כחול לבן עם מספר חד ספרתי של מנדטים; גוש הימין מתחזק

שר הבריאות אדלשטיין: נגביל התקהלויות, תפילות ואירועים דתיים ● תא"ל השכל: "לתחושתי היתה הנחיה מלמעלה שלא להכיל את ההפגנה" ● הוחלט כי הזכאות לדמי אבטלה תוארך עד לאמצע אוגוסט ● מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הודיע על פרישתו ● משרד הבריאות הודיע שתלמידים הנתונים בבידוד ונדרשים להיבחן בבחינת בגרות - יוכלו לקבל אישור מיוחד לשם כך

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-7 ביוני 2020. מאחוריהם גבי אשכנזי
07:06 עריכה

שופטת בית משפט השלום בירושלים אורנה סנדלר-איתן שחררה את שלושת המפגינים – בהם תת-אלוף במילואים אמיר השכל – שנעצרו, כשמחו מול בית ראש הממשלה שלשום (שישי). בקשת המשטרה, לשחרר את השלושה – השכל, גיל דניאלי וסדי בן שטרית – תחת תנאים מגבילים – נדחתה. סנדלר-איתן אמרה שהדרישה להרחיק את שלושת המוחים מירושלים איננה מידתית. "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית", קבעה.

לאחר צאתו מהמעצר אמר השכל לתומכיו: "מסר לבנימין נתניהו – היינו 15 שעות בכלא הדרים. לא נעים, אבל גם לא נורא".

07:24 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום בשעה 11:00. נציגי משרד הבריאות צפויים להמליץ להחמיר את ההגבלות המוטלות על הציבור, במטרה להאט את התפשטות הנגיף.

07:40 עריכה

במערכת הפוליטית בירכו על שחררו ממעצר של אמיר השכל.

07:51 עריכה

היום יחל להיערך סקר סרולוגי נרחב לבחינת היקף החשיפה בישראל לנגיף הקורונה. הסקר מתקיים ימים לפני שתוקפן של חלק מהבדיקות – יפוג. בדיקות הדם ייערכו על ידי קופות החולים בקרב כ-75 אלף בני אדם.

הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרופסור דני פפרמן, הזהיר שלשום (חמישי) מפני תוצאות מוטות, שייגרמו בשל שיטת הדגימה. מי שצפויים לקחת חלק בסקר הם מי שיגיעו לקופות החולים. פפרמן הזהיר שאוכלוסייה זו לא תהווה מדגם מייצג של הציבור בישראל.

08:23 עריכה

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, אמר שארגונו יפיק לקחים ממעצר המפגינים שלשום והוסיף שאין תחליף לשיקול הדעת של המפקדים בשטח –

תפקידה של המשטרה הוא לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור וביטחונו. המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה כפי שעשתה בעבר. עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים.

08:42 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן על שחרור המוחים, שהפגינו ליד בית ראש הממשלה בירושלים: "זו ההחלטה המתבקשת".

09:32 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: העיתוי של הדיון בעניין גביית המיסים ממני "לא היה בזמן הנכון ועל כך אני מצר".

10:11 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על דברי ראש הממשלה נתניהו, שכתב שעיתוי הדיון לגבי הקלות המס בעניינו לא היה נכון: "הטיימינג דווקא מוצדק כי הוא הזכיר לכולם כמה אתה והממשלה שלך מנותקים".

10:36 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית ש"חופש ההפגנה חשוב". עוד הוסיף: "הגינוי למפרי חוק צריך להיות שוויוני בכל צידי המפה הפוליטית".

עוד אמר ראש הממשלה שקבינט הקורונה ידון בהגבלות שמטרתן למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

10:41 עריכה

במערכת הפוליטית דוחים את דברי ראש הממשלה נתניהו, שאמר שהוא מצר על עיתוי הדיון לגבי הקלות המס בעניינו.

11:47 עריכה

דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה –

המגיפה מרימה ראש בכל העולם, עברנו את רף עשרת מיליון המודבקים וחצי מיליון מתים. אינני יודע אם זה גל שני, אני יודע שזה גל עולה. מדינות רבות שהסירו את ההגבלות, עם שוך המחלה, נאלצות עכשיו להחזיר את המגבלות כדי לבלום את ההתפשטות. ראינו כבר במקומות אחרים שזה לא עניין של בריאות או כלכלה, כי פגיעה קשה בבריאות זו גם פגיעה קשה מאוד בכלכלה.

