאציה על הטיעון הכללי ולפיו לא יעלה על הדעת שנתניהו יכהן כראש ממשלה בעוד תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. המחאה זכתה לתת-סיקור בתקשורת, שמסיבותיה בוחרת להעלים מהשיח הציבורי או לפחות לגמד את משקלן של ההפגנות נגד נתניהו.

את השכל ליוו, תלוי ביום ובשעה, מפגינים נוספים בודדים, או כמה עשרות ולעתים כמה מאות. שלשום ערך השכל, זו הפעם השלישית, קבלת שבת מאולתרת מול כ-300 מפגינים. במקום היו שתי מערכות הגברה – האחת גדולה ועוצמתית יותר, שלא נעשה בה שימוש, והשנייה קטנה ומאולתרת.

השכל ביקש לשאת נאום אל מול המפגינים. השוטרים שהגיעו למקום טענו שקיבלו תלונות "מהשכנים" על רעש ומטרדים בלתי נסבלים. השכל נשא דברים במערכת ההגברה הצנועה יותר, ואז הכניסו אותו השוטרים לניידת ולקחו אותו לתחנת המשטרה, שם עוכב לחקירה.

השכל ביקש לשאת נאום אל מול המפגינים. השוטרים שהגיעו למקום טענו שקיבלו תלונות "מהשכנים" על רעש ומטרדים בלתי נסבלים, הכניסו אותו לניידת ולקחו אותו לתחנת המשטרה, שם עוכב לחקירה.

בכל השלבים הללו לא נחסמו כבישים במקום ולא הייתה הפרת סדר. המהומה החלה לאחר שהמפגינים הבינו שהשכל נעצר. זהו, אם כך, סדר הדברים: המעצר גרם לחסימת הכביש, ולא חסימת הכביש גרמה למעצר.

בתחנת המשטרה נחקר השכל בחשד לביצוע עבירות של הפרת הוראה חוקית, השתתפות בהתקהלות אסורה, ומטרד לציבור. אלה הן העבירות הגנריות שהמשטרה שולפת מחוק העונשין כאשר היא מבקשת להתנכל להפגנות ומחאות שאינן מוצאות חן בעיניה.

חשוב לדעת: אין שום מסה בטבע שמצליחה לנוע במהירות גדולה יותר מאשר המהירות שבה מחלחלת רוח המפקד במשטרת ישראל. ומעל המפקדים שבמדים יש את אלה הלבושים אזרחית: השר לביטחון פנים, ראש הממשלה. בכל הנוגע להפגנות מחאה נגד נתניהו, משטרת ישראל ראויה להיקרא בימים אלה משטרת אמיר אוחנה. הוא לא צריך להרים טלפון לאף אחד. די בכך שיצייץ משהו על "אפס סובלנות", המסר יעבור.

אמיר השכל בבית משפט השלום בירושלים, בעת הדיון על מעצרו. 27 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אמיר השכל בבית משפט השלום בירושלים, בעת הדיון על מעצרו. 27 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בתום חקירתו באזהרה של השכל, ביקשה המשטרה לשחררו "בתנאים מגבילים". הטרמינולוגיה שגורה בפיו של כל צרכן תקשורת בישראל, וזאת הודות לעובדה שהפרקטיקה הזו של המשטרה, להחתים את הנחקר על תנאים שלהם הוא מסכים כביכול באופן וולונטרי, היא פרקטיקה נפוצה. השכל התבקש לחתום על תנאי שלפיו ייאסר עליו להפגין באזור המעון בבלפור למשך 15 יום. הוא סירב. במשטרת ישראל החליטו בתגובה לעצור אותו למשך 24 שעות.

בהודעת דובר המשטרה זה לא נשמע פחות הזוי: "לאחר שנחקר בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית, ביקשו חוקרי המשטר לשחררו בתנאים ובהרחקה מהמקום, אולם הוא סירב לכך מבחירה, אי לכך ובהתאם לזאת המשטרה נאלצה לעוצרו".

כאשר המעצר נעשה בסוף השבוע, פירוש הדבר שהשחרור בפני שופט ייעשה רק במוצאי שבת, כך שהשכל זכה לזמן איכות נוסף עם תא המעצר. אבל המשטרה לא הסתפקה בכך. הוחלט לתת לו טיפול מפנק במיוחד – השכל לא הושאר בתחנת מוריה ציון, אלא הועבר לכלא הדרים, שם תהליך הקליטה לעצורים זהה לזה של אסירים, ומדובר בחוויה קשה גם לקליינטים ותיקים של מערכת אכיפת החוק. עילת המעצר, אגב: "סיכון ביטחונו של הציבור".

הוחלט לתת לו טיפול מפנק במיוחד – השכל לא הושאר בתחנת מוריה ציון, אלא הועבר לכלא הדרים, שם תהליך הקליטה לעצורים זהה לזה של אסירים, ומדובר בחוויה קשה גם לקליינטים ותיקים של מערכת אכיפת החוק

ומה האמת? האמת היא ששוטרי משטרת תחנת מוריה ציון נקטו יד קשה מסיבה אחת בלבד: משפחת נתניהו לא נסעה בסוף השבוע האחרון לביתה בקיסריה, והחליטה לבלותו במעון הרשמי בבלפור.