גם אנחנו נאלצים לנקוט פעולות – אני המשלתי את המדיניות שלנו כשפתחנו את הכלכלה בשוך המחלה. אמרתי שזה משול למדיניות האקורדיון – אתה פותח, ואם אתה רואה אם המחלה חוזרת ומתפשטת, אתה מהדק. זה לא זגזוג – זאת המדיניות של כל מדינה שפויה, וכך אנחנו גם ננהג. ולכן לאור עליית ההתפשטות, אנו נביא היום לדיון בקבינט הקורונה הגבלות על התקהלות לצד צעדים להגברת האכיפה, וצעדים שאנחנו עושים לייעל את קטיעת שרשרת ההדבקה.

לצד זה, משרד האוצר התבקש לסייע מיידית לסקטורים שייפגעו, ולדאוג כמובן להעברה של הכספים שהקצנו, כספים גדולים, שחייבים להגיע לציבור, כולל את ציבור המובטלים. אם אנחנו נצליח בבריאות – נצליח בכלכלה. אם נכשל בבריאות – נכשל גם בכלכלה. בכוונתי שנצליח בשניהם. זה דורש פעולות נחושות, לא תמיד פשוטות אבל חיוניות בעת הזאת. אנחנו נפעל גם בבריאות, גם בכלכלה ובעזרת השם ננצח.

ראש הממשלה החליפי גנץ הביע תמיכה בחירות הביטוי: "חופש ההפגנה בעיני זו זכות קדושה". נתניהו הגיב לדברים –

חופש ההפגנה אינו עומד על הפרק – ברגעים הקשים ביותר בקורונה, בסגרים ההדוקים ביותר, אפשרנו אותו. הטענה שאנחנו נעים להגביל אותו היא אבסורדית, אין לה שום מקום. לצד זה, נדרשת כמובן גם שמירה על הכללים ועל החוק במדינת ישראל. זו לא פררוגטיבה של צד אחד להחליט שהוא בעד שלטון החוק ולהפר אותו ברגל גסה בזמנים אחרים. אני לא מתערב בהחלטות של המשטרה. אני חושב שצריך כאזרחים, מבחינת שמירה על החוק והסדר, לעשות את מה שהם אומרים. הגינוי למפירים – מפירי חוק ומפירי ההפגנות צריך להיות שוויוני בכל צידי המפה הפוליטית.

12:07 עריכה

הממשלה אישרה את הקמת קבינט הדיור, בראשו יעמוד השר יעקב ליצמן.

12:18 עריכה

ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה בשעה זו בתקנות שעת החירום, המאפשרות להיטל סגר והגבלות על יישובים ברחבי הארץ.

12:35 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין יביאו לאישור קבינט הקורונה החלטה בעניין קיום מבחנים מרחוק באוניברסיטאות.

13:19 עריכה

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ללא החלטות. שרים הביעו בדיון התנגדות להטלת הגבלות על הציבור. דיון נוסף ייערך מחר.

14:12 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בקבינט הקורונה לקצר ל-48 את פרק הזמן מאיתור חולה קורונה ועד הכנסתם של כל מי שבא עימו במגע לבידוד. בנוסף הנחה נתניהו לצמצם ל-12 שעות את פרק הזמן מהפנייה לבדיקת קורונה ועד למסירת תוצאותיה.

14:17 עריכה

משרד הבריאות הודיע למשרד החינוך כי תלמידים הנתונים בבידוד ונדרשים להיבחן בבחינת בגרות יוכלו לקבל לשם כך אישור מיוחד מרופא המחוז או מסגנו.

14:23 עריכה

עימות היום בטוויטר בין יש עתיד לכחול לבן –

14:53 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, הזהיר בישיבת קבינט הקורונה, שאם שיעורי התחלואה יוסיפו לעלות, תאבד הממשלה שליטה ומאות ישראלים ימותו.

15:20 עריכה

מנכ"ל משרד החינוך שלמה אבואב הודיע על פרישה מתפקידו

15:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ החליטו להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לזכאים עד אמצע אוגוסט. בנוסף נמסר כי במסגרת זו תוארך גם הזכאות למענקים לבני 67 ומעלה שלא יחזרו לעבודה, כאשר בסוף תקופה זו יבחנו מחדש את המשך הזכאות, לאור נתוני התעסוקה במשק.

16:39 עריכה

שר החינוך יואב גלנט הודה למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב שהחליט לפרוש מתפקידו.

"שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, הודיע לי היום על רצונו לסיים את תפקידו לאחר שנים ארוכות של עשיה מבורכת ומאומצת למען מערכת החינוך וילדי ישראל.‬ קיבלתי את החלטתו של אבואב, שסייע לי רבות בכניסתי לתפקיד והתגלה כשותף נאמן להתמודדות עם אתגרי תקופת הקורונה", אמר גלנט.‬

"‫לוח הזמנים הקצר, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, מחייב לפעול במרץ על מנת להתאים את מערכת החינוך לאתגרים שנכפו עליה בשל הקורונה. אפעל כדי להביא בהקדם מועמד ראוי לאישור הממשלה", הבטיח שר החינוך.

16:43 עריכה

במערכת הפוליטית מודים ושמחים על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ להאריך את זכאות לקצבת האבטלה עד לאמצע אוגוסט.

 

17:06 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה ח"כ עמיר פרץ ברך על ההחלטה להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לנמצאים בחל"ת.

"לאחר דיונים שקיימנו בקבינט העל הכלכלי שם דרשתי את הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה, היום התקבלה ההחלטה", אמר פרץ. "אמשיך במדיניות הכלכלה האנושית, שתכליתה מתן מטריית הגנה כלכלית בתקופת משבר הקורונה על כל אזרח במדינת ישראל".

17:18 עריכה

סגן שר החינוך מאיר פרוש על הודעת שמואל אבואב על סיום תפקידו כמנכ"ל המשרד: "שמואל הוא איש מקצוע בעל עומק ורוחב, עבדנו יחד בשיתוף פעולה מלא. הוא הוביל את משרד החינוך במשך שנים להישגים רבים במסירות רבה ופעל רבות עבור טובת כלל ילדי ישראל. אני מאחל לו הצלחה רבה בהמשך הדרך".

18:10 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) על פרישתו של מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב: "הכרתי את שמואל כמנכ"ל אבל גם מהעבודה המצוינת שלו באור ירוק. כמנכ"ל הוא ידע לרדת לשטח, להקשיב ולשמוע אנשי מקצוע. מעמד המורה היה חשוב לו אך גם רמת המורה וזכויות התלמיד. לא תמיד נפתרו הבעיות שחלקן עדיין משוועות לפתרון, אבל הוא בהחלט היה מנכ"ל מוצלח והגון".

18:27 עריכה

תת אלוף במילואים אמיר השכל, שנעצר בהפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, קיים לפני זמן קצר מסיבת עיתונאים בה התייחס לסערה שעורר מעצרו. 

"ראינו בשבועות האחרונים עד כמה נתניהו לענייניו האישיים. איש לא ימנע ממני ומחבריי את זכות המחאה. השטח רוגש: קורונה, המצב הכלכלי ופרשת הצוללות, אם המחאה שלי תצית את האש – היה כדאי. הקרע והקיטוב בציבור קשים, על נתניהו לקום וללכת", אמר השכל.

"הייתי ראש להק כח אדם בחיל האוויר ומעולם לא חשבתי שאהיה בבית מעצר הדרים. בדרך כלל המפגשים שלי עם המשטרה היו חיוביים למעט אירועים חריגים. צר היה לי לראות את הסרט הערוך שהמשטרה הציגה בבית המשפט. הואשמתי שלא עמדתי בתנאי ההפגנה אבל היכולת לשלוט באנשים ברחוב מוגבלת. היו שתי הפגנות בכיכר רבין שיצאו משליטה והמשטרה ידעה להכיל את זה", הוסיף.

עוד אמר: "תפקיד המשטרה לאזן בין חופש הביטוי לטובת הציבור. קיבלנו יחס אנושי משירות בתי הסוהר אבל התשתיות שם – לא מאחל לאף אחד. מחר נפתח מאהל מחאה בשדרות רוטשילד. בתחושה שלי היתה הנחיה מלמעלה שלא להכיל ביום שישי את ההפגנה".

19:07 עריכה

שר הבריאות יולי אלדשטיין כינס מסיבת עיתונאים על רקע העימותים בקבינט הקורונה על אופן הטיפול בגל השני של המגפה בארץ. אדלשטיין אמר כי "אנחנו נמצאים בתחילתו של גל התחלואה השני". שר הבריאות אמר עוד כי "כל מי שאומר ש'ימותו כמה זקנים, אתם סתם מעוררים פאניקה', שידמיין שסבא שלו הוא אחד מן המתים".