אחד מרגעי השפל של המשטרה

בסוף השבוע געשו הרשתות החברתיות בשל מעצרו של השכל. לאחר אין-ספור מקרים שבהם המשטרה פעלה באופן מקומם ובלתי דמוקרטי ביחס להפגנות מחאה נגד מנדלבליט ונגד נתניהו, בא מעצרו של אחד מיפי הבלורית והרתיח את דמה של האליטה.

בקרב בכירי עורכי הדין מהמגזר הפרטי התבשלה אמש בשעות ערב עצומה, הקוראת להשמיע קול ולהתנגד לאופן שבו המשטרה פועלת, והמגדירה את התנהלותה "מעבר מדיבורים נגד הדמוקרטיה למעשים נגדה".

הפגנה נגד מעצרו של אמיר השכל ונגד השחיתות השלטונית מול בית ראש הממשלה בירושלים, 27 ביוני 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
הפגנה נגד מעצרו של אמיר השכל ונגד השחיתות השלטונית מול בית ראש הממשלה בירושלים, 27 ביוני 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)

בסמוך למעון בבלפור התאסף מספר שיא של כ-3,000 בני אדם, למחות נגד המעצר. כפי שקרה לפני שלוש שנים בפתח תקוה כאשר המשטרה החלה להגביל את ההפגנות ולפגוע בהן, המאבק נמשך ביתר שאת, תוך שהוא מסמן יעד חדש נוסף: המאבק למען חופש הביטוי, ובאופן ספציפי חופש ההפגנה והמחאה הפוליטית.

הדיון שהתקיים אמש באולמה של השופטת אורנה סנדלר-איתן בבית משפט השלום בירושלים, צריך להיזכר כאחד מרגעי השפל של המשטרה.

נציג המשטרה בדיון השמיע טענות בנוגע לסיבות המעצר, אשר לו היו מושמעות בידי מי שאינו לובש מדים, אפשר שהייתה נפתחת נגדו חקירה בחשד לשיבוש מהלכי משפט. עצם קיום הדיון היה על גבול הסוריאליסטי, שהרי היה ברור מלכתחילה שהשכל ישוחרר בסופו.

מה ביקשה המשטרה להשיג? לגיטימציה למדיניותה לעכב מפגינים ומובילי מחאות ולהחתים אותם בכפייה ובאיום שיבלו יממה בתא מעצר על הסכמה להימנע מקיום הפגנות?

לא זהו תפקידה של המשטרה. באין-ספור פסקי דין חזר בית המשפט העליון והדגיש לא רק את חשיבותה של זכות ההפגנה, אלא את חובתה של משטרת ישראל לפעול באופן אקטיבי כדי לאפשר לציבור לממש את זכותו זו.

באין-ספור פסקי דין חזר העליון והדגיש לא רק את חשיבותה של זכות ההפגנה, אלא את חובתה של משטרת ישראל לפעול באופן אקטיבי כדי לאפשר לציבור לממש את זכותו זו

"מעמדה הרם של הזכות לחופש הביטוי וההפגנה", כתבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בשנת 2017 בעניין ההפגנות בכיכר גורן בפתח תקוה, "משמעותם היא כי לא כל פגיעה בסדר או בביטחון תצדיק את הגבלת הזכות להפגין. אין די בכך שההפגנה גורמת לאי נוחות, אפילו אי נוחות רבה, כדי לאסור על קיומה".

סמוך לשעה אחת בלילה, בתום דיון שארך שעות אחדות, הורתה השופטת על שחרורו של השכל ללא תנאים מגבילים, תוך שמתחה בהחלטתה ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה כלפי השכל והמפגינים בסמוך למעון בבלפור.

"לא נשקפת כל סכנה לציבור מהמשיבים", היא כתבה. "הם מעוניינים בהשמעת קולם מבלי להפריע לסדר הציבורי. הרחקה של המשיבים מירושלים שפירושה מניעה מהם לממש את זכותם להפגין במקום המסוים שבו בחרו היא צעד בלתי מידתי".

ההפגנות במקום יימשכו, אולי אף במשנה מרץ. מישהו חשב שזה יהיה אחרת?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אוחנה הוא כלב הציד של אדונו. יעשה הכל כדי להשביע את רצונו וגם ישכנע את עצמו שכך ראוי לנהוג כלפי הסמולנים שונאי ביבי, אבי האומה ומושיעה. ואם יהיו לו ספקות לרגע, יבוא הבולדוג זוהר ויחזיר ... המשך קריאה

אוחנה הוא כלב הציד של אדונו. יעשה הכל כדי להשביע את רצונו וגם ישכנע את עצמו שכך ראוי לנהוג כלפי הסמולנים שונאי ביבי, אבי האומה ומושיעה. ואם יהיו לו ספקות לרגע, יבוא הבולדוג זוהר ויחזיר אותו למסלול. והעם שותק. באיזה שהוא שלב זה יתפוצץ בפרצוף של כולנו. מקווה שלא נגיע לשם.

עוד 1,081 מילים ו-3 תגובות
סגירה