אדלשטיין סיפר כי הציג לקבינט הקורונה את המתווה של משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה. "ההמלצות כמובן לא נעימות, אך הן מחויבות המציאות, על מנת לטפל בנגיף בשלב זה ולא להגיע למצב של סגר כולל על המשק. משמעות סגר שכזה הוא נזק כלכלי אדיר מימדים לכל בית בישראל. המטרה שלנו היא מקסימום תועלת במינימום נזק".

בין ההגבלות: אירועים דתיים כמו חתונות, ברי מצווה וברית מילה. "אני מבקש להדגיש בנקודה הזאת: אין לי כוונה לפגוע באולמות ובגני האירועים. וכפי שהודיע גם ראש הממשלה – על משרד האוצר יהיה לשפות אותם על ההפסדים הכספיים שייגרמו להם. הדרישות האלה שלהם מוצדקות".

"קיום בחינות במוסדות להשכלה גבוהה מרחוק ללא צורך להגיע פיזית, באופן שימנע הדבקה המונית של סטודנטים, מרצים ובני משפחותיהם", המשיך בפירוט. "עבודה מהבית בשירות הציבורי והמלצה לעבודה בקפסולות למגזר הפרטי. אני מדגיש – בשלב זה אין לנו כוונה לכפות דבר על עסקים פרטיים, אלא להמליץ להם על הדרך בה יגנו על עובדיהם ועל לקוחותיהם".

עוד הוסיף: "בהנחה שכולנו מאמינים שמדובר בקורונה ולא בהמצאה שמישהו המציא – אין עד עכשיו אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות. ביקשתי מהשרים בדיון לא רק לבקר, אלא להציע אלטרנטיבה. דבר אחד אני לא מוכן לקבל. אני שומע את הגישה שאומרת: מה אתם עושים פאניקה, אז ימותו כמה קשישים! כל מי שאפילו בסתר לבו חושב מחשבה כזאת – שידמיין את סבא וסבתא שלו בין אותם קשישים".

19:25 עריכה

ח"כ מיקי זוהר נגד שר האוצר ישראל כץ: "'אוי לה להתנשאות האשכנזית'. עצוב לראות כיצד שר האוצר של מדינת ישראל יורד נמןך רק כדי להצדיק את החלטותיו המקצועיות. זה לא סוד שאני חלוק עליו במגוון רחב של נושאים כלכליים, אך זה מעולם לא גרם לי לזלזל בו. אין לי ספק שדרכו תוביל אותו לכישלון פוליטי ומקצועי, ימים יגידו".

 

20:20 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין 44 שנים לנפילת אחיו יוני. "בטקס משפחתי מצומצם בשל מגבלות הקורונה ערכנו היום אזכרה לאחי יוני, במלאת 44 שנה לנפילתו במבצע יונתן לשחרור בני הערובה באנטבה. הכאב על לכתו של יוני ז"ל רק הולך ומתעצם עם השנים וקשה למצוא נחמה. יהיה זכרו ברוך".

20:40 עריכה

ראש הצוות המייעץ למל"ל, פרופ' אלי וקסמן, לחדשות 13: "איבדנו שליטה – מספר החולים ממשיך לגדול. הם מפוזרים ברחבי הארץ ואין לנו דרך לקטוע שרשראות הדבקה באופן אפקטיבי. אם המגמה תימשך – בעוד שלושה שבועות נצטרך להטיל סגר". 

20:50 עריכה

סקר מנדטים שפורסם הערב בחדשות 13 הראה כי אילו בחירות היו נערכות היום, מפלגת כחול לבן הייתה זוכה למספר מנדטים חד ספרתי – תשעה בלבד. לעומתה, יש עתיד, הייתה מתחזקת ל-16 מנדטים.

הליכוד הייתה זוכה ל-38 מנדטים, ימינה 11, הרשימה המשותפת 16, ש"ס וישראל ביתנו 8 כל אחת, יהדות התורה ומרצ 7 כל אחת. העבודה, גשר, ודרך ארץ לא היו עוברות את אחוז החסימה.

22:10 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס מחר בשעה 13:00 דיון של קבינט הקורונה. לאחר מכן נתניהו קיים דיון כלכלי בו יידונו הצעדים הכלכליים הנוספים שיילקחו עבור סיוע למשק בהשתתפות האוצר.

סגירה